Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)  (gelezen 8679 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2020, 13:02:36 »
Ik dacht: dat topic is zo gevonden. Dus in de zoekbalk vul ik in: plan u loksound.
Komt er een melding: elk woord moet minstens 2 tekens lang zijn. Dat schiet dus niet op. Even een andere zoekterm bedenken.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2020, 13:02:49 »
Waarom de wissel voeden met de voeding van de centrale? Misschien zit hier de probleem.

Ik ga hier ook voor. Zorg voor een aparte sterke voeding voor de wissels. Korte stroompieken kunnen nu een oorzaak zijn.
Met vriendelijke groet, Martin

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2020, 13:08:14 »
Dit wil ik nog proberen, een paar wissels schakelen nu nog middels voeding vanuit de centrale. Die kan ik nog afkoppelen en op een separate voedingsbron zetten.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 13:11:55 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2020, 13:13:48 »
in de zoekbalk vul ik in: plan u loksound

Zoek met Google naar "plan u loksound site:beneluxspoor.net", dat werkt beter.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2020, 13:16:53 »
Volgens mij is dit de link naar het bewuste draadje over een storende Loksounddecoder

Gr. Frits
Groet Frits

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2020, 13:43:35 »
Dank, ik ga er induiken.

Overigens herinnerde iemand mij ook aan de eerdere problemen met knipperende binnenverlichting van de Plan U - die zijn toen bij mijn weten opgelost via de instructie van Artitec.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 13:46:03 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2020, 14:58:50 »
Inmiddels het draadje doorgelezen. Tsjonge, de kenmerken van het probleem lijken wel heel erg overeen te komen...

Nu kom ik qua het aansluiten van de baan een behoorlijk eind, maar dingetjes solderen op een printplaat in een trein is even andere koek. Weet niet of ik daar zelf uit kom.

Even een ongelofelijke dummy vraag: de oplossing die Artitec eerder adviseerde voor het verlichtingsprobleem (zie boven), zou dat wel of of niet dit probleem moeten verhelpen? Of dekt dit bijvoorbeeld niet de storingen vanuit de motor of het hele treinstel af?

Nb: Plan U inmiddels opengemaakt en die oplossing van de Artitec website zat er al in.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 16:53:45 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2020, 22:40:20 »
Het knipperen van de verlichting is volgens mij een issue van de Artitec print.
Om de storende spikes van de decoder te verhelpen moet je een condensatortje van 100nF a 1uF over de plus en min zetten van de decoder voeding.



De condensator komt tussen pin 20, GND en pin 16, U+. Je kan ook tussen pin 20, GND en pin 12, VCC proberen.

Succes Frits
Groet Frits

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2020, 19:09:14 »
Korte update:
1) ik heb het circuit van de baanspanning en wisselaansturing nu volledig gescheiden. De booster gebruik ik momenteel voor het schakelen van wissels en daar kan in ik de toekomst seinen en weet-ik-veel-wat nog op aansluiten.
2) ik heb vandaag een dappere poging gedaan om een condensator aan te sluiten op de decoder, technisch lukte dat. Echter zowel op pin 16 als pin 12 (icm pin 20) bood het geen soelaas voor het probleem. Ik denk dat er echt iets grondig mis is met (de decoder van) deze Plan U. Ik ga contact opnemen met Artitec hierover. Worst case zet ik er een gewone decoder in en dan maar geen sound.

Op de site van Artitec zag ik overigens dat er inmiddels een LocSound v5 bestaat, o.a. met het geluid van de Plan U. Weet iemand of de problemen met de LocSound v4 spikes in de v5 verholpen zijn?

Bedankt voor alle hulp tot op heden.

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2020, 19:43:02 »
Ik heb een aantal ESU sound decoders V4 en ook V5 en ook in Artitecs en ook in plan U maar herken je probleem niet. Ik vermoed dat je decoder idd defect is. Je kunt hem nog eens proberen in een andere loc en kijken of het probleem mee verhuisd. Dan weet je het zeker.
Met vriendelijke groet, Martin

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2020, 19:02:54 »
Hoi kar,

Ik heb dit probleem helaas met de LS4 meerdere malen zien gebeuren, op verschillende banen.
Ik heb het echter niet in deze mate gezien zoals je het beschrijft.

Even mijn ervaring van het het probleem:
Je kunt de lok op de baan zetten en dan licht (of andere functies), en het geluid aanzetten. Tot dan geen probleem. Het begint pas als de lok begint te rijden. Vanaf dat moment kunnen er wissels niet meer geschakeld worden en of andere lok's kunnen niet meer reageren op commando's. De lok met de LS4 blijft wel gewoon rijden en reageert op commando's. De andere loks met courante ESU en Zimo decoders blijven normaal rijden. Loks met oude Lens decoders reageren niet meer op commando's.

De oorzaak is het ontbreken van een ontstoorcondensator op de LS4. Daardoor wordt de schakelpuls van de motorsturing niet onderdrukt en komt het op de rails, met alle gevolgen van dien.
Dan ben je afhankelijk van de andere decoders hoe deze om kunnen gaan met stoorimpulsen op het DCC signaal.

De problemen van de knipperende verlichting in de Plan U werden ook veroorzaakt door de stoorimpuls. In de Plan U zit een spanningsomvormer-ic op de printplaat (voor de binnenverlichting) en die gaat oscilleren n.a.v. de stuurimpuls.
In beide gevallen is de oplossing een ontstoorcondensator monteren tussen de U+ en de GND (niet op de VCC en GND).
Bij de Plan U kan dat eenvoudig op de printplaat en anders met een smd-condensator op de powerpack aansluiting van de decoder. Slechts 1 van de 2 is nodig.

Toch dan de vraag, blijft de Plan U normaal rijden en reageren op commando's als alles begint te knipperen?

Los van dit alles, de Plan U bij Artitec aanbieden, ze hebben een goede service.

mvg spock

PS: Een Plan U zonder geluid kan ECHT niet.  ;D





kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2020, 15:11:42 »
PS: Een Plan U zonder geluid kan ECHT niet.  ;D
Hi spock,

Met die ps toverde je een brede glimlach op m'n gezicht, je hebt daarin natuurlijk helemaal gelijk  :D

Goed, nieuwe dag, nieuwe kansen. Houd je vast, want het neemt mijns inziens een bizarre wending aan.

Toch dan de vraag, blijft de Plan U normaal rijden en reageren op commando's als alles begint te knipperen?

Ik wilde dit scenario nog eens testen. In tegenstelling tot eerdere testen heb ik ditmaal rocrail niet gebruikt en heb mij beperkt tot de software van digikeijs. De volgorde was nu anders: meestal zet ik eerst het treinstel op de baan om daarna met de regelaar het adres in te toetsen. Ditmaal draaide ik het om: ik selecteerde het adres (128) en......... gelijk KERMIS op de baan  :-X ??? :o. Het treinstel stond nog niet op de baan en kon deze verstoring dus onmogelijk veroorzaken. In plaats van de hulpdiensten te bellen heb ik (na het herstarten) de Plan U op het programmeerspoor gezet en het locnummer 3 gegeven. Geluid doet het nu normaal, ook bij het rijden en bij deze korte test was er geen impact op de overige treinen op de baan.

Dit maakt de situatie mogelijk dus compleet anders. Daarom de volgende vragen:
  • zit het nummer 128 toevallig in zo'n reeks van nummers 'die je beter niet kunt gebruiken'? Op internet zag ik zojuist dat nr 99-128 soms problemen kan opleveren?
  • als dit zo is, zijn er nog meer de nummers die ik beter zou kunnen vermijden?
  • als nummer 128 beter niet gebruikt wordt, geldt dit dan zowel voor loc adressen als voor wisseladressen, als voor melder-adressen?
  • los van bovenstaande: enig idee wat in de digikeijs centrale al die fouten kan triggeren bij het alleen maar selecteren van het nummer 128 in de software en hoe ik dat zou kunnen vermijden (behalve nr 128 in te geven natuurlijk...)?

Wat een klucht dit...

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2020, 16:11:40 »
Hallo Henk,

Het is nu wel duidelijk dat het niks het de ontstoorcondensator te maken heeft.

Ik vermoed dat het iets met protocollen en adressen te maken heeft.

De LS4 en LS5 zijn multiprotocol decoders. Standaard staan alle protocollen geactiveerd op de decoder.

Wil je svp het volgende proberen:
Op de decoder alle protocollen uitschakelen behalve DCC.
Vervolgens de Plan U weer adres 128 geven, maar dan wel volgens de lange adressen methode (CV 29/17/18), NIET de korte.

mvg spock





kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2020, 16:26:10 »
Dat is dan nog wel even een karweitje, want dat zou ik dan moeten doen bij alle treinen waar een LS/LP in zit. Ook een soundloze trein stond vanmiddag namelijk dapper mee te knipperen nadat ik adres 128 had ingegeven.

Moet ik het zo zien dat bepaalde protocollen bij bepaalde adressen ‘andere’ signalen uitsturen? Als het zo is dat ik wellicht bepaalde adressen beter niet kan gebruiken dan is dat eenvoudiger dan van alle esu decoders de protocollen aan te passen.

Neemt niet weg dat ik dit scenario voor de huidige treinen op de baan wel ga uittesten zodat we ervan kunnen leren en het probleem kunnen isoleren.

Nogmaals dank voor alle hulp tot op heden.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2020, 17:58:29 »
Heb je dit NMRA DCC adressen al eens gelezen?
Adress 128 is niet geldig voor een kort loc adres, die lopen van 1-127

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg