Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15055 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #45 Gepost op: 26 april 2020, 12:16:03 »
Bestellen, zo te lezen.
Anyway, volgens mij heb ik dat ding ook nog ergens in een la zwerven. Wat vooral opvalt, en ook te zien is als je de foto bekijkt, dat het ding klein en erg laag is en daardoor meer geschikt voor de lokale schrootboer.

EDIT: heb hem inderdaad nog. Even nagemeten en de kraanbaan (bovenzijde rails) is ongeveer 85 mm, wat op een goede 7 meter neer komt en wat mij betreft aan de lage kant is.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 13:10:29 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #46 Gepost op: 26 april 2020, 13:59:47 »
Als je hem kwijt wilt, Marc ;D.

Misschien kan ik tzt ook weer wat 3D kan laten printen.
Om een wat meer gelijkende te creëeren.

Dat van het energieproces is dat ik op het www eea aan effecten ben tegengekomen waarmee je deels  het proces zou kunnen nabootsen.

Maar ook dat moet nog uitgedokterd worden.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 18:29:34 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #47 Gepost op: 02 mei 2020, 18:38:44 »
Hoi,

Versie 4.0 van de Demka.



De omloop is opgedoekt, ik loop om via de fidleyard.
Er ontstaat nu een vrij rangeerspoor naar de hallen.
De gieterij(Joswood bv) en walserij zullen de module domineren, het stadswijkje is voor nu van het plan afgevallen.

De schrootbaan wil ik zo breed mogelijk opzetten, ik richt me op het model van Walthers-Cornerstone.
Vandaar de omloop verwijderd.

Het zal een simpele kwestie worden, wagonnetjes op en af duwen, wisselen op de fiddle.
De Fiddle vertolkt het nabijgelegen opstelterrein naast talud van spoordijk naar de Demkabrug(zoals toen was).

Vraagje:
Sleutelspoor doorgespit hier, kan je een lading railsstaaf met een 2 assige rongenwagen vervoeren (te korte wagon)???

En vooral bouwen.



Vanaf de brug.
 
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 19:27:42 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #48 Gepost op: 02 mei 2020, 21:57:30 »
Hoi Koen,

Vanaf de brug zie ik in het eerste spoor nog een wissel liggen. Niet nodig en niet ingetekend op je andere plan, maar wel leuk...
De gieterij krijgt geen aansluiting meer?

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #49 Gepost op: 02 mei 2020, 23:07:08 »
Ik laat het voorlopig zo.

Idd had ik mezelf nog een extra wegzetspoortje gegund links, de wissel waar je het over hebt.
In de 2D heb ik die er niet bij getekend.

De gieterij, dat wissel komt wel erg ongelukkig te liggen.
Kwam met Peco wel iets mooier uit.
Roco is praktisch zelfde geometrie als Flsm profigleis daar verschilt de ligging van een wissel niet.
Peco heeft wel weer een mooie Y-wissel in assortiment.
Een ander merk is wel investeren.

De Demka is wel veel later gepland dan Werkspoor, ik weet nog niet of ik gebouwen zelf ga maken of koop.
Dat moet uit de ervaring met Werkspoor blijken.

In het filmpje is te zien dat er een transportrails naar binnen gaat.
Miss kan ik daar iets mee ipv een extra spoor.

Het is nu met profigleis ingetekend om dat ik dat nog voorradig heb.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #50 Gepost op: 14 mei 2020, 22:02:57 »
Hoi,

Hier is een kogel door de kerk gegaan. Niemand raakte gewond, want er was niemand

Besloten om de stap te zetten voor bouwen met rails zonder ballastbed.

- wat is essentieel  voor het gebruik van code 83 of code 100 voor een module baan als deze?

Rollend materieel zal hooguit uit een klein dieseltje en wat wagentjes bestaan ivm wielfllensen.

- kan ik gewoon toe met code 83 railssoorten zoals Rocoline? Heb geen ervaring met andere railsoorten.

Het plan is om de modules eenvoudig te gaan bedienen met een simpele trafo, en mechanisch wissels om te zetten met hendels aan de voorkant.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 22:16:08 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #51 Gepost op: 15 mei 2020, 07:08:59 »
Hi Koen,

Heb je al naar Peco code 75 gekeken?  Is alleen leverbaar met flexibele rails. Heeft een mooi, en volgens mij goed betaalbaar, assortiment wissels. Als je wat gevoel wil bij deze rails wil, in handen wil hebben voordat je gaat kopen, stuur maar even een PB.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2020, 10:10:25 »
Dag Koen

ik sluit me helemaal aan bij Tjalling, code 75 van Peco is erg mooi.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #53 Gepost op: 08 november 2020, 13:31:46 »
Hoi,

Even wat stof afblazen hier.

Aan het plan is nog niets gewijzigd.
Behalve dan dat ik kijk of ik de Bnls module er bij kan plaatsen.
Daar waar nu de boekenplank hangt komt deze modulebaan(2,80 mtr).
Het werkbureau blijft staan.
Het klussen valt mee, sauzen en houtwerk schilderen.

Dit is de ruimte waar we mee bezig zijn.
Er komt een beetje schot in, daar we per kamer(3x) van de bovenverdieping aanpakken.

.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 16:46:39 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #54 Gepost op: 08 november 2020, 17:45:26 »
Hoi,

Nu de werkplek tijdelijk niet funcioneert maar even gesleuteld aan het opkomende Demka-plan.

Dit keer in Anyrail probeerversie. Gebouwen zijn niet in 3D te bekijken (???)

De keus is gevallen: Piko-A gleis.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 17:47:31 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #55 Gepost op: 12 november 2020, 13:05:02 »
Hoi,

Omdat de gedachten toch altijd groter zijn dan dat je werkelijk kan uitvoeren:

Ik  bedenk me door het zien van al het voorbij rollende  NS materieel dat ik ook wel zin krijg om eens een echte baan te maken.

Alleen een industriemodule met 2 wissels lijkt op lange termijn eerste gezicht saaig.

Ik kijk nu wat ik met de beschikbare ruimte maximaal kan doen.

Heel simpel uitgelegd is de hoek in de breedte van de kamer op 2,80 mtr.

In het gunstige geval zou ik dit kunnen doen:




Ik kom dan op een klassiek hondebot met de mogelijkheid een brug te doen over de stationsporen.
De industrie is naderhand wel toe te voegen aan weerszijden.

Weet niet of 1,60 voldoende is voor een klein doorgangsstation.

Maar ff op een sudderpitje zetten...
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 13:12:55 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #56 Gepost op: 12 november 2020, 15:46:27 »
Affijn,

Miss is het een dwaalspoor en loop ik tegen een stootjuk :laugh:





(De helling percentages nog niet uitgewerkt)
(Weet ook niet of ik dubbelspoor doe)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #57 Gepost op: 12 november 2020, 16:30:05 »
Hoi Koen,

Het voordeel van het bouwen van diorama's is, dat je vrij snel leuk resultaat boekt. De beperking in het ontwerp in combinatie met de beschikbare ruimte is evenredig met de snelheid van het behaalde resultaat. Met andere woorden, met een kleine baan met een relatief eenvoudig sporenplan bereik je sneller een afgebouwde fase, dan met een grote baan, met een ingewikkelder sporenplan.

Maar dit zegt niets over het uitgekeken raken op (saaiheid van) het sporenplan. Met een kleiner baantje kan je sneller spelen met treinen in een nagebouwde omgeving. Met een grotere baan kan je langer spelen, maar het duurt langer voordat je trein in een landschap rijdt. Met als gevolg dat je voor het einde van de bouw, je de baan al 'zat' kunt zijn en een volgend ontwerp gaat maken.

Nu is dit laatste wel op te vangen door eerst het grootste deel van de gebouwen/structuren (bruggen ed.) en bomen te maken (daar zit de meeste tijd in), om daarna pas je definitieve ontwerp te maken. Tegen de tijd dat je de baan gaat bouwen is een groot deel van het landschap al gereed. Dat oogt gelijk een stuk beter. Nadeel is wel, dat je dus een tijd niet kunt rijden.

Dus ik ben benieuwd wat je onderliggende idee is. Wil je graag gaan rijden met treinen en het bouwen en rangeren ondergeschikt maken, of wil je bouwen en het rijden ondergeschikt maken. Of maakt het je niet uit dat een baan niet afkomt en is het plannen, opzetten en afbreken gewoon een groot deel van je hobby?

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 16:32:32 door tothebeach »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #58 Gepost op: 12 november 2020, 17:26:07 »
Hoi , Michel

Het is ook een dilemma.

Ik heb iets meer ruimte over dan 1 module.

2 modules nou net weer niet helemaal lekker passend.

Ik zou het liefst ook gaan voor een uitbreiding gaan als shelf-layout met meerdere industrie aansluitingen dan alleen de Demka, al is de Demka al heel erg grote industrie.
Maar smaller bouwen en uitbreiden zou goed kunnen denk ik.

Het andere probleem is dat ik nog wat passagierstreinen heb waar ik ook bij elk ontwerp iets voor zoek maar nooit goed past.
Ik kan de keuze niet maken om dat links te laten liggen.

Ik zie dan wel eens kleinere banen waar op dat allemaal wel kan.

Voor het passagiersvervoer heb ik dan ook gekozen voor een Bnls module, daar kun je de grote treinen lekker rond laten gaan.
Maar goed, thuis wil je ook wel eens wat.

Ik zou op zolder kunnen doorbouwen maar dan weet ik vrijwel zeker dat het niet af zal komen op korte termijn.

Op dit baantje zouden dan alleen een Plan '64 en een stam Dubbeldekkers rondrijden, maar de bochten en hellingen lijken al niet ideaal hiervoor.

Ik zou dit ontwerp wel stedelijk en industrieel bouwen.

Gr Koen.




Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #59 Gepost op: 12 november 2020, 18:00:45 »
een onafhankelijke rijbaan onder een rangeerbaan kan natuurlijk ook:



Waarbij je de personentreinen kunt laten rondrijden op het ovaaltje en de goederentreinen kan samenstellen bovenop (groene gedeelte). Deze tekening is schematisch overigen. Er hoeft geen verbinding tussen beide niveaus te zijn, 't kan natuurlijk wel, maar dat is meer gedoe.
Ik heb er ergens een tijdschrift van liggen (franstalig). Een deel daarvan kan ik wel eens voor je scannen, al zal daar wel een weekje over heen gaan.

groet,
michel