Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Henk Boshuyzen
Vandaag om 08:50:43
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 08:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:22:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 08:20:58
Dieselstadt door V200-G2000
Vandaag om 08:14:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:44:41
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door henk
Vandaag om 07:36:44
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:06:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:02
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 01:35:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:14:15
Keuze soldeerstation, advies gevraagd. door Silvolde
18 juni 2021, 23:39:02
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Hendrik Jan
18 juni 2021, 23:05:08
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
18 juni 2021, 22:39:10
Raadplaatje door GerardvV
18 juni 2021, 22:32:46
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Daan Neijenhuis
18 juni 2021, 20:54:47
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Bert_Apd
18 juni 2021, 20:22:27
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 juni 2021, 20:22:13
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
18 juni 2021, 19:38:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door 1795
18 juni 2021, 19:35:25
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door GD
18 juni 2021, 19:20:19
VERPLAATST: Inpakmateriaal door Bert van Gelder
18 juni 2021, 19:13:37
N-spoorbaan Uit de Losse Pols door NS264
18 juni 2021, 18:59:32
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door NS264
18 juni 2021, 18:42:55
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Thom
18 juni 2021, 18:24:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
18 juni 2021, 18:21:48
Welk merk rails aanschaffen? HO. door HuubvG
18 juni 2021, 18:21:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
18 juni 2021, 18:06:40
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Thom
18 juni 2021, 18:01:18
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
18 juni 2021, 17:19:49
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 9392 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #75 Gepost op: 24 november 2020, 07:53:07 »
Ik zie het bakkie al rijden  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2197
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #76 Gepost op: 24 november 2020, 08:31:21 »
De weegbrug zou ook nog in het begin van het spoor naar de creosolindustrie kunnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #77 Gepost op: 24 november 2020, 10:31:05 »
Mooie plannen, Koen.
En ze worden steeds beter. Vooral met die havens lijkt het me heel boeiend.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9799
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2020, 17:36:09 »
Creosolindustrie Maak daar maar van Creosoot industrie  ;)
Voor meer uitleg zie deze linkjes verzameling:
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren
Bovenste (niet reclame)normale linkjes geven je al een idee over wat t exact inhoud  ;)
We hebben er hier in Dordrecht jaren lang 1 gehad incl spoor aansluiting,dat was toen voor de diverse instellingen wel handig om spoorbielzen duurzaam te maken/ te houden.
(t spul meurt wel   ;D )
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6844
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #79 Gepost op: 24 november 2020, 17:58:05 »
Hoi, dank Allen.

Creosol of creosoot, iig een impregnerend goedje.
Dat het stinkt, hopelijk haalt het de overkant van het water niet.
Er hingen vaker onwelriekende luchtjes in de stad, zo was er ook een bottenverwerker, ook dichtbij de stad gelegen.
Je kunt wel raden hoe dat ruikt, niet als een geurende bouillon.

Ik stop er altijd een heel verhaal in de industrie zoals jullie weten.
Liefst ondersteund met foto's en info. Al of niet in Utrecht.
Ik spit graag in de archieven.

Zo weet ik dat er ook één Creosootfabriek in Utrecht stond in een ver verleden  op dit forum al eens met wijlen Herwim Frank besproken.
Staat me ook iets bij van een lijnzaadfabriek.
Ze maakten niet voor de spoorwegen, geloof ik

Er was toen van alles.

Het plan komt tot leven.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 18:00:12 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6844
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #80 Gepost op: 03 april 2021, 22:56:08 »
Hoi,

Zo kun je een plan een hele tijd links laten liggen en er ineens weer mee bezig zijn.

Eerder had ik de baan naar wat meer uitgebouwde modules bedacht.

Maar door de plannen met de N baan kom ik nader tot het Demka module plan en reduceer ik weer eea.

Het idee van de gieterij op basis van de oude Utrechtse Demka blijft. Verdeel het nu over 3 modules die redelijk haalbaar lijken op lange termijn.

Kan best zijn dat er nog een spoortje veranderd van ligging of komt te vervallen.
Heb de heleboel weer gespiegeld.

Ik wordt ook een dagje ouder en heb absoluut geen trek in onder de baan kruipen op latere leeftijd.
Alles wordt aangestuurd met de z21, wil het zodanig opbouwen dat beide banen op den duur handmatig met een Maus of in te regelen zijn met een Tablet.

Wat is er dan makkelijk als je alles goed kan bereiken?

Ook de kamerindeling speelt parten. Als ik het op deze manier bouw aan een plankdraagsyteem houdt ik genoeg ruimte over voor een grote opbergkast en grote werktafel, niet geheel onbelangrijk.
De routing is onhandig in deze ruimte een soort M met de bovenkant tegen de raamkant geplakt.
De meters worden opgeslokt daar waar het ruim lijkt.

Tot zover de wijziging:






Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #81 Gepost op: 04 april 2021, 00:20:03 »
Ziet er veel belovend uit.

Waar in dit plaatje komt precies de N-baan te staan?

Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6844
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #82 Gepost op: 04 april 2021, 00:42:44 »
Hoi Bas,

Precies boven de Demka.

Na aanbeveling van Michel(Tothebeach) de bouw diepte wat tetuggedrongen.
De vorige versie werd toch wat te ver de kamer in.

Zo kunnen 2 banen tegelijk gestart worden en gebouwd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 00:45:48 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.