Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15183 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #75 Gepost op: 24 november 2020, 07:53:07 »
Ik zie het bakkie al rijden  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #76 Gepost op: 24 november 2020, 08:31:21 »
De weegbrug zou ook nog in het begin van het spoor naar de creosolindustrie kunnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #77 Gepost op: 24 november 2020, 10:31:05 »
Mooie plannen, Koen.
En ze worden steeds beter. Vooral met die havens lijkt het me heel boeiend.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2020, 17:36:09 »
Creosolindustrie Maak daar maar van Creosoot industrie  ;)
Voor meer uitleg zie deze linkjes verzameling:
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren
Bovenste (niet reclame)normale linkjes geven je al een idee over wat t exact inhoud  ;)
We hebben er hier in Dordrecht jaren lang 1 gehad incl spoor aansluiting,dat was toen voor de diverse instellingen wel handig om spoorbielzen duurzaam te maken/ te houden.
(t spul meurt wel   ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #79 Gepost op: 24 november 2020, 17:58:05 »
Hoi, dank Allen.

Creosol of creosoot, iig een impregnerend goedje.
Dat het stinkt, hopelijk haalt het de overkant van het water niet.
Er hingen vaker onwelriekende luchtjes in de stad, zo was er ook een bottenverwerker, ook dichtbij de stad gelegen.
Je kunt wel raden hoe dat ruikt, niet als een geurende bouillon.

Ik stop er altijd een heel verhaal in de industrie zoals jullie weten.
Liefst ondersteund met foto's en info. Al of niet in Utrecht.
Ik spit graag in de archieven.

Zo weet ik dat er ook één Creosootfabriek in Utrecht stond in een ver verleden  op dit forum al eens met wijlen Herwim Frank besproken.
Staat me ook iets bij van een lijnzaadfabriek.
Ze maakten niet voor de spoorwegen, geloof ik

Er was toen van alles.

Het plan komt tot leven.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 18:00:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #80 Gepost op: 03 april 2021, 22:56:08 »
Hoi,

Zo kun je een plan een hele tijd links laten liggen en er ineens weer mee bezig zijn.

Eerder had ik de baan naar wat meer uitgebouwde modules bedacht.

Maar door de plannen met de N baan kom ik nader tot het Demka module plan en reduceer ik weer eea.

Het idee van de gieterij op basis van de oude Utrechtse Demka blijft. Verdeel het nu over 3 modules die redelijk haalbaar lijken op lange termijn.

Kan best zijn dat er nog een spoortje veranderd van ligging of komt te vervallen.
Heb de heleboel weer gespiegeld.

Ik wordt ook een dagje ouder en heb absoluut geen trek in onder de baan kruipen op latere leeftijd.
Alles wordt aangestuurd met de z21, wil het zodanig opbouwen dat beide banen op den duur handmatig met een Maus of in te regelen zijn met een Tablet.

Wat is er dan makkelijk als je alles goed kan bereiken?

Ook de kamerindeling speelt parten. Als ik het op deze manier bouw aan een plankdraagsyteem houdt ik genoeg ruimte over voor een grote opbergkast en grote werktafel, niet geheel onbelangrijk.
De routing is onhandig in deze ruimte een soort M met de bovenkant tegen de raamkant geplakt.
De meters worden opgeslokt daar waar het ruim lijkt.

Tot zover de wijziging:






Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #81 Gepost op: 04 april 2021, 00:20:03 »
Ziet er veel belovend uit.

Waar in dit plaatje komt precies de N-baan te staan?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #82 Gepost op: 04 april 2021, 00:42:44 »
Hoi Bas,

Precies boven de Demka.

Na aanbeveling van Michel(Tothebeach) de bouw diepte wat tetuggedrongen.
De vorige versie werd toch wat te ver de kamer in.

Zo kunnen 2 banen tegelijk gestart worden en gebouwd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 00:45:48 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#