Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:44:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 19:37:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 19:22:09
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
Vandaag om 19:07:54
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:51:12
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hendrik Jan
Vandaag om 18:49:31
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
Vandaag om 18:42:39
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:21
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
Vandaag om 18:08:12
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door janw
Vandaag om 18:06:53
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:56:44
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:49:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 17:29:36
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 16:44:23
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door RikM
Vandaag om 16:32:37
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door Reinier Z.
Vandaag om 16:18:34
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door RikM
Vandaag om 16:07:06
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
Vandaag om 16:06:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 15:44:10
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:28
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 14:43:12
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:28:18
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 14:25:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:21:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:18:15
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Arjen52
Vandaag om 14:07:42
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:57
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 3678 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2020, 14:54:50 »
Denk dat ik dat ook wel ga doen.

Ga hem sowieso als modulebaan bouwen.
Poten eronder en hij kan mee.

Misschien nog iets minder diep bouwen.

Zit nu op 50 cm diepte maar wil eigenlijk nog minder diep.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2020, 15:06:50 »
Even het volgende.

Had een hele mooie foto gevonden in het HUA van de schrootbaan.
Heb het hele plan er een beetje op gebaseerd.



Bron HUA: Catalogusnummer 821695,  Vervaardiger Bommel, M.A.J. van, fotograaf.



Bron HUA: Catalogusnummer 821161, Vervaardiger: Bommel, M.A.J. van, fotograaf.

De genomen foto's zijn van de jaren '60.
Toen werd er nog druk gewerkt.

Een mooi model van lelijkheid:



(Eerste de beste plaatje van het net op artikelnr.) maar het model is al zo oud.

En dan nog hele bergen scrap maken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2020, 15:16:16 »
Die bergen scrap heb je zo gebouwd. Dat is een kwestie van veel zelfbouwen en de restjes, mislukkingen, foutjes, etc. bewaren.
Die foto's beloven wat :)
Ben benieuwd.

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2020, 15:20:28 »
Verpakkingsmateriaal, alu blisters van medicijnen en de rest aan gort knippen en plakken. ;D

Her en der herr Otto Scrap en Juweela aanspreken.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #34 Gepost op: 16 april 2020, 16:09:47 »
Ik heb het even heel snel uitgezet in 270x35, mijn standaardmaten voor de nieuwe baan:


Met de Fleischmann-profi (Anyrail) houd je maar weinig over. Maar het baantje is mogelijk. De rode lijn is de scheiding tussen FY en modelbaan.
Smaller kan, maar je mist waarschijnlijk wel wat kenmerkende details.

Groet,
Michel

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #35 Gepost op: 16 april 2020, 16:18:03 »
NL baan in Canada

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #36 Gepost op: 16 april 2020, 17:40:16 »
@Arjan
Die is ook mooi, wordt zoeken op beurzen en www.
PIKO had er ook een geloof maar nog niet gevonden.
Faller heeft ook volgens mij.

@Michel
Ik heb in Peco code 83 getekend met normale wissels.
Uit budgetvriendelijke overweging.
Code 100 zit niet in Scarm.

Weet niet of dat nog verschil uitmaakt.
Maar voor deze baan zou ik ook Roco kunnen doen.

Hoe ziet het er dan in Anyrail uit?

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #37 Gepost op: 16 april 2020, 17:56:19 »
Even heel snel in elkaar gezet: Code 100 met SL-E91 en SL-E92 wissels:


Je hebt dan iets meer ruimte.

Groet,
Michel

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #38 Gepost op: 16 april 2020, 18:09:26 »
Koen

als je het echt mooi wilt doen zou ik geen code 100 in het zichtbare gedeelte gebruiken, maar minimaal code 83 of code 75. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je budget en wat je al hebt. Verder zou ik zelf de module niet al te smal maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #39 Gepost op: 16 april 2020, 19:08:26 »
@michel (y)

@meino

Ik ga hem nog een keer tekenen in Roco line.
Bedacht me dat je met een zelfstandig baantje niet merkgebonden bent.

Alle rails komt toch ondrrgesmeerd te liggen met grond en bestrating, je ziet er weinig van.

Ga nog ff piekeren daarover.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 919
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #40 Gepost op: 18 april 2020, 23:09:21 »
Piko 61102 ?

Marc

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #41 Gepost op: 25 april 2020, 00:38:39 »
Hoi,

@Marc,
Ja, dat wordt zoeken naar geschikt model, hij moet ook redelijk compact zijn voor de module.

Verder was ik me aan het bedenken hoe het met de energievoorziening van deze gieterij gesteld was.
De gieterij had dus niet de karakteristieke kenmerken van hoge boven de bebouwing uitkomende trechters met luchtinblaasleidingen zoals in het Ruhrgebied.
Geen toevoer van cokes of afvoer van slakken of ijzergietsel met speciale grote wagons.
(voor zover ik weet).

Citaat Usine Utrecht:

DEMKA beschikte over een eigen hoogoven en elektro-ovens. Schroot werd in de elektro-ovens hergebruikt samen met het ruwe ijzer uit de hoogoven. In de smelters werd ook het staal gemaakt door toevoeging van zuurstof. Het staal werd tot blokken gegoten voor de verkoop en in de rondwalserij werden de blokken staal gewalst tot draad. Het staal uit de smelters werd ook verwerkt in de ijzergieterij, waaraan een vormenafdeling was verbonden en een afdeling machinebouw. Tot de grootste klanten behoorden niet alleen Werkspoor, maar vooral de scheepswerven in Rotterdam.
Vakmanschap zit in de functies van smelters, vormers, walsers en machinebouw. De walsers leerden het vak van Duitsers, zij wisten de hete staven van walsstraat naar walsstraat te geleiden. In de ijzergieterij ontdeden bramers en poetsers de gegoten producten van de vorm. Dat was zwaar en vies werk. Al in de jaren 1950 nam het bedrijf buitenlanders voor dit werk aan, aanvankelijk uit Spanje en Polen en later uit Marokko en Turkije. De gegoten vormen kregen een verdere bewerking in de afdeling machinebouw.


Ik vond nog een mooi filmpje van RTV Utrecht.
Een korte documantaire.

Filmpje YouTube Demka :Demka

Ik heb begrepen dat het om het zgn elektrostaalproces gaat.
Op basis van schroot.

Citaat uit: Technisch Werken.

Hoe verloopt het elektrostaalproces?
Voor het elektrostaalproces maakt men gebruik van een elektrovlamboogoven. Deze oven wordt ook wel elektro-oven genoemd. In het elektrostaalproces wordt schroot gerecycled tot staal. Aan het begin van het elektrostaalproces wordt schroot doormiddel van een soort stalen mand in de elektro-oven geladen. Deze stroken waar deze stalen mand uit bestaat zijn aan de onderkant aan elkaar verbonden met een touw. Zodra deze aaneengebonden mand boven de oven hangt en langzaam naar beneden wordt gebracht zorgt de hitte van de elektro-oven er voor dat het touw verbrand. Hierdoor gaan de stroken van de mand uitelkaar en valt het schroot door de zwaartekracht in de oven.
Het schroot moet worden gesmolten op een bepaalde temperatuur. Deze warmte wordt toegevoerd door gebruik te maken van elektrische lichtbogen. Deze lichtbogen ontstaan tussen die elektroden die in de oven naar beneden worden gebracht en de aanwezige lading. De elektroden zijn koolstaven en de lading bestaat uit het staalschroot dat in de oven is gebracht met de mand. De drie elektrodes worden gevoed met een driefasige wisselstroom


Ik probeer dus beeld te krijgen van hoe of wat voor soort hoogoven er stond en wat je er aan de buitenkant van zag.
Wil het realistisch houden.

Tot zover.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 12:41:56 door 44. Reden: aanpassing op verzoek »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2020, 11:46:46 »
Het filmpje uitvoerig bekeken te hebben kom ik erachter dat er een Siemens Martin oven gestaan heeft.
Een grote oven uit vuurbestendig baksteen.
Die werd met een grote lepel geladen.
Vanwege de enorme hitte.
Een Siemens Martin oven werd verwarmd door middel van warmtewisselaars.

Aannemelijk dat voor de fabriek oa een electriciteitscentrale gebouwd werd, de 1e PEGUS.

Dit om het proces in beeld te krijgen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #43 Gepost op: 26 april 2020, 11:52:18 »
Industriële archeologie ben je aan het bedrijven Koen.
Zo te zien ken je veel bronnen al.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #44 Gepost op: 26 april 2020, 11:58:48 »
Over die kraan van Walthers; in vlaardingen hebben ze hem, of kunnen ze hem voor je bestellen. Vind ik wel de mooiste.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander