Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 18:50:55
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 18:45:00
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Schrootplaats
door
IJmc
Vandaag
om 18:07:28
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 16:48:56
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV (gelezen 15241 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #45 Gepost op:
26 april 2020, 12:16:03 »
Bestellen, zo te lezen.
Anyway, volgens mij heb ik dat ding ook nog ergens in een la zwerven. Wat vooral opvalt, en ook te zien is als je de foto bekijkt, dat het ding klein en erg laag is en daardoor meer geschikt voor de lokale schrootboer.
EDIT: heb hem inderdaad nog. Even nagemeten en de kraanbaan (bovenzijde rails) is ongeveer 85 mm, wat op een goede 7 meter neer komt en wat mij betreft aan de lage kant is.
«
Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 13:10:29 door Marc tramt
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #46 Gepost op:
26 april 2020, 13:59:47 »
Als je hem kwijt wilt, Marc
.
Misschien kan ik tzt ook weer wat 3D kan laten printen.
Om een wat meer gelijkende te creëeren.
Dat van het energieproces is dat ik op het www eea aan effecten ben tegengekomen waarmee je deels het proces zou kunnen nabootsen.
Maar ook dat moet nog uitgedokterd worden.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 18:29:34 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #47 Gepost op:
02 mei 2020, 18:38:44 »
Hoi,
Versie 4.0 van de Demka.
De omloop is opgedoekt, ik loop om via de fidleyard.
Er ontstaat nu een vrij rangeerspoor naar de hallen.
De
gieterij(Joswood bv)
en walserij zullen de module domineren, het stadswijkje is voor nu van het plan afgevallen.
De schrootbaan wil ik zo breed mogelijk opzetten, ik richt me op het model van
Walthers-Cornerstone.
Vandaar de omloop verwijderd.
Het zal een simpele kwestie worden, wagonnetjes op en af duwen, wisselen op de fiddle.
De Fiddle vertolkt het nabijgelegen opstelterrein naast talud van spoordijk naar de Demkabrug(zoals toen was).
Vraagje:
Sleutelspoor doorgespit hier, kan je een lading railsstaaf met een 2 assige rongenwagen vervoeren (te korte wagon)
En vooral bouwen.
Vanaf de brug.
«
Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 19:27:42 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #48 Gepost op:
02 mei 2020, 21:57:30 »
Hoi Koen,
Vanaf de brug zie ik in het eerste spoor nog een wissel liggen. Niet nodig en niet ingetekend op je andere plan, maar wel leuk...
De gieterij krijgt geen aansluiting meer?
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #49 Gepost op:
02 mei 2020, 23:07:08 »
Ik laat het voorlopig zo.
Idd had ik mezelf nog een extra wegzetspoortje gegund links, de wissel waar je het over hebt.
In de 2D heb ik die er niet bij getekend.
De gieterij, dat wissel komt wel erg ongelukkig te liggen.
Kwam met Peco wel iets mooier uit.
Roco is praktisch zelfde geometrie als Flsm profigleis daar verschilt de ligging van een wissel niet.
Peco heeft wel weer een mooie Y-wissel in assortiment.
Een ander merk is wel investeren.
De Demka is wel veel later gepland dan Werkspoor, ik weet nog niet of ik gebouwen zelf ga maken of koop.
Dat moet uit de ervaring met Werkspoor blijken.
In het filmpje is te zien dat er een transportrails naar binnen gaat.
Miss kan ik daar iets mee ipv een extra spoor.
Het is nu met profigleis ingetekend om dat ik dat nog voorradig heb.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #50 Gepost op:
14 mei 2020, 22:02:57 »
Hoi,
Hier is een kogel door de kerk gegaan. Niemand raakte gewond, want er was niemand
Besloten om de stap te zetten voor bouwen met rails zonder ballastbed.
- wat is essentieel voor het gebruik van code 83 of code 100 voor een module baan als deze?
Rollend materieel zal hooguit uit een klein dieseltje en wat wagentjes bestaan ivm wielfllensen.
- kan ik gewoon toe met code 83 railssoorten zoals Rocoline? Heb geen ervaring met andere railsoorten.
Het plan is om de modules eenvoudig te gaan bedienen met een simpele trafo, en mechanisch wissels om te zetten met hendels aan de voorkant.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 22:16:08 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Tjalling
Online
Berichten: 3393
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #51 Gepost op:
15 mei 2020, 07:08:59 »
Hi Koen,
Heb je al naar Peco code 75 gekeken? Is alleen leverbaar met flexibele rails. Heeft een mooi, en volgens mij goed betaalbaar, assortiment wissels. Als je wat gevoel wil bij deze rails wil, in handen wil hebben voordat je gaat kopen, stuur maar even een PB.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #52 Gepost op:
15 mei 2020, 10:10:25 »
Dag Koen
ik sluit me helemaal aan bij Tjalling, code 75 van Peco is erg mooi.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #53 Gepost op:
08 november 2020, 13:31:46 »
Hoi,
Even wat stof afblazen hier.
Aan het plan is nog niets gewijzigd.
Behalve dan dat ik kijk of ik de Bnls module er bij kan plaatsen.
Daar waar nu de boekenplank hangt komt deze modulebaan(2,80 mtr).
Het werkbureau blijft staan.
Het klussen valt mee, sauzen en houtwerk schilderen.
Dit is de ruimte waar we mee bezig zijn.
Er komt een beetje schot in, daar we per kamer(3x) van de bovenverdieping aanpakken.
.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 16:46:39 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #54 Gepost op:
08 november 2020, 17:45:26 »
Hoi,
Nu de werkplek tijdelijk niet funcioneert maar even gesleuteld aan het opkomende Demka-plan.
Dit keer in Anyrail probeerversie. Gebouwen zijn
niet
in 3D te bekijken (
)
De keus is gevallen: Piko-A gleis.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 08 november 2020, 17:47:31 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #55 Gepost op:
12 november 2020, 13:05:02 »
Hoi,
Omdat de gedachten toch altijd groter zijn dan dat je werkelijk kan uitvoeren:
Ik bedenk me door het zien van al het voorbij rollende NS materieel dat ik ook wel zin krijg om eens een echte baan te maken.
Alleen een industriemodule met 2 wissels lijkt op lange termijn eerste gezicht saaig.
Ik kijk nu wat ik met de beschikbare ruimte maximaal kan doen.
Heel simpel uitgelegd is de hoek in de breedte van de kamer op 2,80 mtr.
In het gunstige geval zou ik dit kunnen doen:
Ik kom dan op een klassiek hondebot met de mogelijkheid een brug te doen over de stationsporen.
De industrie is naderhand wel toe te voegen aan weerszijden.
Weet niet of 1,60 voldoende is voor een klein doorgangsstation.
Maar ff op een sudderpitje zetten...
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 13:12:55 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #56 Gepost op:
12 november 2020, 15:46:27 »
Affijn,
Miss is het een dwaalspoor en loop ik tegen een stootjuk
(De helling percentages nog niet uitgewerkt)
(Weet ook niet of ik dubbelspoor doe)
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #57 Gepost op:
12 november 2020, 16:30:05 »
Hoi Koen,
Het voordeel van het bouwen van diorama's is, dat je vrij snel leuk resultaat boekt. De beperking in het ontwerp in combinatie met de beschikbare ruimte is evenredig met de snelheid van het behaalde resultaat. Met andere woorden, met een kleine baan met een relatief eenvoudig sporenplan bereik je sneller een afgebouwde fase, dan met een grote baan, met een ingewikkelder sporenplan.
Maar dit zegt niets over het uitgekeken raken op (saaiheid van) het sporenplan. Met een kleiner baantje kan je sneller spelen met treinen in een nagebouwde omgeving. Met een grotere baan kan je langer spelen, maar het duurt langer voordat je trein in een landschap rijdt. Met als gevolg dat je voor het einde van de bouw, je de baan al 'zat' kunt zijn en een volgend ontwerp gaat maken.
Nu is dit laatste wel op te vangen door eerst het grootste deel van de gebouwen/structuren (bruggen ed.) en bomen te maken (daar zit de meeste tijd in), om daarna pas je definitieve ontwerp te maken. Tegen de tijd dat je de baan gaat bouwen is een groot deel van het landschap al gereed. Dat oogt gelijk een stuk beter. Nadeel is wel, dat je dus een tijd niet kunt rijden.
Dus ik ben benieuwd wat je onderliggende idee is. Wil je graag gaan rijden met treinen en het bouwen en rangeren ondergeschikt maken, of wil je bouwen en het rijden ondergeschikt maken. Of maakt het je niet uit dat een baan niet afkomt en is het plannen, opzetten en afbreken gewoon een groot deel van je hobby?
Groet,
michel
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 16:32:32 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #58 Gepost op:
12 november 2020, 17:26:07 »
Hoi , Michel
Het is ook een dilemma.
Ik heb iets meer ruimte over dan 1 module.
2 modules nou net weer niet helemaal lekker passend.
Ik zou het liefst ook gaan voor een uitbreiding gaan als shelf-layout met meerdere industrie aansluitingen dan alleen de Demka, al is de Demka al heel erg grote industrie.
Maar smaller bouwen en uitbreiden zou goed kunnen denk ik.
Het andere probleem is dat ik nog wat passagierstreinen heb waar ik ook bij elk ontwerp iets voor zoek maar nooit goed past.
Ik kan de keuze niet maken om dat links te laten liggen.
Ik zie dan wel eens kleinere banen waar op dat allemaal wel kan.
Voor het passagiersvervoer heb ik dan ook gekozen voor een Bnls module, daar kun je de grote treinen lekker rond laten gaan.
Maar goed, thuis wil je ook wel eens wat.
Ik zou op zolder kunnen doorbouwen maar dan weet ik vrijwel zeker dat het niet af zal komen op korte termijn.
Op dit baantje zouden dan alleen een Plan '64 en een stam Dubbeldekkers rondrijden, maar de bochten en hellingen lijken al niet ideaal hiervoor.
Ik zou dit ontwerp wel stedelijk en industrieel bouwen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #59 Gepost op:
12 november 2020, 18:00:45 »
een onafhankelijke rijbaan onder een rangeerbaan kan natuurlijk ook:
Waarbij je de personentreinen kunt laten rondrijden op het ovaaltje en de goederentreinen kan samenstellen bovenop (groene gedeelte). Deze tekening is schematisch overigen. Er hoeft geen verbinding tussen beide niveaus te zijn, 't kan natuurlijk wel, maar dat is meer gedoe.
Ik heb er ergens een tijdschrift van liggen (franstalig). Een deel daarvan kan ik wel eens voor je scannen, al zal daar wel een weekje over heen gaan.
groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV