BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: NS264 op 02 april 2020, 11:51:23

Titel: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 02 april 2020, 11:51:23
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-module.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-module.bmp)

Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 02 april 2020, 14:05:44
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91775.msg3222087100#msg3222087100), alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?

Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 02 april 2020, 14:18:09
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Edsko Hekman op 02 april 2020, 14:35:55
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 02 april 2020, 15:06:42
Dankje Edsko,

Citaat
je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 04 april 2020, 19:41:16
Zo,

Weer even aan de gang met archief foto's

Om te beginnen een luchtfoto van de locatie in 1925!.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/X142791-85057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/X142791-85057.jpg)

Bron HUA Catalogusnummer 85057
Vervaardiger:Koninklijke Luchtmacht, fotograaf.

Naar links is richting Amsterdam, rechts Utrecht CS.
Het complex bestond uit meerdere gebouwen.
Het lag een de jaren na de eerste wereldoorlog nog buiten de stad maar in de loop der tientallen jaren groeide de stad steeds verder uit, dat ook zo mooi te zien is rechts in beeld. Kale vlakten waar nog geen huizen staan.
De bomenrij bovenin in beeld is de Amsterdamsestraatweg van Utrecht naar Amsterdam.

Te zien is een opstelterrein naast talud, dat begon ter hoogte van de SLI, spoorstaaflasinrichting.
Vanaf hier liep een spoor het Demkaterrein op.

Rest volgt.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: basjuh1981 op 04 april 2020, 20:32:14
Leuk, zo'n oude foto.

Ik vind het altijd een uitdaging om te kijken hoe het er tegenwoordig bij ligt. Op de brug na is er veel veranderd ;D
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Eelco Storm op 04 april 2020, 20:52:10
Nou, die brug ligt er ook al een tijdje niet meer hoor...
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: basjuh1981 op 05 april 2020, 15:20:06
Volgens Maps (https://www.google.nl/maps/@52.1101283,5.078194,3a,75y,250.02h,101t/data=!3m7!1e1!3m5!1sA1mBTM_Y_8BL1AXR6_xQpw!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DA1mBTM_Y_8BL1AXR6_xQpw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D29.797663%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192) wel.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Eelco Storm op 05 april 2020, 15:31:19
En nou even goed naar die brug op de luchtfoto kijken en dan naar de brug op google maps...
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Reeks77 op 05 april 2020, 15:40:57
Ja dat is indd een wereld van verschil !!
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 05 april 2020, 16:38:07
Bas en Eelco hebben gelijk, deze brug is afgebroken.
Maar daarna hebben ze op het terrein ernaast waar de opstelsporen lagen een nieuw talud gebouw met een nieuwe brug.
Die was nog groter.
Deze is ook weer afgebroken en nu ligt er de brug zoals wij hem kennen.
Drie bruggen dus.

Nog een wonder dat men de brug niet gesaboteerd heeft in de oorlogsjaren zoals met andere bruggen wel gedaan werd.
Ook een wonder dat alle gebouwen zo lang gestaan hebben terwijl er toch heel wat vijandelijke en geallieerde bombardementen uitgevoerd waren.

Vind de eerste en twee modellen het meest aantrekkelijke om iets mee te doen.
De tweede is de moeilijkste om na te bouwen.

Alles terug te vinden in het HUA, ik down het nog wel een keertje load hier.

 (y)
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Marc tramt op 05 april 2020, 18:00:02
De tweede brug is overigens niet gesloopt maar gerenoveerd nadat de derde brug was geopend.
De tweede én derde brug liggen nu dus gebroederlijk naast elkaar.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 05 april 2020, 18:34:00
Ah, zover was ik nog niet.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 april 2020, 13:35:18
Hoi,

Pasen, tijd van nadenken en chocolade eieren eten.

Ik bedacht me: stel ik maak geen tweede BNLS-module.
Want qua topografische ligging wordt het toch een beetje een moeilijke combinatie.

Dit is een mooi item voor een geheel nieuwe vaste modulebaan voor thuis, die dan wel aansluit op het Utrechtse thema.

Ben al flinke tijd gecharmeerd van hoogovens en dergelijke industriële omgeving.
De Demka had nooit een hoogoven gehad maar was wel een gieterij, daar kan ik al genoeg mee.

De Werkspoormodule blijft dan wel bij BNLS-forumbaan.

Dan zou het er zo kunnen gaan uit zien:

(https://abload.de/img/demka-module8gjm2.png) (https://abload.de/image.php?img=demka-module8gjm2.png)

Kleine omschrijving:
- Schrootbaan, brengt schroot in de gieterij.
- Schrootkade, hier meren binnenvaartschepen met schroot aan maar kunnen ook vertrekken met producten.
- Links een kleine locloods voor een diesel.
- De brug is slechts een blikvanger en decor voor het geheel.
- Alle gebouwen gespiegeld naar de brug.
- Er kunnen wat schrootwagens de gieterij in gerangeerd worden.

Gr Koen.




Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 12 april 2020, 14:09:10
 (y)
En dan zet je je werkspoormodule dwars op de onderzijde van deze baan. Het is niet als in het echt, maar wel leuk (vind ik) :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: Jeronimos op 12 april 2020, 14:12:48
@Koen,

laat het lokloodsje weg, spul staat volgens mij gewoon in de open lucht. Anders kun je het nog altijd parkeren onder de brug. Als die maar breed genoeg is.  ;D
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 april 2020, 21:40:00
Thanks,

Het plan kan nog wel een beetje bijgeschaafd worden.
Ik zal me ook wat meer verdiepen in het ijzergietproces wat er allemaal voor nodig is en wat de moeite waard is om uit te beelden.

Gr Koen.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 april 2020, 23:31:08
(https://abload.de/img/snapshotdemka1blk09.png) (https://abload.de/image.php?img=snapshotdemka1blk09.png)

(https://abload.de/img/snapshotdemka2npjd7.png) (https://abload.de/image.php?img=snapshotdemka2npjd7.png)

Idee om ook hier 1 hal open uit te werken met blik op de gieterij.
Gele blok stelt havenkraan voor.
Rode blok rechts een stukje woonwijk met café.

@Jeronimos
De basis ligt vast maar de opties nog niet. Kan nog een hoop schuiven.

De titel van dit topic mag van mij omgegoten worden naar: Industrie module de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 11:14:04
Hoi,

Het is voor mij concreter geworden om van dit thema een thuisbaantje te gaan maken.
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module om te gieten, dat mag, het zit nog in de rubriek "plannen".

(https://abload.de/img/demka-module2xrj7a.png) (https://abload.de/image.php?img=demka-module2xrj7a.png)

Variant 2.0 Demka gieterij.
De sporen iets meer naar binnen, iets gedraaid.
Kanaal wat aangepast.
Gebouwen gesplitst, nu 1 x gieterij, 1 x productie.
Kan variëren in soort en hoogte gebouwen, altijd mooi als er een wagon naar binnen kan voor laden/lossen.
De schrootbaan vrije baan gegeven, ik ga hiervoor het Vollmermodel (Artnr: 5780) inzetten of een variant erop maken.
Er kan nu gewisseld worden tussen schroot-gieterij-productie, aan afvoer over spoor en water.

Ondertussen dendert de hoofdlijn door over de Demka brug, hier zal ik nog een exemplaar voor willen zoeken.

Rechts rukt de stad Utrecht op.
Linksvoor onder de brug een stukje Hollands polderlandschapje, naast de zware industrie ligt Utrecht ook in een fraai polderlandschap, als je heel goed zoekt tussen alle industrie hedentendage kun je die landelijke rust terugvinden

Zo ligt achter de fabriek de rivier de Vecht, die stroomt vanaf de Oude gracht in het Centrum, langs de wijk Zuilen richting Breukelen.
Met mooie natuur en grote villa's. Uiteindelijk kom je dan ook bij de Loosdrechtse plassen uit.
Slechts een paar kilometer er vandaan.
Maar dat terzijde. ;)

Gr Koen.

Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 11:29:12
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module te gieten, dat mag.

Gewoon in de opstelling de bak een kwartslag draaien, dan kunnen de treinen gewoon over de brug heen denderen en heb je een extra diepe bak om in te kijken :D
Maar ik weet niet hoe creatief en flexibel het BNLS-moduleconcept hierin is...

Leuk ontwerp, al zou ik de naam van het 'kanaal' veranderen. Die is onder de brug namelijk niet breder dan een sloot. Of je moet je brug 'zwevend' ophangen. Door um aan de achterkant te bevestigen en te laten zweven over je emplacement. Dan kan je het stukje linksvoor omzetten in water ipv land. Fietsspaken schijnen daarvoor nog wel eens handig te zijn. Deze kan je dan verbergen in je brug.

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 11:39:20
De breedte van het kanaal is nog variabel.
Hij ligt schuin om hem niet helemaal uit te hoeven beelden. Ik kan die hoek sowieso wat breder maken als nodig is voor landschap.
Is wel mooi als je als thuisbouwer met je ogen ook in het landschap getrokken wordt.

Maar wat je zegt is wel optioneel.

Ik weet al wel dat de voorwaarden dwarsleggen van de module dat niet zullen toe laten puur vanwege de opstelling en ws ruimtegbrek op een tentoonstellig.
Zou hem wel apart kunnen bouwen als modulebaan, zodanig dat ie thuis op vaste plek staat.
Daar kan ik de tijd voor nemen tot de beurzen weer op gang komen.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: meino op 16 april 2020, 11:45:09
Koen

je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen tentoonstellingsbaan er van maken los van het BNLS concept. Zoiets als bijv. "Voorde dok" van Samuel.  Je concept zou zich daar uitstekend voor lenen.

Groet Meino
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 11:47:11
Dat is zeker een optie, zou zo maar kunnen dat Voorde-dok een van mijn inspiratiebronnen is ;D
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Edsko Hekman op 16 april 2020, 13:24:06
Koen,

Bij de forumbaan kunnen we sinds dik een jaar ook met rails achterin de bak rijden.
Als ik je plan zo bekijk, rij je van "voorin" naar "achterin" en/of vica versa. Al zit daar natuurlijk wel een zekere mate van afspraken in mbt het plaatsen van de rail.
Even uit mijn hoofd is de rail afstand achterin de bak dezelfde als voor in de bak. Dus de eerste rail hartafstand op de BB tot de voorkant ligt op 175mm van de achterzijde. Bas van Kesteren heeft de precieze maatvoering.

Maar maak het plan niet per se pas aan de bnls modules. Als op zichzelf staande baan is dit ook prima geschikt. Voorde Dok is een mooi voorbeeld van hoe het kan idd. De keuze is aan jou.

Gr.

Edsko
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 14:19:41
Denk dat dit baantje ook gewoon mooi thuis gemaakt kan worden maar danig dat ie ook mobiel kan.
Weet niet hoe vaak ik mee ga doen aan een beurs/tentoonstelling.
Wat thema betreft sluit ie mooi aan op de Werkspoorindustrie.
Beetje fantasie er bij toevoegen, de Demkabrug als verbindende factor en het plaatje is compleet.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 14:26:52
Als ik jou zo hoor, zou ik um gewoon lekker voor thuis bouwen en voor de rest maar zien. :) Zo is ook mijn laatste baantje ontstaan.
Hoe lang is het geheel (exclusief Fiddle-yard)

Groet,
michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 14:28:57
Totaal 2,80 meter. Lijkt me wijs om de FY op minstens op 1 meter te houden voor als je een iets langere goederentrein hebt.
Hou ik bijna 2 meter over.

Ook dat is variabel.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 14:37:32
Leuke lengte. Daar kan je een hoop mee doen, qua rangeerbaantje. En een fiddle-yard van 1m is voldoende voor de langste trein tussen de twee wissels op het eerste spoor lijkt me.

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 april 2020, 14:42:25
Koen, leuk project dit maar zelf zou ik het ook als losstaande baan houden, precies wat ik ook doe met mijn Weesperpoort baantje. Gebouwd voor thuis maar wel modulair en snel op te bouwen/ afbreken dus als ik zin heb in een beursdeelname kan de baan zo mee.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 14:54:50
Denk dat ik dat ook wel ga doen.

Ga hem sowieso als modulebaan bouwen.
Poten eronder en hij kan mee.

Misschien nog iets minder diep bouwen.

Zit nu op 50 cm diepte maar wil eigenlijk nog minder diep.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 15:06:50
Even het volgende.

Had een hele mooie foto gevonden in het HUA van de schrootbaan.
Heb het hele plan er een beetje op gebaseerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/X82860-T2723-Schrootbaan-Demka.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/X82860-T2723-Schrootbaan-Demka.jpg)

Bron HUA: Catalogusnummer 821695,  Vervaardiger Bommel, M.A.J. van, fotograaf.

(https://abload.de/img/x82254-f558demkaschro3vkek.jpg) (https://abload.de/image.php?img=x82254-f558demkaschro3vkek.jpg)

Bron HUA: Catalogusnummer 821161, Vervaardiger: Bommel, M.A.J. van, fotograaf.

De genomen foto's zijn van de jaren '60.
Toen werd er nog druk gewerkt.

Een mooi model van lelijkheid:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OIP.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OIP.jpg)

(Eerste de beste plaatje van het net op artikelnr.) maar het model is al zo oud.

En dan nog hele bergen scrap maken.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 15:16:16
Die bergen scrap heb je zo gebouwd. Dat is een kwestie van veel zelfbouwen en de restjes, mislukkingen, foutjes, etc. bewaren.
Die foto's beloven wat :)
Ben benieuwd.

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 15:20:28
Verpakkingsmateriaal, alu blisters van medicijnen en de rest aan gort knippen en plakken. ;D

Her en der herr Otto Scrap en Juweela aanspreken.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 16:09:47
Ik heb het even heel snel uitgezet in 270x35, mijn standaardmaten voor de nieuwe baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-gieterij-koen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-gieterij-koen_2.jpg)

Met de Fleischmann-profi (Anyrail) houd je maar weinig over. Maar het baantje is mogelijk. De rode lijn is de scheiding tussen FY en modelbaan.
Smaller kan, maar je mist waarschijnlijk wel wat kenmerkende details.

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: ArjanB op 16 april 2020, 16:18:03

Als overhead crane heb je ook nog deze van walthers

https://www.walthers.com/overhead-traveling-crane-kit-12-3-16-x-8-5-8-quot-31-x-21-9cm

Arjan
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 17:40:16
@Arjan
Die is ook mooi, wordt zoeken op beurzen en www.
PIKO had er ook een geloof maar nog niet gevonden.
Faller heeft ook volgens mij.

@Michel
Ik heb in Peco code 83 getekend met normale wissels.
Uit budgetvriendelijke overweging.
Code 100 zit niet in Scarm.

Weet niet of dat nog verschil uitmaakt.
Maar voor deze baan zou ik ook Roco kunnen doen.

Hoe ziet het er dan in Anyrail uit?

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 16 april 2020, 17:56:19
Even heel snel in elkaar gezet: Code 100 met SL-E91 en SL-E92 wissels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-gieterij-koen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-gieterij-koen_3.jpg)

Je hebt dan iets meer ruimte.

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: meino op 16 april 2020, 18:09:26
Koen

als je het echt mooi wilt doen zou ik geen code 100 in het zichtbare gedeelte gebruiken, maar minimaal code 83 of code 75. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je budget en wat je al hebt. Verder zou ik zelf de module niet al te smal maken.

Groet Meino
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 16 april 2020, 19:08:26
@michel (y)

@meino

Ik ga hem nog een keer tekenen in Roco line.
Bedacht me dat je met een zelfstandig baantje niet merkgebonden bent.

Alle rails komt toch ondrrgesmeerd te liggen met grond en bestrating, je ziet er weinig van.

Ga nog ff piekeren daarover.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: ex-DR V100 op 18 april 2020, 23:09:21
Piko 61102 ?

Marc
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 25 april 2020, 00:38:39
Hoi,

@Marc,
Ja, dat wordt zoeken naar geschikt model, hij moet ook redelijk compact zijn voor de module.

Verder was ik me aan het bedenken hoe het met de energievoorziening van deze gieterij gesteld was.
De gieterij had dus niet de karakteristieke kenmerken van hoge boven de bebouwing uitkomende trechters met luchtinblaasleidingen zoals in het Ruhrgebied.
Geen toevoer van cokes of afvoer van slakken of ijzergietsel met speciale grote wagons.
(voor zover ik weet).

Citaat Usine Utrecht:

DEMKA beschikte over een eigen hoogoven en elektro-ovens. Schroot werd in de elektro-ovens hergebruikt samen met het ruwe ijzer uit de hoogoven. In de smelters werd ook het staal gemaakt door toevoeging van zuurstof. Het staal werd tot blokken gegoten voor de verkoop en in de rondwalserij werden de blokken staal gewalst tot draad. Het staal uit de smelters werd ook verwerkt in de ijzergieterij, waaraan een vormenafdeling was verbonden en een afdeling machinebouw. Tot de grootste klanten behoorden niet alleen Werkspoor, maar vooral de scheepswerven in Rotterdam.
Vakmanschap zit in de functies van smelters, vormers, walsers en machinebouw. De walsers leerden het vak van Duitsers, zij wisten de hete staven van walsstraat naar walsstraat te geleiden. In de ijzergieterij ontdeden bramers en poetsers de gegoten producten van de vorm. Dat was zwaar en vies werk. Al in de jaren 1950 nam het bedrijf buitenlanders voor dit werk aan, aanvankelijk uit Spanje en Polen en later uit Marokko en Turkije. De gegoten vormen kregen een verdere bewerking in de afdeling machinebouw.


Ik vond nog een mooi filmpje van RTV Utrecht.
Een korte documantaire.

Filmpje YouTube Demka :Demka (https://www.bing.com/videos/search?view=detail&mid=FA55AFEC6057004C194EFA55AFEC6057004C194E&shtp=GetUrl&shid=3a05a6a7-b1e4-464e-9dd5-8a894f4a48f7&shtk=RG9jVTogRGVta2EsIGhlcmlubmVyaW5nZW4gYWFuIGVlbiBzdGFhbGZhYnJpZWsgLSB6YSAyNCBzZXAgMjAxNiwgMDg6MTAgdXVyIFtSVFYgVXRyZWNodF0%3D&shdk=T3VkLXdlcmtuZW1lcnMgZW4gaHVuIGtpbmRlcmVuIGhhbGVuIGhlcmlubmVyaW5nZW4gb3AgYWFuIGRlIERlbWthLiBEZSBzdGFhbGZhYnJpZWsgd2FzIGRlY2VubmlhbGFuZyBkZSBncm9vdHN0ZSB3ZXJrZ2V2ZXIgdmFuIFV0cmVjaHQgZW4gb21nZXZpbmcuIEtpamsgdm9vciBoZXQgbGFhdHN0ZSAoc3BvcnQpbmlldXdzLCB3ZWVyIGVuIHZlcmtlZXIsIGxpdmVzdHJlYW1zIGVuIG9uemUgcmFkaW8gZW4gdHYgcHJvZ3JhbW1hJ3MgdWl0IGRlIHN0YWQgZW4gcHJvdmluY2llIFV0cmVjaHQgb3AgaHR0cDovL3d3dy5ydHZ1dHJlY2h0Lm5sLyAoQykgUlRWIFV0cmVjaHQ%3D&shhk=5FP6yKW2O0SJpPXKDgLhaH4hXgH3KulN9Nf7Jy1f17Q%3D&form=VDSHOT&shth=OSH.%252BAcfReg004QT7tboiyJoVw)

Ik heb begrepen dat het om het zgn elektrostaalproces gaat.
Op basis van schroot.

Citaat uit: Technisch Werken.

Hoe verloopt het elektrostaalproces?
Voor het elektrostaalproces maakt men gebruik van een elektrovlamboogoven. Deze oven wordt ook wel elektro-oven genoemd. In het elektrostaalproces wordt schroot gerecycled tot staal. Aan het begin van het elektrostaalproces wordt schroot doormiddel van een soort stalen mand in de elektro-oven geladen. Deze stroken waar deze stalen mand uit bestaat zijn aan de onderkant aan elkaar verbonden met een touw. Zodra deze aaneengebonden mand boven de oven hangt en langzaam naar beneden wordt gebracht zorgt de hitte van de elektro-oven er voor dat het touw verbrand. Hierdoor gaan de stroken van de mand uitelkaar en valt het schroot door de zwaartekracht in de oven.
Het schroot moet worden gesmolten op een bepaalde temperatuur. Deze warmte wordt toegevoerd door gebruik te maken van elektrische lichtbogen. Deze lichtbogen ontstaan tussen die elektroden die in de oven naar beneden worden gebracht en de aanwezige lading. De elektroden zijn koolstaven en de lading bestaat uit het staalschroot dat in de oven is gebracht met de mand. De drie elektrodes worden gevoed met een driefasige wisselstroom


Ik probeer dus beeld te krijgen van hoe of wat voor soort hoogoven er stond en wat je er aan de buitenkant van zag.
Wil het realistisch houden.

Tot zover.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 26 april 2020, 11:46:46
Het filmpje uitvoerig bekeken te hebben kom ik erachter dat er een Siemens Martin oven gestaan heeft.
Een grote oven uit vuurbestendig baksteen.
Die werd met een grote lepel geladen.
Vanwege de enorme hitte.
Een  Siemens Martin  (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Siemens-Martin oven) oven werd verwarmd door middel van warmtewisselaars.

Aannemelijk dat voor de fabriek oa een electriciteitscentrale gebouwd werd, de 1e PEGUS.

Dit om het proces in beeld te krijgen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: VFR op 26 april 2020, 11:52:18
Industriële archeologie ben je aan het bedrijven Koen.
Zo te zien ken je veel bronnen al.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: VFR op 26 april 2020, 11:58:48
Over die kraan van Walthers; in vlaardingen (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=311580) hebben ze hem, of kunnen ze hem voor je bestellen. Vind ik wel de mooiste.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Marc tramt op 26 april 2020, 12:16:03
Bestellen, zo te lezen.
Anyway, volgens mij heb ik dat ding ook nog ergens in een la zwerven. Wat vooral opvalt, en ook te zien is als je de foto bekijkt, dat het ding klein en erg laag is en daardoor meer geschikt voor de lokale schrootboer.

EDIT: heb hem inderdaad nog. Even nagemeten en de kraanbaan (bovenzijde rails) is ongeveer 85 mm, wat op een goede 7 meter neer komt en wat mij betreft aan de lage kant is.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 26 april 2020, 13:59:47
Als je hem kwijt wilt, Marc ;D.

Misschien kan ik tzt ook weer wat 3D kan laten printen.
Om een wat meer gelijkende te creëeren.

Dat van het energieproces is dat ik op het www eea aan effecten ben tegengekomen waarmee je deels  het proces zou kunnen nabootsen.

Maar ook dat moet nog uitgedokterd worden.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 02 mei 2020, 18:38:44
Hoi,

Versie 4.0 van de Demka.

(https://abload.de/img/demka-module492k7h.png) (https://abload.de/image.php?img=demka-module492k7h.png)

De omloop is opgedoekt, ik loop om via de fidleyard.
Er ontstaat nu een vrij rangeerspoor naar de hallen.
De gieterij(Joswood bv) (https://www.peard.nl/a-48580406/industrie-en-andere-gebouwen-ho/jw-17086-fabriekshal-gieterij-ho/#description) en walserij zullen de module domineren, het stadswijkje is voor nu van het plan afgevallen.

De schrootbaan wil ik zo breed mogelijk opzetten, ik richt me op het model van Walthers-Cornerstone. (https://www.peard.nl/a-48609808/walthers-cornerstone-bouwpakketten-ho/wa-533102-brughijskraan-ho/#description)
Vandaar de omloop verwijderd.

Het zal een simpele kwestie worden, wagonnetjes op en af duwen, wisselen op de fiddle.
De Fiddle vertolkt het nabijgelegen opstelterrein naast talud van spoordijk naar de Demkabrug(zoals toen was).

Vraagje:
Sleutelspoor doorgespit hier, kan je een lading railsstaaf met een 2 assige rongenwagen vervoeren (te korte wagon)???

En vooral bouwen.

(https://abload.de/img/snapshot2ypj1f.png) (https://abload.de/image.php?img=snapshot2ypj1f.png)

Vanaf de brug.
 
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 02 mei 2020, 21:57:30
Hoi Koen,

Vanaf de brug zie ik in het eerste spoor nog een wissel liggen. Niet nodig en niet ingetekend op je andere plan, maar wel leuk...
De gieterij krijgt geen aansluiting meer?

Groet,
Michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 02 mei 2020, 23:07:08
Ik laat het voorlopig zo.

Idd had ik mezelf nog een extra wegzetspoortje gegund links, de wissel waar je het over hebt.
In de 2D heb ik die er niet bij getekend.

De gieterij, dat wissel komt wel erg ongelukkig te liggen.
Kwam met Peco wel iets mooier uit.
Roco is praktisch zelfde geometrie als Flsm profigleis daar verschilt de ligging van een wissel niet.
Peco heeft wel weer een mooie Y-wissel in assortiment.
Een ander merk is wel investeren.

De Demka is wel veel later gepland dan Werkspoor, ik weet nog niet of ik gebouwen zelf ga maken of koop.
Dat moet uit de ervaring met Werkspoor blijken.

In het filmpje is te zien dat er een transportrails naar binnen gaat.
Miss kan ik daar iets mee ipv een extra spoor.

Het is nu met profigleis ingetekend om dat ik dat nog voorradig heb.

Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 14 mei 2020, 22:02:57
Hoi,

Hier is een kogel door de kerk gegaan. Niemand raakte gewond, want er was niemand

Besloten om de stap te zetten voor bouwen met rails zonder ballastbed.

- wat is essentieel  voor het gebruik van code 83 of code 100 voor een module baan als deze?

Rollend materieel zal hooguit uit een klein dieseltje en wat wagentjes bestaan ivm wielfllensen.

- kan ik gewoon toe met code 83 railssoorten zoals Rocoline? Heb geen ervaring met andere railsoorten.

Het plan is om de modules eenvoudig te gaan bedienen met een simpele trafo, en mechanisch wissels om te zetten met hendels aan de voorkant.

Gr Koen.

Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Tjalling op 15 mei 2020, 07:08:59
Hi Koen,

Heb je al naar Peco code 75 gekeken?  Is alleen leverbaar met flexibele rails. Heeft een mooi, en volgens mij goed betaalbaar, assortiment wissels. Als je wat gevoel wil bij deze rails wil, in handen wil hebben voordat je gaat kopen, stuur maar even een PB.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: meino op 15 mei 2020, 10:10:25
Dag Koen

ik sluit me helemaal aan bij Tjalling, code 75 van Peco is erg mooi.

Groet Meino
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 08 november 2020, 13:31:46
Hoi,

Even wat stof afblazen hier.

Aan het plan is nog niets gewijzigd.
Behalve dan dat ik kijk of ik de Bnls module er bij kan plaatsen.
Daar waar nu de boekenplank hangt komt deze modulebaan(2,80 mtr).
Het werkbureau blijft staan.
Het klussen valt mee, sauzen en houtwerk schilderen.

Dit is de ruimte waar we mee bezig zijn.
Er komt een beetje schot in, daar we per kamer(3x) van de bovenverdieping aanpakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201108_132622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201108_132622.jpg).

Gr Koen.

Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 08 november 2020, 17:45:26
Hoi,

Nu de werkplek tijdelijk niet funcioneert maar even gesleuteld aan het opkomende Demka-plan.

Dit keer in Anyrail probeerversie. Gebouwen zijn niet in 3D te bekijken (???)

De keus is gevallen: Piko-A gleis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail-probeer-Demka-groot_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Anyrail-probeer-Demka-groot_1.jpg)

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 november 2020, 13:05:02
Hoi,

Omdat de gedachten toch altijd groter zijn dan dat je werkelijk kan uitvoeren:

Ik  bedenk me door het zien van al het voorbij rollende  NS materieel dat ik ook wel zin krijg om eens een echte baan te maken.

Alleen een industriemodule met 2 wissels lijkt op lange termijn eerste gezicht saaig.

Ik kijk nu wat ik met de beschikbare ruimte maximaal kan doen.

Heel simpel uitgelegd is de hoek in de breedte van de kamer op 2,80 mtr.

In het gunstige geval zou ik dit kunnen doen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-nieuwe-tafel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-nieuwe-tafel.png)


Ik kom dan op een klassiek hondebot met de mogelijkheid een brug te doen over de stationsporen.
De industrie is naderhand wel toe te voegen aan weerszijden.

Weet niet of 1,60 voldoende is voor een klein doorgangsstation.

Maar ff op een sudderpitje zetten...
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 november 2020, 15:46:27
Affijn,

Miss is het een dwaalspoor en loop ik tegen een stootjuk :laugh:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-RR-3D-1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-RR-3D-1.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-Demka-RR-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-Demka-RR-1_1.jpg)

(De helling percentages nog niet uitgewerkt)
(Weet ook niet of ik dubbelspoor doe)

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 12 november 2020, 16:30:05
Hoi Koen,

Het voordeel van het bouwen van diorama's is, dat je vrij snel leuk resultaat boekt. De beperking in het ontwerp in combinatie met de beschikbare ruimte is evenredig met de snelheid van het behaalde resultaat. Met andere woorden, met een kleine baan met een relatief eenvoudig sporenplan bereik je sneller een afgebouwde fase, dan met een grote baan, met een ingewikkelder sporenplan.

Maar dit zegt niets over het uitgekeken raken op (saaiheid van) het sporenplan. Met een kleiner baantje kan je sneller spelen met treinen in een nagebouwde omgeving. Met een grotere baan kan je langer spelen, maar het duurt langer voordat je trein in een landschap rijdt. Met als gevolg dat je voor het einde van de bouw, je de baan al 'zat' kunt zijn en een volgend ontwerp gaat maken.

Nu is dit laatste wel op te vangen door eerst het grootste deel van de gebouwen/structuren (bruggen ed.) en bomen te maken (daar zit de meeste tijd in), om daarna pas je definitieve ontwerp te maken. Tegen de tijd dat je de baan gaat bouwen is een groot deel van het landschap al gereed. Dat oogt gelijk een stuk beter. Nadeel is wel, dat je dus een tijd niet kunt rijden.

Dus ik ben benieuwd wat je onderliggende idee is. Wil je graag gaan rijden met treinen en het bouwen en rangeren ondergeschikt maken, of wil je bouwen en het rijden ondergeschikt maken. Of maakt het je niet uit dat een baan niet afkomt en is het plannen, opzetten en afbreken gewoon een groot deel van je hobby?

Groet,
michel

Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 november 2020, 17:26:07
Hoi , Michel

Het is ook een dilemma.

Ik heb iets meer ruimte over dan 1 module.

2 modules nou net weer niet helemaal lekker passend.

Ik zou het liefst ook gaan voor een uitbreiding gaan als shelf-layout met meerdere industrie aansluitingen dan alleen de Demka, al is de Demka al heel erg grote industrie.
Maar smaller bouwen en uitbreiden zou goed kunnen denk ik.

Het andere probleem is dat ik nog wat passagierstreinen heb waar ik ook bij elk ontwerp iets voor zoek maar nooit goed past.
Ik kan de keuze niet maken om dat links te laten liggen.

Ik zie dan wel eens kleinere banen waar op dat allemaal wel kan.

Voor het passagiersvervoer heb ik dan ook gekozen voor een Bnls module, daar kun je de grote treinen lekker rond laten gaan.
Maar goed, thuis wil je ook wel eens wat.

Ik zou op zolder kunnen doorbouwen maar dan weet ik vrijwel zeker dat het niet af zal komen op korte termijn.

Op dit baantje zouden dan alleen een Plan '64 en een stam Dubbeldekkers rondrijden, maar de bochten en hellingen lijken al niet ideaal hiervoor.

Ik zou dit ontwerp wel stedelijk en industrieel bouwen.

Gr Koen.




Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 12 november 2020, 18:00:45
een onafhankelijke rijbaan onder een rangeerbaan kan natuurlijk ook:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koen_2.jpg)

Waarbij je de personentreinen kunt laten rondrijden op het ovaaltje en de goederentreinen kan samenstellen bovenop (groene gedeelte). Deze tekening is schematisch overigen. Er hoeft geen verbinding tussen beide niveaus te zijn, 't kan natuurlijk wel, maar dat is meer gedoe.
Ik heb er ergens een tijdschrift van liggen (franstalig). Een deel daarvan kan ik wel eens voor je scannen, al zal daar wel een weekje over heen gaan.

groet,
michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 12 november 2020, 19:36:25
Het blad waarover ik spreek is een special van 'Loco Revue'. Het gaat om dit blad (https://trains.lrpresse.com/A-17924-hslr59-01-2018-atmosphere-ferroviaire-en-banlieue-industrielle.aspx)
(https://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=544185)

Maar het ging me eigenlijk om dit baanplan:
(https://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=492218)
Bron: forum.e-train.fr (https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=2030501#p2030501)

De baan is een groter, maar het gaat om het idee. Bij deze baan is de onderbaan niet direct verbonden met de bovenbaan.

Groet,
michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: BartvD op 12 november 2020, 19:46:48
Wat is er mis met ontwerp 4.0 (een stuk of wat posts terug). Misschien een omloop spoor op de kade kan absoluut geen kwaad maar dan ben je er ook. De fidle yard word dan de grotere uitdaging denk ik. Met 3 of 4 sporen in de fidle yard heb je de mogelijkheid om levendig rangeer verkeer te laten zien. Het viaduct moet wel aangekleed zijn maar hoeft geen onderdeel van de trein bewegingen te zijn.
Titel: Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Bericht door: tothebeach op 12 november 2020, 20:15:33
Ik haak ook alleen maar in op Koens nieuwe plannen. Mijn voorkeur ligt bij plan 2.0 :D:

(https://abload.de/img/snapshotdemka2npjd7.png) (https://abload.de/image.php?img=snapshotdemka2npjd7.png)

De lijnen lopen zo mooi de diepte in, je blik wordt meegetrokken richting de brug.

Groet,
michel
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 12 november 2020, 20:59:42
Heren.,

Mijn ontwerpen komen ook voort uit banen wat Michel laat zien (y)

De minimale diepte zou net een R1 bocht kunnen zijn maar wil niet veel dieper gaan bouwen dan dat.

Heb ook nog ff aan dubbeldeks zitten denken maar dan zit je met klimspiralen.

In ontwerp 2.0 (dank dat je hem erbij haalt) had aan het eind nog een kleine loc loods in gedachten of/en een sloperij of iets wat toepasselijk is bij een gieterij.

De brug is idd statisch en opvulling als diorama.
Ik zou naar links toe nog een stukje kunnen verlengen.

De fiddlyard:
In ieder geval 1 zijde, ik zo es moeten kijken hoe het aan twee kanten werkt.

Das een beetje zoals ik nu in het ontwerp sta.
Zit zelf ook nog steeds dichtbij 4.0
Alleen heeft het nog wat fine tuning nodig die ik niet 1,2,3 op papier krijg.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 19 november 2020, 20:58:55
Zo,

Vandaag mijn railplan nog eens kritisch bekeken.

Heb hierbij flink omgedacht en de eisen bijgesteld.
Ik wil er toch wel meer rangeerwerk bij hebben en wat meer vervoersoorten..
Ook wil ik het concept van een strook stedelijke bebouwing meenemen in het plan......

 :o

Wacht eens....

Dat lijkt wel een versie van Midland.
Een schoen die goed zit kun je lang mee lopen, zal ook wel in de naam zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-Demka-5_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos-Demka-5_2.jpg)

Omgedacht zonder alle ideeën te niet te doen, omdat het kan.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: bask185 op 19 november 2020, 21:15:06
Ziet er leuk uit. Er schiet me geen commentaar binnen dus zal het ook wel 'goed' zijn  :police:

Bas
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Eric B op 19 november 2020, 21:27:37
IK neem aan dat FY voor Fiddle Yard staat en dat dat de plaats is waar van treinen binnenkomen en ook weer naar toe vertrekken Koen?
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 19 november 2020, 21:28:09
Schieten mag hoor.

Heb aan beide kanten nog wat ruimte over om iets mee te doen.
Links was meer plek voor extra industrie en nu alle fronten zijn omgedraaid kijk je er beter tegenaan straks.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 19 november 2020, 21:29:06
Ja, Eric dat klopt.

Dan maak ik een constructie over mijn bureau.

Gr Koen..
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Eric B op 19 november 2020, 21:32:10
Zou het dan niet logischer/efficiënter zijn om de WB Weegbrug in dat spoor te plaatsen/projecteren?
Dan kunnen binnenkomende/vertrekkende wagens zonder omslachtige handelingen gewogen worden.
[edit]Of anders ongeveer op de zelfde plaats als nu, maar dan één spoor lager[/edit]
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 19 november 2020, 21:42:57
Ik zie wat je bedoelt.

Ik had even uit de HW, Houtwerf, gedacht.

Heb het wel wat breder gemaakt voor een weggetje erachter.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Eric B op 19 november 2020, 21:59:51
Maar is hout het enige wat gewogen moet worden?
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: meino op 19 november 2020, 22:00:16
Koen

Ik vind het wel een leuk plan.

Groet Meino
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 19 november 2020, 22:09:50
Nee, gewoon een algemene weegbrug.

Omdat je bij een kade bent en zo ook wel eens onverwachte goederen moet verladen.

Ik heb naast de schroot kraan nog een Kibri loopkraan, die moet ik nog in zien te passen.
Zit al aan een Auhaagse oplossing te denken.

Het is nog niet helemaal uitgewerkt.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 23 november 2020, 23:16:40
Hoi,

Een paar nachtjes het railplan onder mijn kussen helpt ::).

Na wikken en wegen toch maar een iets modernere variant te gaan maken van deze industrie, in de geest van what if...?

Ik ga nog steeds uit van de Demka staalindustrie met Schrootverwerking en Gieterij. Het wordt me een roestige bende!
Rechts is half illegaal een autosloperij onder de brug gekomen, vroeger had ie ooit een aansluiting maar die is in ongebruik geraakt, voordeel is dat ie hoe dan ook dicht bij het spoor zit als er grote stukken of gewichten op een transport kunnen aan of afgevoerd.

De brug zelf zal functioneren als een fotodijk, ik kan bouwen tot 30 cm diepte en tot een meter lengte in die hoek.
Kan er in ieder geval een loc een een rijtuig op, lijkt me.

Hieronder even een stukje uitvergroot van de rechterhoek rondom de brug.
Al een module op zich.

Ik speel nog met het idee van een stukje Bemo-spoor voor wat lorry's met schroot richting de Gieterij.

Volgens hele oude archiefbeelden werden deze aan een hoge rail gehangen en gingen ze zo naar de smeltoven toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-004.jpg)

Hieronder een over zicht (klik voor groter) van de rest van de nieuwe opzet.
Feitelijk ontstaan er twee delen rechts de Gieterij en links een Creosolindustrie, waar men spoorbielzen maakt.
De Creoslindustrie is nog net vers uitgedacht maar nog onzeker.
Het kan ook gewoon een gebouw in die hoek worden.

Besloten dat elke industrie een eigen dock krijgt en zo ontstonden er 2 havens ipv alleen maar gebouwen.
Hier kan natuurlijk ook veel groenscenery gecreëerd worden.
Stadsbebouwing wordt optisch gescheiden door het water.
Het front bestaat uit het kanaal, ook met groen aangekleed en de nodige steigertjes maar daar geen kade.

Voor de weegbrug heb ik nog geen duidelijke plek, nu tussen twee wissels in het binnenste omloopspoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-uitvergroot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-uitvergroot.jpg)

Het uitvoeren laat nog op zich wachten de opknapronde is nog bezig op de bovenverdieping.

Wel aardig tevreden aan het worden zo. :D

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: bask185 op 24 november 2020, 07:53:07
Ik zie het bakkie al rijden  ;)
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: VFR op 24 november 2020, 08:31:21
De weegbrug zou ook nog in het begin van het spoor naar de creosolindustrie kunnen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: Alewijn op 24 november 2020, 10:31:05
Mooie plannen, Koen.
En ze worden steeds beter. Vooral met die havens lijkt het me heel boeiend.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: tijgernootje op 24 november 2020, 17:36:09
Creosolindustrie Maak daar maar van Creosoot industrie  ;)
Voor meer uitleg zie deze linkjes verzameling:
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren (https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren)
Bovenste (niet reclame)normale linkjes geven je al een idee over wat t exact inhoud  ;)
We hebben er hier in Dordrecht jaren lang 1 gehad incl spoor aansluiting,dat was toen voor de diverse instellingen wel handig om spoorbielzen duurzaam te maken/ te houden.
(t spul meurt wel   ;D )
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 24 november 2020, 17:58:05
Hoi, dank Allen.

Creosol of creosoot, iig een impregnerend goedje.
Dat het stinkt, hopelijk haalt het de overkant van het water niet.
Er hingen vaker onwelriekende luchtjes in de stad, zo was er ook een bottenverwerker, ook dichtbij de stad gelegen.
Je kunt wel raden hoe dat ruikt, niet als een geurende bouillon.

Ik stop er altijd een heel verhaal in de industrie zoals jullie weten.
Liefst ondersteund met foto's en info. Al of niet in Utrecht.
Ik spit graag in de archieven.

Zo weet ik dat er ook één Creosootfabriek in Utrecht stond in een ver verleden  op dit forum al eens met wijlen Herwim Frank besproken.
Staat me ook iets bij van een lijnzaadfabriek.
Ze maakten niet voor de spoorwegen, geloof ik

Er was toen van alles.

Het plan komt tot leven.

Gr Koen.
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 03 april 2021, 22:56:08
Hoi,

Zo kun je een plan een hele tijd links laten liggen en er ineens weer mee bezig zijn.

Eerder had ik de baan naar wat meer uitgebouwde modules bedacht.

Maar door de plannen met de N baan kom ik nader tot het Demka module plan en reduceer ik weer eea.

Het idee van de gieterij op basis van de oude Utrechtse Demka blijft. Verdeel het nu over 3 modules die redelijk haalbaar lijken op lange termijn.

Kan best zijn dat er nog een spoortje veranderd van ligging of komt te vervallen.
Heb de heleboel weer gespiegeld.

Ik wordt ook een dagje ouder en heb absoluut geen trek in onder de baan kruipen op latere leeftijd.
Alles wordt aangestuurd met de z21, wil het zodanig opbouwen dat beide banen op den duur handmatig met een Maus of in te regelen zijn met een Tablet.

Wat is er dan makkelijk als je alles goed kan bereiken?

Ook de kamerindeling speelt parten. Als ik het op deze manier bouw aan een plankdraagsyteem houdt ik genoeg ruimte over voor een grote opbergkast en grote werktafel, niet geheel onbelangrijk.
De routing is onhandig in deze ruimte een soort M met de bovenkant tegen de raamkant geplakt.
De meters worden opgeslokt daar waar het ruim lijkt.

Tot zover de wijziging:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-5-nogmaals-6068d5c633b2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-5-nogmaals-6068d5c633b2e.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-6068d5d3f2c75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Demka-XXL-6068d5d3f2c75.jpg)


Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: bask185 op 04 april 2021, 00:20:03
Ziet er veel belovend uit.

Waar in dit plaatje komt precies de N-baan te staan?

Bas
Titel: Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
Bericht door: NS264 op 04 april 2021, 00:42:44
Hoi Bas,

Precies boven de Demka.

Na aanbeveling van Michel(Tothebeach) de bouw diepte wat tetuggedrongen.
De vorige versie werd toch wat te ver de kamer in.

Zo kunnen 2 banen tegelijk gestart worden en gebouwd.

Gr Koen.