Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 02:24:48
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 01:16:59
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door GerardvV
10 December 2025, 23:10:06
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2 door Huup
10 December 2025, 22:29:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
10 December 2025, 22:11:03
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
10 December 2025, 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
10 December 2025, 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
10 December 2025, 13:58:45
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 18436 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2020, 14:09:10 »
 (y)
En dan zet je je werkspoormodule dwars op de onderzijde van deze baan. Het is niet als in het echt, maar wel leuk (vind ik) :)

Groet,
Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2020, 14:12:48 »
@Koen,

laat het lokloodsje weg, spul staat volgens mij gewoon in de open lucht. Anders kun je het nog altijd parkeren onder de brug. Als die maar breed genoeg is.  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 April 2020, 21:28:40 door Jeronimos »
Jeroen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #17 Gepost op: 12 April 2020, 21:40:00 »
Thanks,

Het plan kan nog wel een beetje bijgeschaafd worden.
Ik zal me ook wat meer verdiepen in het ijzergietproces wat er allemaal voor nodig is en wat de moeite waard is om uit te beelden.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #18 Gepost op: 12 April 2020, 23:31:08 »




Idee om ook hier 1 hal open uit te werken met blik op de gieterij.
Gele blok stelt havenkraan voor.
Rode blok rechts een stukje woonwijk met café.

@Jeronimos
De basis ligt vast maar de opties nog niet. Kan nog een hoop schuiven.

De titel van dit topic mag van mij omgegoten worden naar: Industrie module de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2020, 11:14:04 »
Hoi,

Het is voor mij concreter geworden om van dit thema een thuisbaantje te gaan maken.
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module om te gieten, dat mag, het zit nog in de rubriek "plannen".



Variant 2.0 Demka gieterij.
De sporen iets meer naar binnen, iets gedraaid.
Kanaal wat aangepast.
Gebouwen gesplitst, nu 1 x gieterij, 1 x productie.
Kan variëren in soort en hoogte gebouwen, altijd mooi als er een wagon naar binnen kan voor laden/lossen.
De schrootbaan vrije baan gegeven, ik ga hiervoor het Vollmermodel (Artnr: 5780) inzetten of een variant erop maken.
Er kan nu gewisseld worden tussen schroot-gieterij-productie, aan afvoer over spoor en water.

Ondertussen dendert de hoofdlijn door over de Demka brug, hier zal ik nog een exemplaar voor willen zoeken.

Rechts rukt de stad Utrecht op.
Linksvoor onder de brug een stukje Hollands polderlandschapje, naast de zware industrie ligt Utrecht ook in een fraai polderlandschap, als je heel goed zoekt tussen alle industrie hedentendage kun je die landelijke rust terugvinden

Zo ligt achter de fabriek de rivier de Vecht, die stroomt vanaf de Oude gracht in het Centrum, langs de wijk Zuilen richting Breukelen.
Met mooie natuur en grote villa's. Uiteindelijk kom je dan ook bij de Loosdrechtse plassen uit.
Slechts een paar kilometer er vandaan.
Maar dat terzijde. ;)

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 11:33:22 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2020, 11:29:12 »
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module te gieten, dat mag.

Gewoon in de opstelling de bak een kwartslag draaien, dan kunnen de treinen gewoon over de brug heen denderen en heb je een extra diepe bak om in te kijken :D
Maar ik weet niet hoe creatief en flexibel het BNLS-moduleconcept hierin is...

Leuk ontwerp, al zou ik de naam van het 'kanaal' veranderen. Die is onder de brug namelijk niet breder dan een sloot. Of je moet je brug 'zwevend' ophangen. Door um aan de achterkant te bevestigen en te laten zweven over je emplacement. Dan kan je het stukje linksvoor omzetten in water ipv land. Fietsspaken schijnen daarvoor nog wel eens handig te zijn. Deze kan je dan verbergen in je brug.

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2020, 11:39:20 »
De breedte van het kanaal is nog variabel.
Hij ligt schuin om hem niet helemaal uit te hoeven beelden. Ik kan die hoek sowieso wat breder maken als nodig is voor landschap.
Is wel mooi als je als thuisbouwer met je ogen ook in het landschap getrokken wordt.

Maar wat je zegt is wel optioneel.

Ik weet al wel dat de voorwaarden dwarsleggen van de module dat niet zullen toe laten puur vanwege de opstelling en ws ruimtegbrek op een tentoonstellig.
Zou hem wel apart kunnen bouwen als modulebaan, zodanig dat ie thuis op vaste plek staat.
Daar kan ik de tijd voor nemen tot de beurzen weer op gang komen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 11:42:02 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #22 Gepost op: 16 April 2020, 11:45:09 »
Koen

je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen tentoonstellingsbaan er van maken los van het BNLS concept. Zoiets als bijv. "Voorde dok" van Samuel.  Je concept zou zich daar uitstekend voor lenen.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2020, 11:47:11 »
Dat is zeker een optie, zou zo maar kunnen dat Voorde-dok een van mijn inspiratiebronnen is ;D
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
  • Nooit uitgeklust....
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2020, 13:24:06 »
Koen,

Bij de forumbaan kunnen we sinds dik een jaar ook met rails achterin de bak rijden.
Als ik je plan zo bekijk, rij je van "voorin" naar "achterin" en/of vica versa. Al zit daar natuurlijk wel een zekere mate van afspraken in mbt het plaatsen van de rail.
Even uit mijn hoofd is de rail afstand achterin de bak dezelfde als voor in de bak. Dus de eerste rail hartafstand op de BB tot de voorkant ligt op 175mm van de achterzijde. Bas van Kesteren heeft de precieze maatvoering.

Maar maak het plan niet per se pas aan de bnls modules. Als op zichzelf staande baan is dit ook prima geschikt. Voorde Dok is een mooi voorbeeld van hoe het kan idd. De keuze is aan jou.

Gr.

Edsko

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #25 Gepost op: 16 April 2020, 14:19:41 »
Denk dat dit baantje ook gewoon mooi thuis gemaakt kan worden maar danig dat ie ook mobiel kan.
Weet niet hoe vaak ik mee ga doen aan een beurs/tentoonstelling.
Wat thema betreft sluit ie mooi aan op de Werkspoorindustrie.
Beetje fantasie er bij toevoegen, de Demkabrug als verbindende factor en het plaatje is compleet.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #26 Gepost op: 16 April 2020, 14:26:52 »
Als ik jou zo hoor, zou ik um gewoon lekker voor thuis bouwen en voor de rest maar zien. :) Zo is ook mijn laatste baantje ontstaan.
Hoe lang is het geheel (exclusief Fiddle-yard)

Groet,
michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #27 Gepost op: 16 April 2020, 14:28:57 »
Totaal 2,80 meter. Lijkt me wijs om de FY op minstens op 1 meter te houden voor als je een iets langere goederentrein hebt.
Hou ik bijna 2 meter over.

Ook dat is variabel.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 14:30:58 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #28 Gepost op: 16 April 2020, 14:37:32 »
Leuke lengte. Daar kan je een hoop mee doen, qua rangeerbaantje. En een fiddle-yard van 1m is voldoende voor de langste trein tussen de twee wissels op het eerste spoor lijkt me.

Groet,
Michel

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #29 Gepost op: 16 April 2020, 14:42:25 »
Koen, leuk project dit maar zelf zou ik het ook als losstaande baan houden, precies wat ik ook doe met mijn Weesperpoort baantje. Gebouwd voor thuis maar wel modulair en snel op te bouwen/ afbreken dus als ik zin heb in een beursdeelname kan de baan zo mee.
Groeten,
Richard