Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
TEE / Rheingold
door
VictorPM
Vandaag
om 18:25:53
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:16:27
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 17:35:15
Minder wissels
door
1200blauw
Vandaag
om 17:31:51
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:25:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 16:01:51
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:39:25
27 september Afscheid ICR
door
Thom
Vandaag
om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
door
Pinkelpa
Vandaag
om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Bert55
Vandaag
om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Bert Senden
Vandaag
om 09:47:33
Sankt Georgen.
door
einte
Vandaag
om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 08:22:47
NS 8400 van Werps
door
peterha
Vandaag
om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV (gelezen 17115 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8883
low-budget modelbouwer
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
«
Reactie #15 Gepost op:
12 April 2020, 14:09:10 »
En dan zet je je werkspoormodule dwars op de onderzijde van deze baan. Het is niet als in het echt, maar wel leuk (vind ik)
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8604
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
«
Reactie #16 Gepost op:
12 April 2020, 14:12:48 »
@Koen,
laat het lokloodsje weg, spul staat volgens mij gewoon in de open lucht. Anders kun je het nog altijd parkeren onder de brug. Als die maar breed genoeg is.
«
Laatst bewerkt op: 14 April 2020, 21:28:40 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
«
Reactie #17 Gepost op:
12 April 2020, 21:40:00 »
Thanks,
Het plan kan nog wel een beetje bijgeschaafd worden.
Ik zal me ook wat meer verdiepen in het ijzergietproces wat er allemaal voor nodig is en wat de moeite waard is om uit te beelden.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
«
Reactie #18 Gepost op:
12 April 2020, 23:31:08 »
Idee om ook hier 1 hal open uit te werken met blik op de gieterij.
Gele blok stelt havenkraan voor.
Rode blok rechts een stukje woonwijk met café.
@Jeronimos
De basis ligt vast maar de opties nog niet. Kan nog een hoop schuiven.
De titel van dit topic mag van mij omgegoten worden naar:
Industrie module de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #19 Gepost op:
16 April 2020, 11:14:04 »
Hoi,
Het is voor mij concreter geworden om van dit thema een thuisbaantje te gaan maken.
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module om te gieten, dat mag, het zit nog in de rubriek "plannen".
Variant 2.0 Demka gieterij.
De sporen iets meer naar binnen, iets gedraaid.
Kanaal wat aangepast.
Gebouwen gesplitst, nu 1 x gieterij, 1 x productie.
Kan variëren in soort en hoogte gebouwen, altijd mooi als er een wagon naar binnen kan voor laden/lossen.
De schrootbaan vrije baan gegeven, ik ga hiervoor het Vollmermodel (Artnr: 5780) inzetten of een variant erop maken.
Er kan nu gewisseld worden tussen schroot-gieterij-productie, aan afvoer over spoor en water.
Ondertussen dendert de hoofdlijn door over de Demka brug, hier zal ik nog een exemplaar voor willen zoeken.
Rechts rukt de stad Utrecht op.
Linksvoor onder de brug een stukje Hollands polderlandschapje, naast de zware industrie ligt Utrecht ook in een fraai polderlandschap, als je heel goed zoekt tussen alle industrie hedentendage kun je die landelijke rust terugvinden
Zo ligt achter de fabriek de rivier de Vecht, die stroomt vanaf de Oude gracht in het Centrum, langs de wijk Zuilen richting Breukelen.
Met mooie natuur en grote villa's. Uiteindelijk kom je dan ook bij de Loosdrechtse plassen uit.
Slechts een paar kilometer er vandaan.
Maar dat terzijde.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 11:33:22 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8883
low-budget modelbouwer
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #20 Gepost op:
16 April 2020, 11:29:12 »
Citaat van: NS264 op 16 April 2020, 11:14:04
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module te gieten, dat mag.
Gewoon in de opstelling de bak een kwartslag draaien, dan kunnen de treinen gewoon over de brug heen denderen en heb je een extra diepe bak om in te kijken
Maar ik weet niet hoe creatief en flexibel het BNLS-moduleconcept hierin is...
Leuk ontwerp, al zou ik de naam van het 'kanaal' veranderen. Die is onder de brug namelijk niet breder dan een sloot. Of je moet je brug 'zwevend' ophangen. Door um aan de achterkant te bevestigen en te laten zweven over je emplacement. Dan kan je het stukje linksvoor omzetten in water ipv land. Fietsspaken schijnen daarvoor nog wel eens handig te zijn. Deze kan je dan verbergen in je brug.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #21 Gepost op:
16 April 2020, 11:39:20 »
De breedte van het kanaal is nog variabel.
Hij ligt schuin om hem niet helemaal uit te hoeven beelden. Ik kan die hoek sowieso wat breder maken als nodig is voor landschap.
Is wel mooi als je als thuisbouwer met je ogen ook in het landschap getrokken wordt.
Maar wat je zegt is wel optioneel.
Ik weet al wel dat de voorwaarden dwarsleggen van de module dat niet zullen toe laten puur vanwege de opstelling en ws ruimtegbrek op een tentoonstellig.
Zou hem wel apart kunnen bouwen als modulebaan, zodanig dat ie thuis op vaste plek staat.
Daar kan ik de tijd voor nemen tot de beurzen weer op gang komen.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 11:42:02 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
meino
Offline
Berichten: 2343
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #22 Gepost op:
16 April 2020, 11:45:09 »
Koen
je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen tentoonstellingsbaan er van maken los van het BNLS concept. Zoiets als bijv. "Voorde dok" van Samuel. Je concept zou zich daar uitstekend voor lenen.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #23 Gepost op:
16 April 2020, 11:47:11 »
Dat is zeker een optie, zou zo maar kunnen dat Voorde-dok een van mijn inspiratiebronnen is
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8606
Nooit uitgeklust....
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #24 Gepost op:
16 April 2020, 13:24:06 »
Koen,
Bij de forumbaan kunnen we sinds dik een jaar ook met rails achterin de bak rijden.
Als ik je plan zo bekijk, rij je van "voorin" naar "achterin" en/of vica versa. Al zit daar natuurlijk wel een zekere mate van afspraken in mbt het plaatsen van de rail.
Even uit mijn hoofd is de rail afstand achterin de bak dezelfde als voor in de bak. Dus de eerste rail hartafstand op de BB tot de voorkant ligt op 175mm van de achterzijde. Bas van Kesteren heeft de precieze maatvoering.
Maar maak het plan niet per se pas aan de bnls modules. Als op zichzelf staande baan is dit ook prima geschikt. Voorde Dok is een mooi voorbeeld van hoe het kan idd. De keuze is aan jou.
Gr.
Edsko
Gelogd
Grasland
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #25 Gepost op:
16 April 2020, 14:19:41 »
Denk dat dit baantje ook gewoon mooi thuis gemaakt kan worden maar danig dat ie ook mobiel kan.
Weet niet hoe vaak ik mee ga doen aan een beurs/tentoonstelling.
Wat thema betreft sluit ie mooi aan op de Werkspoorindustrie.
Beetje fantasie er bij toevoegen, de Demkabrug als verbindende factor en het plaatje is compleet.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8883
low-budget modelbouwer
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #26 Gepost op:
16 April 2020, 14:26:52 »
Als ik jou zo hoor, zou ik um gewoon lekker voor thuis bouwen en voor de rest maar zien.
Zo is ook mijn laatste baantje ontstaan.
Hoe lang is het geheel (exclusief Fiddle-yard)
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
Offline
Berichten: 8980
Het leven op de weg.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #27 Gepost op:
16 April 2020, 14:28:57 »
Totaal 2,80 meter. Lijkt me wijs om de FY op minstens op 1 meter te houden voor als je een iets langere goederentrein hebt.
Hou ik bijna 2 meter over.
Ook dat is variabel.
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 14:30:58 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8883
low-budget modelbouwer
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #28 Gepost op:
16 April 2020, 14:37:32 »
Leuke lengte. Daar kan je een hoop mee doen, qua rangeerbaantje. En een fiddle-yard van 1m is voldoende voor de langste trein tussen de twee wissels op het eerste spoor lijkt me.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3298
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #29 Gepost op:
16 April 2020, 14:42:25 »
Koen, leuk project dit maar zelf zou ik het ook als losstaande baan houden, precies wat ik ook doe met mijn Weesperpoort baantje. Gebouwd voor thuis maar wel modulair en snel op te bouwen/ afbreken dus als ik zin heb in een beursdeelname kan de baan zo mee.
Gelogd
Groeten,
Richard
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV