Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15066 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2020, 14:09:10 »
 (y)
En dan zet je je werkspoormodule dwars op de onderzijde van deze baan. Het is niet als in het echt, maar wel leuk (vind ik) :)

Groet,
Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2020, 14:12:48 »
@Koen,

laat het lokloodsje weg, spul staat volgens mij gewoon in de open lucht. Anders kun je het nog altijd parkeren onder de brug. Als die maar breed genoeg is.  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 21:28:40 door Jeronimos »
Jeroen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2020, 21:40:00 »
Thanks,

Het plan kan nog wel een beetje bijgeschaafd worden.
Ik zal me ook wat meer verdiepen in het ijzergietproces wat er allemaal voor nodig is en wat de moeite waard is om uit te beelden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2020, 23:31:08 »




Idee om ook hier 1 hal open uit te werken met blik op de gieterij.
Gele blok stelt havenkraan voor.
Rode blok rechts een stukje woonwijk met café.

@Jeronimos
De basis ligt vast maar de opties nog niet. Kan nog een hoop schuiven.

De titel van dit topic mag van mij omgegoten worden naar: Industrie module de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2020, 11:14:04 »
Hoi,

Het is voor mij concreter geworden om van dit thema een thuisbaantje te gaan maken.
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module om te gieten, dat mag, het zit nog in de rubriek "plannen".



Variant 2.0 Demka gieterij.
De sporen iets meer naar binnen, iets gedraaid.
Kanaal wat aangepast.
Gebouwen gesplitst, nu 1 x gieterij, 1 x productie.
Kan variëren in soort en hoogte gebouwen, altijd mooi als er een wagon naar binnen kan voor laden/lossen.
De schrootbaan vrije baan gegeven, ik ga hiervoor het Vollmermodel (Artnr: 5780) inzetten of een variant erop maken.
Er kan nu gewisseld worden tussen schroot-gieterij-productie, aan afvoer over spoor en water.

Ondertussen dendert de hoofdlijn door over de Demka brug, hier zal ik nog een exemplaar voor willen zoeken.

Rechts rukt de stad Utrecht op.
Linksvoor onder de brug een stukje Hollands polderlandschapje, naast de zware industrie ligt Utrecht ook in een fraai polderlandschap, als je heel goed zoekt tussen alle industrie hedentendage kun je die landelijke rust terugvinden

Zo ligt achter de fabriek de rivier de Vecht, die stroomt vanaf de Oude gracht in het Centrum, langs de wijk Zuilen richting Breukelen.
Met mooie natuur en grote villa's. Uiteindelijk kom je dan ook bij de Loosdrechtse plassen uit.
Slechts een paar kilometer er vandaan.
Maar dat terzijde. ;)

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 11:33:22 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2020, 11:29:12 »
Tenzij nog iemand een idee heeft dit in een Bnls module te gieten, dat mag.

Gewoon in de opstelling de bak een kwartslag draaien, dan kunnen de treinen gewoon over de brug heen denderen en heb je een extra diepe bak om in te kijken :D
Maar ik weet niet hoe creatief en flexibel het BNLS-moduleconcept hierin is...

Leuk ontwerp, al zou ik de naam van het 'kanaal' veranderen. Die is onder de brug namelijk niet breder dan een sloot. Of je moet je brug 'zwevend' ophangen. Door um aan de achterkant te bevestigen en te laten zweven over je emplacement. Dan kan je het stukje linksvoor omzetten in water ipv land. Fietsspaken schijnen daarvoor nog wel eens handig te zijn. Deze kan je dan verbergen in je brug.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2020, 11:39:20 »
De breedte van het kanaal is nog variabel.
Hij ligt schuin om hem niet helemaal uit te hoeven beelden. Ik kan die hoek sowieso wat breder maken als nodig is voor landschap.
Is wel mooi als je als thuisbouwer met je ogen ook in het landschap getrokken wordt.

Maar wat je zegt is wel optioneel.

Ik weet al wel dat de voorwaarden dwarsleggen van de module dat niet zullen toe laten puur vanwege de opstelling en ws ruimtegbrek op een tentoonstellig.
Zou hem wel apart kunnen bouwen als modulebaan, zodanig dat ie thuis op vaste plek staat.
Daar kan ik de tijd voor nemen tot de beurzen weer op gang komen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 11:42:02 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2020, 11:45:09 »
Koen

je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen tentoonstellingsbaan er van maken los van het BNLS concept. Zoiets als bijv. "Voorde dok" van Samuel.  Je concept zou zich daar uitstekend voor lenen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2020, 11:47:11 »
Dat is zeker een optie, zou zo maar kunnen dat Voorde-dok een van mijn inspiratiebronnen is ;D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #24 Gepost op: 16 april 2020, 13:24:06 »
Koen,

Bij de forumbaan kunnen we sinds dik een jaar ook met rails achterin de bak rijden.
Als ik je plan zo bekijk, rij je van "voorin" naar "achterin" en/of vica versa. Al zit daar natuurlijk wel een zekere mate van afspraken in mbt het plaatsen van de rail.
Even uit mijn hoofd is de rail afstand achterin de bak dezelfde als voor in de bak. Dus de eerste rail hartafstand op de BB tot de voorkant ligt op 175mm van de achterzijde. Bas van Kesteren heeft de precieze maatvoering.

Maar maak het plan niet per se pas aan de bnls modules. Als op zichzelf staande baan is dit ook prima geschikt. Voorde Dok is een mooi voorbeeld van hoe het kan idd. De keuze is aan jou.

Gr.

Edsko

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #25 Gepost op: 16 april 2020, 14:19:41 »
Denk dat dit baantje ook gewoon mooi thuis gemaakt kan worden maar danig dat ie ook mobiel kan.
Weet niet hoe vaak ik mee ga doen aan een beurs/tentoonstelling.
Wat thema betreft sluit ie mooi aan op de Werkspoorindustrie.
Beetje fantasie er bij toevoegen, de Demkabrug als verbindende factor en het plaatje is compleet.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #26 Gepost op: 16 april 2020, 14:26:52 »
Als ik jou zo hoor, zou ik um gewoon lekker voor thuis bouwen en voor de rest maar zien. :) Zo is ook mijn laatste baantje ontstaan.
Hoe lang is het geheel (exclusief Fiddle-yard)

Groet,
michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2020, 14:28:57 »
Totaal 2,80 meter. Lijkt me wijs om de FY op minstens op 1 meter te houden voor als je een iets langere goederentrein hebt.
Hou ik bijna 2 meter over.

Ook dat is variabel.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 14:30:58 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2020, 14:37:32 »
Leuke lengte. Daar kan je een hoop mee doen, qua rangeerbaantje. En een fiddle-yard van 1m is voldoende voor de langste trein tussen de twee wissels op het eerste spoor lijkt me.

Groet,
Michel

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2020, 14:42:25 »
Koen, leuk project dit maar zelf zou ik het ook als losstaande baan houden, precies wat ik ook doe met mijn Weesperpoort baantje. Gebouwd voor thuis maar wel modulair en snel op te bouwen/ afbreken dus als ik zin heb in een beursdeelname kan de baan zo mee.
Groeten,
Richard