Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
mDDM, waarom 3 draaistellen? door henk
Vandaag om 22:32:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 18031 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Gepost op: 02 April 2020, 11:51:23 »
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.



Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2020, 16:12:20 door Bert van Gelder »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2020, 14:05:44 »
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje, alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?

Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 02 April 2020, 14:39:25 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2020, 14:18:09 »
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2020, 14:35:55 »
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2020, 15:06:42 »
Dankje Edsko,

Citaat
je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2020, 19:41:16 »
Zo,

Weer even aan de gang met archief foto's

Om te beginnen een luchtfoto van de locatie in 1925!.



Bron HUA Catalogusnummer 85057
Vervaardiger:Koninklijke Luchtmacht, fotograaf.

Naar links is richting Amsterdam, rechts Utrecht CS.
Het complex bestond uit meerdere gebouwen.
Het lag een de jaren na de eerste wereldoorlog nog buiten de stad maar in de loop der tientallen jaren groeide de stad steeds verder uit, dat ook zo mooi te zien is rechts in beeld. Kale vlakten waar nog geen huizen staan.
De bomenrij bovenin in beeld is de Amsterdamsestraatweg van Utrecht naar Amsterdam.

Te zien is een opstelterrein naast talud, dat begon ter hoogte van de SLI, spoorstaaflasinrichting.
Vanaf hier liep een spoor het Demkaterrein op.

Rest volgt.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2020, 19:51:59 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3118
  • DB Tijdperk III
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2020, 20:32:14 »
Leuk, zo'n oude foto.

Ik vind het altijd een uitdaging om te kijken hoe het er tegenwoordig bij ligt. Op de brug na is er veel veranderd ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2020, 20:52:10 »
Nou, die brug ligt er ook al een tijdje niet meer hoor...

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3118
  • DB Tijdperk III
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2020, 15:20:06 »
Volgens Maps wel.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2020, 15:31:19 »
En nou even goed naar die brug op de luchtfoto kijken en dan naar de brug op google maps...

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2020, 15:40:57 »
Ja dat is indd een wereld van verschil !!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 05 April 2020, 16:38:07 »
Bas en Eelco hebben gelijk, deze brug is afgebroken.
Maar daarna hebben ze op het terrein ernaast waar de opstelsporen lagen een nieuw talud gebouw met een nieuwe brug.
Die was nog groter.
Deze is ook weer afgebroken en nu ligt er de brug zoals wij hem kennen.
Drie bruggen dus.

Nog een wonder dat men de brug niet gesaboteerd heeft in de oorlogsjaren zoals met andere bruggen wel gedaan werd.
Ook een wonder dat alle gebouwen zo lang gestaan hebben terwijl er toch heel wat vijandelijke en geallieerde bombardementen uitgevoerd waren.

Vind de eerste en twee modellen het meest aantrekkelijke om iets mee te doen.
De tweede is de moeilijkste om na te bouwen.

Alles terug te vinden in het HUA, ik down het nog wel een keertje load hier.

 (y)
« Laatst bewerkt op: 05 April 2020, 16:41:24 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #12 Gepost op: 05 April 2020, 18:00:02 »
De tweede brug is overigens niet gesloopt maar gerenoveerd nadat de derde brug was geopend.
De tweede én derde brug liggen nu dus gebroederlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2020, 20:31:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2020, 18:34:00 »
Ah, zover was ik nog niet.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2020, 13:35:18 »
Hoi,

Pasen, tijd van nadenken en chocolade eieren eten.

Ik bedacht me: stel ik maak geen tweede BNLS-module.
Want qua topografische ligging wordt het toch een beetje een moeilijke combinatie.

Dit is een mooi item voor een geheel nieuwe vaste modulebaan voor thuis, die dan wel aansluit op het Utrechtse thema.

Ben al flinke tijd gecharmeerd van hoogovens en dergelijke industriële omgeving.
De Demka had nooit een hoogoven gehad maar was wel een gieterij, daar kan ik al genoeg mee.

De Werkspoormodule blijft dan wel bij BNLS-forumbaan.

Dan zou het er zo kunnen gaan uit zien:



Kleine omschrijving:
- Schrootbaan, brengt schroot in de gieterij.
- Schrootkade, hier meren binnenvaartschepen met schroot aan maar kunnen ook vertrekken met producten.
- Links een kleine locloods voor een diesel.
- De brug is slechts een blikvanger en decor voor het geheel.
- Alle gebouwen gespiegeld naar de brug.
- Er kunnen wat schrootwagens de gieterij in gerangeerd worden.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 12 April 2020, 13:54:19 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.