Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door maartenvdb
Vandaag om 18:16:27
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:25:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
TEE / Rheingold door Quinzeedied
Vandaag om 15:54:52
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 17095 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Gepost op: 02 April 2020, 11:51:23 »
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.



Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2020, 16:12:20 door Bert van Gelder »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2020, 14:05:44 »
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje, alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?

Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 02 April 2020, 14:39:25 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2020, 14:18:09 »
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2020, 14:35:55 »
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2020, 15:06:42 »
Dankje Edsko,

Citaat
je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2020, 19:41:16 »
Zo,

Weer even aan de gang met archief foto's

Om te beginnen een luchtfoto van de locatie in 1925!.



Bron HUA Catalogusnummer 85057
Vervaardiger:Koninklijke Luchtmacht, fotograaf.

Naar links is richting Amsterdam, rechts Utrecht CS.
Het complex bestond uit meerdere gebouwen.
Het lag een de jaren na de eerste wereldoorlog nog buiten de stad maar in de loop der tientallen jaren groeide de stad steeds verder uit, dat ook zo mooi te zien is rechts in beeld. Kale vlakten waar nog geen huizen staan.
De bomenrij bovenin in beeld is de Amsterdamsestraatweg van Utrecht naar Amsterdam.

Te zien is een opstelterrein naast talud, dat begon ter hoogte van de SLI, spoorstaaflasinrichting.
Vanaf hier liep een spoor het Demkaterrein op.

Rest volgt.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2020, 19:51:59 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2020, 20:32:14 »
Leuk, zo'n oude foto.

Ik vind het altijd een uitdaging om te kijken hoe het er tegenwoordig bij ligt. Op de brug na is er veel veranderd ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2020, 20:52:10 »
Nou, die brug ligt er ook al een tijdje niet meer hoor...

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2020, 15:20:06 »
Volgens Maps wel.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2020, 15:31:19 »
En nou even goed naar die brug op de luchtfoto kijken en dan naar de brug op google maps...

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1396
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2020, 15:40:57 »
Ja dat is indd een wereld van verschil !!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 05 April 2020, 16:38:07 »
Bas en Eelco hebben gelijk, deze brug is afgebroken.
Maar daarna hebben ze op het terrein ernaast waar de opstelsporen lagen een nieuw talud gebouw met een nieuwe brug.
Die was nog groter.
Deze is ook weer afgebroken en nu ligt er de brug zoals wij hem kennen.
Drie bruggen dus.

Nog een wonder dat men de brug niet gesaboteerd heeft in de oorlogsjaren zoals met andere bruggen wel gedaan werd.
Ook een wonder dat alle gebouwen zo lang gestaan hebben terwijl er toch heel wat vijandelijke en geallieerde bombardementen uitgevoerd waren.

Vind de eerste en twee modellen het meest aantrekkelijke om iets mee te doen.
De tweede is de moeilijkste om na te bouwen.

Alles terug te vinden in het HUA, ik down het nog wel een keertje load hier.

 (y)
« Laatst bewerkt op: 05 April 2020, 16:41:24 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #12 Gepost op: 05 April 2020, 18:00:02 »
De tweede brug is overigens niet gesloopt maar gerenoveerd nadat de derde brug was geopend.
De tweede én derde brug liggen nu dus gebroederlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2020, 20:31:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2020, 18:34:00 »
Ah, zover was ik nog niet.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2020, 13:35:18 »
Hoi,

Pasen, tijd van nadenken en chocolade eieren eten.

Ik bedacht me: stel ik maak geen tweede BNLS-module.
Want qua topografische ligging wordt het toch een beetje een moeilijke combinatie.

Dit is een mooi item voor een geheel nieuwe vaste modulebaan voor thuis, die dan wel aansluit op het Utrechtse thema.

Ben al flinke tijd gecharmeerd van hoogovens en dergelijke industriële omgeving.
De Demka had nooit een hoogoven gehad maar was wel een gieterij, daar kan ik al genoeg mee.

De Werkspoormodule blijft dan wel bij BNLS-forumbaan.

Dan zou het er zo kunnen gaan uit zien:



Kleine omschrijving:
- Schrootbaan, brengt schroot in de gieterij.
- Schrootkade, hier meren binnenvaartschepen met schroot aan maar kunnen ook vertrekken met producten.
- Links een kleine locloods voor een diesel.
- De brug is slechts een blikvanger en decor voor het geheel.
- Alle gebouwen gespiegeld naar de brug.
- Er kunnen wat schrootwagens de gieterij in gerangeerd worden.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 12 April 2020, 13:54:19 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.