Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 19:22:09
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
Vandaag om 19:07:54
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:51:12
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hendrik Jan
Vandaag om 18:49:31
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
Vandaag om 18:42:39
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:21
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
Vandaag om 18:08:12
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door janw
Vandaag om 18:06:53
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:56:44
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:49:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 17:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:04:35
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 16:44:23
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door RikM
Vandaag om 16:32:37
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door Reinier Z.
Vandaag om 16:18:34
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door RikM
Vandaag om 16:07:06
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
Vandaag om 16:06:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 15:44:10
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:28
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 14:43:12
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:28:18
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 14:25:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:21:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:18:15
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Arjen52
Vandaag om 14:07:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door borotof
Vandaag om 13:23:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:57
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 3676 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Gepost op: 02 april 2020, 11:51:23 »
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.



Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2020, 16:12:20 door Bert van Gelder »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2020, 14:05:44 »
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje, alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?

Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 14:39:25 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2020, 14:18:09 »
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6841
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2020, 14:35:55 »
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2020, 15:06:42 »
Dankje Edsko,

Citaat
je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2020, 19:41:16 »
Zo,

Weer even aan de gang met archief foto's

Om te beginnen een luchtfoto van de locatie in 1925!.



Bron HUA Catalogusnummer 85057
Vervaardiger:Koninklijke Luchtmacht, fotograaf.

Naar links is richting Amsterdam, rechts Utrecht CS.
Het complex bestond uit meerdere gebouwen.
Het lag een de jaren na de eerste wereldoorlog nog buiten de stad maar in de loop der tientallen jaren groeide de stad steeds verder uit, dat ook zo mooi te zien is rechts in beeld. Kale vlakten waar nog geen huizen staan.
De bomenrij bovenin in beeld is de Amsterdamsestraatweg van Utrecht naar Amsterdam.

Te zien is een opstelterrein naast talud, dat begon ter hoogte van de SLI, spoorstaaflasinrichting.
Vanaf hier liep een spoor het Demkaterrein op.

Rest volgt.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 19:51:59 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2020, 20:32:14 »
Leuk, zo'n oude foto.

Ik vind het altijd een uitdaging om te kijken hoe het er tegenwoordig bij ligt. Op de brug na is er veel veranderd ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9910
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2020, 20:52:10 »
Nou, die brug ligt er ook al een tijdje niet meer hoor...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2020, 15:20:06 »
Volgens Maps wel.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9910
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2020, 15:31:19 »
En nou even goed naar die brug op de luchtfoto kijken en dan naar de brug op google maps...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2020, 15:40:57 »
Ja dat is indd een wereld van verschil !!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2020, 16:38:07 »
Bas en Eelco hebben gelijk, deze brug is afgebroken.
Maar daarna hebben ze op het terrein ernaast waar de opstelsporen lagen een nieuw talud gebouw met een nieuwe brug.
Die was nog groter.
Deze is ook weer afgebroken en nu ligt er de brug zoals wij hem kennen.
Drie bruggen dus.

Nog een wonder dat men de brug niet gesaboteerd heeft in de oorlogsjaren zoals met andere bruggen wel gedaan werd.
Ook een wonder dat alle gebouwen zo lang gestaan hebben terwijl er toch heel wat vijandelijke en geallieerde bombardementen uitgevoerd waren.

Vind de eerste en twee modellen het meest aantrekkelijke om iets mee te doen.
De tweede is de moeilijkste om na te bouwen.

Alles terug te vinden in het HUA, ik down het nog wel een keertje load hier.

 (y)
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 16:41:24 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9047
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2020, 18:00:02 »
De tweede brug is overigens niet gesloopt maar gerenoveerd nadat de derde brug was geopend.
De tweede én derde brug liggen nu dus gebroederlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 20:31:25 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2020, 18:34:00 »
Ah, zover was ik nog niet.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2020, 13:35:18 »
Hoi,

Pasen, tijd van nadenken en chocolade eieren eten.

Ik bedacht me: stel ik maak geen tweede BNLS-module.
Want qua topografische ligging wordt het toch een beetje een moeilijke combinatie.

Dit is een mooi item voor een geheel nieuwe vaste modulebaan voor thuis, die dan wel aansluit op het Utrechtse thema.

Ben al flinke tijd gecharmeerd van hoogovens en dergelijke industriële omgeving.
De Demka had nooit een hoogoven gehad maar was wel een gieterij, daar kan ik al genoeg mee.

De Werkspoormodule blijft dan wel bij BNLS-forumbaan.

Dan zou het er zo kunnen gaan uit zien:



Kleine omschrijving:
- Schrootbaan, brengt schroot in de gieterij.
- Schrootkade, hier meren binnenvaartschepen met schroot aan maar kunnen ook vertrekken met producten.
- Links een kleine locloods voor een diesel.
- De brug is slechts een blikvanger en decor voor het geheel.
- Alle gebouwen gespiegeld naar de brug.
- Er kunnen wat schrootwagens de gieterij in gerangeerd worden.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 12 april 2020, 13:54:19 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.