Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Wisseltongen Piko A rails  (gelezen 11936 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2020, 17:12:05 »
Misschien heb ik met mijn materiaal geluk, maar Piko heeft voor mij blijkbaar een prima product gemaakt....
Piko heeft ook voor mij een prima product gemaakt, en ik gebruik boogwissels voor 2-rail en voor 3-rail locs.
Echter, de speling op de tongscharnieren speelt bij zware locs een grotere rol dan bij lichte locs. De eerste keer dat ik daar iets over las, was in 2014 op het Stummiforum, in een draadje dat eigenlijk ergens anders over ging, namelijk:Piko A Weichen Herzstück mit Strom verbessern. Gebruiker Dreispur (TS van dat draadje) geeft aan dat je de lipjes waarmee de wisseltongen vast zitten, in het gat kunt aandrukken waardoor de dwarsspeling direct afneemt.

Nou kun je regelmatig op dit forum lezen dat het polariseren van het puntstuk bij Piko-A wissels niet kan, en dus niet hoeft. Behalve dan in een draadje van Karst Drenth in 2016, Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0).
Met o.a. dit plaatje (demonstreert zelfontworpen inlegkruisjes):


Ben gaf in het verleden de tip om het geïsoleerde puntstuk met wat nagellak te bewerken omdat er locs zijn met bredere loopvlakken die kortsluiting veroorzaken bij het passeren van de punt.

Foto Ben in het draadje Rails schoonmaken met transmissie olie ?:

Met als uitleg bij de foto:
Het rode bij het puntstuk is overigens nagellak wat er al 3 jaar op zit omdat ik daar soms kortsluiting had (Piko A boogwissel).

In een ander draadje legt hij zijn keus uit:Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?

In dat draadje schrijft EddyK in 2017:
De oudere rechte wissels van Piko hadden ook "holle" slappe tongen met lipjes. De nieuwere niet meer.
Je kunt die lipjes niet eeuwig blijven bijbuigen, op een gegeven moment breken ze gewoon:
Bij zijn foto:

 
Van mij hoeft de vakhandel beneluxspoor.net niet dagelijks te lezen om op de hoogte te blijven van alle makkes van alle producten die ze leveren. Maar als zij zich laten voorstaan op vakkennis, dan zou ik het op prijs stellen als dat ook bleek uit hun adviezen.  (Er loopt ook een stelletje gewone dozenschuivers tussen rond) ;D

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2020, 18:54:55 »
Duidelijk verhaal. Het blijven dus zorgenkindjes.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2020, 19:16:14 »

Het blijven dus zorgenkindjes.


Ik rij ruim 7 jaar probleemloos op Piko A wissels, er liggen er ongeveer 30 zou uit mijn hoofd en hier wordt echt veel gereden. En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels. Beide loks zijn overigens verkocht maar dat terzijde. ;D

Overigens ben ik wat minder negatief over de vakhandel als de vorige schrijver. Er is een enorme veelheid aan materieel en merken en ik snap wel dat niet alles meer te volgen is. Gelukkig hebben we dit forum met allemaal zelfbenoemde experts.  :P

En problemen oplossen hoort een beetje bij de hobby. De grote merken hebben niet echt slechte spullen maar aan alles is altijd wel wat te knoeien.

Gr, Ben.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2020, 19:34:08 »
Hé m'n eigen foto kwam weer voorbij ;D

De vakhandel kun je het niet kwalijk nemen dat ze het niet weten, vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging. Als er geen klanten binnen garantie terugkomen bij een winkelier en hij heeft de draadjes op fora als deze gemist kan ik het mij voorstellen dat ze het niet weten.
Eddy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:31 »
En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels.
In welke zin weken ze af van de specs?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2020, 21:51:49 »
Dit zijn de nieuwe !!






Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2020, 22:51:10 »
Ok (y)

Dus boogwissel en normale wissel hebben de nieuwe tongen al. De 3-weg (nog?) niet.

Grtzz,
Karst

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2020, 07:59:59 »

In welke zin weken ze af van de specs?


Breedte wielband in combinatie met te weinig schuinte van het loopvlak.

Gr, Ben.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2020, 08:10:48 »
Ik gebruik PECO, nog nooit problemen gehad. De ooit aangeschafte Piko a rails gebruik ik op mijn diorama's, daar rijdt toch geen trein.

Gr. Bert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2020, 08:59:55 »
Ik ook, Bert. Omdat die gewoon erg stabiel en bedrijfszeker zijn. Geen gedonder met tongen die los zitten wat m.i. ook onacceptabel is, zeker als het nieuw is.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2020, 09:32:07 »
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2020, 09:40:35 »
Waaruit bestaat dat "veel meer werk" dan?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #42 Gepost op: 24 maart 2020, 09:43:09 »
Het ontbreken van standaard railstukken. Je moet met een dremel aan de gang.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2020, 09:44:14 »
Ik denk doordat Harold graag de sectionele rails gebruikt en niet de flexrail. Want dat is dan bij Peco het meerwerk. Peco heeft overigens "settrack", een code 100 assortiment met railstukken.  EDIT je was me voor :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2020, 09:51:41 »
Aha, is dat het probleem. Ik werk al heel lang alleen met flexrail en dan moet je inderdaad veel zagen of slijpen. Maar daar ben ik zo aan gewend dat ik dat niet als een nadeel ervaar. Bij het echte spoor moeten ze ook veel zagen en dat duurt aanmerkelijk langer dan het doorslijpen van een modelspoorstaafje.
En zoals Ronald zegt, bij Peco hebben ze ook een lijn van sectierails.