Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Wisseltongen Piko A rails  (gelezen 11937 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #45 Gepost op: 24 maart 2020, 10:00:21 »
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.
Dat klopt wat betreft kennis van zaken hebben. De voedingspunten en waar railisolaties moeten komen is anders dan bij andere systemen, althans bij elektrofrog wissels. Dat moet je echt goed door hebben voordat je gaat bouwen ermee.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #46 Gepost op: 24 maart 2020, 10:02:19 »
Klopt, en als je dat niet wilt neem je de insulfrogs..... toch? Zie het probleem dus niet zo :) Onze hobby vergt nou eenmal wat handigheden en het is nog steeds zo dat oefening kunst baart ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #47 Gepost op: 24 maart 2020, 10:16:50 »
Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.
Groeten,
Richard

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #48 Gepost op: 24 maart 2020, 10:19:15 »
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #49 Gepost op: 24 maart 2020, 10:42:40 »
Nou dan zijn we klaar toch? Je gaat verder met Piko. Maar dan bij aankoop wel goed opletten dat je de nieuwe tongen krijgt.

Ronald1974

  • Gast
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #50 Gepost op: 24 maart 2020, 11:01:54 »
Ik heb voor Piko A gleis gekozen.
1. Overal makkelijk leverbaar
2. De prijs
3. De geometrie van de wissels.

De minimale Radius die ik gebruik voor de bochten is R4 en verder R9 of groter.
Van de wissels zijn sommige met het oude type wisseltong.
Heb hier geen problemen mee.
De aanpassingen die ik heb gedaan aan de wissels zullen de zelfde zijn als ik Peco of Roco had gebruikt.
De eerste aanpassing die ik aan de wissel doet is optische ik haal de ingegoten moer weg en de veer en de houder.



De tweede aanpassing is elektrische, om er voor te zorgen dat deze in de toekomst ook goed blijft werken.
Als eerste soldeer ik er twee verbindingen in, deze zit er al in maar kan in de loop der jaren defect raken, los of een hoge weerstand door corrosie.
De wissel tongen voorzien ik van draden en sluit deze aan zodat de wissel tong altijd goed elektrische verbonden is en niet afhankelijk is van de elektrische verbinding van het scharnier punt.



Zo ziet het er op de baan uit.





Ben heel tevreden over de Piko A gleis.

Mvg Ronald Hofmeester.





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #51 Gepost op: 24 maart 2020, 11:11:52 »
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!

We hebben je netjes geholpen tot zover, een iets andere toon mag wel.

Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.

Dat weet ik en ik gebruik ze zelf ook :) Was meer om de TopicStarter van dienst te zien. Maar inmiddels heb ik begrepen gezien zijn reactie dat deze onze verdere hulp niet meer op prijs stelt.

Dus ik reageer niet meer in deze topic ;)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #52 Gepost op: 24 maart 2020, 11:27:42 »
Ik begin het topic met een vraag over de wisseltongen van Piko A-rails en vervolgens gaan we over op het railsysteem van Peco. En als ik dan aangeef dat ik niet ga beginnen met Peco, dan sla IK een verkeerde toon aan. Sorry als die zo overkomt maar dat was niet mijn bedoeling.

Ik schaar mij nog onder de beginners en mij lijkt het dan niet verstandig om gelijk met Peco te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 11:29:30 door Harold34 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #53 Gepost op: 24 maart 2020, 11:30:13 »
Ik ben wel benieuwd waarom je Peco zo resoluut uitrangeert. In mijn beleving is het een oerdegelijk railsysteem. Het is waarschijnlijk iets duurder dan Piko, maar ik vind dat dat niet de doorslag mag geven bij de keuze.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #54 Gepost op: 24 maart 2020, 11:44:51 »
Het is een prachtig railsysteem, en misschien in de toekomst dat ik er wel gebruik van ga maken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #55 Gepost op: 24 maart 2020, 12:40:52 »
En waarom niet Rocoline, en waarom niet ...

Ik vind dat Harold wel een punt heeft. Er zijn meerdere draadjes waarin railsystemen worden vergeleken. Daar kunnen we altijd verder gaan als het over meerdere systemen moet gaan. Harold heeft een duidelijke vraag over Piko A gesteld en ook antwoord gekregen.

Moet hij zelf nog even beslissen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #56 Gepost op: 24 maart 2020, 19:12:07 »
vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging.
Het stond in een Piko nieuwsbrief in 2017, als aankondiging (in het Duits). ;D
(En op een Deens Forum (juli 2017). )
Ik las het nieuws bij toeval in 2019. Maar kocht m'n wissels ver voor 2015.

Harold (TS) beslist uiteraard zelf waarop hij gaat rijden, en och, als je de kuren kent, dan weet je wat je te wachten kan staan. Een van de (nog niet genoemde) kuren is het loslaten van een gepuntlaste verbinding (die ik als 3-rtail rijder juist kan missen als kiespijn); zonder die verbinding zou het piko-A wissel denkend zijn, met is dat never nooit zo. Volgens Piko is dat stripje essentieel als de wisseltongen niet goed aansluiten. En dat is nou net een van de verwijten die Piko-A rijders in het verleden hebben geuit:


En bij Ronald1974 zie je de oplossing (voor 2-rail):


Bij 3-rail is dat juist niet de oplossing, omdat de binnenste spoorstaven (Stockgleise of Backenschiene) gepolariseerd moeten kunnen worden als er een sleper overheen glijdt, oftewel er moeten aparte draadjes aan gesoldeerd worden om dat te kunnen doen.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 21:36:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #57 Gepost op: 24 maart 2020, 20:42:12 »
Het gaat mij er maar om, dat de wissels bedrijfszeker zijn. Als locs en rijtuigen regelmatig op de wissels tot stilstand komen of ontsporen dan ga ik me ergeren. 


Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #58 Gepost op: 16 mei 2020, 09:30:06 »
Een update van Piko betreffende de wisseltongen (15 juli 2017).

https://railway.zone/post/an-update-for-the-piko-a-track

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #59 Gepost op: 16 mei 2020, 18:38:55 »
railway.zone 2017
Min of meer zelfde bericht als het Deense en Duitse uit 2017.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail