Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Wisseltongen Piko A rails  (gelezen 11763 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2020, 17:12:05 »
Misschien heb ik met mijn materiaal geluk, maar Piko heeft voor mij blijkbaar een prima product gemaakt....
Piko heeft ook voor mij een prima product gemaakt, en ik gebruik boogwissels voor 2-rail en voor 3-rail locs.
Echter, de speling op de tongscharnieren speelt bij zware locs een grotere rol dan bij lichte locs. De eerste keer dat ik daar iets over las, was in 2014 op het Stummiforum, in een draadje dat eigenlijk ergens anders over ging, namelijk:Piko A Weichen Herzstück mit Strom verbessern. Gebruiker Dreispur (TS van dat draadje) geeft aan dat je de lipjes waarmee de wisseltongen vast zitten, in het gat kunt aandrukken waardoor de dwarsspeling direct afneemt.

Nou kun je regelmatig op dit forum lezen dat het polariseren van het puntstuk bij Piko-A wissels niet kan, en dus niet hoeft. Behalve dan in een draadje van Karst Drenth in 2016, Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0).
Met o.a. dit plaatje (demonstreert zelfontworpen inlegkruisjes):


Ben gaf in het verleden de tip om het geïsoleerde puntstuk met wat nagellak te bewerken omdat er locs zijn met bredere loopvlakken die kortsluiting veroorzaken bij het passeren van de punt.

Foto Ben in het draadje Rails schoonmaken met transmissie olie ?:

Met als uitleg bij de foto:
Het rode bij het puntstuk is overigens nagellak wat er al 3 jaar op zit omdat ik daar soms kortsluiting had (Piko A boogwissel).

In een ander draadje legt hij zijn keus uit:Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?

In dat draadje schrijft EddyK in 2017:
De oudere rechte wissels van Piko hadden ook "holle" slappe tongen met lipjes. De nieuwere niet meer.
Je kunt die lipjes niet eeuwig blijven bijbuigen, op een gegeven moment breken ze gewoon:
Bij zijn foto:

 
Van mij hoeft de vakhandel beneluxspoor.net niet dagelijks te lezen om op de hoogte te blijven van alle makkes van alle producten die ze leveren. Maar als zij zich laten voorstaan op vakkennis, dan zou ik het op prijs stellen als dat ook bleek uit hun adviezen.  (Er loopt ook een stelletje gewone dozenschuivers tussen rond) ;D

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2020, 18:54:55 »
Duidelijk verhaal. Het blijven dus zorgenkindjes.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2020, 19:16:14 »

Het blijven dus zorgenkindjes.


Ik rij ruim 7 jaar probleemloos op Piko A wissels, er liggen er ongeveer 30 zou uit mijn hoofd en hier wordt echt veel gereden. En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels. Beide loks zijn overigens verkocht maar dat terzijde. ;D

Overigens ben ik wat minder negatief over de vakhandel als de vorige schrijver. Er is een enorme veelheid aan materieel en merken en ik snap wel dat niet alles meer te volgen is. Gelukkig hebben we dit forum met allemaal zelfbenoemde experts.  :P

En problemen oplossen hoort een beetje bij de hobby. De grote merken hebben niet echt slechte spullen maar aan alles is altijd wel wat te knoeien.

Gr, Ben.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2020, 19:34:08 »
Hé m'n eigen foto kwam weer voorbij ;D

De vakhandel kun je het niet kwalijk nemen dat ze het niet weten, vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging. Als er geen klanten binnen garantie terugkomen bij een winkelier en hij heeft de draadjes op fora als deze gemist kan ik het mij voorstellen dat ze het niet weten.
Eddy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:31 »
En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels.
In welke zin weken ze af van de specs?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2020, 21:51:49 »
Dit zijn de nieuwe !!






Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2020, 22:51:10 »
Ok (y)

Dus boogwissel en normale wissel hebben de nieuwe tongen al. De 3-weg (nog?) niet.

Grtzz,
Karst

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2020, 07:59:59 »

In welke zin weken ze af van de specs?


Breedte wielband in combinatie met te weinig schuinte van het loopvlak.

Gr, Ben.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2020, 08:10:48 »
Ik gebruik PECO, nog nooit problemen gehad. De ooit aangeschafte Piko a rails gebruik ik op mijn diorama's, daar rijdt toch geen trein.

Gr. Bert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2020, 08:59:55 »
Ik ook, Bert. Omdat die gewoon erg stabiel en bedrijfszeker zijn. Geen gedonder met tongen die los zitten wat m.i. ook onacceptabel is, zeker als het nieuw is.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2020, 09:32:07 »
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2020, 09:40:35 »
Waaruit bestaat dat "veel meer werk" dan?

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #42 Gepost op: 24 maart 2020, 09:43:09 »
Het ontbreken van standaard railstukken. Je moet met een dremel aan de gang.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2020, 09:44:14 »
Ik denk doordat Harold graag de sectionele rails gebruikt en niet de flexrail. Want dat is dan bij Peco het meerwerk. Peco heeft overigens "settrack", een code 100 assortiment met railstukken.  EDIT je was me voor :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2020, 09:51:41 »
Aha, is dat het probleem. Ik werk al heel lang alleen met flexrail en dan moet je inderdaad veel zagen of slijpen. Maar daar ben ik zo aan gewend dat ik dat niet als een nadeel ervaar. Bij het echte spoor moeten ze ook veel zagen en dat duurt aanmerkelijk langer dan het doorslijpen van een modelspoorstaafje.
En zoals Ronald zegt, bij Peco hebben ze ook een lijn van sectierails.