Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Kellerstein; een nieuwe baan in H0  (gelezen 76797 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #225 Gepost op: 10 mei 2020, 22:31:26 »
Hier de nieuwste video van Kellerstein op Youtube.
Er wordt nog niet gereden maar het geeft wel een overzicht van de baan.

De keerlus heb ik zoals Frank voorstelde in de oprit gelegd.
Het pendelspoortje van 140 cm is nu ook gelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=LgmWUFsUGBA

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #226 Gepost op: 11 mei 2020, 15:26:42 »
Update:

De laatste sporen zijn gelegd, althans van het rondgaande verkeer.
Op het niveau paars komen nog rangeersporen en de draaischijf.
Maar hieraan ga ik pas beginnen als al het andere (melders, keerlusmodule, wissels) is aangesloten, getest en werkt !

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #227 Gepost op: 11 mei 2020, 15:43:28 »
Robert, ik ben heel benieuwd als het allemaal rijdt. Imposant hoor, netjes gebouwd. Top! (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #228 Gepost op: 11 mei 2020, 19:06:48 »
Als een speer ga je Rob..... volgende maand technisch klaar?  :o

Sorry Rob, ik heb je duidelijk onderschat  ;D

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #229 Gepost op: 11 mei 2020, 19:49:14 »
Hallooooooo, wat een baan  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #230 Gepost op: 11 mei 2020, 19:56:07 »
Echt in sneltrein vaart en strak opgebouwd.  (y) (y)

Gr Frank

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #231 Gepost op: 12 mei 2020, 09:21:48 »
Bedankt allemaal voor de positieve berichten  :D

De keerlusmodule is nu aangesloten al gaf dat wel weer wat problemen.
Het komt altijd net iets anders uit dan op een schema en je moet je kop er goed bijhouden wat een verkeerde aansluiting is zo gemaakt.
Ik had alle segmenten aan de hand van het schema netjes gemarkeerd maar dan toch sloop het aansluit-duiveltje er in.
Ik heb inmiddels wel ervaren dat een multimeter (op diode-meet-stand) onontbeerlijk is als je bij zoveel bochten en niveaus en boosters in de gaten wilt houden welke spoorstaaf rood en welke bruin is. Maar het is gelukt. Het werkt. Nu als volgende stap de melders aansluiten dan heb ik overal stroom en kan er gereden worden. De wissels in paars kan ik nog even met de hand bedienen.

Ik ben overigens op niveau paars gestopt met het leggen van rails omdat ik nog niet helemaal gelukkig ben met het ontwerp van de rangeersporen.
De draaischijf komt op een vaste plaats zo ongeveer half boven de helix te liggen. De draaischijf heb ik niet gedemonteerd van mijn oude baan. Hij zit nog op een plaat multiplex samen met de stuur-electronica en een slordige 60 melders met terugmeldmodules. Ik had het eigenlijk net goed draaien op mijn oude baan compleet met de configuratie in RocRail toen ik besloot de baan af te breken. Ik hoop dat ik de complete draaischijf in kan bouwen in mijn baan en dat ik de configuratie van mijn oude baan kan kopiëren naar de nieuwe baan in RocRail. Dat was een hele klus en dat wil ik liever niet nog een keer moeten uitvinden. Dus de draaischijf beschouw ik als een vast gegeven.

Maar zoals gezegd, die rangeersporen (waarvan ik er minstens 1 ook nog wil gebruiken als pendelspoor) zijn nog niet naar mijn zin. Nog maar eens goed nadenken over het ontwerp.

Stay Safe
groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #232 Gepost op: 13 mei 2020, 17:54:22 »
Moet ook nog een paar wisselaandrijvingen voor de Fleischmann profi rail reviseren.
Ze schakelen niet zo lekker meer.
Ik heb dit al vaker gedaan en zal er een kleine beschrijving met foto's van maken.

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #233 Gepost op: 13 mei 2020, 18:33:37 »
Ik ben benieuwd. Ook ik heb wissels die het niet meer zo lekker doen.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #234 Gepost op: 13 mei 2020, 23:05:50 »
Hallo allemaal.

Ook wel eens last van wissels die niet meer soepel schakelen. Irritant ! >:(

Zoals beloofd hier een beschrijving van het weer gangbaar maken van Fleischmann Profi wisselaandrijvingen.
Dit is een methode die ik gebruik. Er zijn ongetwijfeld nog andere manieren maar dit is puur een verslag van hoe ik mijn wisselaandrijvingen in bedrijf houd.

Als eerste de wisselaandrijving van de wissel scheiden.



De deksel is alleen maar geklemd en kan met een beetje handigheid losgemaakt worden. Denk erom dat je hem voorzichtig opent zodat het contactveertje niet wegspringt.



Nu is hij open en kunnen we de verschillende onderdelen er uit halen. De plastic arm kan er uit gehaald worden door hem eerst maximaal naar links te schuiven en kan voorzichtig van de spoel te scheiden.



Dit zijn de onderdelen van de aandrijving. Een spoel, een metalen plunjer die door de spoel heen en weer geschoven wordt, de arm die de wissel bedient
en niet te vergeten het contactveertje.



Zoals op de foto goed te zien is is er veel aanslag op de contactstrip waar het contactveertje contact moet maken. Dat moet voorzichtig schoongemaakt worden.



Met een beetje handigheid en geduld kan de spoel met het printplaatje eruit gehaald worden zodat je beter bij het vervuilde gedeelte kan komen. Ik gebruik een uitdraaibaar koperborsteltje (gele ding) om het printplaatje te reinigen.



Hier is hij weer schoon en kan de aandrijving weer in elkaar gezet worden.
De aandrijving moet je niet oliën met gewone olie want die wordt op de duur hard en als een wissel een tijdje stil gestaan heeft kan hij dus vast gaan zitten. Ik gebruik hiervoor een heel klein beetje teflon-olie (Action). Met een heel klein penseeltje doe ik iets op de plunjer voordat hij weer in de spoel gaat.
Ook een beetje op de schoongemaakte contactspoor op de print bevordert het contact.



Nu de zaak weer in elkaar zetten



En testen. Doe dit terwijl de aandrijving aan een wissel zit. Hij gedraagt zich dan anders omdat de wissel de afstand van het heen en weer schuiven bepaalt.



Nogmaals, dit is zoals ik het doe. Het kan op 100 andere manieren, met of zonder smering.

De wissel zelf kan ook nog stroef gaan lopen door stof, vuil etc.
Aan het einde van de wisseltong schuift een plastic staafje heen en weer. Zie blauwe cirkel op foto 8
Deze geef ik ook een beetje teflon zodat hij soepel schuift.
Ook weer met een heel dun penseeltje.

Succes.  Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #235 Gepost op: 14 mei 2020, 08:28:03 »
Goede tip Rob! Zal ik zeker ook eens moeten toepassen bij mijn profi wissels.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #236 Gepost op: 14 mei 2020, 09:02:05 »
Aanvulling;

ik heb ook wel eens een stroef schakelende wissel uit elkaar gehaald.
Door voorzichtig en met beleid de metalen lipjes terug te buigen kan het geheel uit elkaar gehaald worden.
Het innerlijke mag niet gesmeerd worden. Dit werkt het beste als het droog blijft (eigen ervaring).
Het openmaken van de wissel levert naar mijn ervaring niets op. Hij gaat er niet beter door schakelen.
Het is achteraf ook een heel gepriegel om de veertjes en stangetjes weer op de juiste plaats te krijgen.

Mijn advies: niet doen.

Het slecht schakelen van de profi-wissels is bij mij bijna altijd terug te herleiden naar het schuifblokje aan het einde van de wisseltong.
Dit schuift kunststof over kunststof en kan in combinatie met vuil stroef worden. Daar doet een beetje teflon wonderen.

Als de wissel slechts naar één kant schakelt dan is er waarschijnlijk iets mis met de spoel. Aan de uiteinden van de spoel zitten twee soldeerpunten aan elke zijde. Met de multimeter (diodestand) kan simpel worden vastgesteld of de spoel nog intact is.
Ik heb er al enkele gehad die aan één zijde geen meetresultaat gaven. Deze waren dan waarschijnlijk doorgebrand. Einde oefening.

Het  blijven storing gevoelige wissels......
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #237 Gepost op: 14 mei 2020, 10:35:13 »
Citaat
Mijn advies: niet doen.

Mijn idee ook. ;D Niet te doen dat terugbrengen van de onderdelen.

Je zou eens kunnen proberen bij de niet meer te herstellen wissels een servomotor eronder te hangen.

Wat overblijft is een is de beweegbare tong, sleufje uitslijpen uit ballastbed en verenstaal erdoor steken.

(heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #238 Gepost op: 14 mei 2020, 10:38:28 »
Hoi Koen,

ik heb net 10 servo's binnengekregen.
Ik ga ook eens experimenteren.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #239 Gepost op: 14 mei 2020, 10:38:54 »
Ben benieuwd. ;D

Dan heb je ook geen last meer van die spoelaandrijving.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:42:21 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#