Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door meino
Vandaag om 09:46:02
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door henk
Vandaag om 09:40:55
DR5052 in combinatie met Ecos 2 door RdW1963
Vandaag om 09:34:39
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:33:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door meino
Vandaag om 09:32:27
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door hans1958
Vandaag om 09:13:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:01:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:57:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 08:56:46
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 08:54:40
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 08:41:57
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 08:13:38
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door 72sonett
Vandaag om 08:13:37
Re: CAD-programma’s voor 3D-printers door coldforged
Vandaag om 02:11:54
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door laurent
Vandaag om 00:58:05
Spoor op industrieterrein Lage Weide door laurent
Vandaag om 00:51:55
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:36:13
NS Stoomverwarmingswagen door Rondje_HO
Vandaag om 00:21:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 00:07:41
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
04 juli 2020, 23:27:35
Gezocht: tekeningen van militair materieel zoals railkanon Krupp K5, etc door Wim Vink
04 juli 2020, 23:23:54
Onshape cursus door Hans van de Burgt
04 juli 2020, 23:13:50
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door hans1958
04 juli 2020, 23:01:22
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door bask185
04 juli 2020, 22:53:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
04 juli 2020, 22:38:34
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juli 2020, 22:31:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Wolbers
04 juli 2020, 21:52:22
Baan in Los Angeles door AndrevdG
04 juli 2020, 21:50:13
1e modelspoorbaan door frederik19630
04 juli 2020, 20:40:29
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
04 juli 2020, 20:20:57
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 5976 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19129
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #75 Gepost op: 29 februari 2020, 12:58:35 »
Kernenergie vind ik geen eerlijk alternatief. Daarmee zadel je generaties na ons op met een groot afvalprobleem. Met de (on-)veiligheid van kerncentrales hebben we inmiddels ook al kunnen kennismaken na Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl, Fukushima en diverse kleinere ongelukjes. Dat is een risico dat we niet moeten willen nemen met z'n allen lijkt me.
Met uranium moeten we ook niet verder. Maar eerder noemde ik thorium als alternatief. Zo'n reactor is in directe zin minder riskant en het afval is ook veel korter levend. Het proces is al meer dan 50 jaar bekend maar het is nooit ontwikkeld tot een praktische uitvoering.
Wat de ongelukken betreft worden die met kerncentrales altijd breed uitgemeten, maar er zijn honderden kerncentrales waar je nooit iets over hoort. En kolencentrales hebben meer slachtoffers gemaakt dan kerncentrales.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #76 Gepost op: 29 februari 2020, 12:59:52 »
Kernenergie vind ik geen eerlijk alternatief. Daarmee zadel je generaties na ons op met een groot afvalprobleem. Met de (on-)veiligheid van kerncentrales hebben we inmiddels ook al kunnen kennismaken na Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl, Fukushima en diverse kleinere ongelukjes. Dat is een risico dat we niet moeten willen nemen met z'n allen lijkt me.
Nou, dat vraag ik me dus af. Alles wat je kunt doen met zon wind en water is meegenomen, dus zet daar vooral op in waar zinvol, alleen door de onvoorspelbaarheid van zon en wind blijft t toch altijd moeizaam. (daardoor wel prima bruikbaar voor waterstofproductie) Zoals t er nu naar uitziet zie ik t domweg niet gebeuren dat je daar de behoefte mee gaat dekken, tenzij je de energiebehoefte enorm verlaagt (alleen wat isoleren red je t niet mee, tis dan levensstandaard omlaag of aantal mensen omlaag. succes bij de volgende verkiezingen.)
Dan moet je keuzes maken: door met fossiel of meer op kernenergie. Kernenergie kent gevaren en als er wat gebeurt komt dat uitgebreid in het nieuws en ja, afval is een probleem. Maar uh ja, fossiel is ook niet echt fris zoals ik eerder al heb aangehaald... Een realistische vergelijking ellende (doden/zieken/vervuiling/onbruikbaar land) per kilowattuur kan dan best weleens opleveren dat kernenergie best wel gunstig afsteekt bij fossiel.*
Wat betreft t morele verhaal rond kernafval: ja, volgende generaties zitten met die erfenis. Maar volgende generaties krijgen niet alleen die erfenis, ze krijgen de hele wereld, inclusief een behoorlijk werkende infrastructuur en een hoop kennis. Ik ben niet kwaad op vorige generaties dat ze aan de industriële revolutie begonnen zijn waardoor er nu een probleem met uitstoot is, ik waardeer t comfort dat dat heeft opgeleverd toch wat meer eigenlijk.

*oh en doe dat ook even voor groene energie. stuwmeren voor waterkracht zijn niet risicoloos en er hebben waardig wat mensen voor moeten verhuizen, "akkers" vol zonnepanelen leveren geen aardappels meer op etc
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 13:03:34 door Floris Dilz »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #77 Gepost op: 29 februari 2020, 13:15:46 »
Kernfusie is miz de enige goede oplossing alleen de vraag is of we ooit zover komen.

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19129
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #78 Gepost op: 29 februari 2020, 13:18:38 »
Met kernfusie zijn ze al 50 jaar aan het experimenteren. Dat wordt niks, de technische problemen zijn onoverkomelijk.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #79 Gepost op: 29 februari 2020, 13:52:00 »
Tis denk ik een kwestie van drie dingen tegelijkertijd: kijken wat je met de techniek van nu en t huidige stroomnetwerk kunt doen dat de minste rotzooi oplevert maar waarmee je wel voor nu de winkel open kunt houden en ondertussen vol inzetten op ontwikkeling voor de volgende stap. 
Kan betekenen voor nu nog een en ander bijbouwen gebaseerd op uranium, als dat nu de hier en nu beschikbare techniek is om aan veel energie te komen met de minste rotzooi, ondertussen thorium ontwikkelen tot dat rijp is, dan daarop verder. Of kernfusie wat wordt, tja, ik kan t niet beoordelen, maar t zou een stap daar weer na kunnen zijn, als t wat wordt.

Ondertussen gestaag doorbouwen aan zon, wind en water. Zal lang duren voor je daarmee een serieus aandeel haalt en alle netten zijn omgebouwd, maar alles is meegenomen. Voor de heel lange termijn de hele sahara volplempen met zonnepanelen (wat moet je anders met die zandbak), een paar dikke kabels naar europa, een zooi waterstoffabrieken langs de kust etc, t zou een leuk idee zijn maar t gaat zo lang duren dat t geen schande is om eerst tijd te kopen met minder ideale methodes.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19006
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #80 Gepost op: 29 februari 2020, 14:04:24 »
Nu heb ik er net zoveel verstand van als jullie, maar het schijnt dat de bouw en exploitatie van een kerncentrale inmiddels zo kostbaar is geworden dat het economisch niet meer uitkan, ook niet met subsidie.
En nee, zonneparken en windmolens hebben inmiddels geen subsidie meer nodig.

Verder vind ik het opruimen van de rotzooi van onze eerdere generaties één ding. Hopelijk lukt het, hoewel eigenlijk niemand weet wat bijvoorbeeld de sterk verhoogde concentratie van lood in de atmosfeer nu eigenlijk met ons doet.
In ieder geval vind ik afval enkele tienduizenden jaren veilig opslaan toch echt van een andere orde.
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 14:18:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #81 Gepost op: 29 februari 2020, 14:40:19 »
kernenergie is naar mijn indruk vooral zo duur omdat de veiligheidseisen die eraan gesteld worden van een compleet andere orde zijn dan bij andere energievormen. (Wat ik al eerder zei, schade/kwh) Het afval is een morele keuze.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4012
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #82 Gepost op: 29 februari 2020, 14:55:44 »
En die veiligheidseisen zijn een politieke keuze. Als de Staat bereidt is meer (theoretisch) risico te accepteren gaat de prijs van kernenergie ineens een heel stuk naar beneden..
Ork ork ork, styreen snij je met een...

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #83 Gepost op: 29 februari 2020, 15:11:00 »
Vergeet niet dat zowel de rampen van zowel Harrisburg als Chernobyl veroorzaakt zijn door menselijk falen die voorkomen hadden worden als de juiste procedures waren gevolgd.
Vergelijk de controle kamers van raffinaderijen en centrales van 70 jaren en heden ten dage. Toen vol met instrumentatie borden, nu twee of drie beeldschermen. Het eerste wat er gebeurde bij de wisseling van de wacht was dat de “operators” naar het instrumentatie paneel vlogen om de instelingen (settings) te veranderen en de “efficiëntie” (yield) van het proces sterkt varieerde. Er was weinig of geen controle. (Is gelukkig nu onmogelijk)
Nu zijn er zg Hazop studies die iedere calamiteit uit moet sluiten en elk aspect van het proces wordt geëvalueerd. (die vergaderingen duren dagen uit eigen ervaring).
Voor wat betreft de ontwikkelingen op het gebied van kernenergie heeft de tijd niet stil gestaan.
Mocht Nederland dan toch overstag gaan nadat andere landen al zijn voorgegaan bedenk dat de capaciteit om reactoren te bouwen heel beperkt is geworden en we gewoon achteraan in rij kunnen aansluiten. Ooit  hadden we Rotterdam Nucleair maar die bestaat  al lang niet meer.
Is dit informatie van het internet antwoord is nee ,omdat ik zelf in het verleden Hydrocracker Reactoren (300mm) in Japan (JSW) heb geïnspecteerd en vrijgegeven. Weet derhalve wat de wereldwijde capaciteit is.
Om een “plant” te kunnen bouwen heb je drukvaten nodig dus fabricaten. Toen ik ging werken kwam alles uit Europa. De laatste 20 jaar alleen maar uit India, Korea, Japan, Malaysia, China enz.
Verwacht niet dat we een voorrang positie hebben of krijgen ongeacht de zak met geld.
Op dit moment kunnen we nog leuk philosoferen omdat het ons nog niet treft maar er komt een omslag punt dat er een beslissing moet worden genomen.
Wat de uitkomst zal zijn weet ik niet maar als het een en ander in de versnelling gaat houd dan rekening met het bovenstaande ongeacht kernenergie, waterstof plants of toch weer kolen met CO2 “catch-up” En de CO2 injecteren in lege gasvelden.
Het grote probleem in Nederland is dat we niet weten wat we willen maar wel weten wat we niet willen.

Groet,
Aad
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 15:53:01 door AK952 »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19006
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #84 Gepost op: 29 februari 2020, 15:37:41 »
kernenergie is naar mijn indruk vooral zo duur omdat de veiligheidseisen die eraan gesteld worden van een compleet andere orde zijn dan bij andere energievormen.

Zou het? En zouden die eisen zo onredelijk zijn?
Een dingetje dat momenteel op veel plaatsen met zekerheid speelt is dat het ontmantelen van een kerncentrale aan het einde van de levensduur een uiterst kostbare zaak is waar de afgelopen decennia niet of te weinig voor is gereserveerd. Het begint er al mee dat het ding eerst tientallen jaren moet blijven staan met kostbaar onderhoud en op kostbare grond zonder dat het nog een cent oplevert. Bij dat vooruitzicht krijgen ze in Zeeland momenteel hoofdpijn. Hoe onredelijk is het dat die kosten voortaan wel in de exploitatie moeten worden versleuteld en dat daarmee de rentabiliteit van kernenergie eigenlijk altijd al twijfelachtig is geweest?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #85 Gepost op: 29 februari 2020, 15:54:24 »
strenge veiligheidseisen bij kernenergie zijn niet onredelijk. Strenge veiligheidseisen aan kernenergie maar tegelijkertijd je schouders ophalen over gezondheids/milieuschade door fossiele brandstoffen want nouja, dat gaat nou eenmaal zo en dat kennen we, en dan achteraf door de verschillende behandeling van die twee energievormen concluderen dat kernenergie te duur is, dat lijkt me wel onredelijk.

De hoofdpijn in zeeland lijkt me gerechtvaardigd, maar zet die dan naast de groningse hoofdpijn door aardbevingen en de limburgse hoofdpijn door stoflongen, om maar wat te noemen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #86 Gepost op: 29 februari 2020, 15:58:46 »
.... Dat betekent dus dat we de hele dag (en nacht) dezelfde spanning op het net moeten houden
Dat moeten ze nu ook. De spanning is nominaal 230 V met een variatie van 207 - 253 V.

Citaat
... Kernenergie vind ik geen eerlijk alternatief. Daarmee zadel je generaties na ons op met een groot afvalprobleem.
Kernenergie levert inderdaad afval en de productie van brandstof produceert ook CO2, maar uitgedrukt per kW opgewerkte energie is dat waarschijnlijk veel minder dan van een kolen- of gascentrale.

De ongevallen met kerncentrales zijn inderdaad zo zeldzaam dat het nog groot nieuws is als er ook maar iets kleins gebeurt.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19006
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #87 Gepost op: 29 februari 2020, 16:11:48 »
strenge veiligheidseisen bij kernenergie zijn niet onredelijk. Strenge veiligheidseisen aan kernenergie maar tegelijkertijd je schouders ophalen over gezondheids/milieuschade door fossiele brandstoffen want nouja, dat gaat nou eenmaal zo en dat kennen we, en dan achteraf door de verschillende behandeling van die twee energievormen concluderen dat kernenergie te duur is, dat lijkt me wel onredelijk.

Het ging toch om investeren in de toekomst? We zijn er achter gekomen dat de kosten van fossiele brandstoffen veel hoger zijn dan gedacht. Alleen schiet kernenergie als alternatief niet erg op wegens zo zijn eigen kosten die in het verleden nooit werden meegeteld. Wat dat betreft zijn fossiele energie en kernenergie juist altijd op precies dezelfde manier behandeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #88 Gepost op: 29 februari 2020, 16:13:54 »
Helaas krijgen we nu allemaal hoofdpijn van vroegere beslissingen.
Bedenk dat de kerncentrale van Borssele een werkgelegenheidsproject was vanwege de “goedkope” stroom voor de aluminium smelterij Pechiney. (Vlissingen-Oost.)
Aluminium-oxide (Bauxiet) net als Titanium-oxide (Rutiel) zijn een van de meest voorkomende metalen op aarde.
Alleen het vrijmaken kost veel energie en dat was de reden dat aluminiumfolie werd ingezameld voor een of ander goed doel. Nu verdwijnt het in de prullenbak.


Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #89 Gepost op: 29 februari 2020, 16:20:36 »
Het ging toch om investeren in de toekomst?

Tis denk ik een kwestie van drie dingen tegelijkertijd: kijken wat je met de techniek van nu en t huidige stroomnetwerk kunt doen dat de minste rotzooi oplevert maar waarmee je wel voor nu de winkel open kunt houden en ondertussen vol inzetten op ontwikkeling voor de volgende stap. 
Kan betekenen voor nu nog een en ander bijbouwen gebaseerd op uranium, als dat nu de hier en nu beschikbare techniek is om aan veel energie te komen met de minste rotzooi, ondertussen thorium ontwikkelen tot dat rijp is, dan daarop verder. Of kernfusie wat wordt, tja, ik kan t niet beoordelen, maar t zou een stap daar weer na kunnen zijn, als t wat wordt.

Ondertussen gestaag doorbouwen aan zon, wind en water. Zal lang duren voor je daarmee een serieus aandeel haalt en alle netten zijn omgebouwd, maar alles is meegenomen. Voor de heel lange termijn de hele sahara volplempen met zonnepanelen (wat moet je anders met die zandbak), een paar dikke kabels naar europa, een zooi waterstoffabrieken langs de kust etc, t zou een leuk idee zijn maar t gaat zo lang duren dat t geen schande is om eerst tijd te kopen met minder ideale methodes.
kernenergie, nog even door op fossiel en/of biomassa lijkt mij iets om de tijd op te vullen tot de toekomst er is.

Wat betreft de gelijke behandeling van fossiel en kernenergie, ik heb t idee dat de werkelijke kosten van fossiel nu pas met t stikstofgeraas etc deels duidelijk worden, bij kernenergie was dat idee er al langer. En dan gaat t puur over economische kosten, niet over gezondheidsrisico's. Ik denk dat t in de gesloten zonde rond tsjernobyl en fukushima veel veiliger wonen is dan in het roergebied in de jaren 60.

voorbeeldje: wie heeft er gehoord van de mist in de maasvallei in 1930?
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 16:27:49 door Floris Dilz »