Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat heb jij op je desktop staan? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 18:34:42
Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud) door Thom
Vandaag om 18:32:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 18:31:42
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 18:24:56
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 18:23:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:23:00
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 18:17:36
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door borotof
Vandaag om 17:55:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:49:49
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 17:47:30
Lima 149808 verlichting door f2hsmitsn
Vandaag om 17:28:49
Railkeuze door VerduijnvdWouden
Vandaag om 17:12:28
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium
Vandaag om 17:07:39
Fleischmann driewegwissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:46:21
Nummering blokken door Ben
Vandaag om 16:28:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
Vandaag om 16:25:50
NS Stoomverwarmingswagen door Rob E.
Vandaag om 16:19:58
Seinen in het station. door Wies
Vandaag om 16:08:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:55:17
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door Locofiel
Vandaag om 15:47:16
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door MacArthur
Vandaag om 14:07:55
De kleine modellen met het grote voorbeeld door Floris Dilz
Vandaag om 12:08:14
Hoofdafmetingen van Wagon Lit materieel gezocht door Peter Kleton
Vandaag om 11:02:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door PMBW
Vandaag om 09:24:51
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door VvKan
Vandaag om 09:14:16
Falkenheim door Arjan6511
Vandaag om 07:46:40
Scannen streepjescode door roco
Vandaag om 07:30:41
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Frycio82
Vandaag om 07:29:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
15 juli 2020, 23:43:40
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 6139 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2020, 10:28:06 »
Klopt, als je rucksichtlos bomen gaat omhakken werkt het niet. Zelfs tegengesteld. En als je natuurgebieden gaat omploegen om bomen te planten, ben je denk ik ook niet goed bezig.
Wat monocultuur betreft: ja, het wordt een groot bosgebied, maar dat is niet veel anders dan wat ze nu inde VS hebben. Eindeloze vlakten met graan...
Ik lees ook dat er veel uitstoot is bij de productie van de pallets. Tsja, dan hebben ze gewoon een goedkope fabriek gebouwd, zonder de noodzakelijke filters...
Voordeel van bio-olie is dat het niet perse hout hoeft te zijn. Het kan allerlei organisch materiaal zijn. En je hoeft er ook geen pallets van te maken.

Nu denk ik trouwens niet dat biomassa het antwoord is op onze energievraag. Het zal denk ik een deel van het antwoord zijn. Dus een mix van zon, wind, waterkracht en biomassa.
En voor Nederland; we hebben zo weinig land dat dat in de verste verte niet genoeg is om genoeg biomassa te produceren...

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2020, 10:38:49 »
Toevallig vandaag gepubliceerd: https://www.telegraaf.nl/nieuws/678509531/nieuwe-waterstoffabriek-levert-genoeg-stroom-voor-alle-nl-se-huishoudens.

Overigens niet zo heel bijzonder, want die plannen bestaan al enkele jaren. Dan zit je met die waterstoftreinen in het noorden dicht bij de bron en zouden we in 1 klap de grote achterstand op andere landen in kunnen lopen. In Noorwegen is al de helft van de nieuw verkochte auto's trouwens elektrisch :o , maar daar waren ze ook niet zo dom om de aardgasopbrengsten te verbrassen. Spoortrajecten elektrificeren is natuurlijk wel de schoonste oplossing, alleen zit je dan weer met de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet als iedereen moet overstappen.

De totale onbekwaamheid van onze overheid is hier verbazingwekkend. In een interview met een hoogleraar energietransitie aan de TU Eindhoven werd gesteld dat je verschillende energiebronnen naast elkaar moet inzetten (dus wat je zegt klopt, @Wim). Alles begint met 100 procent isolatie van alle woningen, zodat het gasverbruik daalt. Aan dat gas kun je dan waterstof toevoegen en omdat we in elke straat leidingen hebben liggen daarmee ook treinen laten tanken. Alles op stroom zetten is geen goed idee en zeker niet elektrisch rijden door auto's vanwege het afvalprobleem met de accu's en de beperkte beschikbaarheid van de metalen die erin zitten. Plus dat het net het niet aankan. Kun je met je Tesla op weg naar de wintersport aanschuiven ;D Elektrificatie dus inderdaad maar beter overlaten aan de spoorwegen.

De essentie van het slechte beleid in Nederland is dat de keuzes irrationeel zijn, te lang wordt gepraat en traditioneel de burger met lastenverzwaringen wordt opgescheept zodat milieu vooral een verdienmodel is voor de staat. Daarom gaat de vergroening ook zo langzaam. Die 14 miljard kan ook deels naar het ov.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 10:50:14 door ReneN »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2020, 10:43:31 »
De vrachtautoindustrie zit qua waterstof ook op het vinkentouw.

groeten
Hendrik Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19188
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2020, 11:03:52 »
Centrales die biomassa verbranden, hebben een veel hogere uitstoot aan fijnstof ed. Inderdaad meer dan oude kolencentrales. De CO2 uitstoot is echter veel minder, en daar gaat het hier om.
Dat betwijfel ik. Zitten er in hout dan nog andere brandbare stoffen dan koolstof?
Bij de biomassa was het de bedoeling dat er alleen maar resthout gebruikt zou worden, maar ze versnipperen complete bomen die ook als bouwhout gebruikt kunnen worden. De energiebedrijven die houtsnippers verstoken ontkennen dat, maar ze liegen dat ze barsten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2020, 11:07:08 »
Citaat
De vrachtautoindustrie zit qua waterstof ook op het vinkentouw

Er wordt bijvoorbeeld door DAF hard aan gewerkt, want elektrisch rijden door transportbedrijven werkt nu eenmaal niet tenzij het distributievervoer betreft. Dan moet je wel de infra hebben en wij hebben als groot nadeel dat we opgescheept zitten met het invloedrijke Shell (ja via de NAM ook voor de helft onze gasexploitant), die dan alle tankstations dient om te bouwen. Bij treinen kun je dan denken aan waterstoftankplaten. Met de bouw van de centrale in de Eemshaven lijken ze na jaren toch in te zien dat olie een aflopende zaak is.

Bomen doen er wat biomassa betreft zo'n 25-30 jaar over om volwassen te worden en dit is afhankelijk van het klimaat, want hoe kouder hoe langzamer ze groeien. Het verwijt is tevens dat bij de kaalslag ook hoogwaardig hout wordt versnipperd dat voor de huizenbouw kan worden gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 11:12:32 door ReneN »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3143
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2020, 11:28:00 »
Het is een LINT. Is het de bedoeling dat de waterstoftreinen in het noorden ook LINT's (of LINTen, whatever) zullen worden of gaat Stadler waterstoftreinen produceren. De GTW's rijden tussen Leeuwaren Groningen maximaal 140. Kan deze LINT dat ook?

De productie van groene waterstof is nog wel een dingetje. Zoveel capaciteit is er nog niet. Qua plannen is het gigantisch, maar qua realisatie uitermate beperkt. Vooral die jongens van Gasunie zijn goed in het maken van plannen maar is vrijwel niets gerealiseerd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19041
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2020, 11:38:14 »
Dat betwijfel ik. Zitten er in hout dan nog andere brandbare stoffen dan koolstof?

Nee, maar het idee is dat bijvoorbeeld bos wordt gekapt en dat nieuwe aanplant in de loop van enkele decennia de koolstof weer opslaat. Op die manier wordt het CO2-neutraal. Daarvoor zijn wel enorme arealen nodig die dan dus niet beschikbaar zijn voor andere doeleinden: natuur, voedselproductie, bebouwing.

Waterstof lijkt me vooral nuttig voor auto's. Voor treinen is er al lang geleden wat beters bedacht, zijnde bovenleiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2020, 11:48:08 »
Zitten er in hout dan nog andere brandbare stoffen dan koolstof?
Ja. Hout is een complexe structuur van allerlei koolwaterstof verbindingen als oa cellulose, hemicellulose en lignine. Daarnaast zitten er ook allerlei zouten in de cellen (net als in ieder ander organisme). Bij verbranding wordt dus niet alles omgezet in CO2 en water, maar blijven er allerlei reststoffen over. Als je je best doet in een industriele oven kun je de uitstoot wel beperken, en ook een paar flinke rookgasfilters plaatsen, maar het blijft lastig.
Om die reden is men de laatste tijd ook erg druk bezig om de directe houtstook thuis in de haard aan banden te leggen. De hele buurt kan "meegenieten" van de uitstoot.

Vandaar dat ik denk dat het beter is om biomassa eerst om te zetten in een veel beter gedefineerde olie en dan dat als brandstof te gebruiken. Dergelijke fabrieken worden momenteel al gebouwd (in Zweden en Finland).

Maar grootschalige zon en windparken zullen denk ik meer toekomst hebben. Met waterstof als buffer om variaties in de vraag op te vangen.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2020, 11:48:34 »
De hele problematiek met het milieu is de uitstoot van CO2 door het verbranden van fossiele brandstof ongeacht gas, kolen of olie producten door centrales, het wagenpark enz. Transitie naar alleen elektrisch rijden of waterstof is niet de oplossing afgezien van het geïnstalleerd vermogen en de capaciteit van ons net. Wellicht komt kernenergie weer ter tafel maar dat is een zeer gevoelig onderwerp.
CO2 capture was een oplossing geweest echter lager rendement alsmede de opslag.
Heb persoonlijk nog aan een “ pilot” gewerkt als process engineer zo’n 15 jaar geleden .
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 11:52:48 door AK952 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2020, 11:50:36 »
Waterstof lijkt me vooral nuttig voor auto's. Voor treinen is er al lang geleden wat beters bedacht, zijnde bovenleiding.
Inderdaad. Voor treinen is het een tussenoplossing om investering in een bovenleiding uit te stellen.

Transitie naar alleen elektrisch rijden of waterstof is niet de oplossing afgezien van het geïnstalleerd vermogen en de capaciteit van ons net. Wellicht komt kernenergie weer ter tafel maar dat is een zeer gevoelig onderwerp.
Maar ook bij kernenergie is de capaciteit van het net te klein.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2020, 12:05:39 »
Als reactie, dat het de capaciteit van het net moet worden aangepast is een gegeven echter het beleid t.a.v de opwekking van de elektriciteit is nog er nog steeds niet. Kom zelf uit de proces industrie en ooit begonnen “op” een centrale en afgezien van de CO2 schoner en efficiënter dan auto’s qua SO2, NOX en fijnstof.
Conversie van een vorm van energie treed rendement verlies op dus treinen op waterstof is redelijk onzinnig, gewoon een draad spannen.
 Groeten, Aad
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 12:21:28 door AK952 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19188
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2020, 12:27:56 »
Aan waterstof voor voertuigen kleven toch wat nadelen. In de eerste plaats zijn er twee omzettingen nodig, met elektriciteit wordt waterstof geproduceerd en die waterstof wordt weer omgezet in elektriciteit. Het rendement van dat proces is ongeveer 50%. bovendien moet waterstof onder vrij hoge druk worden opgesloten waar je b.v. dieselolie gewoon los in een emmertje kan gieten.
Ik denk ook dat het aanleggen van bovenleiding voor railvervoer een slimmere optie is.

Wat het algehele plan voor de toekomstige energievoorziening betreft zie ik bij de centrale overheid een totaal gebrek aan een plan. Het eerste wat ze konden verzinnen is de belasting op aardgas verhogen. Dat is bij onze overheid de standaardreactie als er een probleem is waar ze geen oplossing voor weten. Verder leggen ze de bal voor het aardgasvrij maken bij de gemeentes die daar een hele kluif aan zullen krijgen want die missen net zo goed de expertise.

De enige reden voor het aardgasvrij maken is de bodemdaling in Groningen. Op zich een loffelijk streven, maar er is meer aardgas op de wereld dan alleen in Groningen. En aardgas is verreweg nog steeds de schoonste fossiele brandstof.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2020, 12:39:52 »
Maar dus nog steeds fossiel.

Nou kun je als fossiel zelfs staatshoofd van een wereldmacht in verval worden, de toekomst is toch echt aan de landen die erin slagen om de transitie te volbrengen.

Niet enkel vanuit klimaat- en milieu-overwegingen, maar ook om onafhankelijk te worden van landen waar je liever geen zaken mee doet.

Bij voorbeeld omdat de roergangers van zulke landen er nogal onsmakelijke praktijken op na houden, zoals het doorzagen van journalisten. Of het neerschieten van burgervliegtuigen. Ik noem maar wat...

groeten
Hendrik Jan

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2020, 13:19:31 »
laten die landen nou ook de meeste zonne-energie ter beschikking hebben...

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2020, 13:24:52 »
Ja de essentiële vraag is natuurlijk waar te beginnen... CO2 afvangen bij een energiecentrale is beter dan huishoudens er voor op te laten draaien. En aardgas is idd de schoonste fossiele brandstof, daar kun je dan dus ook zo'n Lintje op laten rijden. Bij vrachtwagens gebeurt dit wel maar het heeft nog altijd niet doorgezet. Als je alles op elektra zet moet de capaciteit van het net wel fors omhoog.

Elektrisch rijden voor auto's is ook maar een tussenfase. Opvallend is dat door de overheid hybride rijden totaal niet wordt gestimuleerd door de te hoge aanschafprijzen. Ik ben inmiddels toe aan mijn tweede hybride auto en moet zeggen dat het systeem betrouwbaar werkt. In de stad rij je elektrisch, de benzinemotor schakelt zichzelf uit tot 50 km/u. Gemiddeld kom ik aan een verbruik van 1 op 20, op doorgaande wegen zelfs 1 op 25. Het mooie is dat hier spoorwegtechniek werd toegepast, want bij gas loslaten schakelt de aandrijving uit en rol je net als een trein door met 0,0 verbruik op de meter. Gaat helemaal onhoorbaar.

Toch zit er op deze auto's nog steeds de volledige BPM. De enige reden die ik kan bedenken is dat de staat geen interesse heeft in het milieu maar alleen in de belastingopbrengst, waardoor we in de EU het oudste wagenpark hebben. Bejaarde, technisch achterhaalde auto's van 15 tot 20 jaar oud zijn in Nederland nog overal te zien. Dus onnodig veel CO2... Als het voor auto's werkt kan het ook voor treinen. Tijdelijke ombouw naar hybride aandrijving zodat we in elk geval tijd winnen voor nog betere oplossingen.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 16:25:32 door ReneN »