Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:06:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:36
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door Freek Heite
Vandaag om 00:01:57
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Modellbahnwagen
23 juli 2021, 23:40:34
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
23 juli 2021, 23:36:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door rolfm
23 juli 2021, 23:31:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 juli 2021, 23:20:12
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door tovenaartejo
23 juli 2021, 23:12:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
23 juli 2021, 22:36:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
23 juli 2021, 22:31:29
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
23 juli 2021, 22:21:19
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
23 juli 2021, 22:18:40
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 juli 2021, 22:11:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 juli 2021, 22:04:51
Roco BR 44 door 44
23 juli 2021, 22:04:18
Modeltreinverzameling en waterschade door Olav
23 juli 2021, 21:56:57
Laag-Baarlo door Mark Lin
23 juli 2021, 21:23:58
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
23 juli 2021, 20:41:08
Heris verwarmingswagen verbeteren door Falkenberg
23 juli 2021, 20:39:41
Brawa Rheingold door Falkenberg
23 juli 2021, 20:26:45
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 juli 2021, 20:20:27
3 H0-modellen V200.1 vergeleken door Falkenberg
23 juli 2021, 20:20:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 juli 2021, 20:16:19
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door FLM1331
23 juli 2021, 19:44:40
Raadplaatje door Falkenberg
23 juli 2021, 18:32:08
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
23 juli 2021, 18:29:31
Beschadigde spoorlijnen België, Duitsland en NL, door zware regenval. Juli 2021. door Marc tramt
23 juli 2021, 17:54:00
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
23 juli 2021, 16:37:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 juli 2021, 16:18:43
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
23 juli 2021, 14:52:18
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 9053 keer)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2020, 13:31:27 »
Over de afgelopen 50 jaar is er door de overheid een zwalkend beleid gevoerd t.a.v de energievoorziening.

Bijvoorbeeld de centrale op de Maasvlakte, oorspronkelijk kerncentrales aangevuld met conventionele eenheden op hoogovengas, vervolgens door de crisis van 1973 en ongeluk in Harrisburg eind jaren 70 overgang naar kolen midden jaren 80. Buggenum, eerst kolenvergassing vervolgens “kippenstront” nu gesloten.
Eemshaven bouw kolengestookte centrale waarschijnlijk niet in bedrijf derhalve schadeloos stelling door het verlies van de investering.
Door de jaren is de kennis op dit gebied bij de overheid helaas verdwenen (bv GEB’s en de privatisering van overheidsinstanties o.a. Stoomwezen).
Voor wat betreft “totalitaire” Staten, als het puntje bij paaltje komt zijn we helemaal niet zo principieel, zolang we kunnen rijden (liefst 130km/hr)
De levering van aardgas en olie is nooit echt een probleem geweest omdat die landen sterk afhankelijk zijn van de inkomsten.
Zelfs de oliecrisis van 1973 (autoloze zondagen) was van korte duur aangezien de opslagtanks in Pernis overliepen aangezien “crude oil” met hoge zwavelwaterstof gehalte nergens ander geraffineerd kon worden.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 13:35:21 door AK952 »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4204
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2020, 13:36:08 »
Maar, graag weer terug naar de voor- en nadelen van de waterstoftrein.....

Gr, Bert
Team moderatoren.

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2020, 13:54:11 »
Inderdaad wijkt dit af maar voor een zinvolle discussie over het onderwerp is wat achtergrond info toch wel relevant.
Om het verhaal kort te maken, het op waterstof laten rijden van treinen is ten eerste niet efficiënt vanwege de conversie stroom naar electrolyze.
Ten tweede, probleem met transport en opslag ter plaatse van het elektrolyse proces alsmede de trein.
(Hopefully back on “track” again)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5000
    • Medway Valley Line
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2020, 14:44:02 »
Weinig bekend, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zie: https://newatlas.com/electriq-global-hydrogen-liquid-wonder-fuel/57488/

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2020, 15:35:08 »
Ook in Schotland gaat men experimenteren met de waterstoftrein.
https://www.gizmodo.co.uk/2020/02/scotrail-hydrogen-train/

Dat is nogal logisch:
-lage frequenties op de Noordelijke lijnen. (Soms maar 3 treinen per dag.)
-goedkope wind- en waterenergie

De Schotten zijn bijna klaar met de transitie van de elektriciteitsvoorziening.
Nog dit jaar hopen ze 100% duurzame stroom te hebben, voornamelijk wind en waterkracht.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2020, 15:58:07 »
Interessante artikelen echter mis echter de achtergrond informatie over het proces hoe van plastic waterstof wordt gegeneerd en voor wat betreft de “waterstof” trein is het duidelijk dat zg “nachtstroom” wordt gebruikt voor de “waterstof” elektrolyse.
In de proces industrie wordt waterstof gemaakt door combinatie van aardgas en stoom bv Hydrocrackers nadeel is de vorming van weer CO2, CO en stikstof oxiden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3172
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2020, 18:09:04 »
We weten niet waar de waterstof voor de treinen vandaan komt. Mijn gok: uit dezelfde bron als de waterstof voor de waterstofbussen in Groningen. Die wordt geleverd door Shell en komt uit de "Rhineland refinery" en wordt gemaakt met groene stroom. (Bron)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2020, 19:11:07 »
Wilde in eerste instantie niet meer reageren omdat een ‘off-topic’ is maar de productie van waterstof is redelijk oud om te beginnen was het een bijproduct voor de cokes bereiding. Vervolgens toegepast voor de productie van kunstmest ruim honderd jaar geleden. En in de tweede wereld oorlog voor synthetische benzine uit o.a.bruinkool.
Heden ten dage in de raffinaderijen door “hydrogen plants” voor de fabricage van benzine, kerosine enz dmv “hydrocracking”. Het laatste door “oververhitte” stoom met aardgas (vroeger kolen). Echter altijd CO2, CO en stikstof oxiden als bijproduct.
Dat een Shell, Esso enz waterstof produceert is niet nieuw, dat doen ze al jaren, alleen het “groene” label kan ik helaas niet ontdekken, wel de intensie.
Heb in de jaren allerlei processen gezien om waterstof te maken en CO2 af te vangen en allemaal heel interessant maar kleinschalig en niet efficiënt om het klimaat probleem op te lossen.
Dan het “plastic” verhaal, van de productie van ruwe olie (crude) gaat slechts een fractie naar de petrochemie, derhalve de conversie van plastic naar waterstof is verwaarloosbaar en zeker niet efficiënt.
Willen we wat zinvol doen dan “afkicken” van onze energieverslaving of het niet bespreekbare, bespreekbaar maken.
Ten slot, dit is de laatste bijdrage aan dit onderwerp.

Groetjes, Aad

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #38 Gepost op: 27 februari 2020, 20:27:19 »
... Het mooie is dat hier spoorwegtechniek werd toegepast, want bij gas loslaten schakelt de aandrijving uit en rol je net als een trein door met 0,0 verbruik op de meter. Gaat helemaal onhoorbaar.
Een vrijloop, ook dat is niets nieuws. Ik had een auto uit 1938 en heb nog steeds 2 auto's uit resp 1972 en 1977, allemaal met een vrijloopmechanisme in de versnellingsbak (maakt het ook mogelijk om te schakelen zonder koppeling).

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #39 Gepost op: 27 februari 2020, 21:41:41 »
Dat is het principe bij de tweetakters die Saab vroeger maakte. Nee, bij mijn auto schakelt de benzinemotor zichzelf helemaal uit tijdens het uitrollen en draait hij dus ook niet meer stationair, er is dan geen "tractie". De elektromotor die werkt als een dynamo neemt het dan tijdelijk over voor functies zoals de verlichting. Vandaar dat de meter 0,0 verbruik aangeeft. Bij mijn vorige auto kon dat niet. De techniek is inmiddels zo goed dat je dit eindeloze in- en uitschakelen bijna niet merkt.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 21:58:38 door ReneN »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #40 Gepost op: 27 februari 2020, 22:04:58 »
De elektromotor die werkt als een dynamo neemt het dan tijdelijk over voor functies zoals de verlichting.

Als ze die elektromotoren nu ook eens zouden gebruiken om te remmen zou het geheel veel efficienter zijn.
Conventioneel remmen in een elektrische of hybride auto/fiets "whatever" is gewoon energieverspilling.

Bart

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #41 Gepost op: 27 februari 2020, 22:07:16 »
Ik dacht dat alle e-auto's dat regeneratief remmen al deden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #42 Gepost op: 27 februari 2020, 23:53:21 »
Dat doen ze ook. Bij gas loslaten slaat de benzinemotor af, die staat dan op 0 verbruik. De accu's worden vervolgens opgeladen zodra het rempedaal wordt ingetrapt. Bij weinig gas in stadsverkeer schakelt eerst de elektromotor weer in, je hoort dan alleen wat gezoem. Bij meer gas en boven de 50 km/u springt de benzinemotor bij, of soms bij koud weer omdat de accu's dan wat minder energie leveren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19838
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2020, 09:03:41 »
Ja, bij mijn weten is dat regeneratief remmen de belangrijkste reden waarom een hybride aanzienlijk zuiniger is. Ik heb momenteel een hybride Camry in gebruik die 1:22 rijdt. Mijn eigen exemplaar uit 2003 vindt 1:10 heel mooi.

Maar goed, het blijft een marginale verbetering. Ik wil een waterstofauto. Of gewooon de trein natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7702
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2020, 10:04:02 »
Videootje uit een krant:


https://www.tubantia.nl/video/kanalen/tc-tubantia~c415/series/snel-nieuws~s956/eerste-waterstoftrein-rijdt-via-oldenzaal-het-land-binnen~p131802


Een waterstofauto: waterstof als brandstof in een cilinderauto (verbranding), of als brandstof voor een brandstofcel (electriciteit)?
Jeroen