Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103394 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #570 Gepost op: 25 februari 2022, 14:16:32 »
Momenteel rustig geweest op de zolder.
Niet echt tijd om daar verder te doen, wel wat leuks ondertussen binnen gekomen.

Via forumgebruiker DJV nog een adresje te weten gekomen die tweedehandsloks verkoopt.
En aangezien ik nog wel iets zocht om de baan te testen als er spanning op gezet wordt, wil ik daar niet direct "het goede spul" voor gebruiken.
Eisen van mijnentwege waren simpel : niet te kostelijk, als er een digitale decoder in zit is meegenomen, en als het dan ook nog eens het moderne tijdperk is, zou helemaal mooi zijn.

De winnaar in het aanbod werd gevonden in de vorm van deze rode dame :



Een BR110 met digitale decoder.

Tevens kwam ook dit huisje van Kibri nog binnen, om aan het kasteel op de berg bij te voegen :



Naar huisjes zitten we nu in elk geval goed, ik ga in elk geval nog wel wat muren moeten bijzetten, en het idee om Kasteel Bran van Faller er nog bij te doen kriebelt toch heel hard.
Waardoor de huidige huisjes en muren etc een beetje als het buitenste deel van het kasteel worden ( voor het plebs/voetvolk ) en het kasteel Bran voor de vroegere kasteelheer en vrouw.
Nog geen idee, we zien wel of de kriebel toch tot een aankoop zou leiden  ;D

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #571 Gepost op: 26 februari 2022, 10:43:31 »
Die ziet er goed uit. (y) Jager..??

Zeg maar gewoon Dirk Jan hoor.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #572 Gepost op: 26 februari 2022, 12:07:31 »
Mooie aanwinst Bart. Is die foto op jouw baan genomen?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #573 Gepost op: 26 februari 2022, 22:01:43 »
Ja, hij is van bij Jager Dirk Jan.
Nogmaals dank voor de tip.

Bedankt Ed. Foto is op men "fotodijkje" genomen. Is een stukje van 60 cm spoor dat ik gebalast heb, met wat groen heb zitten op spelen, Busch/Noch stenen achterwand tegen en Somerfeldt bovenleiding. Was ook een probeersel om wat technieken van baanbekleding te proberen wat vrij goed gelukt was eerlijk gezegd.

Vandaag even tijd gehad om op de zolder een klusje te doen wat ik eigenlijk al een jaartje ofzo aan het uitstellen ben, en wat me meer en meer een doorn in het oog was : Het schilderen van de afneembare panelen van de technische uimte op de zolder. Hierin steekt oa de ventilatieunit van de woning, zekeringkast van de zolder en de switch met netwerkaansluiting en wifi van de zolder.
Nu had ik nog redelijk ruimte om de panelen makkelijk af te nemen en ergens neer te leggen om te schilderen ( lees : gewoon op de platen van het rijniveau dat nog onbebouwd is ).
Aangezien het ook aangenaam was op zolder ( niet te heet zodat de verf direct opdroogt of te koud zodat ze begint te klonteren ), de koe maar bij de horens genomen :



De 6 panelen verspreidt over de baan en de werktafel met hun eerste 2 verlaagjes er op. Uiteindelijk heb ik er 3 lagen opgezet om ze mooi egaal wit te maken, zoals de rest van de zolder.
Voor zij die het niet weten, de technische ruimte is dus het gat achteraan links op de foto waar je nu gewoon kan inkijken en oa wat buizen van het ventilatiesysteem ziet.
Een paar paginas terug in dit draadje kan je ze in originele bruine kleur aanschouwen moest je daar zin in hebben.

En het resultaat als de 3 lagen dan een namiddagje hebben kunnen uitdrogen en alles terug op zijn plaats hangt :



Veel beter.
Ben nog aan het nadenken om extra latjes over de kieren te doen tussen de verschillende panelen. Doch zal er niet echt stof ofzo tussen komen, achter de kieren zitten steunbalken voor het frame van heel de technische ruimte, maar ja, er zal toch wel ietsie van stof door raken me dunkt.
Voordeel is dat ik er in elk geval nog altijd bij kan, en dat dat niet zo'n werk is waar ik veel plek voor nodig heb om die er op te nagelen ofzo.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #574 Gepost op: 27 februari 2022, 15:09:21 »
Ik kijk nooit bij het elektrische. Fleischmann heeft geen 243/143/112/114.
Naar mijn weten. Wel leuke diesels.  ;D ;D

Maar hij ziet er uit zoals ik van hun gewend ben.  (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #575 Gepost op: 13 maart 2022, 10:59:07 »
Gisteren en vandaag even bezig geweest om een klein teststukje te maken voor wat proefwerk met de Z21 centrale.
Niets wonderbaarlijks, gewoon een recht stuk rail, met daarop een bezetmelder en de centrale, met de bedoeling hier ijking van loks op te kunnen doen met iTrain :



Echter krijg ik mijn Z21 detectormodule niet geprogrammeerd met een adres.

Aansluiting van heel het ding is heel simpel :

De Z21 centrale is aangesloten met netwerkkabel op het TPlink routertje van Roco, waar ook de PC op hangt met iTrain. Deze verbinding werkt. De iTrain software kan connectie maken met de centrale. De Z21 detector is ook goed aangesloten : deze heeft een pinkend blauw ledje, teken dat hij geen verbinding heeft met de centrale op de R-bus. Echter is hij wel gewoon geconnecteerd met een R-bus kabel rechtstreeks op de Z21 centrale.

Raar genoeg : blijkbaar moet het zoiets simpel zijn ( volgens de handleiding toch ), dat je zelfs op youtube of google niets vind van how-to met duidelijke uitleg en foto/filmpje hoe je die dingen nu programmeerd. Op dat vlak is de Z21 dus alles behalve "plug and play".

Moest er iemand dus duidelijk kunnen uitleggen hoe je dat ding toch aan de praat krijgt, hoor ik het graag.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • Station Lemmer
Re: Falkenheim
« Reactie #576 Gepost op: 13 maart 2022, 11:05:21 »
Ik kijk nooit bij het elektrische. Fleischmann heeft geen 243/143/112/114.
Naar mijn weten. Wel leuke diesels.  ;D ;D

Maar hij ziet er uit zoals ik van hun gewend ben.  (y)
Heb het idee dat het bijna allemaal nieuw is bij Jager vandaan.
Heb daar ook vaak gekocht en het ziet er altijd als in nieuwstaat uit.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #577 Gepost op: 13 maart 2022, 13:42:56 »
Ze kopen alleen collectie's die eigenlijk alleen in de vitrine hebben gestaan.
Of in de doos heeft gezeten.
er zit wel eens wat bij wat niet 100 punten is. Maar dat staat er ook altijd duidelijk bij dan.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #578 Gepost op: 13 april 2022, 22:10:03 »
Zo, al een maandje niet gebeurd, wat eigenlijk wel zo is.
Buiten een bezoekje Houten was het vrij rustig qua werkzaamheden op de zolder. Druk met allerlei andere zaken : werkgerelateerd, familiegerelateerd en bouwgerelateerd.
Gelukkig had ik paar weken geleden op Fratsenboek een vriendelijke Duitser leren kennen, die ook zijn baan heeft opgezet met de Roco Z21, een aantal Z21 detectors etc, en die wou tijdens een Teams meeting wel even uitleg geven over hoe dat ding nu eigenlijk werkt, en dan vooral de programmatie van de adressen op de detectors en de koppeling hiervan aan iTrain.
En dat was nogal een openbaring zullen we zeggen  ;D

Het teststuk dat ik gemaakt had voor snelheidsmetingen op te doen hebben we zonder veel problemen aan de praat gekregen.
Snelheidsmeting hebben we nog niet gedaan, blijkbaar kan ik daar aan de uiteinden toch nog best een stukje voor aanmaken, aangezen de loks op een gegeven moment toch wel aan een goede snelheid heen en weer racen.
En die 2 extra uiteinden heb ik vanavond snel even in elkaar gebokst.
Solderen van draad aan de sporen moet ik wel nog wat verder op oefenen, dat gaat niet echt vlot naar men zin, maar de verbindingen zijn wel stevig, dus dat is OK.
Ik hoop deze week nog snel even de 2 exrtra delen aan het teststuk in de programmatie te steken van de Z21 en de iTrain, waarna ik dan eens een test zou kunnen doen om een snelheidsmeting op een lok te doen.
Ook zitten er nu al 2 loks in iTrain, de BR365 die ik al even had en wou mee testen, en de hierboven genoemde BR110 die ik onlangs had aangeschaft om testen op de baan mee te gaan doen.

Leuk extratje was tijdens de meeting met de vriendelijke Duitser dat hij zijn baan bestuurd met 2 Z21 centrales via iTrain, wat ook mijn vermoedelijk toekomstige probleem van niet voldoende adressen op de R-bus van 1 centrale opheft.
Enige spijtige is dat de man tegen Munchen aan woont, anders konden we af en toe eens bij elkaar op de koffie. Zal dan maar eens een stopje worden als we nog eens naar Oostenrijk rijden ofzo voor vakantie.

Hopelijk dus weer snel een vervolg hier met vooruitgang.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #579 Gepost op: 13 april 2022, 22:21:39 »
ITrain ga je ook met auto's rijden..??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #580 Gepost op: 13 april 2022, 22:23:07 »
Gewoon omdat ik benieuwd ben  ;D : wat was de oplossing om de z21 detectoren aan de praat te krijgen??

Gr Frank

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #581 Gepost op: 14 april 2022, 08:18:25 »
Nee, normaal geen plannen om ook met autos te rijden in iTrain.

Frank : daar ga ik op terugkomen, ik ga kijken dat ik daar een filmpje van kan maken met de webcam/GSM ofzo. Ik heb me zelf echt suf gezocht naar hoe het moet ivm die programmatie etc. Uiteindelijk staat het wel overal beschreven, maar er is nergens een (youtube) filmpje ofzo van te vinden, en dat had het direct voor mij verduidelijkt. Dus ik ga proberen om mensen die net als ik tegen dit probleem aanlopen een duidelijke uitleg te kunnen geven :) Want achteraf sla je eigenlijk jezelf tegen het hoofd omdat het eigenlijk zo simpel is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #582 Gepost op: 20 april 2022, 07:12:45 »
Gisteren nog wat verder zitten "spelen" met iTrain ivm snelheidsmetingen.
Toch minder makkelijke dan verwacht, gelukkig weer bijstand gehad van de vriendelijke Duitser.

Ik had mijn snelheidsmetingsbankje goed lang gemaakt ( begin en eindblok aan 1 kant van 96 cm en daartussen 3 blokken van elk 46 cm ).
Deze 5 blokken werkten goed met de Z21 detector die er aanhangt en de Z21 centrale + iTrain. De trein ( een BR365 ) wordt elke keer mooi herkend in elk blok.
Echter vanaf we met de snelheidsmeting begonnen begon het mis te gaan. De snelheidsmeting ging op zich goed, behalve als hij heel traag gaat op het laatste, dan viel ie wel eens stil, wat wel normaal is.
Maar als ik na de snelheidsmeting weer heen en weer reed over de blokken, dan bleef regelmatig 1 blok bezet staan terwijl de lok reeds in het volgende blok stilstond.
Na meer uitleg van de vriendelijke Duitser, blijkt dit te maken hebben met dat de snelheidsmeting eigenlijk niet helemaal juist is, en dat door het inbouwen van een vertraging ( 1100 ms ) op de commandos en dit in iTrain te zetten het euvel zou verholpen zijn.
En zowaar : opeens rijd ons lokje daarna mooi heen en weer met de juiste bezetmelding. Ook de blokmeting daarna in de blokken is vrij correct.
Het probleem zou ook deels te maken kunnen hebben met optrek/afremvertraging in de decoder zelf, maar die moet ik dan eens uitlezen.
Als ik goed voorheb heb ik hier een standaard lopi 4 ingestoken, dus zou die gewoon op fabrieksinstellingen moeten staan, enkel het lokadres is aangepast geweest.
Is in elk geval voor als ik wat dieper in iTrain ga duiken.

Met veel moed dus daarna begonnen om een BR110 en BR103 in iTrain te steken met snelheidsmeting. Maar dat gaf weer een ander raar probleem : tijdens de snelheidsmeting stopt de lok niet om te keren en in de andere richting de meting te doen. Gevolg : lok gaat aan een rotvaart van het testspoor af.
De BR110 was ik gelukkig net op tijd bij om vast te nemen. De BR103 had het bijna niet overleefd, maar heb ik wel op het nippertje nog kunnen vastpakken terwijl ik uitschoof op men kousen op de vloer door het rennen, met men kont op de vloer, en met in de ene hand de BR103, en de andere pols goed pijn gedaan door de val van het uitschuiven op te vangen. Het moge duidelijk zijn : modeltreintjes is een risicoberoep.
Was voldoende voor een dag, dus eens nakijken/horen hoe het komt dat die loks opeens niet omdraaien als ze de detectieblokken voor de snelheidsmeting doorgesjeesd zijn.

Kortelings dus eens kijken om op het gemakje de blokdetectie in het schaduwstation aan te sluiten, dan kunnen we dat al eens controleren, en kunnen we misschien ook eens de eerste loks wat over en weer bewegen op de baan.
Geen idee wanneer dat gaat zijn eerlijk gezegd, nog steeds drukjes op het werk, en thuis is er eindelijk ook wat vooruitgang in onze aanbouw door de aannemer, dus ook daar moet ik nu af en toe zelf een paar handen uit de mouwen steken.

Frank : dat filmpje over adressering van Z21 detectors komt nog, ik kijk dat ik kortelings een tweede detector opsnor ( ergens op zolder in een doos ), en dan eens aansluit op het testspoor en dan camera er bij pak.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #583 Gepost op: 20 april 2022, 17:51:29 »
Je maakt de hobby wel spannend op deze manier. Hoop dat je blessure meevalt.

Dat van die vertraging ga ik ook eens proberen...

Tip: ik heb mijn testspoor zo gemaakt dat trein er op uiteinde niet af kan vallen (ene kant muur, andere kant stuk hout, beide voorzien van hardschuim buffer). Vliegende loc en de uitkomst er van  :'( heb ik eens mogen meemaken en daar wil ik het bij houden. Vindt ik ze toch iets te duur voor.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Falkenheim
« Reactie #584 Gepost op: 21 mei 2022, 15:04:58 »


overigens duur grapje jouw tippen en op de roco site kijken...  :-X - ooit in de nieuwe aanwinsten te zien in mijn draadje - hoop ik

het ging dus om de bahnland bayern set waar ik vorig jaar op doelde. De oorspronkelijke bestelling was al per leverancier geannuleerd en toen zag ik dat Roco er dus toch mee ging komen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel