Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 104377 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #555 Gepost op: 13 februari 2022, 14:15:17 »
Lekker aam de knutsel dus. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #556 Gepost op: 14 februari 2022, 18:11:12 »
Vandaag even tijd gehad om iets in elkaar te knutselen wat eigenlijk amper werk was.
Aangezien het ook voor anderen wel handig kan zijn, heb ik er klein verslagje van gemaakt ( wat het langste duurt van heel de klus  ;D ).

Anyway. Dus, zoals enkele paginas geleden al gemeld : het probleem van de bovenleiding in de helix. Op de onderkant van het hotu van de spiraal boven het spoor moet een geimproviseerde bovenleiding komen, aangezien er onvoldoende plek is voor gewone bovenleidingprotalen. Maar we moeten dus weten waar we juist vijzen/schroeven in de plaat moeten draaien om daar iets van koperdraad ofzo aan vast te solderen.
Er is toen iets geopteerd met het idee van een wagonetje met een stift ofzo op, maar niet simpel leek het.
Doch, het tegendeel bleek waar.

Goed, 1 van de slachtoffers van dienst : een alcohol stift, en de groene dame die het slachtoffer in mootjes gaat snijden :



Voordat we het slachtoffer van kant gaan maken even uitkleden, je weet maar nooit wat voor viezigheid je anders in je longen krijgt, stel je voor dat het erger is dan corona  ;D
Dopje afdraaien en de alcohoolstift zelf kan je dmv een nageltje ofzo uit het plastic peuteren :



We moeten tevens een goederenwagonetje hebben, aangeschaft voor een luttele 10 euro ( ja er zijn er goedkopere, maar het ma gook nog iets schoonheid hebben ), om achteraf ons mockupprojectje op te monteren. Eveneens meten we even hoe hoog heel het ding maximum mag zijn, gemeten vanop laadvloerhoogte, NIET railhoogte !



Ondertussen hebben we onze blonde dame een kopje kleiner gemaakt, en hebben we een tweede en derde slachtoffer gevonden : een goede oude balpen, ergens gekregen met reclame op, en een potlood, gekregen van broerlief die een hele collectie had, van 1 of andere zweudse meubelketen, kostprijs van beiden :  0 euro.
Men draaie de balpen open, haalt balpenvulling en veertje er uit, en het potlood wordt ook een kopje kleiner gemaakt.



Vervolgens gaan we met het reststukje van onze alcoholstift naar beneden en men neme het goed lijmspul uit de ijskast ( nota : dopje nooit aan je lippen houden, ondergetekende spreekt uit ervaring uit zijn kindertijd ) en het wagonnetje dat als mockup gaat dienen.



Doe wat lijm aan 1 kant van de witte stift, en plak die vervolgens mooi in het midden van het wagonnetje. Moet niet 100% midden zijn, maar toch niet te ver af.
Resultaat moet dan ongeveer zoiets zijn :



Vervolgens gaan we terug naar boven, steken het veertje in de witte stifthouder, potloodstuk er bovenop, en even kijken of dat past :



Verdikke, net een paar millimeter te hoog om onder het niveau te raken ........ als we de veer niet induwen. Perfect dus !
Want, als we het potlood een stukje induwen en de wagon verder duwen, gebeurd er dit :



Paar keer wagonnetje heen en weer duwen geeft volgende aftekening op het plafond boven het spoor :



Missie gelukt me dunkt.

Wel op 1 ding letten : je moet het wagonnetje rustig voortbewegen, maar toch met enige snelheid. Doe je het te rustig, of hou je het even tegen, duwt de punt in het hout, en staat het wagonnetje eigenlijk vast. Iets minder scherp potloodpunt zal dat oplossen natuurlijk, maar wel even in gedachten houden.

Nog even overzichtje van de gebruikte materiaalen :



Kostprijs van dit project : de volle 10 euro. Wagonnetje was dus de hoofdkost, de rest heb ik wel ergens vandaan, maar niet moeten aankopen. Ik zou zeggen : i dare you to do cheaper, maar op de beurzen kan je makkelijk zat gelijkaardige wagons vinden voor 5 euro of zelfs 1 euro.

Het veertje heb ik trouwens in 2 geknipt : in zijn geheel drukte het samen in de koker van de alcoholstift en deed het niets meer. Ik heb het op ongevee 1/3 en 2/3 geknipt, je hebt dan een lang stuk veertje en een kort stukje, en dan kan je er ook eignelijk verschillende hoogtes tussen niveaus mee doen. Heb je toch een langer nodig : neem een heel veertje uit een andere balpen, of gebruik een langer potlood. Ik heb er nog een 10 stuks liggen, dus kan nog wel even voort.

Nu kortelings dus eens het wagonnetje door de 5,5 niveaus op en neer duwen op de 2 sporen, we gaan dus wel even plezier hebben  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4673
Re: Falkenheim
« Reactie #557 Gepost op: 14 februari 2022, 19:48:33 »
Mooi bedacht en gemaakt...  (y) (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #558 Gepost op: 15 februari 2022, 18:52:37 »
Voordeel als de vrouw na het werk gaat fitnessen : zelf tijd om op de zolder te zitten zonder dat je gemist wordt ( of omgekeerd ).
Vandaag was het tweede tunnelportaal aangekomen dat bij aan het Loreley portaal moet komen. Snel even plak plak gedaan en dan konden we de mockup snel eens even inpassen om te kijken of dat ook een beetje smoelt of niet.

Zicht vanaf waar de berg ongeveer zou moeten eindigen ( houten poot ) en de brug begint richting de uitgang van de helix en dus onze 2 tunnelportalen :



Van op de brug zou de machinist ongeveer dit zicht moeten hebben op de tunnels :



Van iets verder weg zou dat dan dit moeten geven :



Ik kan er mee leven. Enige wat me wel wat verveeld is dat de hart op hart afstand tussen de 2 tunnelportalen een 12 a 13 cm is, daar waar ik normaal tussen de 2 sporen een goede 6 cm heb. Dus richting brug gaat het spoor terug een 6 cm naar elkaar moeten komen. Moet ik eens gaan bekijken of dat wel goed komt zonder al te bruut een bocht richting brug te leggen, want wil de brug niet te ver van de helix gaan liggen ivm dat achter de brug het spoor een 20 cm moet zakken richting het grote station.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Falkenheim
« Reactie #559 Gepost op: 15 februari 2022, 19:18:03 »
Hoi,

Wat ook een idee kan zijn is een flexrails in de lengte door te slijpen.
Deze halve flex met enkele schroeven om en om monteren tegen de bovenzijde.
De lijn die je moet volgen heb je al getekend.
En je hebt je bovenleiding.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Falkenheim
« Reactie #560 Gepost op: 15 februari 2022, 19:22:40 »
Anders je brug iets korter maken.
Niks is zo lelijk als een scherpe bocht in beeld…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #561 Gepost op: 17 februari 2022, 21:10:13 »
Ik vrees dat je de plaat voor je kasteel toch iets hoger zal moeten leggen. Als je de foto uit machinistenstandpunt bekijkt zie je de plaat in het tunnelportaal zn dat is toch niet wat je wil hebben.

Wat de overgang van 12cm naar 6 cm betreft. Het portaal dat op het binnenspoor zit van je helix zet je gewoon haaks.
Het andere spoor laat je tussen de brug en de berg die 6 cm uitwijken, met een schuin tunnelportaal als gevolg. Maar je kan dan in je helix de beide sporen rustig terug naar de juiste afstand brengen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #562 Gepost op: 17 februari 2022, 21:29:56 »
Hoi Frans. Klopt inderdaad wat betreft de plaat van het kasteel.
Die staat ook nog niet 100% juist afgesteld, en ook de planken waar momenteel het tunnelportaal opstaat om ongeveer de hoogte van de brug mee aan te duiden is niet helemaal juist, dus we kunnen dat nog allemaal corrigeren. Heeft te maken met de bovenleiding die nog in de helix bij moet gemonteerd worden. Vanaf die er in zit, wordt de helix perfect afgesteld, net als de plaat van het kasteel en de overgang naar de brug met het tunnelportaal.
Super tip trouwens van het haaks zetten vanhet tunnelportaal  (y)
Vandaag nog wat uitgemeten ivm het tunnelportaal. In de helix is de hart op hart afstand een 6 tal centimeter ( 6,1 a 6,2 cm ). Op de brug wordt dit 5 cm en momenteel is de hart op hart tussen de 2 portalen 10 cm. Ik kan alvast uit de helix zonder problemen de hart op hart verdr uiteen brengen zonder dat het in het zicht is ( want onder de berg ), en vermoed dat met het haaks zetten van de portalen en het stukje aanloop tussen portaal en brug de rest wel moet doen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #563 Gepost op: 18 februari 2022, 07:24:29 »
Ik ben benieuwd naar de foto's die er straks gaan komen.

Dan kunnen we zien waar het toe leid. ;D

Kees.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #564 Gepost op: 20 februari 2022, 12:31:03 »
Gisteren bij de mensen van MTD in Edegem een workshop weathering gevolgd.
Heel interessante workshop waar we de nodige info kregen over de verschillende technieken, en zelf voor het eerst met washes aan de slag gegaan.
Onder het moto : je moet ergens mee beginnen, de stoute schoenen aangetrokken en buiten de testplaatjes die ter beschikking werden gesteld voor oa drybrushing op te proberen ook op wat van men rijdend materiaal een poging gedaan.
Ik had zelf oa een grootvolume schuifwandwagon bij :



Die zag er op het einde zo uit na enkele laagjes met een washje :



Verschil tussen een nieuwe uit de doos en het bewerkte slachtoffer :



Al bij al tevreden mee, mag nog wel wat vuiler worden, dus zullen nog enkele laagjes op komen.
Truck is vooral om het stukje bij beetje te doen heb ik begrepen, en de wagonopschriften afplakken voor de volgende lagen, aangezien die zaken als enige op de wagons worden proper gemaakt.

Ook 1 van men rangeerlokjes heb ik met een donkere wash even een buurt gegeven :



Het plastiekerig gevoel is er in elk geval al af, al had ik eigenlijk moeten weten dat je eigenlijk bij die rode DB dingen eerst eigenlijk met de airbrush een zachte witte waas er zou moeten opbrengen van het afbleken. Vergeten te vragen ( want pas thuis viel men euro ) of dat ook met een witte wash zou gaan, of toch maar met het spuitpistool deze witte waas op het ding aan te brengen ?
In elk geval was het een leerzame namiddag.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #565 Gepost op: 20 februari 2022, 12:36:38 »
De eerste pogingen zijn helemaal niet slecht! Een wereld van verschil in vergelijk met de onbehandelde wagens. En geen plasticlook meer  (y)
Nog wat drybrushen, vooral de loc.
Met vriendelijke groet,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #566 Gepost op: 20 februari 2022, 12:48:57 »
Zo te lezen was het een geslaagde sessie Bart. Om het een en ander goed te kunnen beoordelen denk dat ik dat de resultaten beter tot zijn recht komen op een voltooid stukje landschap.
Maar zover ben jij dus nog niet. We zullen het in de toekomst ongetwijfeld gaan zien.  (y)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Falkenheim
« Reactie #567 Gepost op: 20 februari 2022, 15:58:51 »


Het plastiekerig gevoel is er in elk geval al af, al had ik eigenlijk moeten weten dat je eigenlijk bij die rode DB dingen eerst eigenlijk met de airbrush een zachte witte waas er zou moeten opbrengen van het afbleken. Vergeten te vragen ( want pas thuis viel men euro ) of dat ook met een witte wash zou gaan, of toch maar met het spuitpistool deze witte waas op het ding aan te brengen ?
Om het rode te "verbleken" - je wilt het effect hebben dat de lak door de zon lichter wordt - kun je door rood (RAL 3020 waarschijnlijk) te mengen met enkel druppels wit (hier kun je verschillende lagen mee doen, dus kun je meerdere mixen maken. De een wat meer wit, dan de ander) en verdunnen - in de verhouding 1:2 - een verbleekte kleur krijgen. Bij de randen is het rood wat donkerder dan in het midden van de vlakken.

Daarna kun je de randen en hoeken wat vervuilen met washes.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #568 Gepost op: 21 februari 2022, 11:38:43 »
Je hebt er blijkbaar van genoten zaterdag :) Had er graag geweest, maar zat (en zit nog steeds) zelf met een klein venijnig beestje in mijn been en dat lukt nog wel, maar de koorts maakt het moeilijker.

Probeer bij het verweren zeker de strepen te vermijden. Is niet gemakkelijk maar het verschil zal gigantisch zijn. Ligt meestal aan het type penseel dat je bebruit.
De poeders moet je fixeren anders moet de wagons altijd met de buffers pakken en die hebben dat niet graag.

Volgende maand zit ik 3 zaterdagen (12, 19 & 26) in Kapellen in Shopping Promenade. Kom maar langs.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #569 Gepost op: 21 februari 2022, 19:08:17 »
Hoi Frans.
Ja Luc zei het dat je ziek was.
Was inderdaad een hele fijne zaterdagmiddag.
Bedankt al voor de tip.

Ik ga nog niets beloven of ik in Kapellen raak, t is al een stukje rijden voor me. Maar ik zeg geen nee ;)