Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103348 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #420 Gepost op: 03 juli 2021, 13:49:26 »
Ik sluit me aan bij Ed.
Ben ook erg benieuwd naar de komende scenery.
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #421 Gepost op: 03 juli 2021, 15:22:00 »
Dankjewel Wim en Ed. Ik kijk er ook naar uit, maar vrees dat daar dit jaar nog niet veel aan zal gebeuren. Ik hoop eind dit jaar alvast het deel boven schaduwstation 4 klaar te krijgen, dat is het deel waar de brug komt te liggen. En met klaar krijgen bedoel ik : dat ook op het rijbaandeel daar toch al rails kunnen liggen. Aankleding zal nog niet veel zijn, aangezien ik ook de brug zelf nog moet verder afwerken.

Aangezien vandaag een vrij rustig dagje is ( beetje oververmoeid ), toch geprobeerd ietsie productief te doen.
Ik had afgelopen week boven al snel even een soort testbakje gemaakt om de wisselaandrijving en installatie te testen. Dat zag er zo uit :



Heel simpel : paar balkjes, latje erop gevezen en daar een wissel opgenageld. Eerst nog gaatje onder de wissel geboort om de wisselaandrijving te kunnen doorsteken.

Aan de onderzijde van het plankje de wisselaandrijving vastgezet. De aandrijvingen die ik ga gebruiken zijn MTB MP1's :



Deze hebben de gewone 3 aansluitingen om de motor links of rechts te laten bewegen, en na eerdere testen doe ik dat met 15 volt DC.
Tevens hebben ze nog 3 andere aansluitingen voor iets te schakelen, meestal is dat dan polarisatie, maar voor de Piko A gleis wissels is dat blijkbaar niet nodig.
Standaard beweegt het motortje een 9 mm links en rechts als je het uit zijn verpakking hebt gehaald. Dat is iets teveel voor de Piko Agleis wissels, die maar 3 mm nodig hebben om de wisseltong om te stellen. Gelukkig kan je de afstand dat het motortje beweegt aanpassen.
Om dat te doen moet je dat ding open vijzen met 2 piepkleine kruisvijsjes, en dan krijg je de binnenkant van het ding te zien :



Op zich niet veel soeps : een motortje links, dat dmv aan tandwieltje aan de centrale as aangesloten is, die de eigenlijke beweging voorziet.

Volgende foto toont duidelijk hoe je de afstand van de beweging moet veranderen :



Op de voorzijde van het draaiwiel zie je 1 uitstulping en 2 gaatjes.
De uitstulping is het dopje dat in dit geval in het gaatje van 6 mm beweging steekt. Wil je 9 mm, dan haal je het dopje voorzichtig uit het 6 mm gaatje en drukt het terug in het gaatje van 9 mm. Wil je 3 mm, zoals ik dus nodig heb, dan duw je het in het gaatje het dichtst bij de centrale as van het ding in het midden.
Het dopje gaat er vrij makkelijk uit, ik gebruikte een kleine kniptang en moest eigenlijk zelfs niet knijpen om het eruit te krijgen, dus je gaat het niet beschadigen.
Daarna alles terug voorzichtig in elkaar steken, het dekseltje heeft ook nog enkele plasticklipjes om toe te doen, dat was eerlijk gezegd het moeilijkst om het terug toe te krijgen. De 2 vijsjes van het dekseltje terug toedraaien en je kan het monteren.
Best dat je dit allemaal doet voor je het motortje onder de baan monteert, achteraf is het toch allemaal nogal fijn gedoe.

En dan is het tijd om te testen of het ding doet wat het zou moeten doen !

Ik had het motortje onder de wissel geinstalleerd met het spoor op rechtdoor rijden :



Vervolgens even het andere draadje tegen de voeding houden om de wissel te laten omslaan naar het rechts afbuigende spoor en  ....



Opdracht gelukt !
Onze wissel kan nu heen en weer en via een motortje bediend worden. Test geslaagd.

Blij dat dit lukt, enerzijds denk je wel dat het niet moeilijk kan zijn, maar toch wel kwartiertje ofzo bezig geweest, met alleen maar het motortje onder het plankje te krijgen, met het staafje er in om de wissel te laten bewegen en vervolgens het ook nog eens juist vastgezet te krijgen op het plankje. Op de baan zelf gaat vrouwlief hier mee mogen mee helpen, aangezien ik dan nogal moeilijk even de onder en bovenzijde van de baan ga kunnen vasthouden om gelijktijdig te kijken dat het wissel nog juist staat en tevens het motortje te kunnen vast zetten.
Snelle berekening zegt dat ik alleen al voor de schaduwstations 48 van die krengen ga mogen monteren, wordt dus nog dolle pret.
Wordt in elk geval dolle pret tegen dat die allemaal onder de baan hangen  ;D

En nu gaan we toch maar een poging doen om ook het gras af te rijden vandaag.


Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #422 Gepost op: 04 juli 2021, 09:56:26 »
..........
Deze hebben de gewone 3 aansluitingen om de motor links of rechts te laten bewegen, en na eerdere testen doe ik dat met 15 volt DC.
...........

Volgens het opschrift op de wisselsteller is deze geschikt voor 9-14 volt DC. Het zal niet meteen stuk gaan, maar waarom zou je het risico nemen?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #423 Gepost op: 05 juli 2021, 16:27:50 »
Hoi Tom, de 15V is gekozen ivm het gebruik van de transfos voor de voeding die de Roco Z21 wisseldecoders nodig hebben om vervolgens de motortjes aan te sturen. Deze heeft een spanning nodig tussen 12 en 20 volt. En met de voedingen van Meanwell die ik heb ( 15 volt, kan je nog wat naar beneden afstellen tot ongeveer 14 volt, dus dan is het ideaal voor beiden. En met de test op  15 volt heb ik zekerheid dat de motortjes het dus ook nog redden.

Anyway, vandaag kwam de houttoko nog snel even wat hout leveren voor hij eind deze week in bouwverlof gaat :



Hebben we weer 7 multiplexplaten om het rijgedeelte op het stuk met de brug te leggen, komen we normaal wel mee toe tot ik vermoed september.
Tevens zijn de stukken helix voor helix 3 er bij, die had ik liefst voor het bouwverlof gehad, aangezien ik eigenlijk niets verder kan aanleggen zonder deze helix. Ik hoop daar gedurende juli en augustus klaar te raken.

Op de baan ziet helix 3 er dan zo uit :



Daar nog 2,5 omwentelingen bij, en dan zouden we dus tot ergens tussen 8 en 10 cm boven rijbaan niveau moeten uitkomen om naar de brug over de rivier te gaan.
Ik ben alvast heel benieuwd naar hoe indrukwekkend die 3,5 omwentelingen gaan zijn als ze afgewerkt op de baan staan.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #424 Gepost op: 09 juli 2021, 18:27:47 »
Vandaag na het werk even tijd om wat teken en knipwerk te doen voor de helix.



Eerst een maletje gemaakt met papier, om de stukken kurk die we gaan knippen uit te tekenen op de kurk, en dan een 3 tal repels van bijna 50 cm geknipt en daar de mal 7 keer op afgetekend.
Vervolgens de schaar nemen en een uurtje ofzo lekker knippen in de kurk om in totaal 21 stukjes kurk te hebben.
Zo met wat natte vinger werk vermoed ik dat ik er 28 ga nodig hebben om de 3,5 cirkels te kunnen bedekken, maar die laatste halve cirkel die ontbreekt zien we tegen dan wel.
Tevens gaan we nog een aantal rechte stukjes moeten maken, aangezien tussen de halve cirkels een 10 cm rechtdoor is, maar ook die knippen we wel snel even als we de stukken kurk op de platen gaan plakken.
Dit weekend alvast ook nog proberen een stukje uit de plaat van het schaduwstation uit te frezen, zodat de aanzet voor de helix mooi soepel verloopt, en dan kunnen we stilletjesaan kurk beginnen lijmen en daarna weer rails leggen op deze helix.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #425 Gepost op: 09 juli 2021, 23:58:35 »
En weer een mooi stukje zaagwerk Bart  (y)
Nog even en je bent een volleerd timmerman  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #426 Gepost op: 10 juli 2021, 17:59:55 »
Teveel eer Wim. De cirkels zijn gezaagd door de houttoko man :)
Hij heeft zelfs de zijkanten nog even mooi zacht geschuurd.

Deze namiddag ook weer even op zolder kunnen werken.
Eerst en vooral een stopcontactdoos onder aan de baan gemonteerd.
Deze zal oa  de booster aan het linkse deel van de baan voeden en de transfo's voor de bediening van de wissels en verlichting :



De kabel naar de stopcontactdoos hangt momenteel nog spartaans gewoon los te bengelen, maar zal kortelings nog mooi tegen de poot vastgenageld worden, zodat hij nooit in de weg hangt/ligt :



Deze contactdoos hangt tegen de poot aan de helix van dit deel, en daar heb ik vandaag ook nog wat verder gedaan.
Om te beginnen zijn er 2 extra steunpoten gemaakt, met de bijhorende draagbalken er tussen :



En waarom ligt er hier geen plaat op het tussenniveau ? Nu, heel simpel : hier komt niets van schaduwstation, dus is dat niet nodig, wel handig voor stevigheid, maar dat gaan we nog op een andere manier oplossen. De poten hangen nu al vastgevezen met lange schroeven aan de poten van het deel ernaast waar het schaduwstation ligt.
Tevens zie je op bovenstaande foto al een deel van het volgende klusje : extra multiplex platen naar boven sleuren.

Maar die multiplex plaat lag daar nog niet op haar plaats, ze moest gewoon verder naar achter geschoven worden, naar het deel waar we net de 2 extra poten voor gemaakt hebben :



De plaat zelf komt helemaal tegen het witte deel van de technische ruimte op zolder, de bruine planken die er nog tegen hangen zijn in delen demonteerbaar, en moet ik nog wit verven, dat is ook een klusje dat we kortelings nog gaan doen. Tussen de plaat zelf en de rechte muur aan het schuine plafond is nog 50 cm afstand ( net als aan de andere zijde van de zolder dus ), waardoor we ook nog vrij makkelijk aan de achterzijde bij de baan raken.

En vervolgens moeten we enkel nog een tweede multiplexplaat naar boven sleuren om er tegen te leggen, en dan is het schaduwstation hier eigenlijk opeens verdwenen en komt het rijbaandeel tevoorschijn :



Het zicht is in elk geval bevredigend.
De platen liggen momenteel nog niet vast. En dat zal ook nog even duren. De reden hiervoor is simpel : Het schaduwstation er onder is nog niet in orde. De wisselbediening moet nog aangesloten worden, en ook de rest van elektronica moet nog gedaan worden ( voeding rails, bezetmelders, ... ). Pas als dit allemaal aangesloten en getest is , komen de platen er pas vast op te liggen en krijgen dus dan pas hun definitieve plaats. Tot die tijd is het wel handig om af en toe wat werkmateriaal en rommel op te leggen.

En dat was het weer voor vandaag.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #427 Gepost op: 10 juli 2021, 21:16:48 »
Tempo zit er goed in Bart  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #428 Gepost op: 11 juli 2021, 14:52:28 »
Ja, paar uurtjes tijd, doen soms veel, ook al zijn het kleine vooruitgangen.
Zo ook vandaag.

Het stuk waar gisteren de 2 platen boven op gelegd zijn, is het deel waar de grote brug op komt ( deze is in zijn totaal net geen 2 meter lang ), die de rivier overstrekt.
Een beetje pas en meetwerk, leert ons dat de rivier zelf bijna 1 meter breed zal zijn.
Om dat op plan te zien :



De rivier is blauw voor zij die niet goed kunnen kaartlezen, en de brug over de rivier spreekt voor zichzelf en is vermoed ik duidelijk te herkennen op het plan.

Ik heb dan eens even de brug uitgelegd in enkele houten restlatjes die ik heb liggen :



De brug zal ongeveer beginnen waar de lat iets over de houten plaat oversteekt, en dan 2 plankjes verder op het einde, dat is 2 meter.
De brug zelf is 14 cm breed, de latten om ze beetje visueel op bovenstaande foto weer te geven zijn  11 cm breed, dus de brug wordt iets breeder als de latten.
Er vlak onder ligt de vouwmeter op 1 meter uitgevouwen, ongeveer op de plek waar de rivier onder de brug komt te liggen.
Er vlak onder ligt het A4'tje met het plan van het rijbaangedeelte.
Met dit visuele beeld heb ik nu al zoiets van : oh fu*ck, dat gaat toch wel een leuk stukje baan worden !  ;D

Buiten dit leuk visualisatiewerkje is er ook wat echt werk uitgevoerd.
We hebben het aansluitstuk van het schaduwstation onder het brug gedeelte uitgefreest, zodat de aansluiting naar de helix die de aansluiting naar de brug gaat verwezenlijken hier mooi op aansluit :



Dit deel is 4 mm uitgefreest, over een lengte van ongeveer 50 cm. Op deze afstand zouden de sporen ongeveer 1 cm mogen stijgen, als we 2 cm/meter aanhouden. Dit aansluitstukje gaan we uitvoeren met 2 stukken multiplex van 4 mm dik, die wat verschoven zijn van elkaar, zodat het eerste deel mooi in het uitgefreesde deel valt, en wat verder al wat millimeters omhoog gaat, alwaar het tweede stuk multiplex er bij ondergelijmd wordt, waardoor het stukje 8 mm dik wordt, en zo mooi kan aansluiten op het multiplex van 8 mm dik van de helix zelf.

En dat stukje multiplex voor de aansluiting hebben we dan ook al maar ineens uitgezaagd uit het multiplex en gepast :



En dat ziet er dan in zijn geheel uit zoals hierboven.
De balpen lijnen op de multiplex zijn reeds de lijnen voor de kurk op te lijmen. Deze zijn 11 cm breed, ruim voldoende om een dubbelspoor te leggen en zo dus de aansluiting verder naar de helix te voorzien.
Volgende job gaat dus het kurk lijmen worden op het aansluitstukje en dit vervolgens vastzetten op het uitgefreesde deel, en daarna ( of gelijktijdig ), ook al de kurk op de helix beginnen lijmen.
Met wat geluk ga ik daar in de loop van komende week wat aan werken. Kan vrouwlief weer klagen dat het in huis naar die leuke lijm ruikt als ik vergeet de deur naar de zolder toe te doen  ;D

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #429 Gepost op: 11 juli 2021, 14:54:52 »
Echt een feest om die mooie kwaliteit hout bij jullie te zien. Daar ben ik jaloers op. Goed om te zien dat de bouw voorspoedig verloopt.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Falkenheim
« Reactie #430 Gepost op: 11 juli 2021, 20:52:23 »
ik sluit mij volledig aan bij Ed
groet kees

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #431 Gepost op: 11 juli 2021, 20:59:37 »
Gaat zeker leuk stuk(je) baan worden Bart. Ben je nog wel even zoet mee  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #432 Gepost op: 12 juli 2021, 07:55:01 »
Ja, de vrije momenten gaan nog wel even gevuld raken denk ik Frank met baantjebouwen  ;D

En over het hout mag ik inderdaad niet klagen. Steeds mooie platen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #433 Gepost op: 29 juli 2021, 13:58:45 »
Zo, kleine update, vandaag paar kleinigheidjes gedaan :

Om te beginnen de aanloop vanuit het schaduwstation naar de helix richting grote brug vastgezet en kurk opgelijmd :



De aanloop is een goede 50 cm lang, en op deze 50 cm, stijgt het spoor ongeveer 1 cm, wat een stijging van 2% geeft op 1 meter.
Normaal mag het iets meer zijn, maar voor de aanloop vind ik dat ideaal.

Tevens 5 halve cirkels van kurkvoorzien :



5 ? Ja, inderdaad. Niet voldoende kurk geknipt, dus straks/morgen nog voor 1,5 cirkel kurk snijden, die we dan ook nog kunnen lijmen, waarna we de sporen op de cirkels kunnen gaan leggen en aansluiten om de helix in de hoogte te gaan brengen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #434 Gepost op: 29 juli 2021, 14:08:21 »
Weer lekker bezig Bart  (y)
Blijf je op de voet volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim