Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103292 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Falkenheim
« Reactie #405 Gepost op: 27 juni 2021, 11:13:26 »
Beste Falcon,

Gefeliciteerd!

Wellicht ten overvloede:

Als je de niet gedetecteerde stukken wel gaat detecteren, denk er dan wel aan om deze goed te verdelen over meerdere detectie poorten.  Bij de meeste bezetmelders mag je maar een bepaalde hoeveelheid stroom afnemen. Als je meerder ongetecteerde stukken op 1 poort aansluit, kan het voorkomen dat meerdere treinen tegelijk door 1 poort gevoed moeten worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #406 Gepost op: 27 juni 2021, 13:12:28 »
Bart, wens je vrouwtje een gelukkige verjaardag en geniet er samen van dit weekend.

Wat die detectie van je wisselstraten betreft:
Je hebt er redelijk complexe liggen waar verschillende rijwegen gelegd kunnen worden. Als je die wil gaan detecteren, met je er wel voor zorgen dat elke reisweg afzonderlijk aangesloten wordt. Anders ga je het voordeel van het veelvoudig gebruik van je wisselstraten teniet doen.
Ook hier veel succes gewenst.
En leg bovenaan je helix eerst gewoon een lus dan kan je gelijk je hele schaduwstation ook uittesten voor je de boel dicht legt met plaat  voor het zichtbare deel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #407 Gepost op: 27 juni 2021, 13:21:52 »
Als je iets gaat doen met de detectie van de wisselstraten dan moet je ze inderdaad opdelen in secties, zodanig dat gelijktijdige treinbewegingen over de wisselstraat elkaar niet in de weg zitten.

Maar je kunt ook de makkelijke weg kiezen. Dan sluit je de hele wisselstraat aan op 1 bezetmelder, waar je in het stuurprogramma dan niks mee doet. Maar dat doe je dan alleen vanwege het bedradingsgemak, alles op dezelfde manier aansluiten.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #408 Gepost op: 27 juni 2021, 15:09:07 »
Hoi allen,
Dank van vrouwlief mbt de verjaardagswensen, buiten alle verrassingen van mij, vond ze dit ook een leuke verrassing ( die ik ook niet gepland had, en ook dank daarvoor aan jullie :) ).
Goede tip trouwens Frans om aan het einde van helix 3 een lus te leggen om de schaduwstations te testen  (y)

Tussen de verrassingen vandaag door ( vanmorgen was het verrassingsontbijt aan huis met enkele vrienden ), en straks komen haar ouders en zus onverwachts op visite, toch even wat kunnen spelen : De Z21 centrale en bijhorende wifi router aangesloten op mijn bureau thuis om even al wat in te stellen, voordat het ding naar de baan op zolder gaat.

Even een overzichtje van de opstelling :



Linkse scherm niet op letten, daar staat niets treingerelateerd op, op het rechtse scherm heb ik het mini PC'tje voor de baan aangesloten, en staat het iTrain programma open, samen met de pdf handleiding ervan. Ook niet op de rommel overal letten, dringend behoefte aan onze aanbouw om 1 en ander weg te gaan zetten dat nu onder mijn bureau "verstopt" staat.

Anyway, de hardware opstelling :



Het mini PC'tje is een Intel Nuc die ik al enkele jaren had, maar eigenlijk voor niets speciaals gebruikte, en die ik sinds vorig jaar al in gedachten had als modeltreinbaan PC. Ideaal formaat om ergens onder weg te moffelen. Rechts er van de Z21 centrale met daarop de TP link Wifi router die er bij zit.
De Wifi router hangt bij op men gewone netwerk thuis, maar heeft een andere IPrange, aangezien ik het als een apart netwerk aanzie en zo wil houden.

Dan ons iTrain scherm met het eerste slachtoffer : een Roco BR364 :



Zowaar dus zonder problemen de iTrain software en PC kunnen koppelen aan de Z21 centrale, en vrij snel de BR364 kunnen toevoegen in de software ( wel zonder alle functies erin gestoken ).
Ook nog geen speciale zaken er op ingesteld, het verbaasd me dat je zoveel dingen kan instellen in die software. Ik moet de handleiding nog verder doornemen, zou handig zijn als je bv gewoon de decoder zou kunnen uitlezen, kan waarschijnlijk wel, maar zover ben ik nog niet in de handleiding, dus we gaan pagina per pagina ;)

In elk geval, het belangrijkste wat ik wou bereiken vandaag :



De rode jongedame heeft haar eerste centimeters gereden op het stukje spoor op men bureau, geregeld via de iTrain software.  (y)

Feestje ! Dat verdiend taart, en wil het nu lukken dat ik die hie rnog koel heb staan voor de familie die straks binnenvalt, dus dubbel hoera !

Komende dagen ga ik nog beetje verder zoeken in de iTrain software mbhv de handleiding, en het iTrain forum.
Vermoed dat ik het baanplan van de schaduwstations al deels ga kunnen uittekenen in het programma, en dan zien we wel hoe het verder vlot.
In elk geval al super tevreden dat ik heel het boeltje aan de praat heb gekregen zonder gedoe.


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Falkenheim
« Reactie #409 Gepost op: 27 juni 2021, 16:27:38 »
Gefeliciteerd met mevrouw Falcon10 Bart!

🥳
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #410 Gepost op: 30 juni 2021, 18:40:20 »
Zo. Mevrouw Falcon10 heeft haar verjaardagsweekend achter de rug, en in tussentijd heb ik ook even tijd gehad om me wat verdr in iTrain te verdiepen. De handleiding is al een heel goed begin, maar ook de filmpjes er van op jutuub zijn minstens verplichte kost, en duren niet overdreven lang ( een 10 minuten per item ).
Belangrijk was in elk geval dat ik stilletjesaan het baanplan zou gaan uittekenen, want vandaar uit ga je vervolgens de blokken beginnen intekenen, seinen plaatsen etc etc, en die dingen beginnen natuurlijk allemaal bij het baanplan zelf dat je in iTrain moet hebben.
Belangrijk ding is dat je blijkbaar per blok minstens 6 rechte lijntjes moet tekenen. Na het kijken van de filmpjes wordt duidelijker waarom : om daarna de in en uitrijsecties te tekenen, seinen etc.
Ik heb in mijn plan voor zekerheid een blok uit 7 lijntjes getekend, en dat ziet er dan ongeveer zo uit :



Bovenaan zie je dus van links naar rechts schaduwstation 1, 2 en 3. Links naar beneden schaduwstation 4, dat helemaal onderaan eigenlijk in 2 lijnen naar rechts gaat, wat eigenlijk helix 3 is die naar de brug aan de rivier uit komt.  De 2 lijnen helemaal links ( dus naast schaduwstation 4 ), is helix 1 die bovenkomt aan de lokloods.
Rechts van schaduwstation 3 gaan de 4 sporen eerst naar beneden, wat eigenlijk helix 2 is, die uitkomen op een wisselstraat die nog onder het rijniveau zit, welke de 4 sporen opsplitst naar 6 sporen die uitkomen in het grote station.

Het plan is niet 100% zoals de sporen effectief op de baan liggen, maar wel hoe ze op elkaar aansluiten, en moeten gewoon enkel duidelijk de rijbanen weergeven ( heb ik elders eens gelezen, en denk dat dat inderdaad wel klopt ).
Misschien moet ik de blokken wel nog wat groter maken ipv de 7 lijntjes die ik nu per blok gebruikt heb, uiteindelijk heb ik toch nog wat plek over op 1 scherm, en het zal de duielijkheid waarschijnlijk enkel maar ten goede komen.

Mensen met iTrain die misschien kunnen zeggen uit ervaring of 7 lijntjes per blok genoeg duidelijkheid geeft of niet ?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Falkenheim
« Reactie #411 Gepost op: 01 juli 2021, 17:33:18 »
Ik zit even bij mijn baanplan in iTrain te kijken. Ik houd minimaal acht vakjes aan. Met name blok-icoon heeft wat ruimte nodig om de naam van de trein of loc goed leesbaar weer te geven.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Falkenheim
« Reactie #412 Gepost op: 01 juli 2021, 22:11:29 »
Ligt er aan wat je allemaal in een blok gaat zetten. Met drie bezetmelders, rijrichting en bloknaam (en vooral de ruimte die dat inneemt) kom je al gauw aan acht vakjes.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #413 Gepost op: 01 juli 2021, 22:44:30 »
Goed punt heren.
Aangezien mijn blokken ook uit 3 melders gaan bestaan, lijkt 8 zeker niet overbodig.
Normaal gezien heb ik genoeg plek op het scherm dus ga het plan maar eens hertekenen met 10 vakjes per blok.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #414 Gepost op: 02 juli 2021, 18:00:41 »
We hebben nog wat extra goede feedback gekregen ( dankjewel Henk ), en het resultaat is 2 schemas in iTrain voor de schaduwstations :

Eerst een soortgelijk schema als het eerste, enkel de blokken uit 10 vakjes gemaakt :



En een tweede versie, waar we gewoon bovenaan de wisselstraat naar het station hebben, in het midden de eerste 2 schaduwstations komende vanaf het station, en onderaan station 3 en 4, waarvan in het echt station 3 vlak naast 1 en 2 ligt, en station 4 achter de helix die aan de draaischijf omhoog komt.
In dit schema zijn de afmetingen tussen schaduwstation 3 en 4 dus niet correct, die liggen eignelijk vlak naast elkaar, maar denk dat dat op zich niet zo erg is, visueel geeft het natuurlijk een naar mijn mening beter overzicht.



Wat denken jullie ? Een favoriet bij ? Of zouden jullie nog aanpassingen doorvoeren ergens ?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #415 Gepost op: 03 juli 2021, 00:19:56 »
Bart, ik vind de 2de lay out duidelijker omdat ze beter de positie op de baan benadert.
Het is makkelijker om je te oriënteren moest er zich een calamiteit voordoen en je moet op zoek naar het slachtoffer.

Nog iets aanpassen, ... dat ligt er aan in hoeverre je de zichtbare baan hierbij gaat integreren dan wel hiervoor een afzonderlijk scherm voor ogen hebt.
Het is misschien wel makkelijk, wanneer je op 2 verschillende schermen werkt dat de aansluitende sporen op dezelfde plaats liggen. Weerom dat voordeel in oriëntatie op je baan.
Dus nu eerst de zichtbare baan erbij ....   ;) ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: Falkenheim
« Reactie #416 Gepost op: 03 juli 2021, 10:34:07 »
Ik moet de handleiding nog verder doornemen, zou handig zijn als je bv gewoon de decoder zou kunnen uitlezen, kan waarschijnlijk wel, maar zover ben ik nog niet in de handleiding, dus we gaan pagina per pagina ;)

Als ik mij niet vergis kan in de duurste versie van iTrain  volgens mij de decoders wel uitgelezen en geprogrammeerd worden?

mvg Henk

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #417 Gepost op: 03 juli 2021, 10:37:55 »
Bedankt voor de feedback Frans. Inderdaad praktischer om meer de ligging van de baan te benaderen, zodat je sneller mee bent waar wat nu juist is.
Met dat in gedachten heb ik hem nog wat meer aangepast :



De wisselstraat naar het station, heb ik horizontaal bovenaan gelegd. Vermoed dat ik de wisselstraat zelf nog iets ga uitrekken, in realiteit zal deze wel maar 1 (on?)gedetecteerd blok worden, maar dat maakt ze dan nog wel iets overzichtelijker denk ik.

In het midden heb ik dan de 3 eerste schaduwstations naast elkaar kunnen leggen, zoals ze ook effectief op de baan liggen. Dit ga ik zo houden, vind ik superduidelijk nu.

Vervolgens heb ik de helix die naar het stoomdepot gaat over de sporen doen gaan die naar het laatste schaduwstation gaat. Dit klopt nu ook hoe de baan daar echt is, en dat staat me ook wel aan en geeft ook weer extra duidelijkheid.

En dan het onderste schaduwstation begint al deels aan de linkse zijkant van de baan, maar het merendeel van de sporen ligt eigenlijk achter je, dus kan het ook gewoon horizontaal zoals op het baanschema gelegd worden. Geeft zo ook een correcte weergave, en de helix die daar richting de brug over het water gaat, heb ik nu ook mooi er kunnen in verwerken. Ga ik dus ook denk ik niet echt nog iets aan veranderen.

Het zichtbare deel van de baan, zal inderdaad in een tweede scherm gemaakt worden Frans. Ik had al 2 dezelfde monitors voorzien voor de besturing van de baan met iTrain, dus dat deel zal op een apart scherm zichtbaar worden. Het maken van dat scherm ga ik pas doen nadat daar de sporen ook al iets meer gaan liggen, aangezien er nog enkele zaken zijn op het rijbaandeel mbt spoorligging die nog kunnen veranderen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #418 Gepost op: 03 juli 2021, 10:56:38 »
Als ik mij niet vergis kan in de duurste versie van iTrain  volgens mij de decoders wel uitgelezen en geprogrammeerd worden?


Ja :) :

Functionaliteit   Lite   Standard   Plus   Professional
Handmatige besturing   ✓   ✓   ✓   ✓
Flexibel schakelbord    ✓   ✓   ✓   ✓
Wisselstraten (memory)   ✓   ✓   ✓   ✓
Blokbeveiliging   ✓   ✓   ✓   ✓
Volledig automatisch rijden   -   ✓   ✓   ✓
Decoderprogrammeren   -   -   ✓   ✓
Extra treinenoverzicht voor 2e monitor   -   -   ✓   ✓
Gebruik meerdere computers / smartphones / tablets in een netwerk   -   -   -   ✓
Aantal locomotieven   256   256   256   Onbeperkt
Aantal magneetartikelen   256   256   256   Onbeperkt
Aantal melders   256   256   256   Onbeperkt
Aantal blokken   128   128   128   Onbeperkt
Aantal acties   128   128   128   Onbeperkt
Aantal boosters   4   4   4   Onbeperkt
Aantal digitale systemen / interfaces tegelijk   1   2   4   Onbeperkt
Aantal schakelborden tegelijk zichtbaar   1   1   1   3
Prijs   € 119   € 209   € 269   € 349


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #419 Gepost op: 03 juli 2021, 13:40:06 »
Indrukwekkend die layout Bart. Dat wordt een genot als de eerste treinen gaan rijden.