Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 18:45:04
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door thonis
Vandaag om 18:42:39
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door ex-DR V100
Vandaag om 18:28:04
Overstappen naar trix H0 of marklin H0 door Mark D.
Vandaag om 18:27:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 18:26:20
NS Vectron (Op facebook van Oude NS treinen) door laurent
Vandaag om 18:21:31
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 18:20:13
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 18:06:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:58:00
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Dave.......
Vandaag om 17:57:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 17:49:07
Wienerlokfabrik Br 46 Kriegslok 3 door Jelmer
Vandaag om 17:44:25
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Andereré
Vandaag om 17:27:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
Vandaag om 17:24:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:15:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:58:22
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door arnout
Vandaag om 16:55:01
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Andereré
Vandaag om 16:44:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:36:32
Cubana door aad52
Vandaag om 16:33:55
Minimale straal Roco H0e-diesel locomotief door Frank 123
Vandaag om 16:31:21
Kap van Roco Sik verwijderen door Carl
Vandaag om 16:29:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Andereré
Vandaag om 16:23:04
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:55:37
Het Utrechts Archief door spoorzeven
Vandaag om 15:48:33
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:40:10
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door ArjanB
Vandaag om 15:26:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 15:22:35
Lengte tunnelbuis? door HRP
Vandaag om 15:13:02
Vermindering reizigers bij NS door laurent
Vandaag om 15:10:41
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 25006 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 11913
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #165 Gepost op: 09 januari 2021, 23:53:47 »
Goede hulp is altijd meegenomen  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #166 Gepost op: 10 januari 2021, 15:46:21 »
Afgelopen week heeft Ronald in zijn draadje een Brawa Kof II omgebouwd naar digitaal.
Nu had ik zelf al een tijdje een Brawa Kof in men collectie die ik nog moest ombouwen, en bij het zien van Ronalds ombouw, bleek dat niet zo moeilijk te zijn.
Een microdecoder zoals hem had ik nog niet klaar liggen, maar als ik de lok al kon demonteren, dan lag alles kaar om deze week een decoder te halen en in te bouwen.

De betreffende Brawa Kof, is trouwens 42502 :



Uit zijn doosje ziet ie er zo uit :



Even het dak eraf doen, wat vrij makkelijk gaat, en dan kan daar de decoder komen :



Mareh, dat klopt niet. Dat lijkt wel een digitale decoder.  ???

Verder het doosje leegmaken, bracht ook nog meer info :



Blijkt dus dat ik waarschijnlijk enige jaren geleden dus al eens ene digitale decoder er in gestoken heb, maar nog niet in men databank gestoken.
Vandaar dat ik dus dacht dat het lokje nog niet digitaal was.
Even op het programmeerspoor gezet, adresje ingestoken, en alles in orde.
Wel moet ik even nakijken, door zijn weinige gewicht neemt hij de rollenbank slecht stroom op, vermoed dat dat ook wel kan zijn doordat de rollagers zachtjes roest hebben, misschien deze dus eens goed kuisen.

Anyway, een klusje sneller opgelost en met minder kosten dan verwacht.  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Falkenheim
« Reactie #167 Gepost op: 10 januari 2021, 17:08:16 »
Soms valt het mee.....  ;D
En we stomen door....

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
    • M'n treinbaan...
Re: Falkenheim
« Reactie #168 Gepost op: 10 januari 2021, 20:56:03 »
Mooi karretje, die Köf!  (y)

Hier nog een tip voor de binnenkant:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46784.msg3221651090#msg3221651090

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9351
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #169 Gepost op: 11 januari 2021, 17:53:06 »
Reden dat we dat vandaag nog niet gedaan hebben is omdat de meest rechtse plaat nogal bol staat. Deze wordt gedragen door 3 paar poten, en het middenste paar zweeft 1 cm in de lucht. Er staat ondertussen wat gewicht op om ze op de grond te krijgen, en zo ga ik ze even laten staan zodat ze recht trekt
Goede hulp ...  ;D
Wellicht kun je die goede hulp aanwenden om als gewicht op die kromme plaat plaats te nemen  ;D  ;)
(geintje moet kunnen  :angel: )

Maar dat tussen stuk (daar waar nu dat gat van 40 cm zit) is het niet handiger om dat ook met deuvels aan de andere delen vast te maken ?
Evt een stuk hoekprofiel eronder schroeven,langer dan de 40 cm om vervorming te voorkomen.
Better safe then sorry zeg maar,korte stukken hout kunnen namelijk makkelijker krom trekken.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #170 Gepost op: 16 januari 2021, 16:27:48 »
Hopelijk bij onze noorderburen ook wat lichte sneeuwval momenteel. Hier is de tuin in elk geval mooi wit aan het worden.
Aangezien het weer weekend is hebben we weer even verder kunnen doen op de zolder.

Eerst en vooral het gat in het eerste deel van de baan :



Aan beide kanten hebben we een houten balkje van 40x40 onder de plaat van het schaduwstation vastgezet. Aan beide kanten zijn de balkjes ook nog eens vastgemaakt aan de dwarsbalk tussen de poten. In theorie moet er al iets raar gebeuren eer dit balkje dus gaat loslaten. Er kan nu het laatste stuk plaat op ( is trouwen blijkbaar 50 cm breed ). Ik ga hier momenteel nog geen plaat voor stuk zagen, vermoed dat ik binnenkort wel ergens een stuk van 50 cm ga over hebben, en dan kan ik dat er mooi mee opvullen, en is het 1 plaat, ipv 2 stukjes plaat die ik nu al op overschot heb.

Tevens is dan de eerste plaat van de tweede rij gezet geweest :



Dit stuk bevat 1 plaat op een lengte van 2 meter, welke op 3 paar poten staat.
De plaat zelf staat ook weer een beetje bol zoals je kan zien, de poten die het dichtstbij staan, zweven een centimeter boven de grond, maar dat wordt ondertussen weer verholpen door er wat gewicht op te zetten.

Van dichtbij ziet dat er zo ongeveer uit :



Best een leuk vierkantje van 2 op  2 meter. In dit deel komt de eerste helix langswaar de treinen van het schaduwstation naar het rijbaandeel komen.
Ook gaat hier 1 paar sporen van de schaduwstations achterdoor de spiraal, naar de andere kant van de baan die we nog moeten maken, om daar via een andere helix boven te komen.
Grappig om te weten dat in dit vierkant dus eigenlijk 1 grote circkel van sporen komt met een diameter van bijna 2 meter.

Nog een overzichtje van het volgende deel :



Hier komt nog een stuk van 1 meter breed naast, gevolgd met een opvulstuk tot vlak tegen de afkasting van de technische ruimte, die nog altijd niet in de witte verf gezet is.
Alle rommel moet natuurlijk beetje mee verhuizen om af en toe plek te maken om de nieuwe delen te zetten, dus let niet op de rommel  ;D

Komende week wel wat houten dwarslatten bestellen bij de houttoko. Zodat ik weer dwarslatten kan maken voor tussen de poten te zetten. Er staan nog 5 platen beneden, dus daar kan ik wel nog even enkele weken mee voort.
Tevens misschien al eens beginnen nadenken over hoe ik de helix wil maken : Ga ik dit doen met de techniek van houten latjes tegen elkaar zetten zoals bv ook in de encyclopedie wordt uitgelegd, of gewoon een paar cirkels uitzagen van 2 meter diameter ( wat vermoed ik moeilijk wordt, aangezien ik geen weet heb van houten platen van 2x2 meter :D ).
Waarschijnlijk ook best dat ik daarvoor geen multiplex plaat van 18 mm dik gebruik, dat zou nogal stroef kunnen worden.
Hoe hebben de andere forumbewoners hier hun helix gemaakt ?
Wordt in elk geval wel weer vervolgd.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Falkenheim
« Reactie #171 Gepost op: 16 januari 2021, 17:11:11 »
Goed bezig (y)

Maar eehhhh hoe ga je die rails leggen in de helix leggen erop kruipen? ??? ???

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #172 Gepost op: 16 januari 2021, 18:18:49 »
Hoi Bjorn.
Nee, gaat nogal onpraktisch worden.
Uit de platen die nu reeds liggen gaan stukken terug uitgezaagd worden zodat ik in de helix kan gaan staan.
Gaat iets makkelijker worden denk ik, en minder gymnastiekoefeningen op de treintafel nodig  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 23:43:35 door Falcon10 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 815
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkenheim
« Reactie #173 Gepost op: 18 januari 2021, 09:00:40 »
Hoi Bart,

Best een leuk vierkantje van 2 op  2 meter. In dit deel komt de eerste helix langswaar de treinen van het schaduwstation naar het rijbaandeel komen.

Ga je niet in de problemen komen met die dwarsbalk? Ik neem aan dat het station op een plaat bovenop die dwarsbalk komt te liggen. Vervolgens rij je de helix in, maar na 1 ronde kom je dan tegen die dwarsbalk aan... Zie ook het plaatje hieronder:
Bart Falkenheim baan160120213 by Wim Hesselink, on Flickr

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #174 Gepost op: 18 januari 2021, 19:50:19 »
Hoi Wim,

Dat is inderdaad een goede opmerking, die ik zelf ook al had zien aankomen toen ik de eerste plaat gelegd had, waar de roodomcirkelde dwarsbalk zit.
De dwarsbalk zal inderdaad daar verdwijnen. Echter ga ik dat pas doen als de houtplaten voor de helix gemaakt zijn en geplaatst worden.
Daarna ga ik de dwarsbalk inkorten in de mate nodig, en op de plaat van de schaduwstations ( die er nu dus op ligt ), een steun bijzetten om de verkorte dwarsbalk in te steken. Dit zodat de bovenliggende plaat goed ondersteund wordt, en niet enkel op de poten rust.
Normaal zou ook als de dwarsbalk er uit gehaald wordt alles mooi stevig en stabiel moeten blijven, maar beter een steuntje en dwarsbalk teveel dan te weinig.
Maar terechte opmerking, dat die dwarsbalk een probleem zal geven als ik hem zo ga laten steken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9351
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #175 Gepost op: 19 januari 2021, 16:37:33 »
Dwarsbalk dunner/minder hoog maken,stuk spiraal opbouwen en de dunne versie dan laten zakken ten overstaan van zn huidige plek kan wellicht ook nog ?
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #176 Gepost op: 19 januari 2021, 19:08:53 »
Dat is inderdaad ook 1 van de mogelijkheiden tijgernoot.
Momenteel zijn de dwarsbalken 11 cm hoog, dus die kunnen makkelijk een pak minder hoog gemaakt worden en toch voldoende stevigheid geven.
Maar die dingen kunnen dus pas getest worden vanaf we aan de helix beginnen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #177 Gepost op: 23 januari 2021, 18:52:17 »
Vrijdag zijn de nieuwe houtlatten geleverd geweest.
Normaal kan ik nu wel even verder met dwarsbalken te maken ter ondersteuning van de platen.
Bleek er wel 1 nadeeltje te zijn : ondanks dat de latten van dezelfde multiplex platen gemaakt zijn ( 18 mm dik ), zijn ze toch mja, 0,5 mm dikker dan de vorige platen, met als gevolg : ze passen niet in de sleuven van de poten  ::)
Door 1 van de 7 laagjes multiplex te verwijderen aan het deel dat in deze sleuf komt, is dat probleem verholpen. Nadeel is natuurlijk dat je daar wel wat tijd mee verdoet, maar het is doenbaar.

Anyway, het iets minder snelle werken hierdoor, heeft me toch niet tegen gehouden om weer 1 vierkante meter bij te zetten :



Tegen de muur van het raam staat nu 3 meter baan, en er komt nog een stukje tegen van dacht rond de 50 cm. Dity volgende deel gaat rond het hok van de technische ruimte op zolder, en wordt dan ook weer breder tot 1 meter, en eenmaal voorbij het hok komt er nog bijna een meter bij. In totaal is de baan dan bijna 5 meter breed. Het deel dat dan verder gaat richting de trap ga ik verder maken tot aan de 4de Malm kast die daar komt te staan. Dan kan er ook weer wat treinen ingeladen worden, en een boel rommel onder de baan weggezet.
De poten zijn in elk geval ook reeds hiervoor klaargemaakt, dus vanaf we weer een plaat naar boven gedropt hebben, zal dat stukje er met wat geluk snel bij staan.

Daarna is het idee om te beginnen aan het maken van de klimspiraal die linksachter komt, welke enkele post hiervoor reeds ter sprake kwam. Dit aangezien het eigenlijk een van de makkelijkste startpunten is om te weten hoever de baan mag komen in de hoek, en om er vervolgens de schaduwstations op aan te sluiten. Maar laten we eerst maar even dus dit deel van de baan al plaatsen.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Falkenheim
« Reactie #178 Gepost op: 23 januari 2021, 19:20:48 »
Goed bezig daar  (y) wel irritant van die net iets dikkere platen....
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 11913
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #179 Gepost op: 23 januari 2021, 19:52:49 »
Ja dat is stevig balen. Ik heb dit zelf ook gehad met de 12 mm multiplex platen. Bij deze platen is 12 mm niet altijd 12 mm  :(
Met vriendelijke groet,
Wim