Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103390 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #150 Gepost op: 30 december 2020, 22:13:51 »
Tom en Ed, ja, het is wat ingewikkelder.
Ik heb een paar deuvelcentreerpunten aangeschaft, speciaal om de deuvels zo recht mogelijk op elkaar te kunnen aansluiten.
Als het toch niet goed genoeg gaat, kan ik nog altijd aan de onderzijde een houten plank vastzetten, al hoop ik dat te vermijden, zodat ik zonder te veel gedoe de elektriciteitskabels etc hier kan laten doorlopen. In geval het deuvel verhaal dus toch niet het gewenste resultaat geeft, is er niets stuk, enkel een paar gaatjes in de zijkant van de plaat dus.

Vandaag was het voor mij een dagje op de fabriek werken.
Dat wil dus zeggen pas een uurtje later thuis, en natuurlijk, ondanks een zoals rond de eindejaarsperiode heel rustige ochtendspits ( lees : geen ), moest er s avond 1 of andere k*tmongool die waarschijnlijk onnodig is gaan shoppen terwijl je eigenlijk in Belgie enkel essentiele verplaatsingen/aankopen mag doen, op de Antwerpse ring ergens oprijden. Met een gezellige file als gevolg, dus een langere reistijd als gevolg om thuis te komen.

Desondanks toch weer 1 extra plaat bij kunnen plaatsen :



Er staan nu dus al 3 platen, van elk 2,44 cm, dus een goede 7 meter 30.

Beneden staat nog 1 plaat klaar die er achter moet komen, maar eer ik daar aan begin, wil ik de bestaande 3 platen stevig aan elkaar plaatsen, met de voorgenoemde deuvelmethode.
Dit omdat de 4de plaat achter de schouw door moet komen, en tevens komt in deze 4de plaat ook nog een stuk van de 3de Malm kast, maar wordt de plaat van het -1 niveau terug een meter breed. De kasten moeten dus goed aan elkaar aansluiten, en de plaat moet mooi op maat gezaagd worden, zodat de 3de kast er ook tussen past. Achteraf is verplaatsen moeilijk omdat de 3 platen een solide geheel zouden moeten gaan vormen.
Wordt in elk geval een werkje dat ik niet alleen kan doen, want de platen moeten wat over en weer gezet worden, netjes tegen elkaar aan geduwd worden etc, dus ik ga beroep moeten doen op mijn blonde wederhelft haar goodwill.
Aangezien morgen nog een werkdag is voor mij en in de namiddag we beginnen met wat moet doorgaan voor oudjaaravond, zal het waarschijnlijk pas voor dit weekend zijn dat we dit karweitje gaan proberen tot een goed einde te brengen.
Het leuke trouwens nu alles wat vorm begint te krijgen is dat de berg modeltriendozen nu ook stilletjesaan min of meer in de kasten begint te verdwijnen, en de andere rommel toch netjes in de plastic opbergdozen, die je oa momenteel al achteraan onder de eerste plaat ziet staan. Er zitten wieltjes onder, dus makkelijk om er snel terug in/uit te rijden. Voor wie ze ook wil : het zijn de standaard grote dozen uit de Action.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #151 Gepost op: 30 december 2020, 22:18:34 »
ziet er strak uit en mooi zoals de kasten opgenomen zijn in je onderbouw.

Goede jaarwisseling.. (y)

Gr Frank

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Falkenheim
« Reactie #152 Gepost op: 30 december 2020, 22:57:53 »
Niet om je tot iets anders aan te zitten dan je van plan bent, maar zou je niet handiger, met deze opstelling met ruimte achter de baan, geen draden naar onderen brengen, maar onder de rails door naar achteren en de bekabeling op die achterplank waar je het over had aan te brengen met een kabelgoot of zo.
gr. Ed

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #153 Gepost op: 31 december 2020, 01:01:05 »
De laatste foto met de kasten onder de baan oogt bijzonder gaaf  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Falkenheim
« Reactie #154 Gepost op: 31 december 2020, 11:56:33 »
Kun je die kasten ook naar voor schuiven, zo op het oog lijkt het alsof je er nu niet aan komt achter deze kasten in geval van een ontsporing. Of is er nog speling tussen de wand en de baan.

Verder ziet de onder bouw goed uit, ook een hele mooie lengte.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Falkenheim
« Reactie #155 Gepost op: 02 januari 2021, 14:55:58 »
terwijl je eigenlijk in Belgie enkel essentiele verplaatsingen/aankopen mag doen,

Dat is niet helemaal correct hé, Falcon. Je mag gaan en staan waar je wilt in België. Het verbod op niet-essentiële verplaatsingen was in maart en april...
Je mag tevens vrij winkelen, ook niet-essentieel, zolang je dat alleen doen, met muilkorf, en max. 30 minuten!
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze persé op hun dak op de ring moeten in de weg gaan liggen ::)

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de baanopbouw. Zeer mooi werk!
Met spoorse Groeten, Karl

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Falkenheim
« Reactie #156 Gepost op: 02 januari 2021, 17:25:27 »
Ziet er strak uit !!
Komen in de achterplaat openingen om bij de rails te komen ?
groet kees

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #157 Gepost op: 03 januari 2021, 17:15:00 »
Ed : eigenlijk heel goed idee om de draden naar de achterzijde van de baan te brengen waar ruimte is. Ik hou het in het achterhoofd tegen dat ik aan het spoorleggen begin.

W Thomas : normaal is het niet de bedoeling dat de kasten nog uit de baan uitgeschoven gaan worden. Tussen wand en baan is nog 50 cm speling om achter de baan te kunnen kruipen. AL moet ik toegeven dat ik nog niet zeker ben of ik de kasten wel vast ga maken aan de baan zelf. Op die manier kunnen ze altijd nog tussen de baan uitgehaald worden, doch zal het rijbaangedeelte ook steunen op de kasten, dus de vraag zal dan zijn in welke mate de stabiliteit van de rijbaan niet in het gedrang komt.

Karl : mja, al die regels dezer dagen en hoe ze veranderen, ik volg het eerlijk gezegd niet meer, kom amper huis uit buiten de weekendwandeling en paar dagen in de week om naar men werk te gaan voor dingen die ik niet van thuis uit kan doen.

Kees : Als de sporen van het schaduwdeel liggen, zal er waarschijnlijk hier en daar nog wat extra gaten komen in de multiplex platen om nog beter bij de sporen te kunnen. Om een voorbeeld te geven, de 2 linksachterse platen, worden voor een groot deel in gebruik genomen door een helix met diameter van bijna 2 meter. Nu is dat dus volledig multiplex plaat, maar het is dus logisch dat daar vooral in het midden een gaatje in gemaakt wordt om in de helix te kunnen kijken moest daar iets mis gegaan zijn.

Anyway. Gisteren was het wandelen, maar vandaag was er tijd om aan de baan verder te doen. Aangezien ik het vandaag niet alleen kon redden ivm juist plaatsen van de platen tegen elkaar, had ik een lompe mooi kracht nodig om te helpen bij het verplaatsen/vasthouden/ondersteunen etc van de platen.

Zoals in de vorige post al aangegeven ging ik de platen dmv deuvels aan elkaar proberen zetten. Achteraf zal een soort sier/ondersteuningsplaat aan de voor en achterzijde van de baan ook verder zorgen dat de platen mooi op gelijke hoogte zitten. Er waren enige opmerkingen of dit wel een goe idee was ivm hoogteverschillen etc.
Voor zij die geen deuvels kennen : houten stokjes van ongeveer 3 a 4 cm lang, afhankelijk de diameter of waar je ze koopt. Gaatje boren, houtlijm erin, gevolgd door een deuvel et voila :



Vervolgens zorgen dat je aan de andere kant op de andere plaat op dezelfde hoogte en afstand etc terug een gaatje boort, beetje houtlijm induwen en vervolgens alles tegen elkaar aanschuiven zodat het in elkaar floept.
Als dat allemaal vrij correct gedaan is, ziet je verbinding er zo uit :



Ik zeg : da heb je goed gedaan *** !  ;D
De truck om het goed te krijgen, is het gebruik van deuvelcentreerpunten. Zijn eigenlijk metalen dopjes die je in 1 geboord gat kan steken, met aan de andere kant een scherp puntje. Als je alles  mooi tegen elkaar uitlijnt en dan een tik geeft aan de andere kant, krijg je in de plaat een mooi puntje waar je vervolgens je gat moet boren om de deuvel mooi tegenover elkaar in elkaar te kunnen laten schuiven. Als je dan ook nog eens niet schots en scheef dit gaatje boort, dan komt alles dus mooi uit.

Ik gebruik 3 deuvels per plaatverbinding, wat normaal voldoende is, uiteindelijk moet je plaat al goed steunen op de poten, en zoals reeds gezegd komt er nog een sierlijst voor die de platen mooi verder vastzet aan de poten. Nu ik had al gezegd dat de eerste plaat aan het uiteinde een beetje doorgebogen was. Dus daar moest een beetje kracht gezet worden om de beide platen mooi in de deuvels te schuiven. Aangezien ik de plaat wat verder wilden ontlasten/rechttrekken heb ik bij de overgang van plaat 1 en 2 wat geholpen om de kromming verder recht te krijgen. Dit door gewoon de sierlijst die normaal over de ganse lengte gaat komen, al even in het klein te doen tussen de 2 platen. Dat ziet er dan dus zo uit :



Met 2 schroeven per plaat, en dat zowel aan de voor als achterzijden, + de 3 deuvels in de plaat zelf, zal de plaat wel stilletjesaan mooi recht komen te staan. Ik heb oo knog wat gewicht ( niet te veel ) op de verbogen plaat gezet, dus komt ie normaal wel goed.

Wat staat er nu ondertussen ?
Wel, van de zijkant ziet het er nu zo uit :



De 3 platen staan nu volledig tegen elkaar aan, en ook de poten staan vastgezet tegen de plaat.
Momenteel heb ik de draagbalken voor het rijbaan deel nog niet terug vastgemaakt aan de poten en op de kasten laten steunen, dit met het idee dat dit momenteel makkelijker is voor de sporen te leggen in het schaduwstation. Achter deze plaat komt nog 1 plaat en 1 kast, dus dat wordt de volgende stap.

Het meest linksachterste deel van de baan ziet er zo uit :



Je ziet het net niet/wel, maar de meest linkse poten worden nog door een blokje van 2 cm ook 2 cm van de muur afgehouden. Dit doordat onderaan een plint van, jawel, 2 cm staat, waardoor de poot dus wel gelijk staat met de plint onderaan, maar anders nooit mooi recht tegen de muur zal staan. Door dit kleine blokje dus wel.
Verder beginnen de Action boxen nu echt wel hun nut te bweijzen. Handig als alles netjes en mooi onder de baan geschoven kan worden.

En om af te sluiten overzichtje van het geheel momenteel :



Dit deel van de baan staat nu zoals het ook definitief komt te staan : alles staat nu welgeteld 48 cm van de achterzijde van het dak ( plint van 2 cm, weet je nog ;) ), dus eigenlijk op 50 cm van de wand. En ondanks dat de sierlijsten aan de voor en achterzijde van de baan nog niet gedaan zijn, staat het geheel momenteel als een blok. Gisteren kon je nog wel aan de platen wat schuiven en doen, nu met de poten vastgevezen, de deuvels etc is het 1 mooi geheel geworden. Waarschijnlijk als je het echt wil verschuiven dat het nog gaat, maar per ongeluk met je kont ertegen, het zal geen millimeter meer van plek veranderen. Mooi dus.

Ik hoop komende week ergens nog de laatste plaat ( die ik momenteel in huis heb ) en de 3de kast bij aan de baan aan te sluiten, doch dat zal afhangen of ik het rechtse deel ( waar nu nog een boel spullen bijeen geduwd zijn ) opgeruimd krijg, en ook vrouwlief even een avondje op zolder kan krijgen voor wat hulp. Tevens ook al zien dat ik nieuwe platen bestel bij de houttoko, en dan kunnen we verder de andere stukken baan en poten op te stellen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #158 Gepost op: 03 januari 2021, 17:27:01 »
Nou, dat gaat als een raket, goed bezig  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Falkenheim
« Reactie #159 Gepost op: 03 januari 2021, 19:13:45 »
 (y)  Als je die sierlijst, zoals jij hem noemt, een cm of 4 boven de plaat laat uitsteken, heb je gelijk een vangrail voor (of tegen?  ::) ) ontsporende treinen  ;)
gr. Ed

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #160 Gepost op: 04 januari 2021, 22:25:59 »
Goed idee Ed.

Vandaag niets speciaal gedaan : weer wat platen besteld bij de houttoko, om de volgende delen van het -1 niveau te kunnen leggen.
Wel een ander kleinigheidje voor elkaar gekregen :



Aan de trap onder de zolder staat nu officieel het bord van de stadsnaam  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #161 Gepost op: 04 januari 2021, 23:05:11 »
Zie dat ... een heus plaatsnaam bord..... krijg ik hier niet voor elkaar.... moet de hobbyzolder delen met mijn echtgenote die ook nog een hobbyplek wou hebben (en ze heeft het washok en het aanrecht al  :o)

Ps laatste niet doorvertellen..... :angel:

Maar schiet lekker op met je onderbouw...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #162 Gepost op: 09 januari 2021, 16:43:17 »
Mistige zaterdag, geen plannen, en de houttoko had afgelopen week weer een 6 tal platen geleverd, dus we konden op zolder gaan verder werken.
Vorige keer waren we hier ongeveer geëindigd :



Wat is er veranderd ? Een boel verhuisd. Met als gevolg dus de bovenstaande foto.
Er liggen tijdelijk een paar planken op het rijbaan niveau, wat dozen voor de baan, en ook een boel planken en latten liggen nu aan de linkse zijde voor de baan.
Reden van de rommel daar, is dat we dus verder gedaan hebben aan het rechtse deel van de baan.
En dat ziet er dus zo uit :

https://falcon-its.be/baan/baan090120212.jpg

Zoals je kan zien is de derde Malm kast bij in de rij komen staan, en helemaal achteraan is de plaat die tegen de rechtse muur van de zolder staat ook geplaatst.
Daarnaast zie je nog een rek met wat rommel in dat ook nog eens zal moeten verdwijnen ten behoeve van de rechtse zijde van de treinbaan.
Het rechtse baandeel ziet er als volgt uit :



Niet zo heel bijzonder, ziet er gewoon uit als de kant aan de linkse zijde. De plaat is ook gewoon 244 cm lang en 1 meter breed.
Vooraan zie je nog het laatste stuk van de Malm kast, deze komt een 15 cm in de laatste plaat.

Zoals je al kon zien op de laatste foto is er nog een gat tussen de meest rechtse plaat en de rest van de reeds gemonteerde baan.
Dat is dus een stukje van een 40 cm :



Hier ga ik gewoon tussen de poten aan weerszijden een paar draaglatten schroeven, en daarop vervolgens een stuk van 40 cm breed op vastzetten. Door de sierlijst, die ook aan de achterzijde van de baan komt, wordt het een stevig geheel. Tevens gaat deze plaat niet echt gewicht dragen, dus gaat nooit doorzakken ofzo. Reden dat we dat vandaag nog niet gedaan hebben is omdat de meest rechtse plaat nogal bol staat. Deze wordt gedragen door 3 paar poten, en het middenste paar zweeft 1 cm in de lucht. Er staat ondertussen wat gewicht op om ze op de grond te krijgen, en zo ga ik ze even laten staan zodta ze recht trekt. Pas daarna ga ik het tussenstuk van 40 cm tussen beide baandelen monteren.

En zoals meestal kon ik dat ook vandaag weer niet zonder de hulp van mijn bevallige wederhelft.
Ze vroeg zich nu af of er in al die kasten al treintjes etc zaten, dus bij het openen van 1 van de schuiven om dat te zien, vond ze natuurlijk 1 van de leukste wagonnetjes die ik in men collectie heb :



En daarmee sluiten we de werkdag van vandaag weer af.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Falkenheim
« Reactie #163 Gepost op: 09 januari 2021, 17:44:27 »
Hard gewerkt vandaag!

En dat wagentje, tja mijn modelbaan moet kindvriendelijk blijven ook al vervoer ik wel tanks en bier.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #164 Gepost op: 09 januari 2021, 19:38:51 »
Goede hulp ...  ;D