Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 07:58:34
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 104326 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #135 Gepost op: 20 december 2020, 15:36:56 »
Ed en Floris : jullie hebben volledig gelijk : eerst het schaduwstation deel. Ik vermoed dat ik nog dikwijls genoeg ga vloeken bij het maken van de baan, dus als we het toch een aantal keer kunnen voorkomen, lijkt me wel leuk.
Qua elektronica : Heel de baan gaat digitaal worden. Met digitale wisselaandrijving en bezetmelding. Beide zaken ben ik nog niet helemaal uit. De wissels op het schaduwstationsniveau en de sporen zijn allemaal Piko Agleis. Deze zullen de gewone wisselaandrijving van Piko krijgen en aansturing via ESU Switchpilots. De bezetmelding ben ik nog niet uit of ik hier ook de ESU oplossing ga kiezen. Deze verplicht je ook direct aan een ESU Ecos bedieiningseenheid. En daar ben ik nog niet uit.
De andere bezetmelder die me aangeraden is, en die ik vroeger ook al eens snel bekeken had is die van Floodland, de BMD16N-SD. Stukje goedkoper dan de ESU oplossing en meer bezetmelders per module als ik goed voor heb.
Nu op zich, de modules kan ik achteraf nog aankopen, maar de voorziening van de bedrading etc er voor kan ik wel al voorzien natuurlijk. Los of ik nu ESU kies of Floodland.
Wat ik nog niet goed weet is of ik per blok ook een begin en eindblok ga voorzien voor optrek/afremstuk. Heb er nog niet veel huiswerk naar gedaan, want wil dit dan ook zeggen dat je eigenlijk 3 blokken op je decoder verbruikt, ipv 1 als je zonder optrek en afremstuk werkt ? Misschien dat in de schaduwstations deze optrek en afremblokken niet nodig zijn, daar mogen de trien "abrupt" stoppen. En enkel dan op het zichtbare rijbaanniveau dit soort blokken instellen ? Wat is jullie ervaring hier mee ?

Anyway, ondanks dat zondag bij ons sinds Coronatijd een beetje wandelvoormiddag is geworden, is er ook wel iets gedaan op zolder :

Vandaag even wat teken, reken en meetwerk gedaan.
Tussen de palen van de baan hebben we ongeveer 77 cm vrij, waar dus de plaat van het schaduwstation tussen komt en die effectief vrij beschikbaar is voor de sporen.
Als we dan even het snel uitgetekende schaduwstationplan daar naast leggen, krijgen we dus dit :



Tussen ongeveer 45 en 100 cm zou het schaduwstationemplacement breed zijn, dat wil dus zeggen : 100 - 45 = 55 cm breedte.
Lijkt me voldoende om dat tussen de 77 cm te krijgen.
Ik zou er zelf een 2 of 3 sporen extra in 1 van de stations door durven leggen. Maar dat ga ik pas bekijken als de onderbouw er ligt, dan kan ik dit ook beter effectief zien met de realiteit.
Is alvast een opluchting van men hart. Op zich had het geen drama geweest, had ik gewoon de balk tussen de poten wat langer moeten maken, maar dat is dus niet nodig.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #136 Gepost op: 24 december 2020, 13:07:44 »
Zo, vandaag nog even tijd gehad om nog wat poten in elkaar te zetten :



De eerste 13 stuks zijn welgeteld 1 meter breed, de andere 6 zijn iets smaller.
Met deze 19 poten, kan zo goed als de ganse linkse zijde van de zolder zijn frame krijgen om daar de platen op te leggen, waarna dus de schaduwstationsporen gelegd kunnen worden.
De schaduwstationsporen kunnen in principe ook zo goed als volledig gelegd worden : alle wissels en flexrails liggen al enige tijd ook ergens op de zolder.

Eerstvolgende werk zal nu worden om de linkse zijde van de zolder op te ruimen ( lees : alle rommel naar de rechtse zijde van de zolder verhuizen ), zodat de poten dus gezet kunnen worden.
Teven dan aan de houttoko platen laten zagen voor de schaduwstations. De platen die ik momenteel heb zijn net 1 meter breed en komen bovenop de poten te liggen voor het rijbaan niveau. De platen voor de schaduwstations komen tussen de poten, dus deze moeten wat smaller zijn. En aangezien ik geen zin heb om de platen van 1 meter wat smaller te zagen, moet ik wel even wachten.

In tussentijd kan ik al wat geen rekenen voor de nog overige benodigde poten. Aangezien een deel van het rijbaanniveau komt te liggen op Malm kasten, zullen een aantal poten aan 1 kant enkel het schaduwstationgedeelte moeten dragen, maar niet het rijbaanniveau, omdat dat hoger op de Malm kasten zal rusten. En aangezien we liefst zo weinig mogelijk resthout willen hebben, beter goed rekenen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #137 Gepost op: 24 december 2020, 13:22:13 »
Dat ziet er super stevig uit Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #138 Gepost op: 26 december 2020, 18:28:52 »
Als een boel zaken klaar liggen en je er zin in hebt ( en na de wekelijkse wandeling toch nog fut hebt ), dan kan je niet blijven stilzitten.
Door wat na te denken kwam ik tot de conclusie : waarom niet gewoon het stukje poot uit de plaat van 1 meter breed uit te zagen, en dan kan de plaat van 1 meter breed gewoon tussen de poten in, en komt de voor en achterzijde gewoon gelijk met de voor en achterzijde van de poten.  ;D

Zo gezegd, zo gedaan, en opeens staat de eerste 2,4 meter schaduwstation op poten :





Het staat nog niet stevig-stevig : de plaat moet ik nog vast vijzen in de dwarsplaten tussen de poten, maar omdat de plaat momenteel nog iets gebogen staat eerst gewoon op de uiteinden wat gewicht gelegd zodat ze terug recht kan worden. Daarna enkele schroeven er in en dan staat ze al iets steviger.
Dan zal het nog altijd wel niet super zijn, pas als ik aan de voor en achterzijde planken over de lengte van de baan vastzet, dan pas zal ze mooi stevig staan. Ik ben nog aan het nadenken of ik dat nu al ga doen. Nadeel is dat ik dan enkele centimeter minder plek heb om langs de voor en achterzijde onder de baan te kunnen werken aan de elktrische bedrading etc. Dus daar ga ik misschien toch nog maar even mee wachten. Momenteel staan gewoon de andere, reeds gemaakte poten tegen de vrije kant van de baan om ze tegen de muur aangeduwd te houden.
Als de baan helemaal op lengte is, staat ze in elk geval tussen de 2 muren van het huis geklemd, en kan ze zeker niet omvallen  ;D

Komende dagen hoop ik de volgende plaat met bijhorende 3 poten aan deze te zetten. Echter moet ik hier rekening houden met de Malm kasten, waar ik dus rekening moet houden dat de poten ingekort moeten worden en enkel het schaduwstation gedeelte ondersteunen. Het rijbaan deel wordt ondersteund door de Malm kasten zelf. Het is zo simpel als het klinkt, ik moet enkel ook even uitpassen ivm het aantal sporen in het schaduwstation dat ik de diepte van de plaat zelf goed uitzaag etc. Want we hebben geen zin om een lange plaat om zeep te helpen.
Hopelijk in de loop van komende week nog een update. Want ondanks dat het bijna oudjaar is, werk ik nog komende week gewoon door op mijn werk wegens te veel werk spijtig genoeg ( of is dat net goed ? Niet voor spoorgerelateerde activiteiten alvast ). En natuurlijk moet ik ook vrouwlief nog af en toe wat aandacht geven, haar af en toe naar de zolder roepen om te komen helpen, geldt niet als quality time  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #139 Gepost op: 27 december 2020, 11:58:53 »
Wat doe je als je toch niets echt gepland hebt op een winderige zondag ?
Gewoon verder meten, plannen en opruimen voor het volgende werkje aan de baan.

Meten is weten zij mijn vader vroeger altijd, en hij heeft gelijk. Vroeger nooit bij stilgestaan, maar als je af en toe eens wat klust in je eigen woning en elders, dan leer je dat soms met schade en schande. Sindsdien heb ik die gulden regel ook maar overgenomen.
De baan zou gemeten van de schouw die in het midden van de zolder ongeveer staat, 2 meter verder staan. Na even meten wil dat zeggen dat dat op 50 cm van de schuine kant van het dak is. Min het plintje tegen de muur daar wil dat zeggen, op ongeveer 48,2 cm. Aangezien de reeds gemaakte plaat met de natte vinger was gezet, even nagemeten, en blijkbaar moet ie dus nog beetje naar achter richting muur. Op de grond al even alles afgemeten, en met tape aangeduid waar de poten van de eerste plaat moeten komen te staan :



Perfect 48,2 cm. Daar wil ik het wel voor doen.
Je ziet het niet helemaal goed, maar we hebben dus 3 stukken paarse tape al op de grond geplakt en daar een lijn op 48,2 cm gezet :



Straks even vrouwlief lastig vallen om de plaat met haar 3 poten naar haar definitieve plek te schuiven.

De volgende plaat moet liefst zo gelijk mogelijk op de eerste plaat aanschuiven, en ik had al wat zitten nadenken hoe dit te doen. In principe wordt dat probleem vanzelf verholpen als ik de lijsten rondom de plaat doe, en deze vastzet in de plaat en poten van de verschillende platen. Maar ik ben ook aan het nadenken om deze dingen te gebruiken :



De plaat is 18 mm dik, geen idee of het wel een goed idee is om een 3 tal gaten in de zijkant van de plaat te boren, er 3 van die dingen in te duwen en het omgekeerde te doen aan de plaat die hierop gaat aansluiten. Enerzijds lijtk het een perfect idee, maar je hebt niet echt veel speling in de plaat moest je toch beetje scheef boren. Wat denken jullie ? Doen, of wijselijk zo laten ?
Van vroegere meubels heb ik nog wat van die dingen op overschot, dus direct moet ik er nog geen gaan bijkopen, al zal dat wel op een gegeven moment nodig zijn.



Eveneens deze voormiddag wat plek gemaakt op de zolder :



De linkse kant waar het eerste stuk van de baan komt, is zo goed als vrij, en klaar voor de 2de plaat om aan te sluiten op de eerste. De tweede plaat zal ongeveer een meter even breed worden als de eerste plaat, en dan zal er een stuk uit moeten om 3 Malm kasten naast elkaar te plaatsen. Zoals in een vorige post al aangegeven zal hier wel eerst enig reken en meetwerk aan te pas komen, want ik mag er niet meer uithalen, dan de ruimte die ik nodig heb om de sporen in het schaduwstation te kunnen leggen.

De andere zijde van de linkse kant van de zolder ziet er momenteel zo uit :



Hier staan de 4 Malm kasten die onder de baan komen verborgen tussen een berg spielerij. En nee, niet alle Malm kasten zijn reeds volgeladen, maar nee, ik vrees dat heel de berg er ook niet volledig nog zal inpassen. In de achterhoek zie je trouwens ook nog de bruine panelen die de technische ruimte verbergen. Deze moet ik nog steeds wit verven zoals de rest van de zolder. Werkje waar ik mee ga wachten tot ik een paar platen van de baan heb liggen, zodat ik de verschillende panelen er van gelijktijdig naast elkaar kan leggen, en direct allemaal een laagje kan geven ipv 1 voor 1.

Deze middag gaan we de 2de plaat nog naar de zolder sleuren, er is nu plek om ze even te leggen zonder dat ze in de weg ligt, en dan kan ik ook wat gaan uitpassen met de schaduwstationsporen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #140 Gepost op: 27 december 2020, 15:40:48 »
En aangezien de 2de plaat dan toch naar boven gebracht is, snel even verder gedaan.
In de 2de plaat de poten aan 1 zijde reeds uitgezaagd, en even het schaduwstation provisoir uitgelegd :



Met de 9 sporen die naast elkaar komen van het schaduwstation komt het erop neer dat ik ongeveer 40 cm van de 1 meter brede plaat niet zal gebruiken, en daar dus de Malm kast kan inschuiven. Op zich is dat niet slecht, doch meer opstelsporen is altijd leuk, en als we in 2 opstelsporen per schaduwstation bijleggen, zouden we nog ongeveer 25 cm overhouden.
Ik ga dit nog eens even met een railplanprogramma, samen met de Piko cataloog even nakijken en natekenen, samen met de Morop regels ivm vrijhouden van afstand naast de sporen. Dit om rekening te houden in de bochten die hier en daar in het schaduwstation tussen de verschillende sporen liggen, om zeker te zijn dat we nergens 2 lange wagons tegen elkaar doen schuiven bij het nemen van de bocht.
Als dit zou gaan zouden de 2 extra opstelsporen per schaduwstation willen zeggen dat ik in totaal 8 extra opstelsporen kan verkrijgen, daar er in totaal 4 schaduwstations onder de rijbaan liggen.
In het ergste geval ga ik maar 1 extra opstelspoor per schaduwstation doen, wat toch ook weer 4 extra opstelsporen betekend op de ganse baan.

Geen idee of mijn medebouwers hier op het forum hier ook zo over denken, maar momenteel is het nog dolle pret om de baan op deze manier te zien groeien en het plannen is ook nog steeds leuk. Vermoed dat dit snel kan veranderen vanaf de eerste bouwproblemen tevoorschijn komen van zaken waar bij het plannen niet echt rekening mee gehouden is. En vermoedelijk komen die vroeg of laat toch nog boven.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Falkenheim
« Reactie #141 Gepost op: 27 december 2020, 15:57:35 »

Het lijkt mij het slimste om je sporen in het schaduw station te maximaliseren. Beter te veel sporen dan te weinig. Die sporen komen tzt toch wel vol...

Arjan

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #142 Gepost op: 27 december 2020, 16:34:16 »
Erg mooi Bart.

Veel succes met de verdere bouw. (y)

Kees.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #143 Gepost op: 27 december 2020, 18:54:03 »
Bedankt Arjan en Kees.
Net even de naslagwerken er op nageslagen.
Piko Agleis heeft een hart tot hartafstand van net geen 6,2 cm, als je gebruik maakt van wissels en de bijhorende R9 bocht, die overeenkomt met de 15° wisselafbuiging.
Volgens de NEM norm liggen in stations de sporen tussen 2 naast elkaar liggende sporen in Ho 5,1 cm van elkaar hart op hart. Op zich niet erg dat we in de schaduwstations iets meer hebben.

Onze calculatie van de 9 sporen, zoals initieel voorzien in de schaduwstations = 9 x 6,2 = 55,8 cm
Daar doen we nog eens 3 cm bij ( hart tot hart hebben we nog niet de 2 keer halve hart tot hart van de 2 buitenste sporen, wat ongeveer 1,5 cm is )
Dat maakt dus 55,8 + 3 = 58,8 cm en dat ronden we mooi af naar 60 cm, en 1 cm extra just to make sure = 61 cm.

Doen we die berekening met  10 sporen, dan komen we op :
10 x 6,2 = 62 cm daar weer 3 cm bij = 65 cm, ook hier weer een extra cm, brengt het op 66 cm

Gaan we naar de 2 extra sporen, dan komen we op de berekening :
11 x 6,2 = 68,2 cm. Ook hier weer 3 cm bij en nog eens een extra centimeter, brengt het totaal op 72,2 cm.

Nu, onze beschikbare breedte van de plaat :

Onze plaat is 1 meter breed, ofte 100 cm, maar onze poten zijn 67 mm dik/diep. Voor zeker te zijn, nemen we 1 mm extra speling, dus 6,8 cm.
Bij het -1 niveau waar geen opstelsporen zijn, lopen ofwel 2 ofwel 4 sporen naast elkaar, en daar zijn aan weerszijden van het stellage poten, waar we dus 2 x 6,8 cm moeten aftrekken van de beschikbare ruimte, wat neerkomt op 100 - ( 6,8 x 2 ) = Er is dan 86,4 cm beschikbaar ( niet rekening houdend met ruimte nodig dat de wagons tegen de poten schuren ). Ruim voldoende dus voor 2 of 4 sporen, daar moeten we ons geen zorgen om maken.
Onze schaduwstationsporen is echter een andere zaak. Vooral omdat aan 1 zijde de Malm kasten ingebouwd worden. Voordeel is dat we daar maar aan 1 kant de poten door het -1 niveau moeten steken. De andere poot rust op de Malm kast, en dus de poot waar het -1 niveau op rust, moet maar tot onder de plaat van het -1 niveau.
Onze berekeing brengt ons dan op 100 - 6,8 = 93,2 cm beschikbaar voor de schaduwstations.

Bekijken we dat weer met onze berekeningen van de breedte van de hoeveelheid sporen, dan passen 11 sporen zonder problemen er tussen :

93,2 - 72,2 = 21 cm overschot, waar de Malm kast zou ingeschouven kunnen worden

Voor de 10 sporen zou het 93,2 - 66 = 27,2 cm

De beslissing of het 10 of 11 sporen worden, moet ik even bekijken als we verder zijn in het opstellen van heel het -1 niveau van de baan :
Normaal worden de opstelsporen in de schaduwstations net geen 3 meter. Dit zodat ze treinen met een lengte van ongeveer max 275 cm aan kunnen.
Echter door 1 of 2 opstelsporen per schaduwstation toe te voegen wil dat ook zeggen dat de totale lengte van de verschillende schaduwstations langer wordt. En dit moet ik natuurlijk wel bekijken of dat blijft passen met de beschikbare lengte van heel de baan op het -1 niveau.
Er is hier en daar wel speling om dat te doen, maar ik moet opletten dat ik bv niet met het schaduwstation onder de helixen kom, of dat ik bijvoorbeeld het schaduwstation op een helling breng. Dat wordt dus een beslissing die ik pas later kan maken, als het frame van het -1 niveau wat meer opgebouwd is. Wordt wel wat "lollig" omdat zolang ik nog niet weet of het 10 of 11 sporen worden per schaduwstation, ik de gaten in de -1 plaat niet kan zagen waar de Malm kasten ingeschoven worden.
Je zou bijna een punthoofd beginnen krijgen van al dat rekenen en plannen.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Falkenheim
« Reactie #144 Gepost op: 27 december 2020, 19:15:09 »
Bij bijvoorbeeld 9 sporen heb je niet 9 x een tussenruimte, maar slechts 8 x  ;)
gr. Ed

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #145 Gepost op: 27 december 2020, 20:24:58 »
Heb je inderdaad gelijk Ed.
Berekeningen dus allemaal -1 keer de hart tot hart afstand.
Handig toch zo'n forum waar mensen je mee helpen in het maken van juiste en goede keuzes  (y)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4672
Re: Falkenheim
« Reactie #146 Gepost op: 27 december 2020, 21:36:52 »
Goed bezig Bart  (y) (y)

Inzake de bezetmelders.. heb er op mijn baan (in aanbouw) ook voor gekozen om de blokken in het schaduwstation die maar een kant op bereden worden (alle opstelsporen) te voorzien van 1 meldsectie per blok. Uiteraard aan het einde van het blok. Omdat ik al mijn meldsectues ca 46 cm lang maak is dit voldoende om de treinen met enkel deze stop sectie tijdig te stoppen. Zeker als je de rijsnelheid niet te hoog zet.

Zichtbare deel krijgt wel 3 melders per blok (binnenkomst, remmelder bij het voorsein en stopmelder bij het hoofdsein).

Benieuwd naar het vervolg van je project.

Gr Frank

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #147 Gepost op: 29 december 2020, 18:09:30 »
Goed punt Frank.
De banen in het schaduwstation worden allemaal maar in 1 richting gereden, dus ik zou dat ook kunnen toepassen.
Aangezien de treinen toch nooit de andere richting zullen oprijden, lijkt dat een perfect idee.

Voordeel van een paar dagen epr week verplicht thuiswerken ivm Corona is dat eenmaal de PC uit staat, je direct iets anders kan doen ipv eerst een uurtje met de wagen bollen.
Komt dus goed uit om gewoon dan de zolder op te gaan en aan de baan te werken.

Vandaag eerst begonnen aan het uittekenen van het stuk dat uit de 2de plaat moet gezaagd worden om vervolgens de Malm kast er bij tussen te plaatsen.
Na wat uitpassen met de sporen, bleek 1 extra spoor in het schaduwstation buiten de voorziene 6 perfect haalbaar zonder dat de kast te ver uitsteekt van de baan zelf. Op dit deel van het schaduwstation zullen de 10 sporen die er naast elkaar komen te liggen dus perfect passen. Het uit te zagen deel zie je nog net afgetekend op de foto :



Eenmaal het stuk uitgezaagd en de poten er onder te zetten geeft dit dan volgend geheel :



Rechts steekt de baan wel een stukje uit zonder een ondersteunende poot, maar aan het begin van de volgende plaat zal vrijwel direct een ondersteuningspoot komen ( alle poten komen op 1 meter van elkaar ). Ja, dat wil zeggen dat momenteel de plaat misschien een beetje doorbuigt, maar dat wordt vanzelf verholpen eenmaal ik de platen aan elkaar aansluit met deuvels er tussen en als aan de voor en achterzijde ook nog eens een verstevigingspaneel wordt tegen gezet. Gewoon momenteel niet op duwen/leunen/steunen is wel belangrijk.

De achterzijde ziet er zo uit, de tweede plaat moet wel nog op de perfecte afstand van het dak afgezet worden, maar dat zal misschien maar een centimeter ofzo nog zijn :



Dwars op de baan is dit het zicht op het schaduwstation :



Bovenop de Malm kast is dus nog een 15 cm plek voor wat tussen te schuiven, al zal daar ook waarschijnlijk nog wel wat van elektronica komen van het bovenste rijgedeelte.

Echte problemen hebben we niet echt ondervonden, enkel de overgang tussen de eerste en de tweede plaat is nog niet helemaal correct :



Blijkbaar staat de plaat een beetje krom. Voor de zekerheid gemeten of ik niet per ongeluk de hoogte van de steunen voor het schaduwstation niet te kort had gezaagd/gemonteerd ofzo, maar dat was niet zo, het is effectief de plaat die wat krom staat. Momenteel ligt er wat gewicht op, om ze vanzelf meer ind e juiste positie te brengen, maar zoals gezegd : er komen nog deuvels in de zijkanten van de platen om ze in elkaar te schuiven, en op de zijkanten komt dus nog een paneel over gans de lengte om het mooi af te werken en ineens dienst te doen, om ook dit soort zaken op te lossen. Komt dus vanzelf goed.

En om te checken of ons rijbaan gedeelte wel goed ligt bovenop de Malm kast, meten we dat even na met een waterpas.
Het verdikt is onverbidelijk :



Ik kan er alvast mee leven  ;D

Volgende job : plaat nummer 3 een stuk afzagen, zodat Malm kast 2 naast Malm kast 1 kan komen en vervolgens ook de derde plaat aan het geheel kan gezet worden.
En ook nog even de rechtse kant van de zolder wat plek maken, want alle rommel die links stond, staat nu zowat rechts voor de eerste 2 platen te kunnen plaatsen. Het gaat nog lollig worden op de zolder.


Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Falkenheim
« Reactie #148 Gepost op: 29 december 2020, 18:43:36 »
Ik moet zeggen dat deze constructie best afwijkt van wat gangbaar is. 'Normaal' maak je een robuust raamwerk uit latten of stroken multplex dat van zichzelf vlak en strak is. De bovenzijde wordt dan geheel, of alleen daar waar sporen zijn gepland, voorzien van een relatief dunne plaat.

Uw constructie moet het qua sterkte vooral hebben van de 18mm topplaat. Zeker gezien de lengte van de baan vrees ik dat dit gaat leiden tot een golvend oppervlak en dus golvende sporen en treinen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Falkenheim
« Reactie #149 Gepost op: 29 december 2020, 18:43:45 »
Waarom de redelijk ingewikkelde oplossing met deuvels en niet gewoon een (dun) plaatje hout aan de onderkant om de platen te koppelen?
Een plaatje triplex van ca. 5 mm dik bijvoorbeeld.
Bij deuvels hoef je in elke plaat maar een halve mm te verlopen met boren en de platen hebben 1 mm hoogteverschil bij koppelen.  :-\
gr. Ed