Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103118 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Falkenheim
« Gepost op: 23 februari 2020, 15:51:46 »
Aangezien de voorbereidende werkzaamheden op onze zolder stilletjesaan tot een einde aan het komen zijn, wil dat zeggen dat de werkzaamheden voor de treintjesbaan stilletjesaan kunnen gaan beginnen. De huidige situatie op de (trein)zolder is als volgt :

Als we naar de oostelijke kant van de zolder kijken ziet er sinds vanmiddag zo uit :



Helemaal links achteraan zijn deze voormiddag de panelen geplaatst om de technische installaties van de woning en zolder weg te werken.
De afgelopen weekends is tevens oa de radiator links tegen de afkasting geplaatst en zijn de verschillende ledarmaturen aan het plafond gelegd.
Tevens is de bovenste afkasting van het plafond nog gelegd geweest ( kort samengevat is dat wat er gebeurd is sinds half december 2019 tot daarnet dus ).

De westelijke kant ziet er momenteel iets minder opgeruimd uit :



Rechts zien we het trapgat naar beneden, met daarachter ook een tweede radiator in het midden is een afkasting geplaatst rondom de schoorsteen.
De rest van de afkasting aan het plafond en de ledlampen is gelijkaardig qua timing als de oostelijke zijde.

Verder afwerking zal het plaatsen van enkele sierlatjes aan de plafonds en aan de vloer, zodat alle spleten ook mooi weggewerkt zijn.
Tevens alles nog beetje zachtjes opschuren ( het zijn dan wel naadloze panelen, maar dat zijn ze niet ), en vervolgens alles oververven met witte primer.
In totaal meet de zolder ongeveer 10,5 meter op 6 meter. Bedoeling is dat ie volledig voor de treinbaan gaat gebruikt worden.

In tussentijd hoop ik reeds al een aantal stellingen etc te kunnen maken voor de treinbaan zelf. Enkel tijdens de schilderwerken gaan we natuurlijk niet te veel zagen ivm creatie van stof :)
Bedoeling is om dan ook reeds de ideale hoogte van de verschillende baanniveaus te ontdekken.

Anyway, tot daar de voorbereiding en korte uitleg van hoe het er voor staat op dit ogenblik.

Een echt baanplan is er tot op heden nog niet. Bedoeling is wel dat er treinen gaan rondrijden met een lengte van max 2,7 meter. In passagiersbedrijf wil dat zeggen 1 lok + max 8 rijtuigen, in goederenbedrijf is dat 1 lok en 12 containerwagons of 1 lok en 14 eanos wagons of 1 lok en 16 falns wagons.
De baan zal vooral modern materiaal bevatten, tijdperk 6, maar ook een boel klassiekers. Ik ga me dus niet vastpinnen op TP6, maar er zullen bv ook BR 181'ers, 151'ers, 111'en, 103 en 120's of een E18 te zien zijn. Aangezien ik ook wel van mooie stomers houdt, komt er ook een plek voor een draaischijf met lokdepot voor deze mooie dames. Onder het voorwendsel van de lokale treinpatrimoniumvereniging ofzo zijn deze zeker op de baan te rechtvaardigen  ;D
De meesten hebben adhv de treinen reeds door dat de baan vooral Duits gericht zal zijn, dat klopt ook. Het idee is een fictief stadje in zuidelijk Duitsland, waar internationaal verkeer passeerd. Onder andere vanuit Belgie, Polen, Tsjechie, Italie, Oostenrijk en Zwitserland. De grote hoofdbaan zal vooral voor dit internationale verkeer zijn, ik hoop er ergens ook een aftakkingkje voor wat lokaal verkeer ook tussen te kunnen duwen, dat zou leuk zijn.
Een klein stukje industrie zou ook fijn zijn, gewoon om een beetje met klein rangeerlokjes wat te kunnen spelen, al is dit geen noodzaak.

Het idee is ook om 2 niveaus van schaduwstations te voorzien, om een aantal treinen steeds klaar te hebben staan om rondjes te laten rijden. Al is ook dit weer geen noodzaak, maar 1 niveau zal er zeker moeten komen. Zal beetje proefondervindelijk zijn of we er 2 maken. Belangrijk is alvast dat we makkelijk aan de verschillende niveaus aan alle sporen raken in geval van problemen.

Heel het boeltje gaat digitaal gestuurd worden. De loks hebben momenteel al zo goed als allemaal hun decoder. Voor de loks gebruik ik ESU, en ben daar zeer tevreden over, voor de wisselaansturing, bezetmelders etc weet ik nog niet. Enerzijds wil ik graag zo goedkoop mogelijk, aangezien er waarschijnlijk wel wat in zal gaan zitten, maar ik wil ook een merk dat er pak over 20 jaar ook nog is, tegen dat ik op men oude dag een kapotte wisselaansturing moet wisselen.

Naam van de baan : Momenteel Baan-Zonder-Naam.
Waarom ? Wel, simpelweg nog geen naam voor. Nog geen idee of ik echt een station er in ga zetten ( ik zou graag een groot internationaal station doen ), maar dan moet je "in theorie" ook de daarvoorliggende wisselstraten etc juist doen etc, echter dan kom ik nog niet toe met de ruimte op men zolder  ::)
Er komt in elk geval wel al een stadje, en nog ergens een klein dorpje ofzo. Ik ga dus minstens 2 namen moeten gaan verzinnen.

Anyway, we zien wel waar het naartoe gaat.
Ik ben in elk geval al wel zeker dat het iets trager zal gaan dan bij Dhr Vink. Ik heb dan wel een vrouw die ook geinteresseerd is in de hobby, maar we zijn beiden nog verre van gepensioneerd, hebben een tuin die af en toe moet gekortwiekt worden, en zoals iedereen ook nog andere hobbys en af en toe familiale verplichtingen :D

Vragen of suggesties, altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2020, 21:19:56 door Reinout van Rees. Reden: De baan heeft een naam! »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2020, 15:55:21 »
Hoi Bart.
Wat is dat voor een extreem grote jaloersmakende zolder. Kan het nog groter?
Maar man wat jij veel ruimte om een prachtige baan te maken. Blijf je volgen  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2020, 16:02:06 »
Mooie ruimte.
Ik zou nog hekjes zetten naast het trapgat.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2020, 16:08:46 »
Indrukwekkend!

Zie wel wat overeenkomsten met mijn baantje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42669.msg676797#msg676797
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2020, 16:24:29 »
Mooie ruimte. En ambitieuze plannen. Mislukking ligt op de loer: lokkies, rijtuigen en wagons kopen is namelijk niet al te moeilijk maar dan.....;

Maak een proefbaantje met Koploper of iTrain: wat blokken, wat wissels, inhaal en kopspoortje en ga oefenen met secties, terugmelding en een wisseldecoder. En als je het snapt maak je een plan (van aanpak) van iets wat in een afzienbare tijd haalbaar is. En dat is niet het verhaal uit je openingspost. ;D

Gr, Ben.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2474
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2020, 17:09:32 »
Pff wat een ruimte,ik dacht dat ik met mijn baan 3 x 7 m al heel wat had.
Maar maak er iets moois van.

Cor

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2020, 17:14:17 »
En dat is niet het verhaal uit je openingspost. ;D
Met een beetje ambitie is niks mis ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2020, 17:48:01 »
Zeker niet Basjuh maar ik doel op te veel ambitie. Verder is mijn suggestie oprecht bedoeld en als altijd hoeft iemand met een tip niets te doen. ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2020, 18:21:46 »
Heb expres al wat van de ambitie naar beneden gehaalt.
Je wil niet weten hoe ik de baan in het begin in gedachten had :D
Heb ooit eens een cartoontje gezien ( geen idee meer waar ), waren 6 plaatjes ofzo van een man in de verschillende leeftijdsfases en het bijhorende baanplan hij had :
Als kleuter was dat een simpel ovaaltje, als tiener veranderde dat al naar een leuk baantje met wat rij/rangeermogelijkheden, als twintiger/dertiger was het een enorme baan met alles op en aan incl draaischijf, onoverzichtelijk etc, en vanaf daarna werd het terug simpeler.
Snapte het in het begin niet, maar ik ben al terug naar het simpelistischere baanplan geëvolueerd  ;D

Bedoeling is ook dat er een paar mooie lange paradestukken inzitten, wat wel leuk is natuurlijk om de lange treinen mooi te zien voorbij komen.
In 1 van die paradestukken zal ook men grote treinbrug van 1,5 meter verwerkt worden.

Bij de bouw van de treinbaan zal trouwens de zolder ook wat verder opgeruimd worden  ::)
Om maar aan te geven wat er nog allemaal tussen de rommel ligt rond te slingeren :
4 dame janen van 25 liter om wijn te maken van mijn vader ( gaan terug naar men vader, zijn gewoon even bij ons gestokeerd ivm dat hij er enkele reserve had gekocht, maar zelf geen plek had om bij hem thuis te zetten ), een grote duikreistas die eigenlijk stuk is en naar het containerpark moet, nog 2 vuilzaken/dozen met rommel van mijn ex wat ondertussen al 12 jaar hier op zolder ligt, 2 dozen verfpotten met reststukken van de rest van het huis, nog een boel afvalhout etc van de afkasting van de zolder etc etc.
Begin dit jaar hebben we al eens een grote kuis gedaan met ander hout en gyprocplaten dat nog op zolder lagen, er is toen reeds een ganse aanhangwagen van de zolder richting containerpark gegaan. Er zullen achteraf nog wel enkele dozen gewone rommel boven blijven, die onder de treinbaan moeten opgeborgen raken in nette opbergboxen ofzo.
Er is dus nog wel werk aan de winkel, maar met weer zoals de afgelopen 3 weekends, vlot dat wel  ;D

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2020, 08:28:25 »
Ha Bart,

Ik ben erg nieuwsgierig naar je vorderingen en het inspireert om eindelijk eens te gaan beginnen. Weet je al welke soort rails je op je baan gaat gebruiken?

Groet Dennis
Groeten Dennis

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • de hondsrug baan
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2020, 08:47:53 »
Hoi,

Wat een prachtige rij lengte heb straks voor je baan, ga het in ieder geval volgen , heel veel succes met de bouw.



mvgr Evert en Bas

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2020, 09:17:48 »
Ha Bart,

Ik ben erg nieuwsgierig naar je vorderingen en het inspireert om eindelijk eens te gaan beginnen. Weet je al welke soort rails je op je baan gaat gebruiken?

Groet Dennis

Hoi Dennis,

De kans is groot dat de rails een combinatie van Roco en Piko A-gleis wordt.
Roco voor het visuele rij gedeelte. Ze hebben zowel korte wissels van 15° als mooie lange van 10°, net als lange rechte vaste rails van 90 cm als flexrail en ook verschillende soorten kruiswissels etc. Vindt ze ook best mooi qua uiterlijk.
De schaduwstations zullen Piko A-gleis worden. Iets goedkoper, dat daar allemaal korte wissels komen vind ik niet erg en zelfs ideaal voor langere parkeervakken in de schaduwstations te krijgen. Tevens zijn er overgangstukken beschikbaar tussen Piko A-Gleis en Roco.

Ik hoop tegen eind dit weekend ook even tijd gevonden te hebben om een paar test bakken in elkaar te steken voor de ideale hoogte van de verschillende niveaus te bekijken/ondervinden. Heb nog voldoende resthout aanwezig om 2 of 3 modules hiervoor te maken van elk ongeveer 2,5 meter lengte.
Bedoeling is om 1 bak met rijniveau 1 meter tov vloer, 1 bak rijniveau 0,9 meter tov vloer en 1 bak rijniveau 0,8 meter tov vloer.
Vervolgens ook even in de betreffende bakken kijken op welk niveau ik de schaduwstations ga leggen (in principe 12 cm onder het rijniveau). Dit zal in elk geval afhangen van vervolgens onder de testbakken te gaan liggen om te kijken of het op die hoogte ook werkbaar is en alles goed bereikbaar vanaf de zijkant.
Uiteindelijk hoop ik door deze 3 testbakken en het proefondervindelijk werken eraan de voor mij ideale hoogte voor de baan en de schaduwstations te ontdekken. Daarna zal ik gaan beginnen met het verdere plannen van de baan, en maken van de definitieve draagbakken voor de baan.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2020, 10:35:21 »
Ben benieuwd!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2020, 10:35:59 »
Aangezien het momenteel nog Baan-Zonder-Naam is, heeft de baan natuurlijk nog steeds een naam nodig.
Zoals reeds gezegd hiervoor zal er 1 grotere stad op de baan komen, en een kleiner dorpje.
Daar het rustig is bij de klant, hebben we wat tijd gehad om over de naam van de stad na te denken.
Mijn nickname is Falcon10, dat sinds menig tijd, en die naam heeft meerdere betekenissen/linken met mij zelf.
Logisch dus dat onze (hoofd)stad een naam krijgt met daarin het woordje Falcon. Nu bekt dat op zich niet echt Duits, en aangezien de baan zuid Duits georienteerd zal zijn, komen we snel bij het Duitse woordje : Falk(en).

Daarop voort gaand, komen we na even brainstormen op volgende namen :

Falkstadt, Falkenau, Falkenburg, Falkenberg, Falkenstein, Falkenich, Falkensee, Falkenfurt, Falkenheim.

Je zou in theorie nog overal Bad kunnen voorzetten, maar dat betekend eigenlijk dat er een kuuroord aanwezig is in het stadje. In theorie zou het kunnen, maar nog geen idee of dat ook effectief wordt op de baan. Afhankelijk van welke bovenstaande namen ik kies bekt het wel of niet.
Falkensee zou wijzen op aanwezigheid van een meer, er komt wel een rivier door de baan, maar geen meer, dus Falkensee ga ik al schrappen.
Heim komt van het Germaanse woord Heem of thuis, dus Falkenheim lijkt me een kanshebber en het klinkt ook nog.
Falkenburg verwijst dan weer naar een kasteel, wat er ook wel zal komen, maar vermoed dat er zo wel meerdere modelbanen noemen, net als Falkenberg en Falkenstein.
Falkenfurt dan weer, mja, om 1 of andere manier vind ik het ook niet echt klinken.

Blijft dus in theorie over : Falkstadt, Falkenau, Falkenich en Falkenheim.

Falkenau vind ik wel leuk klinken, is lichtjes verwezen naar Lindau. Waar we paar jaar geleden de Deutsche Alpenstrasse gedaan hebben.

Nuja, aangezien het kiezen van de stadsnaam niet onmiddellijk moet gebeuren, en er ook op het forum hier wel creatievelingen zijn, en mensen met goede ideeën of input ook een beetje de vraag naar jullie : enlighten me ! :)

Wat lijkt jullie een goede naam voor de stad op de baan ? Keuze uit alle voorgenoemde stadsnamen mag, maar hoeft niet. En als je andere leuke ideeën hebt, zeg gerust, en eventueel ook beetje waarom juist. Veel dingen in men dagelijkse leven krijgen namen of verwijzingen naar bepaalde zaken. Gewoon natte vingerwerk als stadsnaam heb ik dus liever niet. Om een voorbeeld te geven : Bad Haring ofzo is geen kanshebber, het dorpje bestaat wel effectief, het kuuroord totdaartoe nog, maar ik heb niets met Haringen ( ok, buiten dat ik duik, en eens graag een maatje eet, maar das niet voldoende reden :) ).

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2020, 10:44:37 »
Wat zou je zeggen van Finckenstein  ;D
Grapje.

Ik zou voor Falkenheim gaan.
Met vriendelijke groet,
Wim