Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Overet
Vandaag om 20:25:23
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 19:48:20
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 23487 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1612
Verstevigen MDF
« Gepost op: 10 January 2020, 16:34:07 »
Ik ben bezig met een update van mijn baan, wil daarbij ook het houtwerk aanpakken. Ik heb MDF platen van 18mm, (met een breedte tot 70 a 80cm) die ondersteund worden door een plank die bevestigd is aan de muur en aan de andere kant poten om de 1.00 a 1.20 meter. Dit laatste i.v.m. bereikbaarheid kastjes met lades.

Tussen de poten zie je dat de MDF platen toch wel doorbuigen.

Ik wil de platen niet ondersteunen op de onderliggende kastjes.

Nou denk ik aan L/U profielen van 1.5m onder de plaat, of vurenhouten balkjes van 1.00m x 2.5x2.5cm.

Wat zou jullie advies zijn?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2020, 16:48:20 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2020, 16:58:52 »
Ik heb overal 4mm MDF plaatjes 61x122 met onderstel van 22x44 vuren latjes gebruikt. Alles met houtlijm ,schroeven en spijkertjes vastgezet. Oersterk en toch licht.



« Laatst bewerkt op: 10 January 2020, 17:12:14 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2020, 17:05:11 »
ik heb mijn grote spiraal in MDF 12 mm en blijft lekker stabiele en niks doorhangen.Wel voldoende ondersteunen maar dat moet je met multiplex ook.Voor grotere vlakke stukken is multiplex inderdaad beter en heb ik ook gebruikt.De goedkoopste soort is al voldoende in 10 mm.Voor een lange rechte steigende helling ondersteun ik gewoon in het midden met een vaste lat extra.Nooit doorbuigen dan.
Greetings,salutations,groetjes,

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2020, 17:11:51 »
Als je de MDF platen wilt behouden is een ondersteuning met L of U profielen beter dan met een vurenhouten lat. 18mm dik MDF is heel zwaar en de balk zal onder het gewicht van de plaat snel meebuigen. Stalen L of U profielen zijn dan beter.
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

Maar ik ben het eens met Klaas. MDF is n.m.m. ongeschikt als basisplaat voor een baan.
- het is keihard;
- het geleid (daardoor) heel goed geluid;
- het vraagt stevige ondersteuning, want buigt makkelijk door;
- het is veel zwaarder dan veel even dikke multiplex platen;
- het zwelt op als het vochtig wordt (tenzij je speciale platen voor vochtige ruimten hebt)
- bij zagen, schuren en boren komt meer (fijn)stof vrij dan bij zachtere houtsoorten.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1612
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2020, 17:37:34 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.


Dank allen.

Ik denk dat ik op basis van deze eerste adviezen toch maar voor een complete vernieuwing ga. Naast doorbuigen vond ik geluid ook belangrijk.

Dus wellicht multiplex 12 mm. Maar welke (materiaal) latten adviseren jullie dan ter versteviging? en om de hoeveel cm? Of is bij 60 a 100 cm breetdte, 1 lat aan de wand, 1 in het midden en aan de zijkant poten om de 1 a 1.2m voldoende?

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6360
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2020, 17:50:31 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.
Hiervan heb ik frames gemaakt van 2418x 1476 mm die per frame op 4 poten staat. De buitenrand is gemaakt van stroken van 150 mm hoog, raster er in is van stroken van 130mm hoog,
Staat als een huis, is nog steeds beperkt in gewicht, je kan er van alles in schroeven en voordeel tov merantimultiplex dat het veel minder plintert.
Sporen liggen vervolgens op mplex plaat van 9 mm dik.
Is voor mij de beste manier.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2020, 19:15:45 »
Gelezen op het buurforum 'Modelspoormagazine'. Reactie 8673

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2020, 19:26:57 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.

Hééél mooi gemaakt! Complimenten.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 23:16:29 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »
Met vriendelijke groet, Martin

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6360
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2020, 19:34:28 »

Bedankt. Voor details zie draadje Bahnstrecke 5867
« Laatst bewerkt op: 10 January 2020, 21:01:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1612
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2020, 21:17:04 »
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor. Overspanning tussen poten is ruim 1 meter.

Ik twijfel toch nog tussen handhaven MDF met versteviging (al vind ik sommige L of U profielen relatief duur) of multiplex (met vurenhouten latten eronder).....

Welke L of U profielen adviseren jullie bij MDF? Deze zijn bijvoorbeeld goed geprijsd:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-blank-1-m-x-0-6-cm/5534984?channable=e28099.NTUzNDk4NA&gclid=Cj0KCQiAgebwBRDnARIsAE3eZjRkxtU0G_mGQN9n_fhqGuD27N9llFIv3GtfOiHIhLPmveoXoKblAM8aAg7qEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-natuur-1-m-x-1-cm-x-1-5-cm/5608584

« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 23:17:30 door Reinout van Rees. Reden: citaat ingekort »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2020, 21:20:58 »
De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor.
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2020, 21:28:36 »
Mijn bakken zijn 120 cm lang en 60 breed worden door stroken 9mm multiplex ondersteund.
Ik heb als maximale afstand tussen de stroken dus 60 centimeter aangehouden.

Ik heb ook twee bakken van 90 x 90 en daar heb ik diagonaal een extra strook onder moeten lijmen, de 90 centimeter bleek een te grote afstand tussen de stroken te zijn

Geen spijt van.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1612
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2020, 21:32:02 »
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.

@Klaas

Dank.

Steunlatten of U profielen. Bijvoorbeeld deze?

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-grijs-2-m-x-1-6-cm/5535049

Welk materiaal (steunlatten) en lengte (steunlatten of U profiel) adviseer je?

En hoeveel steunlatten of U profielen in de lengte richting adviseer je bij een breedte van van de 18mm MDF plaat van 60 tot 100 cm (zijkant ligt al op lat die gemonteerd is aan de muur)?


@allen, ook dank voor het meedenken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2020, 21:42:56 »
Wat zou jullie advies zijn?

Uithuilen en opnieuw beginnen.

Ja, je kunt met veel geploeter en gevloek de boel gaan ondersteunen.
Nee, dat moet je niet willen. Want die ondersteuning zit goddeloos in de weg aan de onderkant, zodra je servo's wisselaandrijvingen, bedrading en de hele bliksemse reut wilt aanbrengen.

En nee, in de allesbrander is ook geen goed idee wegens de harsen en lijmen en andere drab in de mdf.

In de kliko met die meuk.
Of anders een slagje stort maken.

Het volk wil daarvan trouwens graag plaatjes.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly