Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 07:48:00
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Contact gegevens Roco NL door thijs
Vandaag om 07:34:23
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 24180 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
Verstevigen MDF
« Gepost op: 10 January 2020, 16:34:07 »
Ik ben bezig met een update van mijn baan, wil daarbij ook het houtwerk aanpakken. Ik heb MDF platen van 18mm, (met een breedte tot 70 a 80cm) die ondersteund worden door een plank die bevestigd is aan de muur en aan de andere kant poten om de 1.00 a 1.20 meter. Dit laatste i.v.m. bereikbaarheid kastjes met lades.

Tussen de poten zie je dat de MDF platen toch wel doorbuigen.

Ik wil de platen niet ondersteunen op de onderliggende kastjes.

Nou denk ik aan L/U profielen van 1.5m onder de plaat, of vurenhouten balkjes van 1.00m x 2.5x2.5cm.

Wat zou jullie advies zijn?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27051
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2020, 16:48:20 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2020, 16:58:52 »
Ik heb overal 4mm MDF plaatjes 61x122 met onderstel van 22x44 vuren latjes gebruikt. Alles met houtlijm ,schroeven en spijkertjes vastgezet. Oersterk en toch licht.



« Laatst bewerkt op: 10 January 2020, 17:12:14 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2020, 17:05:11 »
ik heb mijn grote spiraal in MDF 12 mm en blijft lekker stabiele en niks doorhangen.Wel voldoende ondersteunen maar dat moet je met multiplex ook.Voor grotere vlakke stukken is multiplex inderdaad beter en heb ik ook gebruikt.De goedkoopste soort is al voldoende in 10 mm.Voor een lange rechte steigende helling ondersteun ik gewoon in het midden met een vaste lat extra.Nooit doorbuigen dan.
Greetings,salutations,groetjes,

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2020, 17:11:51 »
Als je de MDF platen wilt behouden is een ondersteuning met L of U profielen beter dan met een vurenhouten lat. 18mm dik MDF is heel zwaar en de balk zal onder het gewicht van de plaat snel meebuigen. Stalen L of U profielen zijn dan beter.
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

Maar ik ben het eens met Klaas. MDF is n.m.m. ongeschikt als basisplaat voor een baan.
- het is keihard;
- het geleid (daardoor) heel goed geluid;
- het vraagt stevige ondersteuning, want buigt makkelijk door;
- het is veel zwaarder dan veel even dikke multiplex platen;
- het zwelt op als het vochtig wordt (tenzij je speciale platen voor vochtige ruimten hebt)
- bij zagen, schuren en boren komt meer (fijn)stof vrij dan bij zachtere houtsoorten.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2020, 17:37:34 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.


Dank allen.

Ik denk dat ik op basis van deze eerste adviezen toch maar voor een complete vernieuwing ga. Naast doorbuigen vond ik geluid ook belangrijk.

Dus wellicht multiplex 12 mm. Maar welke (materiaal) latten adviseren jullie dan ter versteviging? en om de hoeveel cm? Of is bij 60 a 100 cm breetdte, 1 lat aan de wand, 1 in het midden en aan de zijkant poten om de 1 a 1.2m voldoende?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6561
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2020, 17:50:31 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.
Hiervan heb ik frames gemaakt van 2418x 1476 mm die per frame op 4 poten staat. De buitenrand is gemaakt van stroken van 150 mm hoog, raster er in is van stroken van 130mm hoog,
Staat als een huis, is nog steeds beperkt in gewicht, je kan er van alles in schroeven en voordeel tov merantimultiplex dat het veel minder plintert.
Sporen liggen vervolgens op mplex plaat van 9 mm dik.
Is voor mij de beste manier.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2020, 19:15:45 »
Gelezen op het buurforum 'Modelspoormagazine'. Reactie 8673

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2020, 19:26:57 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.

Hééél mooi gemaakt! Complimenten.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 23:16:29 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »
Met vriendelijke groet, Martin

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6561
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2020, 19:34:28 »

Bedankt. Voor details zie draadje Bahnstrecke 5867
« Laatst bewerkt op: 10 January 2020, 21:01:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2020, 21:17:04 »
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor. Overspanning tussen poten is ruim 1 meter.

Ik twijfel toch nog tussen handhaven MDF met versteviging (al vind ik sommige L of U profielen relatief duur) of multiplex (met vurenhouten latten eronder).....

Welke L of U profielen adviseren jullie bij MDF? Deze zijn bijvoorbeeld goed geprijsd:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-blank-1-m-x-0-6-cm/5534984?channable=e28099.NTUzNDk4NA&gclid=Cj0KCQiAgebwBRDnARIsAE3eZjRkxtU0G_mGQN9n_fhqGuD27N9llFIv3GtfOiHIhLPmveoXoKblAM8aAg7qEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-natuur-1-m-x-1-cm-x-1-5-cm/5608584

« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 23:17:30 door Reinout van Rees. Reden: citaat ingekort »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27051
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2020, 21:20:58 »
De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor.
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2020, 21:28:36 »
Mijn bakken zijn 120 cm lang en 60 breed worden door stroken 9mm multiplex ondersteund.
Ik heb als maximale afstand tussen de stroken dus 60 centimeter aangehouden.

Ik heb ook twee bakken van 90 x 90 en daar heb ik diagonaal een extra strook onder moeten lijmen, de 90 centimeter bleek een te grote afstand tussen de stroken te zijn

Geen spijt van.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2020, 21:32:02 »
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.

@Klaas

Dank.

Steunlatten of U profielen. Bijvoorbeeld deze?

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-grijs-2-m-x-1-6-cm/5535049

Welk materiaal (steunlatten) en lengte (steunlatten of U profiel) adviseer je?

En hoeveel steunlatten of U profielen in de lengte richting adviseer je bij een breedte van van de 18mm MDF plaat van 60 tot 100 cm (zijkant ligt al op lat die gemonteerd is aan de muur)?


@allen, ook dank voor het meedenken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2020, 21:42:56 »
Wat zou jullie advies zijn?

Uithuilen en opnieuw beginnen.

Ja, je kunt met veel geploeter en gevloek de boel gaan ondersteunen.
Nee, dat moet je niet willen. Want die ondersteuning zit goddeloos in de weg aan de onderkant, zodra je servo's wisselaandrijvingen, bedrading en de hele bliksemse reut wilt aanbrengen.

En nee, in de allesbrander is ook geen goed idee wegens de harsen en lijmen en andere drab in de mdf.

In de kliko met die meuk.
Of anders een slagje stort maken.

Het volk wil daarvan trouwens graag plaatjes.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly