Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 88895 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4583
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: The Summer of 69
« Reactie #75 Gepost op: 16 April 2020, 17:39:09 »
Voor welke winkel was die demobaan bestemd?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #76 Gepost op: 16 April 2020, 18:38:44 »
Om exact te dateren: de winkel opende in september 1985 en sloot in 1990 nadat m'n vader lang in het ziekenhuis had gelegen en ik als scholier niet alleen een winkel draaiende kon houden. De baan op de foto heeft enige tijd als etalagebaan gefungeerd maar is ongetwijfeld verkocht geraakt. We kochten ook gebruikte treinen in dus er staan wellicht dingen tussen die van voor '85 zijn.
RETROBAHN A.G.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4583
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: The Summer of 69
« Reactie #77 Gepost op: 16 April 2020, 20:33:55 »
Aha, dus bij jou zijn de treinen écht een onderdeel van je jeugd geweest! In welke plaats was die winkel?

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: The Summer of 69
« Reactie #78 Gepost op: 16 April 2020, 20:36:37 »
...
Ik heb dus nog nooit van de ‘witte kat’ batterij gehoord. (Ik ben 34) Google leert dat ze tot 2009 gemaakt zijn,
...
Textielzaak Scholten (later Wibra) verkocht ze. Ik was toen verbaasd dat het merk nog bestond, kende ze nog wel van vroeger.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2591
Re: The Summer of 69
« Reactie #79 Gepost op: 16 April 2020, 21:46:04 »
leuk om is een plaatje bij je verhaal over de winkel te zien! ik wou dat wij zo'n winkel thuis hadden (had ik misschien nog meer gespijbeld  ;D)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #80 Gepost op: 20 April 2020, 09:53:05 »
Ja het was een mooie tijd, jammer dat bij faillissement alles verdwijnt wat je min of meer als persoonlijk eigendom beschouwde... maar we hebben de foto's nog. En de herinneringen aan het meisje die er uit school warme chocomel kwam drinken, we zijn dit jaar 25 jaar getrouwd ;)

On topic maar weer: Zaterdag was het niet zulk heel mooi weer, dus even op zolder gespeeld..
Fase 1 is het voorbereiden van de hoogteverschillen: het vertalen van een grote vaste baan naar modules geeft wat extra uitdaging omdat de volgorde van bouwen door elkaar heen loopt.


Fase 1 bouw ik van links naar rechts en merk in de praktijk dat de 'artists impressie' van het Fleischmann ontwerp niet helemaal in lijn is met de regel dat hellingen maximaal 3% mogen zijn. De rechter tunnelingang komt dan wat hoger dan in de afbeelding om de brug over het aftakkende spoor op voldoende hoogte te kunnen leggen.

Het is erg aardig van Faller dat ze de modulaire tunnelportalen nog steeds in de collectie hebben, nu kon ik ze bij gebrek aan beurzen gewoon nieuw bestellen. Helaas zijn ze tegenwoordig in een bruinachtig plastic gecast in plaats van steengrijs. Gelukkig heb ik een spuitbus mat antraciet rondslingeren als basis, na de inbouw kwast ik de uitstekende steenblokken dan wel grijs.

Zo krijgt fase 1 dan vorm, op de pijlers komen dan versterkte kartonnen liggers als basis voor het stijgende spoor.

En hier dan het hoogtste punt van spoor 1, de brug over de aftakking. Als de hoogte vaststaat kun je er met de rest naartoe werken.

Wordt weer vervolgd...
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: The Summer of 69
« Reactie #81 Gepost op: 20 April 2020, 10:12:00 »
Hoi Bessel,

Heb je hier nog wat aan? Of had je hem al gevonden?

http://www.jeanmarcmonhart.ch/jmm_pictures/html/fl-m4-4307-plan.html
Jeroen

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: The Summer of 69
« Reactie #82 Gepost op: 20 April 2020, 10:41:07 »
En de herinneringen aan het meisje die er uit school warme chocomel kwam drinken, we zijn dit jaar 25 jaar getrouwd ;
Dat is toch geweldig mooi! Gefeliciteerd alvast en dat geeft het bouwen aan zo'n retroprojekt nog extra cachet!  :)

Als het je stoort dat de tunnelportalen zo'n hoogteverschil hebben, kun je natuurlijk het linker/buitenste spoor iets hoger plannen, maar ik denk eigenlijk dat, zoals je het nu hebt er nog wel beter uitziet ook.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: The Summer of 69
« Reactie #83 Gepost op: 20 April 2020, 11:24:41 »
Leuk jaartal! Leuk verhaal achter dit draadje! Congratz!  (y)
May the road rise to meet you!

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: The Summer of 69
« Reactie #84 Gepost op: 20 April 2020, 12:17:30 »
Mooi dat je de rails OP de ballast legt, zo deed je dat vroeger.
Een eventueel alternatief is nog de bedding van Mössmer, ik weet alleen niet of dat nog onverkruimeld te vinden is...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #85 Gepost op: 20 April 2020, 13:04:56 »
Dank u, ik heb het grote boek zelf (y)

Ik heb alleen wat concessies moeten doen in de maximale diepte van de baan, mijn zolder is niet zo groot en het is wel handig als je nog ergens bij kunt. Daarmee kom je dan dit soort uitdagingen tegen... Ik ga het voorste spoor in z'n geheel wat omhoog brengen, met inachtneming van de 3% stijging komt dan de wissel op +1cm te liggen en kan ik totaan de tunnelingang stijgen naar +3 om het visueel beter aan te laten sluiten.

En wat betreft rails OP de ballast leggen, ik gebruik de jaren '60 instructie om per deel de rails op lijm te leggen en daar "Faller 705 ballast a.d. 1960' op te strooien zodat het in de lijm vastdrukt. Zeg maar de methode die we na 1970 hardnekkig af hebben geleerd ;D


Gewoon in originele verpakking ;D

« Laatst bewerkt op: 20 April 2020, 13:10:33 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: The Summer of 69
« Reactie #86 Gepost op: 20 April 2020, 13:06:20 »
Rails óp de ballast. En dan de ballast weergeven met een strookje schuurpapier korrel 80 of zo. (y)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #87 Gepost op: 21 April 2020, 09:34:46 »
Weer een kleine update: De uitdaging is een baan met diverse hoogteverschillen te bouwen en dus voldoende stevigheid. Maar omdat ik hem zo nodig modulair moet maken, is het zaak de constructie niet alleen deelbaar maar ook lichtgewicht uit te voeren. Een compleet houten constructie, zoals in de jaren '60 werd voorgeschreven, zou de modules veel te zwaar maken voor mij alleen. Gelukkig heeft mijn werkgever nog wel eens meerlaags golfkarton over, daarmee zijn zeer sterke constructies te realiseren.

Ook onder de kartonnen afdekking van het stijgende spoor ligt een drager van stevig golfkarton, zelfs de zwaarste Fleischmann lok zorgt niet voor beweging in het materiaal. Goed verlijmen is wel een pré.
Het dunne MDF vormt de schotten tussen de moduleovergangen, die zijn gelijmd met plastic ertussen zodat ze niet aan elkaar kleven.
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: The Summer of 69
« Reactie #88 Gepost op: 21 April 2020, 11:02:11 »
Even je topic weer opgepikt, je bent in ieder geval lekker bezig geweest.
Wel heel handig dat je inderdaad stevig karton gebruikt voor je verhogingen.
Niet te zwaar en toch makkelijk te bewerken.

En al die nostalgische scenery zoals je seinhuis en station roept mooie herinneringen op.
En de oude foto's van de modelbaan voor de winkel, fantastisch.
Leuk om het allemaal bij te houden
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #89 Gepost op: 21 April 2020, 23:16:59 »
Ik bleef ontevreden met de positie van de tunnel, het buitenste spoor en de positie van de aftakking, dus het stuk spoor gesloopt, ballast er afgestoken en in ruwbouw een verhoging van 4cm aangebracht waarbij het binnenste spoor vanaf de wissel daalt om onder de bruggen (het zijn er nu 2) door te duiken. Het ontwerp oogt zo harmonischer en meer in lijn met de impressie in het Fleischmann boek. Morgen meteen wat tijd in de afwerking van dit deel steken.
RETROBAHN A.G.