Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 64113 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: The Summer of 69
« Reactie #75 Gepost op: 16 april 2020, 17:39:09 »
Voor welke winkel was die demobaan bestemd?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #76 Gepost op: 16 april 2020, 18:38:44 »
Om exact te dateren: de winkel opende in september 1985 en sloot in 1990 nadat m'n vader lang in het ziekenhuis had gelegen en ik als scholier niet alleen een winkel draaiende kon houden. De baan op de foto heeft enige tijd als etalagebaan gefungeerd maar is ongetwijfeld verkocht geraakt. We kochten ook gebruikte treinen in dus er staan wellicht dingen tussen die van voor '85 zijn.
RETROBAHN A.G.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: The Summer of 69
« Reactie #77 Gepost op: 16 april 2020, 20:33:55 »
Aha, dus bij jou zijn de treinen écht een onderdeel van je jeugd geweest! In welke plaats was die winkel?

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: The Summer of 69
« Reactie #78 Gepost op: 16 april 2020, 20:36:37 »
...
Ik heb dus nog nooit van de ‘witte kat’ batterij gehoord. (Ik ben 34) Google leert dat ze tot 2009 gemaakt zijn,
...
Textielzaak Scholten (later Wibra) verkocht ze. Ik was toen verbaasd dat het merk nog bestond, kende ze nog wel van vroeger.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: The Summer of 69
« Reactie #79 Gepost op: 16 april 2020, 21:46:04 »
leuk om is een plaatje bij je verhaal over de winkel te zien! ik wou dat wij zo'n winkel thuis hadden (had ik misschien nog meer gespijbeld  ;D)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #80 Gepost op: 20 april 2020, 09:53:05 »
Ja het was een mooie tijd, jammer dat bij faillissement alles verdwijnt wat je min of meer als persoonlijk eigendom beschouwde... maar we hebben de foto's nog. En de herinneringen aan het meisje die er uit school warme chocomel kwam drinken, we zijn dit jaar 25 jaar getrouwd ;)

On topic maar weer: Zaterdag was het niet zulk heel mooi weer, dus even op zolder gespeeld..
Fase 1 is het voorbereiden van de hoogteverschillen: het vertalen van een grote vaste baan naar modules geeft wat extra uitdaging omdat de volgorde van bouwen door elkaar heen loopt.


Fase 1 bouw ik van links naar rechts en merk in de praktijk dat de 'artists impressie' van het Fleischmann ontwerp niet helemaal in lijn is met de regel dat hellingen maximaal 3% mogen zijn. De rechter tunnelingang komt dan wat hoger dan in de afbeelding om de brug over het aftakkende spoor op voldoende hoogte te kunnen leggen.

Het is erg aardig van Faller dat ze de modulaire tunnelportalen nog steeds in de collectie hebben, nu kon ik ze bij gebrek aan beurzen gewoon nieuw bestellen. Helaas zijn ze tegenwoordig in een bruinachtig plastic gecast in plaats van steengrijs. Gelukkig heb ik een spuitbus mat antraciet rondslingeren als basis, na de inbouw kwast ik de uitstekende steenblokken dan wel grijs.

Zo krijgt fase 1 dan vorm, op de pijlers komen dan versterkte kartonnen liggers als basis voor het stijgende spoor.

En hier dan het hoogtste punt van spoor 1, de brug over de aftakking. Als de hoogte vaststaat kun je er met de rest naartoe werken.

Wordt weer vervolgd...
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: The Summer of 69
« Reactie #81 Gepost op: 20 april 2020, 10:12:00 »
Hoi Bessel,

Heb je hier nog wat aan? Of had je hem al gevonden?

http://www.jeanmarcmonhart.ch/jmm_pictures/html/fl-m4-4307-plan.html
Jeroen

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: The Summer of 69
« Reactie #82 Gepost op: 20 april 2020, 10:41:07 »
En de herinneringen aan het meisje die er uit school warme chocomel kwam drinken, we zijn dit jaar 25 jaar getrouwd ;
Dat is toch geweldig mooi! Gefeliciteerd alvast en dat geeft het bouwen aan zo'n retroprojekt nog extra cachet!  :)

Als het je stoort dat de tunnelportalen zo'n hoogteverschil hebben, kun je natuurlijk het linker/buitenste spoor iets hoger plannen, maar ik denk eigenlijk dat, zoals je het nu hebt er nog wel beter uitziet ook.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: The Summer of 69
« Reactie #83 Gepost op: 20 april 2020, 11:24:41 »
Leuk jaartal! Leuk verhaal achter dit draadje! Congratz!  (y)
May the road rise to meet you!

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: The Summer of 69
« Reactie #84 Gepost op: 20 april 2020, 12:17:30 »
Mooi dat je de rails OP de ballast legt, zo deed je dat vroeger.
Een eventueel alternatief is nog de bedding van Mössmer, ik weet alleen niet of dat nog onverkruimeld te vinden is...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #85 Gepost op: 20 april 2020, 13:04:56 »
Dank u, ik heb het grote boek zelf (y)

Ik heb alleen wat concessies moeten doen in de maximale diepte van de baan, mijn zolder is niet zo groot en het is wel handig als je nog ergens bij kunt. Daarmee kom je dan dit soort uitdagingen tegen... Ik ga het voorste spoor in z'n geheel wat omhoog brengen, met inachtneming van de 3% stijging komt dan de wissel op +1cm te liggen en kan ik totaan de tunnelingang stijgen naar +3 om het visueel beter aan te laten sluiten.

En wat betreft rails OP de ballast leggen, ik gebruik de jaren '60 instructie om per deel de rails op lijm te leggen en daar "Faller 705 ballast a.d. 1960' op te strooien zodat het in de lijm vastdrukt. Zeg maar de methode die we na 1970 hardnekkig af hebben geleerd ;D


Gewoon in originele verpakking ;D

« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 13:10:33 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: The Summer of 69
« Reactie #86 Gepost op: 20 april 2020, 13:06:20 »
Rails óp de ballast. En dan de ballast weergeven met een strookje schuurpapier korrel 80 of zo. (y)

Wolter
Moins mais mieux.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #87 Gepost op: 21 april 2020, 09:34:46 »
Weer een kleine update: De uitdaging is een baan met diverse hoogteverschillen te bouwen en dus voldoende stevigheid. Maar omdat ik hem zo nodig modulair moet maken, is het zaak de constructie niet alleen deelbaar maar ook lichtgewicht uit te voeren. Een compleet houten constructie, zoals in de jaren '60 werd voorgeschreven, zou de modules veel te zwaar maken voor mij alleen. Gelukkig heeft mijn werkgever nog wel eens meerlaags golfkarton over, daarmee zijn zeer sterke constructies te realiseren.

Ook onder de kartonnen afdekking van het stijgende spoor ligt een drager van stevig golfkarton, zelfs de zwaarste Fleischmann lok zorgt niet voor beweging in het materiaal. Goed verlijmen is wel een pré.
Het dunne MDF vormt de schotten tussen de moduleovergangen, die zijn gelijmd met plastic ertussen zodat ze niet aan elkaar kleven.
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: The Summer of 69
« Reactie #88 Gepost op: 21 april 2020, 11:02:11 »
Even je topic weer opgepikt, je bent in ieder geval lekker bezig geweest.
Wel heel handig dat je inderdaad stevig karton gebruikt voor je verhogingen.
Niet te zwaar en toch makkelijk te bewerken.

En al die nostalgische scenery zoals je seinhuis en station roept mooie herinneringen op.
En de oude foto's van de modelbaan voor de winkel, fantastisch.
Leuk om het allemaal bij te houden
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #89 Gepost op: 21 april 2020, 23:16:59 »
Ik bleef ontevreden met de positie van de tunnel, het buitenste spoor en de positie van de aftakking, dus het stuk spoor gesloopt, ballast er afgestoken en in ruwbouw een verhoging van 4cm aangebracht waarbij het binnenste spoor vanaf de wissel daalt om onder de bruggen (het zijn er nu 2) door te duiken. Het ontwerp oogt zo harmonischer en meer in lijn met de impressie in het Fleischmann boek. Morgen meteen wat tijd in de afwerking van dit deel steken.
RETROBAHN A.G.