Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 37810 keer)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Gepost op: 02 januari 2020, 23:17:18 »
Hallo allemaal.
Ik wil mij eerst maar even voorstellen, ik ben Bart.
Al jaren voornamelijk bezig met LGB, dat gebeurt allemaal in de tuin.
52 jaar en getrouwd, twee volwassen kinderen waarvan de oudste net het huis uit is.
Mooie gelegenheid om zijn kamer meteen in te pikken en daar mijn werk en hobbykamer van te maken.

Er is een Nederlandse baan in voorbereiding waar op de hoofdbaan bovenleiding aangebracht gaat worden voor mijn elektische loks maar ook Nederlands stoom komt er te rijden.
Alles in H0.
Mijn vader heeft mij een flink aantal dozen met materieel achter de deur geschoven, hier zat veel in wat ik kon gebruiken.
Helaas ook flink wat Lima spul waar ik minder over te spreken ben, wat we daarmee gaan doen zie ik nog wel.

Wat wel zeer bruikbaar is op mijn baan zijn twee 1200 serie loks van Fleischmann, een sikje van Roco, een blokkendoos van Roco en ik heb ook nog een tweetje staan naast het vele Lima spul.
Railmateriaal is allemaal Fleischmann Profirail.

Op dit moment ben ik de bovenleiding aan het verzamelen en aan het opbouwen.
Ik heb gekozen voor Sommerfeldt, mooi in metaal uitgevoerd, stevig en goed soldeerbaar.

Het is mijn bedoeling om voorlangs twee naar buiten openslaande balkondeuren een uitneembaar gedeelte te maken van 160 cm waar toch de bovenleiding gewoon moet werken, dubbelspoors portalen er op net als in het echt.

Binnenkort zal ik even een paar foto's plaatsen als er interesse is.

Voor nu heb ik nog wel een vraagje.

Een gedeelte gaat enkelspoors uitgevoerd worden, ook dat wil ik geloofwaardig maken.
Hoe zit het in Nederland bij enkelspoors trajecten, zijn dan de masten aan een zijde geplaatst of worden ze om en om dan links dan rechts geplaatst ?

Ik hoor het wel.

Bart

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2020, 05:13:32 »
Hoi Bart,

Welkom op het forum, interessante vraag, met hier het antwoord op het forum

André

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2020, 07:15:18 »
Hallo Bart, ook van mij een welkom.

André heeft je al een mooie link naar de encyclopedie gegeven m.b.t. je bovenleidingsvraag, een ander bron van informatie zijn de diverse video's van treinritten die op YouTube te vinden zijn van diverse trajecten, zoals onderstaande van Machinist Stefan, van Den Helder naar Alkmaar.
We beginnen de reis op het punt waar we de enkelsporige lijn op gaan.

<a href="https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99</a>
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2020, 09:49:17 »
Dank je voor het welkom en jullie tips, hier kan ik wat mee......

Mijn soldeerskills worden momenteel getest, de Sommerfeldt bouwpakketjes zijn goed te solderen.
De eersten schieten al mooi op.



Ik heb een soort mal gemaakt om ze gemakkelijk op te kunnen bouwen:



Hier heb ik de komende tijd nog wel even werk mee.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2020, 10:19:07 »
Mooi bovenleiding portaal!

Incl. nette wielafspanners.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2020, 10:54:24 »
Aan welke kant de masten staan wisselt wel eens, en het waarom is ook niet altijd even duidelijk. Bij een boog zou je verwachten dat ze aan de buitenkant van de boog staan, maar dat is niet altijd zo. In het eerste stukje van de Sloelijn staan ze juist aan de binnenkant:


Maar een stuk verderop is een boog waar ze aan de buitenkant staan. Het zou kunnen dat het iets te maken heeft met de bereikbaarheid, hoe makkelijk kunnen hulptroepen er bij komen als er aan gewerkt moet worden. Als modelspoorder heb je de vrijheid om je eigen keuze te maken en daar een reden bij te verzinnen.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2020, 14:21:58 »
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Bedankt voor je reactie.

Ik zal de zonen maar eens lief aankijken, deze maand ben ik jarig.
Hopelijk investeren ze wat in de hobby van hun pa....

Bij Sommerfeldt kun je ook onderdelen los bijbestellen, hiermee kom ik straks uit op minimaal 10 portalen voor dubbelspoor.
Een leuk begin.

groeten, Bart

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2020, 21:38:21 »
De hobbykamer is nog niet helemaal af maar ik kon het niet laten alvast een stukje rails uit te leggen.
Puur om even een idee te krijgen van de mogelijkheden.
Valt me een beetje tegen, de radius van de bochten is ook niet echt groot....



Het gedeelte voor de balkondeuren is een stuk van 160 cm waar ik dus een uitneembaar dubbelspoors gedeelte wil hebben.



De baan komt op de hoogte van de onderste plank, ook daar tweebaans (340 cm) overheen.



Onder de planken heb ik inmiddels een werkblad/tafel gemaakt zodat ik daar kan thuiswerken en mijn hobby's kan uitvoeren.
Rechts daarvan komt nog een module te staan.
Eigenlijk dus twee modules verbonden door een uitneembaar gedeelte en een wandplank.



Ik heb via MP vandaag 13 Piko NS twee assers weten te scoren, mijn dag is weer goed.



Morgen verder met de plinten en misschien nog wat hobby.....

Bart


valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2020, 21:13:09 »
Mocht er interesse in zijn, vandaag heb ik de hobbykamer afgemaakt, de laatste plinten zitten er aan.

Even een eerste opzet gedaan om een wisselstraat/opstelspoor te maken boven de werktafel.

Veel ruimte heb ik helaas niet maar we doen het er maar mee.



Van de zijkant geschoten.



Direct vooraan twee delen flexrails die ik als testbaantje heb gedacht, ik heb gemerkt dat het perfect op ooghoogte is als ik aan de tafel zit.

Ik sta open voor suggesties en tips. Het is voor mij zeker 40 jaar geleden dat ik me met H0 heb beziggehouden namelijk.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2020, 21:49:32 »
Even een klein vraagje over de Fleischmann wissels.

Ik heb er eentje waar het palletje verkeerd om gemonteerd zit zodat de wisselmotor er niet op past.
Kwestie van er uit trekken ?

Ik meen gezien te hebben dat deze er ingeklikt zit maar weet het niet zeker en wil niet de wissel beschadigen.

Iedere tip is welkom.

groeten,  Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2020, 21:55:56 »
Inderdaad eruit trekken, omdraaien en er weer in drukken.
Deze constructie is bedoeld om de aandrijving onder "het maaiveld" te kunnen laten verdwijnen.
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2020, 23:02:53 »
Hee, wat een goed idee Eric.

Dank je wel voor de tip, daar ga ik eens mee experimenteren want die wisselaanderijvingen zijn op schaal wel ongelooflijk groot.

Ondertussen heb ik een beetje rails uitgelegd om een idee te krijgen voor de module rechts van mijn werktafel.

Niks is hier definitief in dit stadium maar het lijkt wel wat te worden zo.



twee opstelsporen vooraan, een aftakking naar mijn oude draaischijf met gewone raillassen.
Dat past nog niet maar ik ga er van uit dat ik dat ook wel passend ga krijgen.

Vanaf de draaischif, net niet op de foto te zien, twee sporen naar een lokloodsje, asput en een waterkraan.

Vanwege de ruimte ben ik waarschijnlijk aan R1 en R2 gebonden, mogelijk dat het anders gaat worden zodra ik de twee tafels gebouwd heb.

Volgende klus is hout verzamelen dus.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2020, 23:09:58 »
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.

Gelukkig hoeft dat niet, de aandrijvingen hebben 2 montage-mogelijkheden. Dus gewoon omdraaien is voldoende..

Gr, Bert

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2020, 09:02:15 »
Goeiemorgen Bert.

Bedankt voor je reactie, als ik het omdraai komt de opening aan de andere kant te zitten, ik geloof dat omwisselen dan wel aan de orde moet zijn.

groeten,  Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2020, 09:51:41 »
Hangt van de leeftijd van de aandrijving af, de huidige generatie heeft zoals Bert terecht opmerkt 2 openingen voor het palletje.
De oude uitvoering heeft er maar één en daar dien je dus de omwisseltruc R=L en L=R bij toe te passen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.