Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 74657 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #390 Gepost op: 18 January 2024, 12:02:26 »
De schuiflas
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93268.msg3222382501#msg3222382501

Geen tollerantie, geen speling, geen ontsporingen.

Bas

Daar heb ik aardig wat overgangen al mee gezien waarbij je van mazzel mag spreken dat er wat overheen gaat. Plus dat gemier met die lasjes is ook niet altijd ideaal.


Fremo gebruikt ook al jaren koude overgangen, de baan daar in Rijswijk was notabene proto87 en hun lukt het ook om fatsoenlijk te rijden (praat dan effe niet over de dienstregeling). Ik heb niet het idee dat de laatste keer dat Modulebaan.nl op OntraXS! heeft gestaan er veel problemen waren. Het ontsporen op koude overgangen heeft niets met de overgang te maken als wel met de laksheid in controle en gebrekkigheid in het afstellen. 

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #391 Gepost op: 18 January 2024, 12:09:12 »
Ik en Biesenbeek zagen op de fremobaan wel een blauwe engel zijn bumper verliezen. Die ontspoorde ergens en de bumper bleef verderop haken achter iets. Ik zocht naar een noodstop knop, maar dit waren er niet  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #392 Gepost op: 18 January 2024, 12:17:51 »
Wie zonder fouten is werpe de eerste steen  :police:

Dit had overal en iedereen kunnen overkomen. Het blijft tenslotte modelbouw en in het echt gaat er ook wel eens iets mis.
Carpe Diem

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #393 Gepost op: 18 January 2024, 12:29:13 »
Uitzonderingen bevestigen de regel zegt men wel eens. Heeft verder weinig met het fatsoenlijk kunnen rijden te maken. Ken ook mensen die het lukt om 0n30 spul op code 100 yte laten onsporen omdat ze proberen wissels open te rijden met een Cobalt IP digital eronder. Dat gaat niet..

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #394 Gepost op: 18 January 2024, 13:08:04 »
 ;D

Mooie hobby hebben we toch met al die leermomentjes.  :angel:
Carpe Diem

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #395 Gepost op: 18 January 2024, 13:28:28 »
@Martin,

Wat is een bedoel je met een koude overgang?

Gr. Ad

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #396 Gepost op: 18 January 2024, 13:44:33 »
ik heet geen Martin maar een koude overgang is dat de railstaven netjes tegenover elkaar zitten zonder ze te verbinden. dus koud op elkaar zoals dat heet.

De schuiflas
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93268.msg3222382501#msg3222382501

Geen tollerantie, geen speling, geen ontsporingen.

Als dat de holygrail zou zijn zou iedereen het wel gebruiken en niet al jaren geleden afgeschaft hebben. maar ga gerust het wiel opnieuw uit vinden.
Alles staat of valt met nauwkeurig en netjes bouwen..
« Laatst bewerkt op: 18 January 2024, 13:48:32 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #397 Gepost op: 18 January 2024, 15:04:32 »
Dat dus Ad, de beste manier is eigenlijk doorlopend leggen, dan solderen en dan doorzagen en of slijpen. Aangezien dat niet tot de mogelijkheden behoort bij dit forum project is dus het gebruik van een nauwkeurige mal wel een vereiste. Op zich is de zijdelingse beweging een eenvoudige op te lossen tolerantie. Uitzetten en dat soort geneuzel is in mijn ogen zwak gelul omdat elke BB er mee te maken heeft.

Wat Duikeend zegt..

Citaat
Alles staat of valt met nauwkeurig en netjes bouwen..

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #398 Gepost op: 18 January 2024, 15:20:09 »
Citaat
Als dat de holygrail zou zijn zou iedereen het wel gebruiken
Sommigen doen gewoon niet aan vernieuwingen. Op mijn club heeft elke baan ijslands mos, er is 0 statisch gestrooid gras te vinden en gips wordt verkozen boven sculpamold. We hebben dan wel weer 4x iTrain maar ~80% ofzo kan er niet mee rijden.

Ik herinner mij alleen van BMB rijdagen dat de enige ontsporingen bijna altijd plaatsvonden bij een BNLS gast bak. Bij de BMB overgangen hoor je niet eens de kedeng kedeng geluiden. Dus ja waarom niet iedereen het heeft? Mij een raadsel.

Maar ik moet wel bekennen. Mijn code 75 spul reed over het algemeen prima op de modulebaan. Was wel 1x de derde rijtuig kwijt geraakt. Die bleef ergens aan haken en verloor zo zijn koppeling. Dat was best raar want de drie rijtuigen zijn identiek  ::). Dus  heel misschien dat er een wieltje er naast ging bij de overgang? idk

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #399 Gepost op: 18 January 2024, 15:41:35 »
De raillasjes zijn een uitermate goede oplossing voor in de Blind Boxen van de modulebanen.
Echter zodra er modules gekoppeld worden met verschillende railhoogte (Bijv. Code 83 en Code 75) zal er bij het oprijden van de hogere rails een behoorlijke tik ontstaan waarbij de treintjes mogelijk ook makkelijker ontsporen.

Grote voordeel van koud tegen elkaar , wat Fremo inmiddels ook wel heeft bewezen, is dat je ten alle tijden de railsen (verticaal) op hoogte kan stellen.
Horizontaal de boel voor elkaar is dan ook een keiharde eis binnen Fremo.
Als men dit niet voor elkaar kan krijgen met behulp van een malletje en een liniaal dan is Fremo niks voor die persoon.
Ook heeft Fremo e.e.a. keurig vastgelegd in een normenboek en is discussie uitgesloten.

Het enige wat Fremo nog niet heeft vastgelegd is de kleuren van de rijdraden onder de bak en de utiliteitsspanning.
Men gaat er gemakshalve van uit dat de rijdraden rood en blauw moeten zijn omdat dit in de afbeelding zo staat maar wordt nergens besproken.

Volgens mij heeft Fremo inmiddels wel bewezen dat het concept van de "koude overgang" goed werkt met duizenden leden en jaarlijks tientallen bijeenkomsten.

Vooralsnog hebben de modulebanen een Blind Box met alle voor- en nadelen van dien en kan er naar hartenlust geëxperimenteerd worden met nieuwe innovatieve ideeën.
BNLS is sinds begin December 2023 voortvarend begonnen een goede oplossing te vinden voor de bestaande situaties en wordt er innovatief gewerkt aan een nieuwe toekomstige oplossing.
Deze zullen eerst uitgebreid getest en besproken worden met alle gebruikers, alvorens hier details over naar buiten te brengen.
Carpe Diem

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #400 Gepost op: 18 January 2024, 15:57:18 »
Nog nooit anders gedaan dan de koude
overgang, werkt prima. Er is alleen één
maar... bouw je bakken strak en haaks.
Zet de boel thuis strak en haaks op, dus
niet effe aan elkaar bouten en klaar. Je
hebt geen haast, en het is nooit een
wedstrijd. Neem tijd voor de basis, dan
heb je meer tijd om te rijden.
Mvh Steef

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #401 Gepost op: 18 January 2024, 16:38:27 »
Mijn strijkplanken module baan zat aan elkaar vast met railschoentjes  :angel: :police: ik raad het verder niet aan, maar het heeft gewerkt  ;D (ok, 90% van het weekend..)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8966
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #402 Gepost op: 18 January 2024, 16:45:00 »
Suggestie; zouden kopse kanten van de module
voor het aankoppelen niet vervangen worden door een minder werkend plaatmateriaal?
Ik denk bv aan iets met kunststof.

Dit om werking van hout tegen te gaan onder de overgangen.

Werking door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid is toch ook een issue?

Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2024, 16:48:35 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #403 Gepost op: 18 January 2024, 16:52:15 »

Citaat
Werking door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid is toch ook een issue?

Niet echt, althans het is mij niet opgevallen en ik heb toch aardig wat shows gedraaid.
Juist met het gebruik van meerdere materialen met een ander uitzettingscoëfficiënt en temperatuurgevoeligheid werk je problemen in de hand.
Kunststof is veel gevoeliger voor temperatuur als hout bv.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #404 Gepost op: 18 January 2024, 16:54:21 »
Citaat
Dus ja waarom niet iedereen het heeft? Mij een raadsel.

Omdat het gemier met raillassen in slecht verlichte beurshallen nu niet het je van het is. Koude overgangen kun je nog voelen..