Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 74639 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #375 Gepost op: 17 January 2024, 12:21:15 »
Waren wij op dezelfde beurs?
Mijn observaties van de bnls-baan:

Zaterdag:
-Grote problemen met de Wi-Fi. Uiteindelijk opgelost door toepassing van het Eerste Gebod van Bender.
-Voortdurende storing in de rechter keerlus. Uiteindelijk leek dit veroorzaakt door het daar gestalde rollend materieel.
Gevolg: de baan stond een groot deel van de zaterdag stil.

Zondag: de middelste module veroorzaakte voortdurend ontsporingen bij vrijwel iedere trein.
Gevolg: een constant verstoorde treinenloop.

Dat is een kwestie van onvoldoende communicatie, onvoldoende coördinatie en onvoldoende naleving van technische normen.

Groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 12:25:43 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #376 Gepost op: 17 January 2024, 12:36:03 »
Gebruiken jullie zo'n frogjuicer achtig ding voor de keerlus? Ik had dat op de BMB ook wel eens. Als mijn 37 te langzaam reed, trok die te hoge piekstromen. Ik moest vaart behouden om daar niet uit te vallen. Die dingen zijn soms net even te gevoelig
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7141
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #377 Gepost op: 17 January 2024, 12:36:53 »
Ja, we waren op dezelfde beurs.

Ik belichtte slechts 1 aspect.......  :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #378 Gepost op: 17 January 2024, 12:52:33 »


En er is (nog steeds) een diskussie over de overgangen van de sporen.
Iedere maker heeft zijn eigen idee daarin, ondanks de megabiels......
Ik zag in Rijswijk 5 stuks over een afstand van 60 cm.
Allemaal "kansen"op ontsporing.


Het hele idee van de BNLS baan zijn toch standaard normen en uniforme afspraken? Dat verkleint de kans op problemen enorm en scheelt heel wat tijd met opbouwen.. Als dat allemaal juist is heb je de baan in no time rijdend..

Als iedereen zijn eigen idee doet is het vragen om problemen, ontsporingen etc etc

« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 12:54:44 door Chris80 »

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #379 Gepost op: 17 January 2024, 13:08:07 »
Mijn persoonlijke idee is dat niet iedereen even kundig is om de megabiels goed toe te passen.
Zoals Edsko al aangaf "gewoon secuur werken" is helaas niet iedereen gegeven of is de factor luchtvochtigheid en temperatuur in vooral de opslag kennelijk een probleem.
Het idee van Edsko was en is gewoon goed maar heeft kennelijk wat "tweaks" nodig.
Er is nu een idee ontstaan om de huidige megabiels te laten bestaan, echter met tweak mogelijkheden.
Dit is vooralsnog een werkbare oplossing als deze door alle gebruikers aangenomen wordt.

Zo niet dan kunnen we altijd weer gaan nadenken over andere mogelijkheden. Dit is een organisch proces.
Helaas kunnen we niet van gebruikers verwachten dat je je bak elke keer sloopt om weer een nieuw idee te testen.

« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 13:10:16 door Biessendorf »
Carpe Diem

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #380 Gepost op: 17 January 2024, 13:27:49 »
Luchtvochtigheid en temperatuur blijven altijd factoren die spelen. Bij de opbouw van de beurs staan grote deuren open, komt er (in de winter) koude lucht binnen en op beursdagen gaat de deur dicht, de verwarming aan, volk binnen en de temperatuur en luchtvochtigheid gaan omhoog. Regent het dan komen daar de uitdampende jassen nog eens bij.
Een baan bijstellen in de loop van de dag is meestal niet te voorkomen. Soms geeft een overgang die al anderhalve dag goed functioneert opeens een ontsporing. Bouten slagje losdraaien, beetje stellen en weer door. Weinig aan te doen, deal with it!

Het probleem met de overgangen verbaast mij als halve buitenstaander dan wel. Volgens mij stond  de BNLS-forumbaan in 2014 voor het eerst op Eurospoor, als het lek dan nu nog niet boven is.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 13:55:31 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #381 Gepost op: 17 January 2024, 15:40:43 »
de rij-testdag waarbij toch nog een en ander bij kwam kijken in aanpassingen.

En er is (nog steeds) een diskussie over de overgangen van de sporen.
Iedere maker heeft zijn eigen idee daarin, ondanks de megabiels......

Temperatuur, vochtigheid ed. houden zich niet aan afspraken.

Dat zijn 3 (schrijve drie) aspecten...

Testdag:
Zondag stond er een bak in de baan met uiterst brakke overgangen. De maker van deze bak kan nog een lesje elementaire spoorbouw gebruiken. En dat had onderkend moeten worden tijdens jullie rijdag. Dan had het ter plekke, samen met de bouwer, opgelost kunnen worden.
Nu lijkt het wel, of jullie elkaar niet durven aan te spreken.

Discussie overgangen:
Dit ettert maar door. Terwijl je afgelopen weekend bij talloze banen kon zien dat koude module-overgangen prima functioneren. Dat dit kunstje na 10 jaar nog altijd niet beheerst wordt bij bnls is diep triest.

Vocht en Temperatuur:
Een beetje flauw. Daar hadden namelijk alle andere banen ook last van. En daar reed men gewoon.

Doe Er Uw Voordeel Mee
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #382 Gepost op: 17 January 2024, 20:00:55 »
Het hele idee van de BNLS baan zijn toch standaard normen en uniforme afspraken? Dat verkleint de kans op problemen enorm en scheelt heel wat tijd met opbouwen.. Als dat allemaal juist is heb je de baan in no time rijdend..

Als iedereen zijn eigen idee doet is het vragen om problemen, ontsporingen etc etc

Helemaal mee eens. Die richtlijnen zijn er tenslotte niet voor niets.
We kunnen van Fremo zeggen wat we willen. Maar is wel strak geregeld, met lagere flenzen en code 60! notabene.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #383 Gepost op: 17 January 2024, 20:08:52 »
Het grootste probleem was denk ik dat de mal waarmee de megabielsen gesoldeerd werden niet bleek te kloppen.
Ik heb dit weekend gezien hoeveel dat scheelde en dan kan het niet anders dan fout gaan.
Ik heb begrepen dat er nu een nieuwe mal gemaakt is en daarmee zou het goed moeten komen.
jammer genoeg resulteren dit soort probleempjes vaak in allerlei nieuwe oplossingen terwijl er eigenlijk geen noodzaak toe is.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #384 Gepost op: 17 January 2024, 20:58:14 »
De BMB heeft een geweldige oplossing mbt de overgangen. Geen gedoe want flexibel.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #385 Gepost op: 17 January 2024, 21:02:17 »
Nee.
Het grootste probleem hier is niet een foute mal.
De foute mal is een symptoom van iets veel serieuzers.

Het grootste probleem is dat het team-bnls-baan er al jaren niet in slaagt zichzelf te verbeteren.

Groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 23:01:09 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #386 Gepost op: 18 January 2024, 06:51:46 »
De BMB heeft een geweldige oplossing mbt de overgangen. Geen gedoe want flexibel.

Thijs

Wat is die oplossing dan?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #387 Gepost op: 18 January 2024, 07:52:16 »
De schuiflas
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93268.msg3222382501#msg3222382501

Geen tollerantie, geen speling, geen ontsporingen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8966
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #388 Gepost op: 18 January 2024, 09:11:59 »
Was zo'n overgang maar altijd zo flexibel als je ouder wordt ;D.
(Relativeermodus uit)
 
Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #389 Gepost op: 18 January 2024, 09:44:53 »
Ik krijg hier jeuk van op vervelende plekken. Modulebaan.nl heeft ook de megabiels, en geen enkel probleem. Al jaren niet. ik snap het gedoe niet, behalve dat blijkbaar niet iedereen kan solderen en daar is een heel eenvoudige oplossing voor. Laten doen door iemand die het wel kan. Verder is het wel handig om tijdens rijdagen niet alleen slap the ouwehoeren, maar ook de banen te controleren op functionaliteit. Niet goed = niet mee. Maar goed, daar kunnen sommige tere zieltjes niet tegen.

Walter

ps. Koen, je kan altijd nog overgaan  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 January 2024, 09:47:43 door Hirschsprung »