Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 13:36:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Edsko Hekman
Vandaag om 13:09:35
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning  (gelezen 2496 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Gepost op: 15 December 2019, 10:53:25 »
Hallo,

Naar aanleiding van dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91149.0
ben ik op zoek naar een multimeter met True RMS functie, zodat de digitale wisselspaning op een juiste manier gemeten en weergegeven wordt.

Ik heb onderstaande gevonden:
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc165-trms-multimeter-digitaal-cat-iii-600-v-weergave-counts-2000-1340780?WT.mc_id=gshop&gclid=EAIaIQobChMI_oug5a635gIVA7DtCh1V2A4JEAQYDyABEgINJvD_BwE&tid=1457103019_73831088073_pla-780052655891_pla-1340780&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips over andere goede betaalbare True-RMS multimeters?

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2019, 11:07:21 »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2019, 14:02:53 »
Beide zijn True RMS meters. Maar in de specificaties zie ik dat wisselspanning en wisselstroom correct worden gemeten tussen 45 en 400 Hz. De frequentie van de digitale spanning is veel hoger, die ligt in de orde van 5kHz tot 10kHz. Het is dus maar de vraag of je met zo'n meter beter af bent dan met de meter die je nu hebt.

Ik snap je drang om digitale spanning precies te meten niet zo goed. Aan de ene kant zeg je dat je a-technisch bent en aan de andere kant wil je het neusje van de zalm op meetgebied.
Als je het precies wil weten zou je meer geholpen zijn met een oscilloscoop. Dan zie je niet alleen de hoogte van de spanning maar ook de pulsvorm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2019, 14:44:07 »
Ik zou eigenlijk ook niet weten ,waarom je de digitale spanningen op deze manier wilt meten. met een effectieve waarde voltmeter.
 Zoals Klaas ook al zegt ,als je het echt prcies weten wil ,moet je een oscilloscoop  gebruiken.
Puls amplitudes  worden nooit uitgedrukt in effectieve waarden ,maar in ..zoveel.. Volt P/P .(Volt piek-piek of Volts top -top.)
 Ik kan me voorstellen ,dat als de digitale centrale bezig is met het regelen van treinen de pulsengtes   steeds veranderen de effectieve waarde verandert dan ook. Het is maar de vraag of een effective waarde  daarvan jou dan iets zegt.
Groeten ,
Peter (Oud meettechnicus )
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2019, 15:01:56 »
Ik kan me voorstellen ,dat als de digitale centrale bezig is met het regelen van treinen de pulsengtes   steeds veranderen de effectieve waarde verandert dan ook.
Peter, dat klopt niet. Bij digitaal is er altijd spanning, hetzij positief, hetzij negatief. Dus de gelijkgerichte waarde is constant, ongeacht de pulslengte.
Dus een True RMS meter moet een constante spanning laten zien, mits hij de frequentie kan volgen.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2019, 15:03:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2019, 16:08:39 »
Hoi Klaas ,
Ik ben het half met je eens.   :D
De digitale spanning voor treinbesturing  zal inderdaad wel een konstante waarde laten zien op de RMS Voltmeter ,ook als de pulslengte voortdurend verandert, maar als je een puls herhalings frequentie hebt van b.v. 1 seconde hangt het van de tijdconstante af van de gelijkricht schakeling wat er aangewezen wordt.Alleen een scope (Of een sampling scope )kan dan de juiste waarde aangeven ,maar nu dwalen we een beetje af van de  digitale treinenwereld .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2019, 16:16:59 »
Peter, we dwalen niet af, maar ik heb het idee dat je een verkeerd beeld hebt van de digitale spanning. Het is een blokvormige wisselspanning die altijd dezelfde absolute waarde heeft. Dus een meter die echt True RMS meet zal altijd dezelfde waarde aangeven, ongeacht de sampling frequentie. Bovendien is de frequentie zo hoog dat zelfs als je een puls zou missen  je hoogstens een verschil van 1 promille hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2019, 16:22:51 »
Dat zou best kunnen,Klaas.  ;)
Ik heb het  digitale treinbesturingssignaal lang geleden wel eens gezien (Van mijn eigen baan )  en verwar   nu de digitale signalen  met die ik op mijn werk  moest meten.
Er is enig verschil ... ;D
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

locofiel

  • Gast
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2019, 16:38:09 »
Klaas, als ik het goed heb, zit er verschil in de golfvormen van DCC en bijv. MFX/Motorola.
DCC is een golfvorm die dezelfde vorm positief als negatief heeft, terwijl Motorola een ongelijke golfvorm genereert (en naar ik mij herinner geldt dat ook voor Selectix).
Maar corrigeer me, als ik er naast zit.  ;)


Gr,

Dirk

locofiel

  • Gast
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2019, 16:41:06 »
Dus, dat vergat ik, de gemiddelde waarde is anders dan bij DCC.
Ik zou eerder de oplossing , welke in de Encyclopedie is gedaan, toepassen. Goedkoper en werkt ook.
Eventueel een "Aliescoop" uit China bestellen voor nog geen € 20,- (DIY) en je ziet de golfvormen voorbij komen.  :D

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2019, 16:52:58 »
Dirk, Er is inderdaad een verschil tussen DCC en Motorola. Als het gaat om de gemiddelde waarde dan is die bij DCC nul omdat een positieve puls altijd gevolgd door een even lange negatieve.
Bij Motorola zijn de negatieve langer dan de positieve, zodat je daar een negatieve gemiddelde waarde meet. Dit geldt natuurlijk als je meet op DC bereik.

Maar bij digitale spanning gaat het niet om de gemiddelde waarde, maar om de absolute waarde, oftewel de waarde na gelijkrichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2019, 16:55:18 »
Dan lijkt een scoop een goede oplossing.


Gr,

Dirk

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6256
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2019, 17:24:26 »
Goede meter, heb ik zelf:
https://www.banggood.com/ANENG-AN8008-True-RMS-Digital-Multimeter-AC-DC-Current-Voltage-Resistance-Frequency-Capacitance-Test-p-1157985.html?rmmds=search&cur_warehouse=USA

Interessant, wordt ik hebberig van:
MUSTOOL MT8206 2 in 1 Intelligent Digital Oscilloscope Multimeter

Hier een pagina met diverse:
https://www.banggood.com/search/multimeter-digital.html
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2019, 17:38:20 »
Dit is wat je op een scope ziet:



Dat is echt geen signaal waar je - zelfs met een True-RMS meter - zinvolle metingen aan kunt doen.

(In dit geval: Märklin Delta 00748)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2019, 18:07:20 »
Zo zit dat dus ! Het plaatje spreekt voor zich. :D
Scoop gebruiken en je weet alles. (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen