Doel:€250.00
Donaties:€365.00

Per saldo:€115.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lok rijdt ongecontroleerd weg op programmeerspoor, meerdere centrales. door Ronald Halma
Vandaag om 17:37:12
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Scratchbuilt
Vandaag om 17:35:41
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
Vandaag om 17:24:45
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 17:22:17
Heris, waarom wel aankondigingen, maar weinig producten? door Pauldg
Vandaag om 17:19:51
On traXS 2020, 13-15 maart, Spoorwegmuseum Utrecht. door Martin Welberg
Vandaag om 17:08:29
MB-module: Stukje Frankrijk door spoorijzer
Vandaag om 17:03:10
Modelspoorbeurs Groningen 25 januari 2020 door Gerrit F
Vandaag om 16:55:56
Modules van Kees Gorter door St00mboy
Vandaag om 16:43:55
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 16:40:13
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 16:16:05
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Nullem
Vandaag om 16:00:16
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:21:36
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 15:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Peter Korsten
Vandaag om 15:05:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 15:05:34
Is dit een Cs3 bug? door bask185
Vandaag om 15:00:16
Digitaliseren oude Rivarossi 1312 uit de tachtigerjaren. door ruudns
Vandaag om 14:53:56
Oost Europa-draadje door Floris Dilz
Vandaag om 14:16:36
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:23
Modelspoor-Fair Roosendaal, 25-26 januari, Roosendaal. door jeanleblanc
Vandaag om 13:55:47
Wissel puntstuk, ervaringen met Frog juicer gevraagd. door gvandersel
Vandaag om 13:41:34
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:40:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:38:34
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 13:29:20
Oude vervallen treinen in Belgie door Wim Hesselink
Vandaag om 12:23:50
NS 6100 van GM&S door Weerd
Vandaag om 12:04:40
Serie over London Paddington Station op RTL Z door zuylen
Vandaag om 12:03:41
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 11:16:20
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:25
  

Auteur Topic: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.  (gelezen 2375 keer)

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Gepost op: 12 december 2019, 11:02:45 »
In 2017 hadden een aantal leden van TCM het benodigde bedrag bij elkaar gebracht voor een klein opslagruimte.
Met een stille hoop dat er ook ruimte zou zijn voor een kleine modelbaan.

Nadat alle benodigde vergunningen waren geregeld en een leverancier gevonden was voor de nieuwe opslagruimte, en niet onbelangrijk een locatie,
kon in mei de bouw beginnen.


De fundering is bijna klaar.


De contouren van het gebouw zijn al herkenbaar.


De ruwbouw is klaar.


Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2019, 15:02:27 »
In de weken hierna de afbouw.






Met dit als eindresultaat naar een aantal weken.

En dan moet dit er in!


Het past zoals berekend echter het bouwen aan de modules of het opzetten van enkele onderdelen van de baan gaat niet echt werken.
Niet voldoende ruimte om te werken, dan valt het definitieve besluit tot slopen en op nieuw beginnen.

]

Het demonteren opruimen van de nog herbruikbare componenten neemt de rest van het jaar in beslag.

« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 15:33:10 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2019, 15:28:43 »
In de winter maanden van 2017-2018 ontwerpen gemaakt.
De nieuwbouw is begonnen in het voorjaar van 2018.

Besloten is drie schaduwstations met elk 8 opstelsporen met een minimale lengte van 2.4m.
Deze opstelsporen zijn deelbaar in 2 gelijke delen van minimaal 1.20m.
Elk deel van 1.20m is uitschakelbaar , dit in verband met treinen waarvan de verlichting niet schakelbaar is.


Rechter deel met de keerlus.


Linker deel.


De eerst opstelsporen uitgelegd.


Het uitmeten op de lade van de benodigde wisseldecoders en boosters, terugmelders enz.


Het resultaat van al het uitmeten.

Onder het linker en rechter deel komt een lade met componenten welke gezamenlijk de drie schaduwstations en de bijbehorende sporen bedienen.
De keerlus module heeft een eigen componenten lade.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2019, 13:00:37 »
Deze modelbaan wordt bestuurd met digitale componenten van:

Lenz  (LZ100, LV101, LH100, LH101,LH01, LR101, LS100, LS110)
ROCO Keyboard 10770
Paco Cañada, (RS8 bezetmelders, Servo decoder , Booster CDE)
OM32, Ja, de oude met de 37 polige connector en alleen aanstuurbaar via een seriële verbinding.
en met eigen bouw en eigen ontwerp.

Het rail materiaal is van PECO

Zoals al eerder vermeld kunnen de opstelsporen worden uitgeschakeld.
Er is een kleine schakeling gemaakt welke het betreffende rails gedeelte bezet meld aan Koploper als dit gedeelte spanningsloos is.

Optisch kan dit dan worden waargenomen door een led.


Schakeling welke gebruikt wordt in combinatie met een wissel-decoder.

Koploper ziet het rails gedeelte dan als bezet en stuurt er geen treinen heen.
Koploper is dusdanig ingeregeld, dat als een trein moet gaan vertrekken van een uitgeschakeld rail deel,
het eerst de rails van spanning voorziet en dan de trein de opdracht geeft  om de geplande route te rijden.
Een trein die weg gezet wordt op een opstelspoor heeft als laatste opdracht het betreffende  rails deel uit te schakelen.
 
Alle wissels worden op de schaduwstations verzet door Turtels met de volgende hulpschakeling en een wissel-decoder.


Hulpschakeling voor de Turtels.

Bezetmeldingen worden door de volgende combinatie gedaan.
De RS8 bezetmelders hebben het voordeel tegenover de oude RS101 van Lenz dat ze het adres kunnen laten zien door middel van de led.


De op de foto getoonde componenten zijn goed voor 16 meldpunten.

De boosters zijn gebouwd naar een ontwerp van Paco Cañada de CDE-Booster.
Deze hebben een  instelbare uitgangsspanning en leveren 3A.


Het vermogen is begrenst door de gebruikte Trafo welke  15V  2,7Amp leveren.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18107
    • Pagina van klaas
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2019, 13:18:56 »
Ziet er uit als een zeer amnitieus project.

Het vermogen is begrenst door de gebruikte Trafo welke  15V  2,7Amp leveren.
Die 2,7A zal de nominale waarde zijn. Die is niet begrensd, bij een kortsluiting zal de stroom veel hoger worden.
Heb je niet overwogen om in plaats van de trafo een schakelende voeding te gebruiken? Die hebben meestal wel een echte stroombegrenzing. Bovendien zijn ze lichter in gewicht en meestal ook goedkoper dan een trafo.
In de booster kun je dan de bruggelijkrichter en de eerste spanningsregelaar weglaten.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2019, 15:21:39 »
Klaas

Het gebruikte materiaal is voor 90% beschikbaar gekomen uit de ontmantelde module baan van TCM.
Als ik/we opnieuw zouden moeten aankopen dan zou ik nu ook gaan voor schakelende voedingen.

Het is mij bekent dat de nominale waarde van 2.7A bij kortsluiting hoger zal zijn.

We vertrouwen er ook op, dat de boosters die maximaal 3a kunnen leveren, bij een volledige sluiting afschakelen.
In het verleden is op verschillende beurzen gebleken dat ze dat ook netjes doen. 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2019, 12:55:08 »
De oppervlakte welke gebruikt kan worden voor de  modelbaan is 6,80m x 2,95m met een diepte van af binnenzijde U van 1,45m.

Hier bij toon ik het sporenplan voor de laagste laag 0.


Niveau 0

Rechts onder, waar de rode lijnen ophouden, zit in de tekening de overgang naar het volgende niveau.

Het sporenplan voor laag 1 en 2


Niveau 1 en 2


De basis: het verrijdbaar onderstel.


Het passen van de rails en wissels voor de opstelsporen.

Tussen de verschillende niveau komtt een afstand van 15cm, hierdoor zijn de 8 opstelsporen per laag goed bereikbaar.


Elk niveau is bekleed met 2mm kurk  van de rol.

Na het uitleggen van de rails werd het echt tijd deze laag te gaan afmonteren en te testen.


Een prettige hoogte om aan de panelen te werken.


De geleiders voor de componentenlade.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2019, 11:47:42 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1689
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2019, 18:25:34 »
Een hele klus.
(geweest), maar nu ook nog.

 (y) (y)
Ronald Visser
(op de witte muur komen de blauwe wolken??)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2019, 19:21:13 »
Erg mooi Frans dat je nu deze baan op het forum zet. (y)

Ben benieuwd naar de update's.

Kees.

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2019, 10:53:34 »
In 2018 is de meeste tijd gaan zitten in het bouwen van de 3 schaduwstations en het aanleggen van de bedrading.

Elk opstelspoor heeft uit 3 meldpunten er zijn 48 opstelsporen zijn.
Elke 4 opstel sporen hebben een eigen booster met het bijbehorende daal of stijg spoor.
In elk stijg of daal spoor heeft elke 90cm (lengte flex rails) een melder.
Elke wissel heeft een melder.

Hierdoor is op de 2 lades welke onder laag O is gemonteerd de volgende componenten gemonteerd.

4x wisseldecoder (Lenz LS10/110 2e generatie) met hulpschakeling voor de Turtels.
12x Booster (Paco Cañada CDE-Booster).
6x wissel decoder (Lenz LS10/110 2e generatie) met hulpschakeling voor het kunnen uitschakelen van de opstelsporen
18x bezetmelder (Paco Cañada RS8) en stroommeet schakelingen.

Alle verbindingen tussen de modelbaan en deze componenten worden gemaakt met 25 polige stekkers.
De verbinding tussen de lade en de modelbaan gebeurt met een 25 polig kabel Male/Male of Female/Female.
De stekker voor wisseldecoder, bezetmelder, zijn dus danige gemonteerd dat bij verkeerd aansluiten er niets stuk gaat.
De stekker voor de voeding van de boosters en de aansturing passen niet op elkaar.


Gebruikt stekker print gemonteerd aan de modelbaan.

   
Een uitsnede van de componenten opstelling waarbij de stekker opstelling te zien is.
Als kabelgoot wordt gebruik gemaakt van bindruggen.   
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 16:26:45 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2019, 12:12:26 »
Een paar foto`s van de verrichte werkzaamheden in 2018.


Het houtwerk is gelegd en pas gemaakt.


Rails, rails en rails


Het laatste stijgspoor.


Alle rails is gelegd en afgemonteerd


Genieten van het laten rijden van treinen.


De winterstop
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 10609
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2019, 12:19:28 »
Een paar foto`s van de verrichte werkzaamheden in 2018.


Je bedoelt denk ik 2019?

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2019, 10:09:22 »
Ronald:

Nee het is echt 2018.

Een paar foto`s van de bovenste laag welke uiteindelijk de paradesporen zullen worden.
Het 3e spoor is een omloopspoor.


Rechts met de aftakking voor het station.


Links met de aansluiting op het paradespoor.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2019, 11:21:47 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 125
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2019, 10:32:35 »
De tekening van de paradesporen en aansluiting.


Groen zijn de zichtbare paradesporen.
Geel de aansluiting voor het station.
Grijs is verborgen en aansluiting op de opstelsporen.

In koploper per tabblad uitgewerkte baandelen.


Paradesporen.



Laag 1 en 2


Laag 0 met keerlus.


Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 10609
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2019, 10:42:09 »
Ronald:

Nee het is echt 2018.

Ok... dus het ligt stil qua bouw? Jullie rijden alleen?