Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:39:22
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 10:37:48
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door R1954
Vandaag om 10:31:25
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 22107 keer)

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6157
Slugs & Andere Rariteiten
« Gepost op: 09 December 2019, 21:12:39 »
Q: Wat doet men in Amerika als meer trekkracht wordt vereist maar niet het extra vermogen van een 2e loc?
A: Men neemt een "slug"!

Zo'n slug is een gereduceerde loc (meestal een bestaande, soms complete nieuwbouw) die geen eigen dieselgenerator heeft maar nog wel de tractiemotoren in de draaistellen. Deze krijgen stroom van de aangekoppelde normale loc.
In dit topic wil ik wat informatie geven over dit fenomeen en later verslag doen van mijn poging om zelf zo'n ding te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2020, 21:46:02 door Reinout van Rees. Reden: Titel weer aangepast :) »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6157
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2019, 21:34:18 »
De slug is er in veel varianten:

* in zijn meest radicale vorm alleen nog het frame met de trucks; geen cabine,
   huif verlaagd, beton als compensatie voor de afwezige diesel
* sommige worden uitgeschakeld bij hogere snelheid
* of de tractiemotoren worden in het "serie\parallelle" schakelplan van de loc
   opgenomen
* dynamic braking kan soms aanwezig blijven
* de cabine kan gehandhaafd worden als stuurstand
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6157
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2019, 22:59:59 »
Nog wat info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Slug_(railroad)
De slug is vrij onbekend in Europa maar op deze site staat 1 van de SNCF.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2019, 00:29:35 door Bert van Gelder »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0


RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6157
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2019, 23:27:26 »
Bedankt voor de mooie foto's  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6157
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2019, 00:01:48 »
CSX 1023 is denk ik een GP geweest.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2019, 01:26:29 »
GP9. Oud beestje dus.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2019, 06:38:03 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2019, 07:55:41 »
Er is geen extra vermogen nodig. Het idee is dat er meer aangedreven wielen zijn om het vermogen kwijt te kunnen. Met hetzelfde vermogen meer trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2019, 08:12:13 »
Wat is het verschil met een cow and calf?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2019, 08:13:55 »
Volgens mij heeft het calf wel de dieselgenerator maar alleen niet de besturing, wezenlijk anders kan een unit met alleen de elektromotoren.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25968
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2019, 08:26:12 »
Hoi Jacob.
Zo dit is wat je noemt nog eens iets anders dan anders!
Leuk en interessant onderwerp. Ga het lekker volgen  :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2019, 09:02:28 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Staat in de wiki link in bericht #2. Het belangrijkste doel is het vergroten van de trekkracht door meer wielen. Dat gaat ten koste van de snelheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17802
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2019, 10:02:20 »
Slugs zijn leuk :) Vooral omdat je zoiets hier niet ziet. Mijn favoriete maatschappij Southern Pacific heeft ze ook gehad en noemde ze TEBU (Tractive Effort Booster Unit):

- http://espee.railfan.net/sptebu.html

Het artikel schrijft dat deze alleen tussen bepaalde type GP40's gehangen konden worden vanwege de MU besturing (MU = Multiple Unit).

« Laatst bewerkt op: 10 December 2019, 10:20:50 door Ronald Halma. Reden: haakje sluiten vergeten »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2019, 13:02:06 »
Niet helemaal alleen Amerikaans. Ik kan er geen foto meer van vinden maar op Antwerps haven trein heeft in de 90-ter jaren een V60 met een kalf rond gereden. Misschien weet iemand anders hier meer van?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.