Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:00:28
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 24596 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2019, 13:09:03 »
Een kalf is iets anders dan een slug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2250
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2019, 13:12:37 »
Inmiddels de foto terug gevonden. NMBS reeks 80 (V60) met slag/kalf of hoe je dat ding ook wilt noemen:

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2019, 14:35:53 »
Deze heeft, denk ik, de diesel nog. Omdat de aandrijving dieselhydraulisch is, is deze ook niet als slug te gebruiken op de voornoemde wijze.
Wel leuk om te weten, deze combinatie. En voor iemand met een Belgische baan iets aparts om te bouwen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2019, 14:50:19 »
Daar is iemand in België al mee bezig geweest: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=2692.0
Daar zie je dezelfde foto.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald1974

  • Gast
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #19 Gepost op: 10 December 2019, 15:31:51 »
Een paar jaar geleden zelf een Slug gebouwd uit restanten van een GP38-2 neus in N schaal uit de tijd dat ik nog Amerikaans reed.
Voor de maten van het onderstel heb ik de maten over genomen van een GP7.













Mvg Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2019, 15:37:31 door Ronald1974 »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #20 Gepost op: 10 December 2019, 16:27:29 »
Deze heeft, denk ik, de diesel nog. Omdat de aandrijving dieselhydraulisch is, is deze ook niet als slug te gebruiken op de voornoemde wijze.
Wel leuk om te weten, deze combinatie. En voor iemand met een Belgische baan iets aparts om te bouwen.

Tuurlijk wel. Ook hier is een slug van te maken.
ipv van stroom kabels koppel je twee olie slangen. Als een pto zoals op elke trekker zit.
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #21 Gepost op: 10 December 2019, 17:38:18 »
Daar dacht ik ook aan toen ik het net getypt had, Mark. Daarom nog even "op de voornoemde wijze" erbij gezet  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #22 Gepost op: 10 December 2019, 19:58:56 »
Als je op de foto van Bart, het gedeelte waar het loknummer staat, wegschuift, is er een bediening voor "het Kalf ".

De Canadezen en Amerikanen hadden ook op de hoofdlijnen zgn B-units. Loks zonder bestuurderscabine, maar wel met eigen motor.

Groeten, Alexander

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2250
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #23 Gepost op: 10 December 2019, 20:05:52 »
De Canadezen en Amerikanen hadden ook op de hoofdlijnen zgn B-units. Loks zonder bestuurderscabine, maar wel met eigen motor.

Yep. zie de A en B units hiervan:

Zo konden ze een heleboel vermogen koppelen en toch maar 2 machinisten + een conducteur op de trein hebben. Anders was in het vooroorlogse door de vakbond afgedwongen 2 machinisten per lok nodig, en toen was arbeid ook al duur.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #24 Gepost op: 10 December 2019, 20:20:12 »
Boosters en B_units zijn hier ook welkom.
De naam van het topic kan wel zo blijven, want ik ga zelf nog een slug bouwen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #25 Gepost op: 10 December 2019, 20:28:32 »
kleine aanvulling, die eerste diesels kwamen natuurlijk niet in de buurt van die grote stoom broers, 1000KW per unit
later liep dit redelijk snel omhoog , met de ontwikkeling van betere diesels
dus om concurrerend te zijn met stoom was een multiple diesel set een must
Cor

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #26 Gepost op: 11 December 2019, 15:07:53 »
Inderdaad, Cor. Voor het vermogen nam men boosters, voor meer tractie slugs.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2019, 15:33:37 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #28 Gepost op: 11 December 2019, 19:11:09 »
Nog een.





Daar waar Harbor op staat is een brandstoftank.
Jeroen

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #29 Gepost op: 11 December 2019, 22:13:56 »
Deze slug is wel grappig omdat de loc gewoon nog uiterlijk volledig in tact is.

De slug, (voorste loc) is in 1950 op de wereld gekomen als SW1200.

https://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=56211
« Laatst bewerkt op: 11 December 2019, 22:19:09 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...