Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 15:17:41
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 24567 keer)

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Slugs & Andere Rariteiten
« Gepost op: 09 December 2019, 21:12:39 »
Q: Wat doet men in Amerika als meer trekkracht wordt vereist maar niet het extra vermogen van een 2e loc?
A: Men neemt een "slug"!

Zo'n slug is een gereduceerde loc (meestal een bestaande, soms complete nieuwbouw) die geen eigen dieselgenerator heeft maar nog wel de tractiemotoren in de draaistellen. Deze krijgen stroom van de aangekoppelde normale loc.
In dit topic wil ik wat informatie geven over dit fenomeen en later verslag doen van mijn poging om zelf zo'n ding te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2020, 21:46:02 door Reinout van Rees. Reden: Titel weer aangepast :) »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2019, 21:34:18 »
De slug is er in veel varianten:

* in zijn meest radicale vorm alleen nog het frame met de trucks; geen cabine,
   huif verlaagd, beton als compensatie voor de afwezige diesel
* sommige worden uitgeschakeld bij hogere snelheid
* of de tractiemotoren worden in het "serie\parallelle" schakelplan van de loc
   opgenomen
* dynamic braking kan soms aanwezig blijven
* de cabine kan gehandhaafd worden als stuurstand
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2019, 22:59:59 »
Nog wat info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Slug_(railroad)
De slug is vrij onbekend in Europa maar op deze site staat 1 van de SNCF.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2019, 00:29:35 door Bert van Gelder »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2019, 23:27:26 »
Bedankt voor de mooie foto's  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2019, 00:01:48 »
CSX 1023 is denk ik een GP geweest.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2019, 01:26:29 »
GP9. Oud beestje dus.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2019, 06:38:03 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2019, 07:55:41 »
Er is geen extra vermogen nodig. Het idee is dat er meer aangedreven wielen zijn om het vermogen kwijt te kunnen. Met hetzelfde vermogen meer trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11750
    • Mijn fotoarchief
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2019, 08:12:13 »
Wat is het verschil met een cow and calf?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2019, 08:13:55 »
Volgens mij heeft het calf wel de dieselgenerator maar alleen niet de besturing, wezenlijk anders kan een unit met alleen de elektromotoren.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2019, 08:26:12 »
Hoi Jacob.
Zo dit is wat je noemt nog eens iets anders dan anders!
Leuk en interessant onderwerp. Ga het lekker volgen  :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2019, 09:02:28 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Staat in de wiki link in bericht #2. Het belangrijkste doel is het vergroten van de trekkracht door meer wielen. Dat gaat ten koste van de snelheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2019, 10:02:20 »
Slugs zijn leuk :) Vooral omdat je zoiets hier niet ziet. Mijn favoriete maatschappij Southern Pacific heeft ze ook gehad en noemde ze TEBU (Tractive Effort Booster Unit):

- http://espee.railfan.net/sptebu.html

Het artikel schrijft dat deze alleen tussen bepaalde type GP40's gehangen konden worden vanwege de MU besturing (MU = Multiple Unit).

« Laatst bewerkt op: 10 December 2019, 10:20:50 door Ronald Halma. Reden: haakje sluiten vergeten »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2250
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2019, 13:02:06 »
Niet helemaal alleen Amerikaans. Ik kan er geen foto meer van vinden maar op Antwerps haven trein heeft in de 90-ter jaren een V60 met een kalf rond gereden. Misschien weet iemand anders hier meer van?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.