Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Piko NS1100, materieelbespreking  (gelezen 225484 keer)

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #750 Gepost op: 21 January 2022, 08:24:06 »
Jeroen, dat kan natuurlijk ook! Dan heb je een sleper nodig en een decoder… en twee of wat meerdere draadjes om solderen  :) ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #751 Gepost op: 21 January 2022, 08:27:03 »
Precies, en dat is toch een heel stuk goedkoper 🤪

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #752 Gepost op: 21 January 2022, 09:46:36 »
@Jeroen Haha ja uiteraard  :D

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #753 Gepost op: 21 January 2022, 13:27:06 »
Ook andere wielstellen? Of neem je eventuele problemen met doorverbindingen via de slepers op de wielen voor lief?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #754 Gepost op: 21 January 2022, 14:07:33 »
Heeft al iemand 'm in bezit? Ik ben wel benieuwd naar foto's (y)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #755 Gepost op: 21 January 2022, 14:33:08 »
ja net 2 minuten, maar ben aan het werk.... wil het later wel doen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #756 Gepost op: 21 January 2022, 15:37:39 »
Ook andere wielstellen? Of neem je eventuele problemen met doorverbindingen via de slepers op de wielen voor lief?

Ja, dan wordt het inderdaad AC wielstellen en een sleper bij Piko bestellen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #757 Gepost op: 21 January 2022, 16:09:10 »
hierbij direct uit de doos

IMG_9583 bewerkt_f by Sicco Dierdorp, on Flickr

klik op de link voor groooooooooot

Heel mooi snoepje, die wat te grote 6 is jammer, waarom lukt het Piko nou maar niet om locnummers GOED aan te brengen? Dit is al de zoveelste op rij. Niet zo heel erg dit keer, maar toch
« Laatst bewerkt op: 21 January 2022, 16:24:30 door Sicco Dierdorp »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #758 Gepost op: 21 January 2022, 17:43:46 »
Ja, dan wordt het inderdaad AC wielstellen en een sleper bij Piko bestellen.

Waarom niet gewoon de wielstellen laten zitten? Scheelt je al snel 25 euri. Voor welke problemen met de stroomafname ben je bang? Er zijn wel meer merken die hun AC (drierail) modellen gewoon met geisoleerde wielen uitbrengen. Eventueel kan je de afstand tussen de wielen iets kleiner maken (uit mijn hoofd: 14,0mm ipv 14,3mm) door ze iets naar elkaar toe te drukken in een klein bankschroefje. Draadjes doorverbinden, sleper er onder (decoder er in)en rijden maar.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2022, 17:45:22 door Fritsprt »
Groet Frits

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #759 Gepost op: 21 January 2022, 18:08:00 »
Ja, dat kan ook. Hangt er vanaf of de fabrikant de AC wielstellen met hogere flenzen heeft of niet. Bij Märklin wissels rijden de treinen op het puntstuk namelijk op hun flenzen i.p.v. op de wielbanden. Op zich kan het met DC wielstellen wel, maar de modellen lopen meestal met de AC wielstellen rustiger over de wissels.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #760 Gepost op: 21 January 2022, 21:16:19 »
Sleper er onder is sneller gezegd dan gedaan denk ik zo….is daar ruimte voor bij een 2 rail model?

Sicco, heb je een foto van de onderkant?
gr. Ed

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #761 Gepost op: 21 January 2022, 21:41:43 »

Dat is nu juist het grote pluspunt van Piko t.o.v. Roco. Alle vier de assen blijven aangedreven bij een AC model en het draaistel is in de regel al helemaal voorbereid. Bij de 2200 in ieder geval wel.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 January 2022, 09:55:55 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #762 Gepost op: 23 January 2022, 19:57:30 »
klik op de link voor groooooooooot

Heel mooi snoepje, die wat te grote 6 is jammer, waarom lukt het Piko nou maar niet om locnummers GOED aan te brengen? Dit is al de zoveelste op rij. Niet zo heel erg dit keer, maar toch

Dank voor de scherpe foto Sicco, die is mooi duidelijk! (y)

Dat de 6 iets te groot is stoort me niet. Het viel me eigenlijk pas op toen de aandacht erop werd gevestigd. Ik vind het model er bijzonder fraai uitzien. De grove ruitenwissers zijn bekend, verder prima. De exercitie van Jeroen heeft dan ook mijn buitengewone aandacht. Dat scheelt de nodige pegeltjes die zouden kunnen worden ingezet om er een fatsoenlijke decoder voor aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2022, 19:59:36 door 1200blauw »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #763 Gepost op: 25 January 2022, 14:21:32 »
hierbij direct uit de doos

IMG_9583 bewerkt_f by Sicco Dierdorp, on Flickr

klik op de link voor groooooooooot

Heel mooi snoepje, die wat te grote 6 is jammer, waarom lukt het Piko nou maar niet om locnummers GOED aan te brengen? Dit is al de zoveelste op rij. Niet zo heel erg dit keer, maar toch

Die 6 is volledig zoals de NS het zelf beschreven heeft.
Ik heb voor de volledigheid even het originele NS document erop nageslagen:



De 6 altijd groter. Dit is met veel lettertypen, puur om het optisch goed te houden.
Hetzelfde geldt voor de 8, 9 en 0.  (y)
Gr. Silvester

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #764 Gepost op: 25 January 2022, 15:13:57 »
Ik weet dat de cijfers met ronde bovenkanten wat groter waren, alleen is het leuke met het optische doel nou juist dat het niet echt opvalt, en bij het model dus wel (een beetje)
Als je foto's van de 1146 op Flickr kijkt moet je goed kijken om het te zien, bij het model wat minder  ;D
Hoe dat dan kan weet ik ook niet en ja misschien moet ik in dit geval niet over Piko oordelen  ;)