Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 18:57:26
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 18:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 18:46:22
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
  

Auteur Topic: Piko NS1100, materieelbespreking  (gelezen 195109 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #390 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:24:18 »
Even hiervoor was volgens mij al geconcludeerd dat het hoogstwaarschijnlijk was/is om bij stationnementen zichtbaar te hebben of het raam open of dicht is....

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #391 Gepost op: 29 augustus 2020, 16:27:39 »
vandaag ook de 1100 opgehaald, vind het een geweldige locomotief, maar ik heb 1 min puntje ontdekt en dat is dat de 1100 niet 100% kortkoppeld en dat is wel een kleine teleurstelling, zit 2mm ruimte tussen de buffers.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #392 Gepost op: 29 augustus 2020, 18:35:07 »
Buffer aan buffer kortkoppeling, met mechaniek lijkt me ook heel lastig te realiseren bij een 1100 model.
(en bij andere loks waar de buffers aan de draaistellen zitten)
Je moet dan namelijk het kortkoppelmechaniek in het draaistel inbouwen, in plaats van zoals gebruikelijk in het chassis.

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #393 Gepost op: 29 augustus 2020, 21:34:24 »
Kan iemand de foto's maken naast elkaar zetten met 1100 van Piko en Roco?
Groet Arno

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #394 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:15:26 »
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.
1136 Piko en 1145 Roco
1136 Piko en 1204/1219 Roco.
Mvg Jamie

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #395 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:38:51 »
Buffer aan buffer kortkoppeling, met mechaniek lijkt me ook heel lastig te realiseren bij een 1100 model. (en bij andere loks waar de buffers aan de draaistellen zitten). Je moet dan namelijk het kortkoppelmechaniek in het draaistel inbouwen, in plaats van zoals gebruikelijk in het chassis.

Ik heb wel een Lima gruppe 26 waarbij de kortkoppeling niet met een zwenkmechanisme, maar met een uitschuifmechanisme aan het draaistel zit bevestigd. Draait het draaistel dan schuift de koppeling een paar mm naar buiten, werkt ook bij krappe bogen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #396 Gepost op: 30 augustus 2020, 14:09:33 »
Ook bij de SGB is de 1136 gearriveerd. Nu hebben we er dus twee...

Reinier

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7513
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #397 Gepost op: 01 september 2020, 10:41:44 »
Buffer aan buffer kortkoppeling, met mechaniek lijkt me ook heel lastig te realiseren bij een 1100 model.
(en bij andere loks waar de buffers aan de draaistellen zitten)
Je moet dan namelijk het kortkoppelmechaniek in het draaistel inbouwen, in plaats van zoals gebruikelijk in het chassis.
Je hebt helemaal geen kortkoppeling nodig om buffer aan buffer te rijden. Bij mijn 1100-en voldoet een koppelstoel met een haak die 2mm achter de bufferschotels is gesitueerd. De positie van de haak zorgt voor een korte koppelafstand (buffer aan buffer) en de de vorm van de stoel voor een geleiding van de beugel en de mogelijkheid van geduwd rijden zonder overbufferen. Ook mogelijk bij niet draaistellocs, alleen moet je dan even zoeken naar de juiste positie van de haak.



Märklin 1139 met koppelstoel
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #398 Gepost op: 01 september 2020, 10:51:40 »
Bedoel je geen kortkoppeling of geen kortkoppelmechanisme?
Groet Frits

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7513
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #399 Gepost op: 01 september 2020, 11:11:41 »
Mechanisme.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #400 Gepost op: 01 september 2020, 14:32:32 »
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.
1136 Piko en 1145 Roco

Niemand?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #401 Gepost op: 01 september 2020, 22:15:58 »
Hallo DE-II, Hoe werkt dat dan? Want in een bocht wordt de afstand korter en haken de buffers in elkaar................
Groet Frits

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #402 Gepost op: 01 september 2020, 23:35:39 »
Het maakt sowieso al een heel verschil als de buffers meedraaien met het draaistel, in vergelijking met een lang rijtuig waar de buffers aan de bak zitten.
De hoek die de koppeling maakt met een draaistel-met-buffers is veel kleiner.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7513
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #403 Gepost op: 02 september 2020, 12:21:42 »
Hallo DE-II, Hoe werkt dat dan? Want in een bocht wordt de afstand korter en haken de buffers in elkaar................
De koppelstoel is star op het draaistel gemonteerd en kan dus niet bewegen. De voorkant van de koppelstoel ligt tegen de koppeling van rijtuig of wagen aan.  Het kortkoppelmechanisme van het rijtuig of de wagen zorgt ervoor dat er uitzettingsruimte blijft in bogen en de boel niet ontspoort. De buffers blijven in bogen dus vrijwel tegen elkaar aanliggen en overbufferen niet.

Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #404 Gepost op: 03 september 2020, 19:15:09 »
Beste  forumleden

Wellicht een beetje off-topic, maar ..

Ik wil overweeg de H0 Piko 1100 loc aan te schaffen voor inzet op een DCC baan. Geluid boeit me niet, dus het wordt dan de DC versie met een los aan te schaffen decoder.

Zijn er mensen die al concrete rij-ervaring hebben met bepaalde decoders?

Ik twijfel nu tussen ESU lokpilot en een D&H. Ik streef vooral een soepel rijgedrag na. Programmeren doe ik met een multimaus en kan daarmee geen CV’s uitlezen. Mijn beschouwing tot nu toe:

PIKO decoder
Mijn lokale modelspoorwinkel adviseert sinds enige tijd om een decoder in te bouwen van hetzelfde merk als de loc. Echter, mijn ervaring met Piko decoders in Piko locs is niet overtuigend:
Nadat een ESU lokpilot in een Piko Traxx overleed heb ik daar (op basis van het advies van de winkel) een Piko decoder ingezet. Dat werkt.
-Ik heb twee Piko hondekoppen; één met een lokpilot en één met een Piko decoder. De hondekop met lokpilot rijdt toch netter.
-De handleiding van de betreffende Piko decoder is slecht. Op één of andere manier kon ik voor de Piko decoder (voor mijn gevoel) beter een Uhlenbrock handleiding gebruiken. Gezien de uiterlijke overeenkomsten is een Piko decodeer volgens mij een Uhlenbrock maar laten we discussie daarover in een ander draadje doen.

ESU lokpilot
Doet het bijna altijd goed. Tot nu toe slechts twee gevallen waarin een en ander niet tot een goed resultaat leidde:
-Bovengenoemde Traxx van Piko
-Rivarossi mat ’46. Daar zit nu een Mashima motor in met een D&H decoder. Nog niet helemaal soepel maar het volstaat. Dat ’t nog niet helemaal naar wens is heeft waarschijnlijk meer met de motor te maken dan met de decoder.

D&H
Hiervan heb ik er slechts twee, die hun werk naar behoren doen:
-Bovengenoemde Rivarossi mat ‘46
-Roco NS 2400, die rijdt nu mooi.

Ben benieuwd naar ervaringen en wellicht ook adviezen voor een passende decodeer in 1100 van Piko.

Groet juroen