Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Piko NS1100, materieelbespreking  (gelezen 194202 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #30 Gepost op: 06 december 2019, 02:40:05 »
Ik vind het een pracht van een loc, de blijkbaar foute vignetten vielen mijzelf niet eens op. Schuin van voren heeft de loc toch wel een erg stemmige uitstraling, ook de gaas-roosters achter de ronde ramen begeesteren. Ik denk dat dit model er wel komt bij mij.
Groeten,
Richard

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2019, 09:02:28 »
Dan maar een eerste aanzet tot directe vergelijking.

Wat mij als eerste opvalt: de Roco is helemaal niet slecht, bedenk dat het model meer dan 30 jaar geleden is ontwikkeld. Wel is alles toch wat grover uitgevoerd behalve de ruitenwissers, die zijn op de Piko echt te dominant, mogelijk ook door de zilveren kleur.
In detaillering en afwerking (gietnaad cabine etc) is de Piko natuurlijk een stuk beter, kijk maar naar vrijwel alles op het dak, de lampringen, sierbelijning etc. Naar de kleur ben ik ook erg benieuwd, dat is van een foto altijd lastig in te schatten maar de Roco is naar mijn mening altijd te licht geweest voor de juiste beleving.
Ik ben verder benieuwd naar de technische kant: aandrijving, onderstel en verlichting waren bij Roco natuurlijk niet meer van deze tijd.
Of het prijsverschil gerechtvaardigd is, is persoonlijk en voor iedereen anders, maar behalve de te grote vishaken (die er van mij uberhaupt af moeten) en wat dominante ruitenwissers zie ik een veel betere loc.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2019, 09:18:34 »
Hoe is het onderstel en de aandrijving van de Roco niet meer van deze tijd? Het ding rijdt voortreffelijk.
De verlichting is knudde en het model is zeker grover. Toch denk ik dat je beide modellen best naast elkaar op de baan kan hebben.
Ik zie inderdaad geen reden voor vervanging en hoef er ook niet meer. Maar heeft Roco voor de liefhebber al de blauwe variant met a-sein en logo uitgebracht?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #33 Gepost op: 06 december 2019, 09:27:01 »
Jawel, dat is de Roco 63896

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Re: Piko 2019
« Reactie #34 Gepost op: 06 december 2019, 10:04:29 »

Dat is met het blote oog niet echt 123 waar te nemen, zelfde geldt voor opschriften op de stelbalk, ik snap dat het moet kloppen, maar je moet verdraaid goed kijken om te lezen wat er staat, zekers als de trein voorbij rijdt.


Kan het niet laten even te reageren. De logo's zijn te groot, dat is wel duidelijk. Roco leverde in de jaren '80 ook de 1100 met stickers voor vignetten. Die waren ook te groot, maar maakte het voor sommigen mogelijk een turquoise Roco van vignetten te voorzien in een what if versie.  :)

Ik heb de lok nog niet in het echt gezien, maar deze ziet er prima uit. Ik herken zo nog niet de verschillen (behalve het raam in de deuren) tussen de Roco en de Piko. De Roco vond ik altijd een prima model. Belangrijkste probleem dat ik meestal heb is de kleur van het berlijns blauw. Over het algemeen in model veel te licht en veel te mooi. Dus dat zal wel overspuiten worden als ik er een koop en dan maak ik meteen de vignetten goed qua grootte   ;)

Over de leesbaarheid van opschriften. Eens dat dat vaak onzin is, maar wel leuk.

Leesbaarheid in extremo:



Op deze lok zitten een geëtst messing nummerplaat, met daaronder nog een messing geëtste fabrieksplaat

Het is haast vanzelfsprekend dat in de nummerplaat keurig Nederlandsche Spoorwegen is te lezen in het juiste lettertype, maar de fabrieksplaat slaat alles. Er staat een foto van zo'n plaat in het 8100 boek en op deze miniscule plaat in model lees je keurig in het midden Centrale Werkplaats en daaronder Tilburg met daar weer onder fabrieksnummer en jaartal.

Is iets leuks voor een tentoonstelling, maar ik zal er wel een grote loep boven moeten hangen, want met het blote oog is dat onmogelijk leesbaar. Op deze foto's dus ook niet en mijn macro lens lukt dit ook niet


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2019, 10:31:18 »
Hoi allemaal,

Reden voor mij om deze machine aan te schaffen, is het geluid. Ik zou dus erg geinteresseerd zijn in een geluidsfragmentje.

Als de rij eigenschappen gelijk zijn aan de 2200, zal dat wel goed komen.

ivo

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2019, 10:43:01 »
Hoe is het onderstel en de aandrijving van de Roco niet meer van deze tijd? Het ding rijdt voortreffelijk.
De verlichting is knudde en het model is zeker grover. Toch denk ik dat je beide modellen best naast elkaar op de baan kan hebben.
Laat ik dat even nuanceren: de vervangingsmarkt bestaat natuurlijk voor een groot deel uit de pre-digitale roco's met de oude veeraandrijving, dus knorrig, lawaaiig en te langzaam. De latere cardanversies rijden natuurlijk beter maar over het algemeen vind ik de motoren nog steeds te veel herrie specifieke geluiden maken.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2019, 11:38:36 »
de blijkbaar foute vignetten vielen mijzelf niet eens op.

Die verkeerde vishaken zijn een kwaaltje van Piko, meestal zie je dat alleen bij de "hobby" modellen want bij de 2200 is het weer dik in orde.
Ze zijn gelukkig minder groot als bij de beroemde Piko NS 1906  ;D
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2019, 12:04:00 »
vind die 1906 wel t meest geslaagde NS-fantasiemodel tot dusver.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #39 Gepost op: 06 december 2019, 12:11:17 »
In het licht van alle lof die Piko de laatste tijd voor haar modellen krijgt toegewuifd, is die misser met het logo wel een zware teleurstelling en dit schreeuwt om een verbeterde versie / tweede run. Ik rij geen Nederlands, maar zou hem, als dat het geval was, met dit opzichtige manco niet aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2019, 12:53:47 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Re: Piko 2019
« Reactie #40 Gepost op: 06 december 2019, 12:11:48 »
Hallo

Weer iets geleerd :)

Zijn ze ooit door hoge vervangen, of altijd zo gebleven?

Bart

De korte cabine ramen van de 1151-1159 zijn later vervangen door lange cabineramen.
Alleen de 1160 heeft zijn korte cabine ramen behouden van Fabriek tot sloop.

Hier 1160 geel/grijs met: Korte ramen/Vierkante buffers/Botsneus
https://treinposities.nl/foto/12613

Mvg Jamie



Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #41 Gepost op: 06 december 2019, 12:13:36 »
Ik vind het wel mooi dat de handgrepen naast de deur aan de onderkant onder de kap verdwijnen (zoals het hoort) en niet, zoals bij Roco, lekker makkelijk, in een gaatje in de kap.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2019, 13:06:52 »
Laat ik dat even nuanceren: de vervangingsmarkt bestaat natuurlijk voor een groot deel uit de pre-digitale roco's met de oude veeraandrijving, dus knorrig, lawaaiig en te langzaam. De latere cardanversies rijden natuurlijk beter maar over het algemeen vind ik de motoren nog steeds te veel herrie specifieke geluiden maken.

De oude knoraandrijving zit volgens mij alleen in de eerste blauwe en turkooise (met groene bies) producties. Roco heeft de aandrijvingen van alle oude modellen al eind jaren tachtig überarbeitet. Dus ik denk dat de meeste Roco 1100'en in omloop de moderne aandrijving hebben en de aandrijving van de Pikolocs lijkt daar sprekend op.

Maar het is een mooi modelletje die Piko 1100. Ik zag dat hij in de Piko webshop al leverbaar is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #43 Gepost op: 06 december 2019, 13:10:48 »
Geen gezicht,die 1160 met kleine cabinedeur ramen.
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Casmir

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #44 Gepost op: 06 december 2019, 14:08:11 »
Zo van voren vind ik het model bijzonder goed getroffen. Dit model heeft echt het (vriendelijke ) karakter van een 1100.
Okee, de NS vignetten zijn misschien iets te grof, maar als dat nou het enige is... Hij komt vast ook zonder vignetten en dan is-ie voor mij perfect. Piko is erg goed bezig de laatste tijd!

Ook de opschriften en de nummerplaten lijken me erg mooi, met goed getroffen lettertypes. De stroomafnemers lijken me ook prima voor elkaar.

De frontseinen kloppen ook helemaal, dat vind ik zelf een heel belangrijke factor omdat ze in sterke mate het karakter van een locomotief bepalen. Hier is dat perfect gedaan. Zonder helemaal off-topic te willen gaan; als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de seinen van de bijzonder kostbare Philotrain 2200 in schaal 0, met die rare vissenogen, dan zie je dat zo'n loc met de verkeerde seinen een heel ander, in dit geval wat nietszeggend karakter krijgt, niet die typische, wat norse uitstraling van een 2200. Zonde van zo'n dure loc. Hier laat Piko zien dat dat voor veel minder geld veel beter kan. Complimenten.