Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:47:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
05 juni 2020, 23:56:02
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
05 juni 2020, 23:39:19
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door TonM
05 juni 2020, 15:50:15
  

Auteur Topic: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails  (gelezen 17153 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #45 Gepost op: 04 december 2019, 08:25:06 »
Hoi Bram,

Heb even een paar dagen mee gelezen over de voor en nadelen,Wij mijn oudste zoon Bas en ik rijden rijden sinds een paar jaar digitaal.
Moet zeggen dat er een wereld voor ons open ging.

Was 10 jaar bezig met mijn analoge baan, alle wissels binnen handbereik dus niet elektrisch bedienbaar (dit was een bewuste keuze van mijn kant).

Maar Bas dus van een andere generatie had al vaak geopperd om over te stappen op digitaal,dus op gegeven moment een roco digitale startset gekocht met rails lok en een paar wagonnetjes,omdat de baan nog analoog was hebben eerst 1 baan digitaal gemaakt , kort daarna hebben 10 locomotieven voorzien van een decoder.

Maar met 1 multimaus zagen we al na korte tijd dat het niet voldoende was, dus na lang wikken en wegen een ecos 2 centrale gekocht.

Maar een analoge baan rijdt anders dan een digitale baan, en omdat we met fleischmann profirail rijden en bij de wissels de draadbruggetjes verwijderd hadden was het digitaal rijden geen succes.

Eind 2017 ben ik begonnen met het afbreken van mijn treinbaan omdat we een ander huis hadden gekocht, dit was eigenlijk best pijnlijk ,maar weet dat alle manco's mij ook niet gelukkig maakten.

Begin dit jaar helemaal opnieuw begonnen, beetje voor beetje de baan aan het uitbreiden inmiddels een twee stroomaansluiting gemaakt en het rijdt perfect , de wissels zijn weer voorzien van draadbruggetjes en zelfs de soundlok's rijden zonder storingen, wel heb ik bijna overal nieuwe railverbindingen gemaakt zodat de rails goed vast zit.

dit is onze ervaring van analoog naar digitaal, wel willen we de wissels elektrisch bedienbaar maken en via de ecos 2 te schakelen, maar dat kan altijd nog.

ps heb nu de multimaus van roco probleemloos gekoppeld aan de ecos 2, en kan met 3 treinen te gelijk rijden zonder blokbeveiliging pfff 


mvgr Evert en Bas .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18949
    • Pagina van klaas
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #46 Gepost op: 04 december 2019, 08:49:06 »
Alle verhalen over gecombineerd rijden van analoog / digitaal en eventueel 2-rail en 3-rail: Vergeten. Even niet aan denken. Gewoon simpel houden.
Precies wat ik ook al zei, geen systemen mengen, zeker als je nog helemaal moet inwerken.
Citaat
Een feit is wel dat sommige zaken simpeler te doen zijn dan met analoog. Deze zijn al genoemd bijvoorbeeld: Altijd verlichting aan ook bij stilstaan, …...
Ik ben een verstokte analoog rijder, maar wel met licht aan tijdens stilstand. Zie op mijn website onder Permaloog.
Maar ook hier geldt: niet aan beginnen als je nog een beginner bent.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1997
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #47 Gepost op: 04 december 2019, 09:50:35 »
Het grote voordeel van handmatig digitaal rijden ten opzichte van handmatig analoog rijden is dat je elke trein op elk willekeurig spoor kunt stil zetten en met een andere trein verder kunt rijden.
Bij analoog moest je elk spoor waar je een trein zou willen stilzetten om vervolgens met een andere trein verder te rijden stroomloos kunnen schakelen. Bij digitaal hoeft dat niet meer.
Plus dat bij digitaal de verlichting in de treinen (ook de stilstaande treinen) gewoon aan kunnen blijven (maar ook uitzetten als je dat wilt).
Niels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #48 Gepost op: 04 december 2019, 13:05:12 »
Dan heb je de kern van digitaal rijden ook goed te pakken. Het is bedacht om echt onafhankelijke treinbesturing mogelijk te maken. Je kan bij wijze van spreken iedere loc op hetzelfde spoor met ieder een eigen rijregelaar bedienen.
Al het andere - geluid, computerbesturing - is optioneel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #49 Gepost op: 04 december 2019, 15:26:20 »
Zo lekker discussie op gang hihi

Nou zoals gezegd ik wil beginnen met digitale startset en kijken hoe dat bevalt. Leg de buitenste baan gewoon aan als digitaal en binnenste analoog blijven rijden. Kijken hoe dingen gaan en bevallen. Bevalt Digitaal heel erg goed kan ik zo de binnenste baan aan gaan koppelen en kijken of mijn oude locs geschikt zijn om digitaal te gaan maken.

Ik zal ook eens een beurs gaan bezoeken en nog meer op internet om te kijken naar handmatige of digitale / elektrische wissels.

Baanontwerp heb ik op zich wel klaar dus daar zou ik dan alvast beetje mee aan de gang kunnen gaan binnenkort.

Voordeel van digitaal absoluut dat het makkelijk is om op 1 rails meerdere treinen te kunnen laten rijden. Dacht een stuk of 4 ? Dat de digitale centrale op moment niet echt meer aan kan en dat je dan een soort van booster ofzo moet gaan kopen. Booster moet ook als de baan heel erg groot is dacht ik. Maar geen idee hoe groot heel erg groot is

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #50 Gepost op: 04 december 2019, 15:47:37 »
Als je handmatig gaat rijden, dan kan je toch niet meer dan twee of drie rijdende treinen tegelijk in de gaten houden. Stilstaande treinen verbruiken niet veel, tenzij de binnenverlichting in rijtuigen permanent brandt. Maar ook binnenverlichting is digitaal te schakelen.

Als je een apart analoog spoor maakt, zorg er dan voor dan die niet aansluit op de digitale sporen, ook niet met geïsoleerde raillassen. Je kan er op wachten tot een trein per ongeluk de scheiding overbrugt en dan help je de centrale de vernieling in.
Je kan ook een trafo of de digitale centrale op de hele baan aansluiten.
En verder is het digitaliseren van ook wat oudere analoge locs goed te doen. Wat heb je aan oudere modellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #51 Gepost op: 04 december 2019, 17:40:54 »
Hoi,

Ik zal ook eens een beurs gaan bezoeken en nog meer op internet om te kijken naar handmatige of digitale / elektrische wissels.

Vraag ook eens een forumlid in de buurt of een modelspoorvereniging in de buurt naar ervaringen en vraag of je eens een keer mag komen kijken.

Dacht een stuk of 4 ? Dat de digitale centrale op moment niet echt meer aan kan en dat je dan een soort van booster ofzo moet gaan kopen. Booster moet ook als de baan heel erg groot is dacht ik. Maar geen idee hoe groot heel erg groot is

Dat kan je niet zomaar zeggen dat 4 stuks een limiet is. Ligt helemaal aan de digitale centrale met bijhorende versterker en voeding. Je hebt digitale centrales die je met een externe versterker moet gebruiken. Andere hebben ingebouwde versterker. Aan de versterker ligt hoeveel ampère je op de baan kan zetten. Ik heb digitale centrales / versterkers voor 1 ampère tot 5 ampère. Een versterker (booster) hoeft niet alleen bij een grote baan. Kan ook bij een kleine baan. Ligt echt aan hoeveel treinen er gelijktijdig rijden en hoeveel stroom ze afnemen. Dat is belangrijker dan de "grootte" van de baan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • Metrop-Märklin
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #52 Gepost op: 06 december 2019, 02:43:30 »
Je hoort mij niet vertellen dat je niet moet overstappen op digitaal.
Als je denkt dat het jouw ding is, zeker doen!

Waar ik wel wat nuance in mis zijn de zogenaamde grote "voordelen".
Digitaal is een wat verdere ontwikkeling van principes die allang bestonden.
Je kunt er baat bij hebben, dat geloof ik zonder meer.

Vooral als je PC-software gebruikt, omdat daarin alle bestaande analoge inzichten zijn verwerkt.
Zaken die je voorheen in zelfgebouwde hardware met een diodenmatrix moest zien op te lossen,
lenen zich op computer niveau uitstekend voor software (configuratie) in plaats van hardware aanpak.
Je hoeft minder handvaardig te zijn, als je er met alleen logisch nadenken ook al uitkomt.

  • Het grote voordeel van handmatig digitaal rijden ten opzichte van handmatig analoog rijden is
    dat je elke trein op elk willekeurig spoor kunt stil zetten en met een andere trein verder kunt rijden.
  • Bij analoog moest je elk spoor waar je een trein zou willen stilzetten om vervolgens met een andere trein verder te rijden
    stroomloos kunnen schakelen. Bij digitaal hoeft dat niet meer.
  • Plus dat bij digitaal de verlichting in de treinen (ook de stilstaande treinen) gewoon aan kunnen blijven
    (maar ook uitzetten als je dat wilt).

De voordelen daarvan zie ik niet allemaal:
ad 1.  handmatig digitaal versus handmatig analoog
Wie rijdt er nou uitsluitend handmatig analoog (toch niet als je met 10 treinen tegelijkertijd rijdt)?
Als ik Z-schaltung toepas, kan ik analoog met elke trafo (of rijregelaar) 1 trein bedienen.
Titan maakte analoog als eerste dat onderscheid (een hoofdtrafo, waaraan tot 5 rijregelaars te rijgen waren, voor elke trein 1).

ad 2. stroomloos kunnen schakelen
Analoog moet je alles op de rails zelf regelen. Je stuurt geen loc aan, je varieert de rijspanning, en om die te kunnen manipuleren moet je stukken spanningsloos kunnen maken, of een zo lage spanning of hoge frequentie geven dat bepaalde functies in tact blijven, dat is het basiskenmerk van analoog, en het grote onderscheid met digitaal.
Voor mij is dat geen voordeel ("hoeft dat niet meer") of nadeel, maar gewoon zoals het is.

Digitaal regelt de decoder de rijspanning in de loc, en staat er dus constante rijspanning op de rails.
Een totaal andere benadering. Digitaal kan het zelfs niet anders.
En daarom loop je risico's om bij een mix juist je digitale systeem (centrale of decoder) op te blazen.
Analoog (robuuster) wordt er in zo'n geval niets opgeblazen.

ad 3. Verlichting aan/uit vergt analoog inbouw van een relais en een sensor
(en een magneet tussen de rails of elders), dat kan analoog niet standaard.
Klopt. Maar is dat een nadeel?
Qua geld niet. Alternatief is stukken goedkoper dan een decoder.

Binnenverlichting in stilstaande treinen vergt iets meer analoog inzicht, maar kon al in de jaren '50 (b.v. hoge frequenties).
 Een simpeler analoge aanpak van verlichting bij geëlektrificeerd materieel is de bovenleiding inzetten als constante spanningsbron voor verlichting.
Bij 3-rail kan dat zonder gevolgen.  Bij 2-rail komen daar wat extra diodes bij kijken.

Je kan bij wijze van spreken iedere loc op hetzelfde spoor met ieder een eigen rijregelaar bedienen.
Precies en dat is de voortzetting van de analoge Z-schaltung,
want daarbij kon dat ook al mits er maar 1 trein in 1 blok past.
Die blokbeperking is met digitalisering weg gevallen. Dat is de winst.
De winst kan oplopen als je een bepaalde decoder-id kunt toewijzen aan een bepaalde regelaar-id,
maar daarvoor moet je ook gevorderd zijn, want het is nog niet helemaal Plug&Play en WYSIWYG.
 
Zo uit de doos en spelen maar, gaat bij beide systemen mis, analoog zowel als digitaal. Je moet je inlezen, je moet experimenteren, een proefbaantje leggen, kijken hoe dingen schakelen, hoe je dingen aansluit, waarom dingen geregeld zijn zoals ze zijn. En pas als je gevorderd bent en met meer dan 4 of 5 treinen tegelijkertijd wilt kunnen rijden (zonder er op te hoeven letten), pas dan ga je echt het diepe in. Als je meer wilt, wil je meer weten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #53 Gepost op: 06 december 2019, 06:39:22 »
Ik weet niet of dit de plek is om de analoog/digitaal discussie nog maar eens dunnetjes over te doen. Slechts even ingaan op je laatste argument over de startsets. Alle analoge en digitale startsets zijn redelijk plug and play. Even de korte gebruiksaanwijzing doornemen, baantje leggen, boel aansluiten en rijden maar. Het verschil merk je pas als je wat meer wilt. Bij digitaal krijg je de echte onafhankelijke treinbesturing en de permanent brandende en te schakelen verlichting er standaard bij. Mensen die digitaal instappen weten niet beter of het hoort zo. Bij analoog moet je dan ingewikkeld gaan doen en dan nog lukt het beperkt.

De z-schakeling bijvoorbeeld. Goed analoog idee, maar de digitale onafhankelijke besturing is absoluut geen voortzetting van de z-schakeling. Is heel wat anders. In vergelijking met digitaal simuleert de z-schakeling alleen maar onafhankelijke besturing met alle beperkingen van dien.

En er zijn, eigenlijk waren, wel analoge oplossingen voor permanent brandende verlichting, maar die waren zo onbetrouwbaar en/of complex dat ze maar weinig worden/werden toegepast. De hf-verlichting waar je het over hebt is een goed voorbeeld. Veel over gesproken en gepubliceerd, maar weinig gebruikt wegens verregaand onhandig.

Ik heb in mijn hobbyleven zowat alles geprobeerd: analoog met een rijtrafo, analoog met een berg elektronica en sinds 20 jaar digitaal. Dat heeft mij de volgende vuistregels opgeleverd: sommige dingen kunnen alleen digitaal; andere dingen kunnen analoog en digitaal, maar dan digitaal bijna altijd gemakkelijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #54 Gepost op: 06 december 2019, 13:24:25 »
… maar dan digitaal bijna altijd gemakkelijker.
Door bus-systemen: veel minder bedrading.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #55 Gepost op: 08 december 2019, 14:55:58 »
Ik had nog even een vraagje met betrekking tot digitaal maken van mijn rails

Ik heb dus gewoon vlakke rails zonder bedding hoe kan ik dit digitaal maken bij Roco? Want ik wil denk ik gewoon gaan voor de Roco Maus.

bij Piko kan je deze gebruiken en dan aansluiten op hun digitale centrale
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=666&vw_name=detail

maar bij Roco zie ik dit niet eigenlijk
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 14:58:03 door Bramenl »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18949
    • Pagina van klaas
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #56 Gepost op: 08 december 2019, 14:59:50 »
Bijna elk merk heeft aansluitclips voor de rails of speciale railstukken met aansluitklemmen. Maar meestal worden de draden rechtstreeks aan de rails gesoldeerd. Dat is de goedkoopste oplossing.
Maar dat is allemaal al eerder verteld. Er is geen verschil tussen analoge en digitale rails. Rails zijn rails en daar moeten draden aan. Hoe je dat voor elkaar krijgt mag je zelf uitmaken.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 15:02:36 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Bramenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #57 Gepost op: 21 december 2019, 17:13:08 »
Misschien domme vraag, maar hoe plaats je een nieuwe trein op je modelbaan.

Bij Digitaal weet ik dat je eigenlijk alle treinen van de baan moet hebben wil je een nieuwe erop plaatsen en programmeren.
Maar moet je de trein eerst op de baan plaatsen en dan stroom op de baan of kan je ook gewoon een trein op baan plaatsen waar al stroom op staat?
Ik las ergens dat je eerst stroom van de baan moet halen dan de trein plaatsen en stroom er weer op. Dit is elke keer als je nieuwe trein op de baan wil zetten, want bij die persoon is de decoder doorgebrand of weet ik veel.

Nou lijkt me dat persoonlijk een sterk verhaal maar goed ik weet het ook niet. Lijkt me dat je gewoon met stroom op de baan van locomotief kan gaan wisselen en dus oude van de baan haalt en nieuwe voor de wagons plaatst zonder dat stroom telkens van de baan moet

Groetjes

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #58 Gepost op: 21 december 2019, 22:04:54 »
Spanning eraf? Nee hoor. Dan zou er ook van alles mis kunnen gaan als een lok een keer slecht contact maakt (dan gaat de spanning er ook af)

Een nieuwe lok heeft vanuit de fabriek normaal het adres '3' en is daarmee gewoon inzetbaar.
En in princiepe kun je hem ook programeren terwijl de rest er op staat, MAAR:

- Dan moet je wel zeker weten dat je lok '3' programmeert, en bij het instellen van een nieuw adres moet je dat op het juiste moment doen (b.v. wanneer je lange adressen gebruikt zoals ik) want anders 'verdwijnt' hij...

- Als je centrale programmeerd door naar het 'broadcast' adres te schrijven dan reageert elke lok er op, dan is de volgorde niet meer belangrijk, maar alle loks op je baan gaan dan ook mee.

Bij twijfel zou ik dus alleen je nieuwe lok programeren en zorgen dat de rest niet per ongeluk ook wordt gedaan.

Wat ook nog een dingetje kan zijn is het feit dat zo'n nieuwe decoder nog niet de juiste instellingen heeft om je lok lekker te laten rijden. Dan rijd de lok onregelmatig totdat je dit goed zet, maar doorbranden is wel erg onwaarschijnlijk.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
« Reactie #59 Gepost op: 22 december 2019, 10:30:44 »
Lijkt me dat je gewoon met stroom op de baan van locomotief kan gaan wisselen en dus oude van de baan haalt en nieuwe voor de wagons plaatst zonder dat stroom telkens van de baan moet

Groetjes

De spanning hoeft er inderdaad niet af. Zelf doe ik dat wel, dat stamt nog uit mijn analoge periode. "Oude gewoontes …." moet je maar denken.

Zet gewoon een aantal locs, voordat je gaat "treinen" op opstelsporen. Doe ik hier op de eethoektafel (2 m2) ook. Ik zet 10-12 van die dingen, verdeelt over 4 opstelsporen, op de baan. Loc(s) kiezen en karren maar. Overigens ik rijd N-spoor, maar een en ander moet ook gewoon mogelijk zijn in HO. Misschien, gezien de benodigde ruimte en stroomverbruik, wat beperkter, maar toch.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.