BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bramenl op 01 december 2019, 12:39:22

Titel: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 12:39:22
Hallo forum leden,

Ik wil na een jaar of 18 weer eens mijn oude hobby oppakken: Het modelspoor. Maar er is in die tijd best wel veel veranderd en ik heb daar een x aantal vraagjes over.  Hoop dat jullie mij kunnen helpen of het in elk geval kunnen verduidelijken.

Heb nog een oude analoge baan met Fleischmann rails op zolder liggen waar ik eerst weer beetje mee wil gaan doen, maar ik wil natuurlijk meer en met de tijd mee en uitbreiden enz.

Hieronder paar vragen:

1 ) Ik heb nog oude Fleischmann rails van zeg maar 20 jaar terug. Dat is zonder bedding enz. Lijkt veel op de Roco - Line van Roco dus. Hier heb ik altijd puur analoog op gereden. Nu is mijn vraag is dit spoor ook eenvoudig Digitaal te maken? Ik zie vooral filmpjes op Youtube dat mensen die beginnen met digitaal rijden spoor hebben met een bedding ( omdat dit in de starterspakketten zit ). Onder de bedding is dan een aansluiting weggewerkt ofzo of kan je eronder klikken zodat het digitaal wordt. Maar hoe moet je dit aansluiten bij het zeg maar platte spoorrails wat ik heb?

2) Als ik toch nieuw spoor ga kopen zit er veel verschil tussen rails van Roco en Piko? Kan je ook verschillende merken spoor aan elkaar koppelen? Bijv de binnenbaan van Roco en buitenbaan van Piko maar op zelfde digitale decoder laten rijden?

3) Wat is het verschil tussen treinen van PIko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

5) Wat is digitaal voorbereid? Deze treinen zijn gewoon analoog maar kunnen digitaal gemaakt worden?

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

kan je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

7 ) Een dummy trein maken: Ik zie bijv de PIKO Hobby DC treinen voor 60 euro te koop dat is niet heel erg duur. Is het eenvoudig om daar bijv de motor uit te bouwen zodat het een soort dummy trein wordt en je ook makkelijk de treinen kan koppelen en aan elkaar kan laten rijden?

8 ) Ben ook van plan om een bovenleiding te maken. Nou zou ik graag middenmasten plaatsen, maar dan valt me iets op.  Je hebt r2 r3 r4 enz rails qua radius. Normaal zit en dan 3 cm tussen de ene rails en het andere. Maar nu zie ik dat de middelmasten 3,4cm uit het midden van de baan geplaatst moeten worden. Met andere woorden dat gaat dus niet passen om de middenmast in het midden van de rails te krijgen. Vind dat nogal raar dat je dan eigenlijk gehele rails ongeveer een cm moet gaan opschuiven en je niet meer normaal uitkomt zeg maar. Dan zou ik dus in een bocht een stukje spoor van 1cm op de buitenbaan moeten plaatsen?

9) als ik digitaal wil gaan rijden zijn er veel starterspakketen. Maar wat is nou het beste digitale centrale? De z21 start van Roco of moet ik toch voor bijv Piko of Trix gaan?

sorry zijn wel heel veel vragen geworden.

Met vriendelijke groeten.

Bram

Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Zilte op 01 december 2019, 12:59:20
Welkom op het forum en leuk, dat u de hobby weer oppakt. Velen zijn u voorgegaan en dit forum is een bron van informatie.

@1. De oude rails kunt u gewoon blijven gebruiken.
@2. De verschillen in rails zitten in de details, zoals bielzen, railschoenen ed. Verschillende merken zijn te koppelen, mits ze dezelfde code hebben.
@3. Wel merk is veelal een kwestie van voorkeur, smaak, prijs ed. dus puur persoonlijke voorkeur en natuurlijk beschikbaar budget.
@4. Voor zover ik weet zit het verschil in de prijs. Des te meer 'erin' zit en kan des te duurder.
@5. Klopt.
@6. In tractie rijden betekent wel, dat de locomotieven geijkt moeten zijn. Vaak wordt er ook een combinatie met een dummy (motorloze) gereden.
@7. Ja.
@8. Bovenleiding hangt nooit in het midden, maar gaat van de ene zijde van de pantograaf naar de andere. Dit om gelijkmatige slijtage te voorkomen. Echter in het digitaal bedrijf wordt niet op een bovenleiding gereden. Dit is door de eigen digitale signalen naar de locomotieven niet nodig. De bovenleiding is dan meer voor de sier.
@9. De z21 wordt best wel veel gebruikt, maar er zijn nog veel meer keuzes.

Ongetwijfeld kan op bovenstaande nog heeeeeeeeeeeel veel worden aangevuld. Ga eerst de baan weer operationeel maken, kijk op beurzen en veilingen voor materialen en lees vooral veel op de diverse fora. En vooral blijven vragen.

Advies: Kijk goed wat u wilt met de baan. Er zit een heel traject tussen alleen maar een ovaaltje tot een volledige computer gestuurde baan met scenery.   
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Erik Baas op 01 december 2019, 13:07:43
@6. In tractie rijden

Je bedoelt "in dubbeltractie".
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 13:10:12
1) de oude rails gewoon blijven gebruiken: Moet je dan een speciaal iets kopen waar je de digitale centrale op kan aansluiten aangezien het niet onder de bedding past bij dit soort spoor?
2) Mits ze welke zelfde code hebben?
6) kan je analoge treinen ijken?
7) Zo ja hoe eenvoudig? Tandwielen loskoppelen ofzo? Of hele motor eruit omdat anders trein misschien te zwaar is?
8) Ik weet dat het bij digitaal voor de sier is de bovenleding en ik wil het ook voor de sier gebruiken! Dus de middenmast past goed in de 3cm tussenruimte van de rails? Ik moet dan alleen bij de ene mast van bijv het uiterste puntje naar de binnenkant gaan van de volgende mast zeg maar?
9 ) ja alle fabrikanten hebben een digitale centrale, maar kon zijn dat ene merk beter was als andere. Bijv eenvoudiger te bedienen of dat je op ene meer treinen kon laten rijden

Bedankt

Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 13:10:39
Okey dubbeltractie heet het dus. Bedankt wist het niet precies
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Ronald Koerts op 01 december 2019, 13:17:21
Hallo Bram,

1 ) Ik heb nog oude Fleischmann rails van zeg maar 20 jaar terug. Dat is zonder bedding enz. Lijkt veel op de Roco - Line van Roco dus. Hier heb ik altijd puur analoog op gereden. Nu is mijn vraag is dit spoor ook eenvoudig Digitaal te maken? Ik zie vooral filmpjes op Youtube dat mensen die beginnen met digitaal rijden spoor hebben met een bedding ( omdat dit in de starterspakketten zit ). Onder de bedding is dan een aansluiting weggewerkt ofzo of kan je eronder klikken zodat het digitaal wordt. Maar hoe moet je dit aansluiten bij het zeg maar platte spoorrails wat ik heb?

Inderdaad in veel startsets zit tegenwoordig rail met bedding. Het maakt voor het digitale signaal niet uit welk type / merk / spoor gebruikt wordt. Stroom is stroom. Digitale spanning is digitale spanning. Zoals de reclame al zei: "Je hebt geen bedorven stroom". Het mooiste is om de aansluitdraden aan de rails te solderen. Je kan aan de zijkant solderen maar ook aan de onderzijde als je de rail op een vaste baan legt.

2) Als ik toch nieuw spoor ga kopen zit er veel verschil tussen rails van Roco en Piko? Kan je ook verschillende merken spoor aan elkaar koppelen? Bijv de binnenbaan van Roco en buitenbaan van Piko maar op zelfde digitale decoder laten rijden?

Geen probleem. Je kan alle rails door elkaar gebruiken. Alleen je kan wat hoogteverschil in de spoorstaven krijgen. Dat wil je eigenlijk niet. Maar goed, dat kan je met vijlen wel oplossen. Over de kwaliteit: Geen verschil alleen de prijs. Meestal is het meer van wat je zelf mooi vindt.

3) Wat is het verschil tussen treinen van PIko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

Tegenwoordig is er eigenlijk niet veel verschil meer in de kwaliteit van de verschillende fabrikanten. Meestal is het persoonlijke voorkeuren die de keuze voor een bepaald merk / fabrikant / model de doorslag geven.

4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

Of iets gedigitaliseerd is dan staat het erbij. Daar moet je dan even op letten. Meestal staat er bij of digitaal of analoog voorbereid.

5) Wat is digitaal voorbereid? Deze treinen zijn gewoon analoog maar kunnen digitaal gemaakt worden?

Ja, dan is het gewoon inpluggen van een decoder naar keuze. Dan hoef je niet met draadjes aan het solderen.

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

kan je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

Je moet toch de treintjes op elkaar afstemmen. Dan is het analoog wat moeilijker dan digitaal. Zie ook  Encyclopdie: Multi-tractie rijden (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Multi-tractie_rijden).

7 ) Een dummy trein maken: Ik zie bijv de PIKO Hobby DC treinen voor 60 euro te koop dat is niet heel erg duur. Is het eenvoudig om daar bijv de motor uit te bouwen zodat het een soort dummy trein wordt en je ook makkelijk de treinen kan koppelen en aan elkaar kan laten rijden?

In een dummytrein zit meestal al geen motor ingebouwd.

8 ) Ben ook van plan om een bovenleiding te maken. Nou zou ik graag middenmasten plaatsen, maar dan valt me iets op.  Je hebt r2 r3 r4 enz rails qua radius. Normaal zit en dan 3 cm tussen de ene rails en het andere. Maar nu zie ik dat de middelmasten 3,4cm uit het midden van de baan geplaatst moeten worden. Met andere woorden dat gaat dus niet passen om de middenmast in het midden van de rails te krijgen. Vind dat nogal raar dat je dan eigenlijk gehele rails ongeveer een cm moet gaan opschuiven en je niet meer normaal uitkomt zeg maar. Dan zou ik dus in een bocht een stukje spoor van 1cm op de buitenbaan moeten plaatsen?

Je moet ook rekening houden met het overhangen van de rijtuigen in de bogen. Ik weet niet of het verstandig is om middenmasten te gebruiken. Anders is het inderdaad even wat rails op maat maken. Gewoon de zaag er inzetten  ;D


9) als ik digitaal wil gaan rijden zijn er veel starterspakketen. Maar wat is nou het beste digitale centrale? De z21 start van Roco of moet ik toch voor bijv Piko of Trix gaan?

De meest gebruikte is toch wel de z21start van Roco / Fleischmann. Dit is een makkelijke centrale met een multimaus erbij tegenwoordig. Jn de toekomst kan je dan vrij simpel eventueel met een app op de telefoon en/of tablet je treintjes gaan besturen.

Groet Ronald.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Reinier Z. op 01 december 2019, 13:18:37
Je hoeft niets speciaals te kopen om de centrale aan de rails aan te sluiten. er komen twee draadjes vanaf de centrale, die moeten aan de rails. Maakt niet uit hoe. Je kunt ze er zelf tegenaan solderen. Het enige waar je op moet letten: Als je een aansluitrail van een analoge baan gebruikt, kan daar een condensator inzitten en dat mag niet in een digitale baan.

Met dezelfde code wordt bedoeld: Dezelfde spoorstaafhoogte. Die wordt vaak aangeduid met code en een getal, bijvoorbeeld code 100: De hoogte is 100/1000 van een inch, oftewel ongeveer 2,5 mm. Overigens hoef je helemaal niet dezelfde spoorstaafhoogte te hebben, je kunt alles aan elkaar knopen als je een beetje handig bent.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Ronald Koerts op 01 december 2019, 13:23:39
Hoi,

9 ) ja alle fabrikanten hebben een digitale centrale, maar kon zijn dat ene merk beter was als andere. Bijv eenvoudiger te bedienen of dat je op ene meer treinen kon laten rijden

Wat is makkelijker bedienen? Sommige mensen vinden een draaiknop fijner. Andere knoppen of zelfs een telefoon / tablet. Dat is helemaal persoonlijk. Ik heb behoorlijk wat in huis: witte z21, multimausen, Lenz LH100, Lenz LH101, Intellibox 650, Piko IR Afstandbediening, via de z21-app. Ik kom zelf steeds terug op de Multimaus en de LH101 ... Knoppen vind ik persoonlijk fijner. Als je een keuze wil maken dan kan je beter naar een modeltreinbeurs gaan en daar eens kijken. Een verkoopbeurs is "houten". Die is komende zaterdag. De eerste beurs waar je weer banen kan zien is "Rijswijk". Dan kan je eens praten met de bouwers en misschien mag je het zelfs uitproberen. Volgens mij bij de BNLS-baan zeker wel.

Groet Ronald.

Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 december 2019, 13:34:26
Over de spoorstaafhoogte: als je verschillende merken hebt met dezelfde code dan hoeft dat nog niet zomaar te passen. Er kan nl. ook nog verschil zijn in de dikte van de dwarsliggermat en dan komen de koppen van de spoorstaven op verschillende hoogte. Is op te lossen door onder de dunste b.v. een laagje karton te leggen. Zoals eerder werd opgemerkt, als je handig genoeg bent is dat allemaal op te lossen. Maar het eenvoudigste is om voor 1 railsysteem te kiezen.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Zilte op 01 december 2019, 13:38:28
@ Erik Baas: wel met twee locomotieven, anders multiple tractie of multiple schakeling.  8) (y)
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 13:41:13
1) okey dus dan moet ik de draadjes gaan solderen ! Mmm okey ben daar geen ster in haha maar daar zal wel een oplossing voor gevonden worden. De rails met bedding klik je ze toch gewoon onder?

7) Ik weet dat er in een dummy trein geen motor zit. Maar ik wil zelf dan bijv een dummy trein maken. Bijv dan een goedkope 2e hands trein kopen en deze ombouwen tot dummy. Ik weet niet of dat moeilijk is, maar het lijkt me makkelijker dan 2 verschillende trein op elkaar af te stemmen voor dubbeltractie rijden

8) ja ik twijfel dan ook over middenmasten. wil graag 3 rails naaste elkaar hebben, dus dacht dan middenmast en een single mast. Zag ook masten die gelijk 3 sporen overbruggen bij Viessmann maar kosten meer dan 30 euro is wel beetje veel vind ik. En om nou te zeggen dat ik zelf zo handig ben om ze te maken. Ik wil
1 rail gewoon analoog houden voor mijn oude voorraad treinen en de overige 2 rails digitaal maken. Het probleem zit hem dus vooral in de lange wagons die bochten maken en uit zwenken naar de buitenkant bij de middenmasten dus. Ook wel logisch eigenlijk
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 december 2019, 13:56:00
1) okey dus dan moet ik de draadjes gaan solderen ! Mmm okey ben daar geen ster in haha maar daar zal wel een oplossing voor gevonden worden. De rails met bedding klik je ze toch gewoon onder?
Bij rails met bedding bestaan inderdaad aansluitblokjes die je er onder klikt. Maar ook bij rails zonder bedding bestaan speciale aansluitrails. Het bezwaar van deze oplossingen is dat ze nogal prijzig zijn en je hebt vaak meerdere aansluitpunten nodig. Zeker als je automatisch gaat rijden kan het aantal aansluitpunten in de tientallen lopen. Daarom kiezen veel mensen toch voor direct aan de rails solderen, dat is veel goedkoper.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 13:58:35
Wat bedoel je precies met automatisch rijden? Okey dan moet ik even iemand in omgeving vragen die wel kan solderen als het zover is
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 december 2019, 14:00:35
Automatisch rijden doe je bij digitaal meestal via een computerprogramma. Je hebt dan in de baan meldpunten nodig zodat de computer weet waar elke trein zich bevindt.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: henk op 01 december 2019, 14:07:55
Draadjes solderen kan iedereen leren.
Automatisch betekent dat de treinen rijden zonder dat jij ze aanstuurt. Het hele rijden inclusief de beveiliging is dan geautomatiseerd. Dan kon altijd al, maar is digitaal gemakkelijker geworden. Het  blijft echter een leerproces en lang niet iedereen vindt het leuk. Ga eerst maar een lekker digitaal rijden.

Dubbetractie met twee identieke aangedreven modellen levert geen problemen op. Twee verschillende modellen is complexer, maar vaak best te doen. Ik heb hier een Trix 1200 en een Roco 6700 rondrijden. Veel verschillender kan een aandrijving niet worden en toch loopt het na aanpassen van de decoderinstellingen goed.
Maar ‘dummificeren’ van modellen gaat meestal ook. De motor kan je laten zitten. Je moet de laatste tandwielen (die op de assen of de laatste tandwielen daarvoor) verwijderen, dan lopen de assen los. Doe je dat niet, dan zal de tandwieloverbrenging grote weerstand bieden, als de loc al wil rollen. Nadeel van een dummy is sowieso dat ze zwaar zijn.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 01 december 2019, 15:55:08
Nou automatisch rijden is niet mijn doel eigenlijk. Wie weet ooit, maar laat me eerst maar eens digitaal rijden kijken hoe dat me bevalt. Zal ook analoog blijven rijden want heb hier nog een 10 tal analoge treinen liggen, zonde om niet te gebruiken. Okey paar tandwielen verwijderen dat moet wel te doen zijn lijkt me. Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc? Ja des te lichter des te beter natuurlijk
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: trabiarie op 01 december 2019, 18:13:52
HalloBram
Hou ook goed in de gaten dat je ,als je analoog en digitaal door elkaar gaat rijden , je geen stroom van een andere trafo op je digitale spoor zet.
Bij digitaal mag er geen andere aanluiting op dat spoor zijn. Dus sporen goed gescheiden houden.
Daar in tegen kun je wel digitale loc's op een analoge baan laten rijden dit is in te stellen in de decoder , andersom gaat dan weer niet , omdat er constant stroom op een digitaal spoor staat en de analoge loc's ervandoor gaan en niet te regelen zijn.
vr groet Arie
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Te 2/2 op 01 december 2019, 18:32:32
Citaat
Hou ook goed in de gaten dat je ,als je analoog en digitaal door elkaar gaat rijden , je geen stroom van een andere trafo op je digitale spoor zet.
Bij digitaal mag er geen andere aanluiting op dat spoor zijn. Dus sporen goed gescheiden houden.
Daar in tegen kun je wel digitale loc's op een analoge baan laten rijden

Er bestaan modelbanen waarop analoog en digitaal beide door elkaar kunnen rijden, mits blokgestuurd.
In elk blok opnieuw past alleen of een analoge of een digitale loc. Dit kan o.a. aangestuurd worden met het dinamo-systeem, en zelfs in koploper op de PC valt een en ander te combineren.
Het is ook mogelijk analoog+2-rail+3-rail+ digitaal te mixen. De blokbesturing zorgt ervoor dat stroom van het ene systeem niet op een loc van het andere systeem wordt gezet.
Ik zelf mix 2-rail en 3-rail analoog, op basis van DC, van digitaal zag ik af, dat scheelt weer een draadje extra.
Zo zijn er vele varianten in gebruik.

Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc?
Dummies kunnen op verschillende plekken in een treinsamenstelling zitten.

Meest gebruikelijk is vooraan achter de trekkende loc. Qua gewichtsverdeling handig om het zwaarste van een sleep vooraan te hebben.
Dummy achteraan komt ook voor, maar als het zwaarste gewicht in de staart van de trein zit, dan lopen de wagons in het treinmidden de kans om in een boog uit de rails getrokken te worden (naar de binnenkant van de boog).
Dummy in het midden komt weinig voor (maar er zijn Zwitserse voorbeelden van treinen met een loc voorop en een loc in het midden van een trein). In dat geval kun je beter de werkende loc in het midden zetten, en de dummy vooraan. De loc duwt de dummy dan. Als de dummy te zwaar is en de trein lang, dan bestaat de kans dat de tussenliggende wagons de boog uitgeduwd worden (naar de buitenkant van de boog).

Ik heb zelf een analoge trein van Roco met een loc en een dummyloc: de Sulgener Express 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sulgener-express.jpg)
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Te 2/2 op 01 december 2019, 20:20:43
Citaat
3) Wat is het verschil tussen treinen van Piko en Roco? Ik zie dat er vaak een prijsverschil in zit van een paar tientjes. Is dit verschil te verklaren door verschil in kwaliteit? Zeg maar een betere decoder of zijn de treinen van Roco meer van metaal of hebben ze betere detaillering? Of kan Piko gewoon goedkoper produceren? ( zowel digitaal als analoog het prijsverschil )
( Aan andere kant is Trix dan weer duurder dan Roco en dan heb je ook nog de behoorlijk prijzige treinen van Brawa )

Piko was vroeger Oost-Duits: goedkoop, slechte legeringen, weinig details, veel kopieerwerk (inclusief foutief). Dat is nu allemaal achterhaald. Piko heeft de drive nummer 1 te worden; in detailering, in details, in kwaliteit, in kwantiteit. Wat dat betreft haalt Piko Roco in. Voor Roco geldt het nadeel van de voorsprong.

Piko wil nog steeds goedkoper zijn, dus met een eigen fabriek in China (goedkopere productielijn). Tegelijkertijd wil het geld naar eer en geweten, dus meer dan vroeger. De adviesprijzen stijgen snel. Ook voor oud materieel wat kwalitatief nog niet ge-upgrade is.
Roco en Piko ontlopen elkaar niet veel in de details, maar wel in de productrange die ze aanbieden.
Trix is een compleet ander verhaal sinds het merk is overgenomen en in de Märklin DC-sfeer zit.

Citaat
4) Piko heeft heel veel treintjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?
a. Hobby DC:  Dat zijn volgens mij treintjes die niet zo gedetailleerd zijn als ik het goed heb?  Deze zijn lijkt me Analoog
b. Expert DC ; Deze zijn meer gedetailleerd dacht ik. Zijn ook deze treinen Analoog?
c. Sound Locos: Ik ga er vanuit dat deze treinen digitaal zijn dus met licht en geluid enz.

Misschien zit ik er compleet naast, maar vind het niet heel erg duidelijk allemaal.

Piko, Roco en andere: er komen veel treintjes uit, maar ze zijn 2 tot hooguit 4 jaar op de markt. Dan verdwijnen ze onvermijdelijk, en na nog x zoveel jaar komen ze misschien in de herhaling. Groot aanbod, maar graag nu kopen, of never, dat is een beetje de trend.

Bij bijna alle 2-rail fabrikanten geldt: er zit geen decoder in maar wel een decoder aansluiting, tenzij expliciet vermeld.
Dat heeft 2 redenen: vrijheid om te kiezen voor je eigen decoder voorkeur, en een lagere prijs (vanwege ontbreken van een decoder) , dit tegenover 3-rail waar tegenwoordig een decoder standaard aanwezig is  tenzij anders is vermeld.

T.a.v. a., b., c.:
a. ja, maar met eenvoudige inbouwmogelijkheid
b. ja maar, tenzij vermeld
c. Dat kan haast niet zonder: enige andere mogelijkheid voor sound is arduino op dit moment
 

6) Ik zie weleens 2 treinen gekoppeld rijden ( iets met in track ofzo ? ) Dat lijkt me eenvoudig als je bijv 2 dezelfde treinen koopt omdat daar zelfde motor of decoder inzit.

Kun je ook 2 analoge treinen koppelen? Of is dit lastiger te doen dan bij Digitaal?

Twee dezelfde treinen hebben dezelfde motor en het zelfde tandwiel-pakket. Toch zijn er verschillen, zowel analoog als digitaal (zelfs als ze dezelfde decoder hebben). Digitaal los je dat op door de lastregelingen van de 2 locs op elkaar af te stemmen. Analoog los je dat op door de snelste loc diodes te geven. In beide gevallen proefondervindelijk testen, net zo lang tot hun rijgedrag op elkaar lijkt of is afgestemd.

Je antwoord: Digitaal afstemmen lukt beter dan analoog haalbaar is.
Analoog is de beste oplossing (als twee identieke locs niet identiek rijgedrag vertonen) om de motoren en de aandrijving te vervangen (door wel identieke exemplaren). Dan nog heb je geen perfecte identiteit bereikt.

Het lijkt zo eenvoudig, maar geen mens is gelijk, en zelfs als een productielijn het zelfde is, kan een Black Friday er beroerder uit komen dan een Black Monday product, puur door menselijk verschil. Bijkomend probleem: analoge locs zijn vaak ouder, uit een era dat de automatisering nog niet op de top was. Hoe moderner de loc (qua productie), hoe meer kans op identiek rijgedrag (menselijke inbreng in het productieproces wordt steeds kleiner).
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: henk op 01 december 2019, 22:07:45
Nou automatisch rijden is niet mijn doel eigenlijk. Wie weet ooit, maar laat me eerst maar eens digitaal rijden kijken hoe dat me bevalt. Zal ook analoog blijven rijden want heb hier nog een 10 tal analoge treinen liggen, zonde om niet te gebruiken. Okey paar tandwielen verwijderen dat moet wel te doen zijn lijkt me. Dat de dummy dan wat zwaarder is is wel een feit inderdaad, maar heeft dit heel veel effect op belasting van de trekkende loc? Ja des te lichter des te beter natuurlijk

Een modellocomotief krijgt van de fabrikant het nodige adhesiegewicht mee, juist om de trekkracht te bevorderen. Ik denk dat een doorsnee loc een keer of tien zwaarder is dan een doorsnee wagen of rijtuig. Vooral op een baan met wat hellingen wordt dan nodeloos trekkracht verbruikt door een dummy die nota bene dubbeltractie moet suggereren.  ;D

In ieder geval, als je identieke locs wilt combineren, zou ik altijd eerst echte dubbeltractie proberen. Dat gaat meestal prima. Ik heb hier zelfs een driespan Piko 2200 rondrijden met allemaal de eigen motor en decoder. Verder twee keer Roco Vectron, twee keer Trix Koploper, twee keer Roco BR189, twee keer Trix 6400 en nog veel meer.
En nog een dummy Roco 2400, omdat die toch haperde en ik het ding zo snel niet gerepareerd kreeg. Gaat ook, maar mijn baan kent geen hellingen van betekenis.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: ceuleer op 02 december 2019, 00:41:10
Piko heeft de drive nummer 1 te worden; in detailering, in details, in kwaliteit, in kwantiteit. Wat dat betreft haalt Piko Roco in.

Dan koop je best geen Piko loc van de hobby reeks. Nog niet lang geleden heeft mijn lokale treinenverkoper mij nog verteld dat er in deze reeks "speelgoed" onderdelen zitten, en hiermee bedoelde hij de motor. Blijkbaar komen ze veel met problemen terug binnen in de winkel.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: dh3201 op 02 december 2019, 09:43:10
Piko neemt het niet altijd zo nauw met de werkelijke details. Zoals bijvoorbeeld een G1206 in een ander kleurtje als 6400 verkopen, of GTW's met onjuiste raam/deur indeling.
Maar als je dat niet interesseert is Piko inderdaad een goedkoop alternatief voor andere merken.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: hgr op 02 december 2019, 10:46:46
ik herken je vragen als herbeginner.

Vooral vraag 1 en 9
Ik had Fleischmann Profirails, waarvan een deel uit de startset.
Het nadeel van de bochtdelen in de startset is dat ze vaak de kleinste straal hebben. Deze heb ik bij mij niet gebruikt in de baan, maar gebruit als oefenmateriaal.
In het begin om te oefenen met het solderen van bedrading aan de rails.
Daarna doorslijpen met een dremel met diverse schijfsoorten.

Bij digitaal rijden heb ik veel rondgezocht op fora en Youtube en ben uiteindelijk terechtgekomen op de DR5000 van Digikeijs, deze kan meer dan de z21 en is aantrekkelijk geprijsd.

Je schreef dat je nog veel analoge locs hebt. Ik heb op Youtube een filmpje gezien waar iemand een schakelaar had om te kiezen tussen analoog en digitaal rijden. Volgens mij moet je dan wel een oplossing maken voor bezetmelding en bedienen van de wissels.
Je zou ook twee gescheiden banen kunnen maken, welke uiteindelijk wel gekoppeld kunnen worden als je helemaal digitaal gaat rijden.

Dar kunnen veel forummers je wel mee helpen

Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Bramenl op 02 december 2019, 11:20:55
Bedankt iedereen voor de reacties !!!

Had weer even heel wat leesvoer.

Mijn baan is plat dus er hoeft geen dummyloc een berg opgetrokken te worden. Maar is het ook niet makkelijk om motor uit een trein te halen? Dan heb je al bijna geen gewicht meer ipv alleen tandwielen los te koppelen.

Nou de r2 radius moet wel bijna alle treinen en wagons kunnen verwerken, maar ga inderdaad ook liever voor de r3 en r4 deze mogen denk ik geen problemen opleveren. Hogere radius nog beter maar daar ontbreekt me waarschijnlijk de ruimte voor.

Okey dan durf ik met volle vertrouwen gewoon Piko te gaan kopen.

Nou de analoge baan en de digitale zullen zeker niet met elkaar in contact staan of dat ik 2 aansluitingen op een rails maak voor digitaal of analoog. Deze banen zullen gewoon gescheiden blijven.

Dat in tractie rijden moet ik nog maar eens bekijken als het zover is want krijg hier al heel veel antwoorden. Je moet het via de decoder regelen. Heb geen idee hoe moeilijk dat is een decoder te veranderen of te programmeren.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 december 2019, 12:00:23
Maar is het ook niet makkelijk om motor uit een trein te halen? Dan heb je al bijna geen gewicht meer ipv alleen tandwielen los te koppelen.
De motor is niet het grootste gewicht. Als er vliegwielen aan zitten zijn die vaak zwaarder dan de motor zelf. Maar het meeste gewicht zit in het chassis. Daar zou je stukken af kunnen zagen, maar dat gaat wel wat ver. Als je er later weer een werkende loc van wil maken zal dat veel moeite kosten.
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: Rondje_HO op 02 december 2019, 13:45:40
...
Okey dan durf ik met volle vertrouwen gewoon Piko te gaan kopen.
...


Piko maakt inderdaad hele leuke loks hoor  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161120-164243-1-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161120-164243-1-resized.jpg)
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 02 december 2019, 14:42:27
Dat is inderdaad een hele mooie Loc !!
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 02 december 2019, 15:00:26
Deze Loc is al niet meer in het assortiment volgens mij , maar is wel heel erg mooi !! Piko richt zicht ook nog behoorlijk veel op de Analoge markt volgens mij. Als ik zie hoeveel Analoge modellen ze nog hebben in vergelijk met Roco en Trix
Titel: Re: Piko, Digitaal rijden, Bovenleiding, Rails
Bericht door: henk op 02 december 2019, 15:07:16
Tweerailmodellen worden vrijwel altijd zonder decoder geleverd. Alleen modellen met geluid hebben standaard een decoder. Veel modellen worden in verschillende versies geleverd: analoog (met stekker om gemakkelijk een decoder in te prikken), met decoder en met geluid.

Dat in tractie rijden moet ik nog maar eens bekijken als het zover is want krijg hier al heel veel antwoorden. Je moet het via de decoder regelen. Heb geen idee hoe moeilijk dat is een decoder te veranderen of te programmeren.

Dat moet je sowieso leren. Maar als je identieke locs dezelfde decoder geeft en die hetzelfde programmeert, dan rijdt het in de regel prima samen. De verlichting wil je graag apart instellen en daar zijn mogelijkheden voor in wat 'function mapping' wordt genoemd.

Zoals Klaas uitlegt zit het gewicht van een loc niet zozeer in de motor. Een loc heeft gewicht nodig voor voldoende adhesie en dus trekkracht. Er zijn ruwweg twee manieren om dat te bereiken. Een metalen kap, zoals Märklin die vaak toepast. Of een groot metalen chassis dat vrijwel de hele kunststof kap vult. Die tweede methode gebruikt Piko vrijwel altijd. Maak maar eens een loc van Piko (of Roco, of tig andere merken) open.

Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Te 2/2 op 02 december 2019, 15:50:15
En er is nog een derde verzwaringsmethode geweest: de Lima aanpak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gewichtige_locs.jpg)

Je onderwerp luidt Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
-Over Piko locs hebben we het gehad.
-Over digitaal rijden en railstypes hebben we het gehad (railstype maakt niet uit voor analoog en digitaal).
-Over gemengd rijden (analoog en digitaal) hebben we het een beetje gehad (type bezetmelding verschilt).
-Over bovenleiding hebben we het gehad (digitaal voor de sier, analoog functioneel).

Over Piko Rails hebben we het niet gehad. Piko maakt zelf ook rails (in schaal h0 uitsluitend in code 100).
Sinds dit jaar maakt Piko ook rails met beton-look, net als Peco al jaren deed.
Maar er zijn wat verschillen, in kleur (spoorstaaf), in sterkte (van de bielsmat),
en in vormgeving van en afstand tussen de dwarsliggers.

Onlangs kocht ik wat flex-rails van Peco (SL-102, flexibele flex-rails met beton-look).
Ik heb ook flexibele flex-rails van Piko en er zit kwalitatief nogal wat verschil tussen beide merken,
en dat is uit de adviesprijs niet meer op te maken. Peco is degelijker (robuuster) dan Piko.
Alleen de OVP (de verpakking) van Peco is kwalitatief minder dan die van Piko.

Misschien kwam de railskeuze hier niet zo voor de dag omdat je aangeeft zelf nog rails te hebben.
En voor de keus: wel of niet digitaal naast analoog, maakt de railskeuze niet uit. Die staat daar los van.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 02 december 2019, 16:44:00
Nou voor het digitaal rijden zal ik inderdaad wel nieuwe rails moet gaan kopen !! Dus de uitleg over de verschillende soorten rails was van harte welkom. Peco kende ik niet dus dat is wel interessant.

Nou ik wil beide rijden zowel analoog als digitaal !!

Nou moet ik even kijken of ik ruimte heb voor 2 rails naast elkaar of 3 rails. Ik wil gewoon 1 rails analoog houden zodat ik daar mijn oude verzameling ( voor zover de treinen nog werken, moet ik nog checken ) op kan laten rijden en misschien zelfs af en toe wel een leuk nieuw analoog model ga kopen om te laten rijden. Scheelt nogal in prijs je hebt bijna 2 analoge treinen voor 1 digitale. Het andere spoor of misschien 2 sporen wil ik dus digitaal gaan rijden.

Het voordeel van digitaal rijden is dat je meerdere treinen tegelijk kan laten rijden. Dat de treinen geluid maken is natuurlijk een hele leuke feature, maar ik heb het idee dat als je de trein net gekocht hebt vooral gaan uitproberen, maar dat je daarna zelden nog maar van deze functies allemaal gebruikt maakt, maar kan me daarin vergissen. Zeker omdat ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je dingen in de baan kan maken als de trein daarover rijdt dat hij toetert bijv
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: henk op 02 december 2019, 18:21:23
Digitale treinen zijn niet twee keer zo duur. Ik denk dat je de geluidversies bedoelt. Die zijn al gauw €100 duurder ja. Maar een ‘analoge’ trein is tegenwoordig altijd digitaal voorbereid. Dat betekent dat er een aansluitplug voor een decoder in zit. Je koopt er voor pakweg €25 een goede decoder bij en die prik je in de plug, of je laat dat de winkelier doen, en de loc is digitaal geworden.

Ik denk dat een plaatje helpt. Hierbij de binnenkant van een Piko 2200.
Je kan zien dat het metalen chassis zoveel mogelijk de kap vult. Er is eigenlijk alleen ruimte voor de motor, de prints en de cabine vrijgelaten.
Verder zie je links de decoder die ik zelf in de plug heb geprikt.
Rechts nog het zwarte kapje voor de luidspreker, maar die is dus niet in gebruik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2167_4.jpg)
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 02 december 2019, 18:41:29
Sorry ik ga er steeds vanuit dat digitaal met geluid is maar dat is natuurlijk niet zo !!!

Ik bedoel de locs met geluid zijn soms inderdaad wel 100 euro ( of meer ) duurder dan de andere locs. De decoders waar jij het dan over hebt van 25euro  daarmee maak je de loc digitaal, maar dat is dan lijkt mij zonder geluid. Of heb ik het dan verkeerd?

Want ik zie ook op de Piko site bij de analoge locs decoder nummers staan en als die dan opzoekt dan kosten die decoders tussen de 80-115 euro wel. 
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: henk op 02 december 2019, 18:54:10
Dan zijn het dus geluidsdecoders. Ofwel een decoder waarin geluidsfiles zijn opgeslagen die ook met de bijbehorende luidspreker kunnen worden afgespeeld. Die files zijn dus specifiek voor het type loc.

Kijk maar eens rond op de site van ESU, pionier op het gebied van geluid met de Loksounddecoders, maar ook bekend van de LokPilot zonder geluid. Let ook op de verschillende typen aansluitstekkers.

 http://www.esu.eu/startseite/ (http://www.esu.eu/startseite/)
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: jerrytrein op 02 december 2019, 18:54:47
Nog een ding over de rails
Oude(re)treinen kunnen op lage code rails de biels(nagels ) raken en dus ratelen
Bij wagens en wagons kan je nog wielen uitwisselen
Locs wordt wat lastiger
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Martin Hornis op 02 december 2019, 23:40:09
Even een kleinigheidje bij het digitaliseren van een loc die digitaal is voorbereid. Veelal kun je er niet direct een decoder insteken. Je moet vaak eerst een vervangend stukje elektronica uit de decoder-connector halen.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Te 2/2 op 03 december 2019, 00:11:54
Digitaal lijkt duurder (natuurlijk kun je het net zo goedkoop of duur maken als je wilt) maar analoog pakt duurder uit omdat vrijwel alle schakelingen zelf gebouwd moeten worden. Wil een analoge lok kunnen rijden, maar ook stoppen, en met meerdere analoge treinen tegelijkertijd kunnen rijden, dan heb je veel schakelingen nodig om per plek iets te regelen voor bewaking (en rijspanning). Vroeger was er een keur aan kant en klare koopwaar voor analoog. Die tijd is wel zo'n beetje voorbij.

De kracht van digitaal is de modulaire aanpak en het gebruik van moderne hardware en software. Je koopt modules zonder te hoeven weten hoe ze (technisch) werken. Je pakt ze uit de doos, sluit de draden aan en ze doen het. En zo niet vraag je dat hier op het forum.

Analoog moet je meer weten en meer begrijpen van techniek, van elektronica, van produkten die boven de markt hangen maar niet speciaal bedoeld zijn voor trein-toepassingen. Dat was altijd al zo, maar het viel minder op dan nu.
Analoog blijft toch altijd een beetje steken in ad-hoc oplossingen zoeken, en oplossingen bouwen die niet herbruikbaar zijn in een volgend baanontwerp. Analoog wordt treinen bestuurd door de rijspanning te manipuleren, digitaal doet de loc-decoder dat voor je, per loc.  Als je analoog wilt dat loc-A linksaf slaat en loc-B rechtsaf dan kan dat, mits je daarvoor iets ter plekke inbouwt, namelijk op de plek waar dat kan.  Digitaal moet het besturingssysteem weten waar loc A en loc B zijn, om op de aangegeven plek een wissel om te kunnen gooien voor die loc's .

Digitaal zijn puzzels je uit handen genomen door centrales, door software, door configuraties die je zelf (soms) kunt aanpassen. Die centrales en software lijken duur, omdat ze meer kunnen dan je in je leven analoog bij elkaar kunt bouwen. Maar als je die mogelijkheden analoog daadwerkelijk inbouwt, dan ben je veel duurder uit.

Als je mixt op een en het zelfde spoor, dan kom je nog duurder uit, omdat je beide systemen (analoog en digitaal) moet zien te combineren.  Sommigen doen dat door analoge locs op bovenleiding te laten rijden, en digitale niet. Maar ik begrijp al dat je apart spoor voor analoog en apart spoor voor digitaal nastreeft. Dan zit je daar niet mee.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 03 december 2019, 10:40:47
Interessante site van Esu. Mijn god wat een verschillende soorten zijn er en zoveel verschillende type nummers ook weer haha.

Ik wil het in begin gewoon lekker eenvoudig houden. Eerst maar eens Digitaal gaan rijden met kant en klare loc(s) en dan langzamerhand dingen verder uitzoeken, zoals zelf inbouw van decoders enz.  Lekker rustig opbouwen. Niet gelijk elektrische wissels enz. Ik neem aan dat dat allemaal computergestuurd is dat is niet mijn insteek om dat te gaan doen. Gewoon lekker bouwen en wat rijden met de analoge en digitale centrale. Daarna kijk ik we of ik dingen elektrisch wil gaan maken enz.

Als ik nieuwe rails ga kopen dan is het rails wat al een startset voor digitaal rijden zit en dat ga ik aanvullen ik ga er dan vanuit dat mijn oude treintjes geen problemen hebben met het raken van de biels. Of juist wel natuurlijk mmmm

Heb al wel door dat er heeel heeeel veel mogelijk is. Mijn god.

Rijden er tegenwoordig meer mensen Digitaal of toch nog steeds analoog?
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Biesje op 03 december 2019, 12:02:09
Even iets verduidelijken: je hoeft helegaar niets met een computer te doen. Digitaal is in principe niets anders dan een systeem om met meerdere treinen tegelijk te rijden en verlichting en geluiden in een trein te kunnen schakelen. De rest is optioneel en in de meeste gevallen alleen makkelijker met digitaal (duikt weg om Klaas te ontwijken).

Gewoon lekker beginnen met de transformator af te koppelen en de 2 draadjes van een digitaal systeem aan te sluiten en je kan al meer dan met analoog. Wissels kan je gewoon handmatig bedienbaar laten, al dan niet met elektrische aandrijving met ouderwetsche schakelknopjes. Je kan altijd later nog uitbreiden. Net als met een analoge baan.

Veel plezier!

Mvg,

Robert
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: gvandersel op 03 december 2019, 13:08:36
Om nog even wat verwarring toe te voegen:
- Kijk eens naar het Dinamo systeem.
Hiermee kun je met analoge en digitale locs tegelijk op je baan rondrijden, alles onder besturing van een computer (nee zonder gaat niet).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 december 2019, 13:45:08
Analoog en digitaal via Dinamo vind ik geen aanrader. Je moet per se met een computer werken om het allemaal in goede banen te leiden en je hebt ook nog een boel hardware nodig die ook geld kost.
Ik vind dat je voor één systeem moet kiezen, op één baan alles analoog of alles digitaal. Zeker als je een (her)beginner bent moet je niet met gemengde systemen werken. Maar Gerard geeft het zelf al toe: hij wil je in verwarring brengen. ;D
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: jerrytrein op 03 december 2019, 16:25:58
Is/Was het bij piko niet zo dat adres 0 een analoge besturing is
Je moest dan enkel stroomloze stukken(stopsecties) maken
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 december 2019, 16:35:58
Niet alleen bij Piko. De mogelijkheid om op adres 0 met een analoge loc te rijden zit vanaf het ontwerp in DCC ingebakken. Het systeem staat bekend onder de naam zero-stretching. Maar dat wordt niet meer gepropageerd omdat de kans bestaat dat de motor van een analoge loc verbrandt omdat hij direct op de digitale spanning staat.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Martin Hornis op 03 december 2019, 23:53:25
Onderstaande uitspraken lijken mij te absoluut:
1. maar analoog pakt duurder uit omdat vrijwel alle schakelingen zelf gebouwd moeten worden.

2. De kracht van digitaal is de modulaire aanpak
3. en het gebruik van moderne hardware en software.
4. Je koopt modules zonder te hoeven weten hoe ze (technisch) werken. Je pakt ze uit de doos, sluit de draden aan en ze doen het.

5. Analoog moet je meer weten en meer begrijpen van techniek, van elektronica, van produkten die boven de markt hangen maar niet speciaal bedoeld zijn voor trein-toepassingen.
6. Analoog blijft toch altijd een beetje steken in ad-hoc oplossingen zoeken, en oplossingen bouwen die niet herbruikbaar zijn in een volgend baanontwerp.
7. Analoog wordt treinen bestuurd door de rijspanning te manipuleren
8. Als je analoog wilt dat loc-A linksaf slaat en loc-B rechtsaf dan kan dat, mits je daarvoor iets ter plekke inbouwt, namelijk op de plek waar dat kan.
9. Digitaal moet het besturingssysteem weten waar loc A en loc B zijn, om op de aangegeven plek een wissel om te kunnen gooien voor die loc's .

10. Digitaal zijn puzzels je uit handen genomen door centrales, door software, door configuraties die je zelf (soms) kunt aanpassen.
11. Die centrales en software lijken duur, omdat ze meer kunnen dan je in je leven analoog bij elkaar kunt bouwen.
12. Maar als je die mogelijkheden analoog daadwerkelijk inbouwt, dan ben je veel duurder uit.
1. Of je koopt geassembleerde modules. Ik heb modules voor:
a) railbezetmelding;
b) microprocessor-gestuurde blokprinten voor dubbel-enkel-spoor op basis van Z80;
c) treinvoeding per blok: stop / langzaam rijden / snel rijden / omkeerspanning wegens Märklin-systeem;
d) wissels;
e) ontkoppelaars;
f) lichtseinen;
g) lampjes op het NX-tableau;
h) drukknoppen op het NX-tableau.

2. Analoog kan ook modulair; zie 1a..h.
3. Een pc is moderne hardware. Ik heb daarin IO-printen geplaatst met resp. 192 en 96 aansluitingen. De benodigde software heb ik geschreven in Turbo Pascal versie 7. Geschreven in 1995.
4. Analoog: idem. Zie 1a..h.

5. Mijn analoge modules zijn speciaal voor trein-toepassingen bedoeld. Je moet alleen weten dat de onderlinge koppelingen op basis van TTL-niveau is (0 en 5V=).
6. Analoog bij mij: niks geen ad-hoc-oplossingen. Je moet gestructureerd te werk gaan. Alle modules zijn herbruikbaar voor een ander ontwerp.
7. Dat klopt. Maar dat doe je bij digitaal rijden in feite ook. Ik heb gekozen voor een 3-standen-regeling: stop / langzaam / snel. Maar je kunt ook kiezen voor meer tussenstanden. Dan heb je uiteraard uitgebreidere treinvoedingen per blok nodig. Zie 1c.
8. Je moet niets ter plekke inbouwen. Je moet het pc-programma aanpassen (= software).
9. Bij analoog net eender.

10. Bij mijn analoge systeem dus net eender.
11. Ik had dat in twee jaar klaar. En ik ben nu 76 (= 'iets' ouder dan een jaar of 40).
12. Bij analoog is dat een kwestie van slim inkopen. O.a. 100 enkelpolige omschakelrelais voor HFL 15 (in 1970) die geschikt zijn voor de rijstroom van de treinen. Bij een geschakelde kortsluiting liep er kortstondig 70 A via een contact. Soms zat het contact vast, maar even een tik op het relais en het relais functioneert als altijd.

Conclusie: Mijn 'analoog' besturingsconcept van 1976 was eigenlijk digitaal. Alleen op een andere manier dan wat we er tegenwoordig onder verstaan.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Ronald Koerts op 04 december 2019, 07:42:34
Hoi,

Alle verhalen over gecombineerd rijden van analoog / digitaal en eventueel 2-rail en 3-rail: Vergeten. Even niet aan denken. Gewoon simpel houden.

Ik wil het in begin gewoon lekker eenvoudig houden. Eerst maar eens Digitaal gaan rijden met kant en klare loc(s) en dan langzamerhand dingen verder uitzoeken, zoals zelf inbouw van decoders enz.  Lekker rustig opbouwen.

Inderdaad. Gewoon lekker beginnen met een startsetje.

Niet gelijk elektrische wissels enz. Ik neem aan dat dat allemaal computergestuurd is dat is niet mijn insteek om dat te gaan doen.

Nee, dat is niet computergestuurd. Je kan gewoon wissels elektrisch maken zonder te "digitaliseren" en "computergestuurd". Als je nu dat niet wil dan is dat helemaal goed.

Gewoon lekker bouwen en wat rijden met de analoge en digitale centrale. Daarna kijk ik we of ik dingen elektrisch wil gaan maken enz.

Kijk maar eens bij de verschillende beurzen hoe men het heeft opgelost. Er zijn veel mogelijkheden. Je ziet veel beursbanen met handmatige wissels en eventueel elektrische wissels maar wel digitaal rijden.

Rijden er tegenwoordig meer mensen Digitaal of toch nog steeds analoog?

Dat is niet zo simpel te zeggen. Maar het zal wel die kant op gaan dat er meer "digitaal rijders" zijn dan analoog rijders. Veel "herbeginners" hebben op zolder nog oude treintjes liggen. Deze zijn 9 van 10 keer analoog. Daar beginnen ze mee. De meeste maken daarna vrij snel de overstap naar digitaal rijden. Er zijn verstokte "analoog rijders". Die zullen zeggen dat "analoog" niet dood is. Een feit is wel dat sommige zaken simpeler te doen zijn dan met analoog. Deze zijn al genoemd bijvoorbeeld: Altijd verlichting aan ook bij stilstaan, meerdere treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden zonder aanpassingen, meestal mooiere rijeigenschappen van de lok / treinstel. Het zal steeds meer naar digitaal gaan.

Groet Ronald.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: mass am see op 04 december 2019, 08:25:06
Hoi Bram,

Heb even een paar dagen mee gelezen over de voor en nadelen,Wij mijn oudste zoon Bas en ik rijden rijden sinds een paar jaar digitaal.
Moet zeggen dat er een wereld voor ons open ging.

Was 10 jaar bezig met mijn analoge baan, alle wissels binnen handbereik dus niet elektrisch bedienbaar (dit was een bewuste keuze van mijn kant).

Maar Bas dus van een andere generatie had al vaak geopperd om over te stappen op digitaal,dus op gegeven moment een roco digitale startset gekocht met rails lok en een paar wagonnetjes,omdat de baan nog analoog was hebben eerst 1 baan digitaal gemaakt , kort daarna hebben 10 locomotieven voorzien van een decoder.

Maar met 1 multimaus zagen we al na korte tijd dat het niet voldoende was, dus na lang wikken en wegen een ecos 2 centrale gekocht.

Maar een analoge baan rijdt anders dan een digitale baan, en omdat we met fleischmann profirail rijden en bij de wissels de draadbruggetjes verwijderd hadden was het digitaal rijden geen succes.

Eind 2017 ben ik begonnen met het afbreken van mijn treinbaan omdat we een ander huis hadden gekocht, dit was eigenlijk best pijnlijk ,maar weet dat alle manco's mij ook niet gelukkig maakten.

Begin dit jaar helemaal opnieuw begonnen, beetje voor beetje de baan aan het uitbreiden inmiddels een twee stroomaansluiting gemaakt en het rijdt perfect , de wissels zijn weer voorzien van draadbruggetjes en zelfs de soundlok's rijden zonder storingen, wel heb ik bijna overal nieuwe railverbindingen gemaakt zodat de rails goed vast zit.

dit is onze ervaring van analoog naar digitaal, wel willen we de wissels elektrisch bedienbaar maken en via de ecos 2 te schakelen, maar dat kan altijd nog.

ps heb nu de multimaus van roco probleemloos gekoppeld aan de ecos 2, en kan met 3 treinen te gelijk rijden zonder blokbeveiliging pfff 


mvgr Evert en Bas .
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 december 2019, 08:49:06
Alle verhalen over gecombineerd rijden van analoog / digitaal en eventueel 2-rail en 3-rail: Vergeten. Even niet aan denken. Gewoon simpel houden.
Precies wat ik ook al zei, geen systemen mengen, zeker als je nog helemaal moet inwerken.
Citaat
Een feit is wel dat sommige zaken simpeler te doen zijn dan met analoog. Deze zijn al genoemd bijvoorbeeld: Altijd verlichting aan ook bij stilstaan, …...
Ik ben een verstokte analoog rijder, maar wel met licht aan tijdens stilstand. Zie op mijn website onder Permaloog.
Maar ook hier geldt: niet aan beginnen als je nog een beginner bent.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: dh3201 op 04 december 2019, 09:50:35
Het grote voordeel van handmatig digitaal rijden ten opzichte van handmatig analoog rijden is dat je elke trein op elk willekeurig spoor kunt stil zetten en met een andere trein verder kunt rijden.
Bij analoog moest je elk spoor waar je een trein zou willen stilzetten om vervolgens met een andere trein verder te rijden stroomloos kunnen schakelen. Bij digitaal hoeft dat niet meer.
Plus dat bij digitaal de verlichting in de treinen (ook de stilstaande treinen) gewoon aan kunnen blijven (maar ook uitzetten als je dat wilt).
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: henk op 04 december 2019, 13:05:12
Dan heb je de kern van digitaal rijden ook goed te pakken. Het is bedacht om echt onafhankelijke treinbesturing mogelijk te maken. Je kan bij wijze van spreken iedere loc op hetzelfde spoor met ieder een eigen rijregelaar bedienen.
Al het andere - geluid, computerbesturing - is optioneel.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 04 december 2019, 15:26:20
Zo lekker discussie op gang hihi

Nou zoals gezegd ik wil beginnen met digitale startset en kijken hoe dat bevalt. Leg de buitenste baan gewoon aan als digitaal en binnenste analoog blijven rijden. Kijken hoe dingen gaan en bevallen. Bevalt Digitaal heel erg goed kan ik zo de binnenste baan aan gaan koppelen en kijken of mijn oude locs geschikt zijn om digitaal te gaan maken.

Ik zal ook eens een beurs gaan bezoeken en nog meer op internet om te kijken naar handmatige of digitale / elektrische wissels.

Baanontwerp heb ik op zich wel klaar dus daar zou ik dan alvast beetje mee aan de gang kunnen gaan binnenkort.

Voordeel van digitaal absoluut dat het makkelijk is om op 1 rails meerdere treinen te kunnen laten rijden. Dacht een stuk of 4 ? Dat de digitale centrale op moment niet echt meer aan kan en dat je dan een soort van booster ofzo moet gaan kopen. Booster moet ook als de baan heel erg groot is dacht ik. Maar geen idee hoe groot heel erg groot is
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: henk op 04 december 2019, 15:47:37
Als je handmatig gaat rijden, dan kan je toch niet meer dan twee of drie rijdende treinen tegelijk in de gaten houden. Stilstaande treinen verbruiken niet veel, tenzij de binnenverlichting in rijtuigen permanent brandt. Maar ook binnenverlichting is digitaal te schakelen.

Als je een apart analoog spoor maakt, zorg er dan voor dan die niet aansluit op de digitale sporen, ook niet met geïsoleerde raillassen. Je kan er op wachten tot een trein per ongeluk de scheiding overbrugt en dan help je de centrale de vernieling in.
Je kan ook een trafo of de digitale centrale op de hele baan aansluiten.
En verder is het digitaliseren van ook wat oudere analoge locs goed te doen. Wat heb je aan oudere modellen?
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Ronald Koerts op 04 december 2019, 17:40:54
Hoi,

Ik zal ook eens een beurs gaan bezoeken en nog meer op internet om te kijken naar handmatige of digitale / elektrische wissels.

Vraag ook eens een forumlid in de buurt of een modelspoorvereniging in de buurt naar ervaringen en vraag of je eens een keer mag komen kijken.

Dacht een stuk of 4 ? Dat de digitale centrale op moment niet echt meer aan kan en dat je dan een soort van booster ofzo moet gaan kopen. Booster moet ook als de baan heel erg groot is dacht ik. Maar geen idee hoe groot heel erg groot is

Dat kan je niet zomaar zeggen dat 4 stuks een limiet is. Ligt helemaal aan de digitale centrale met bijhorende versterker en voeding. Je hebt digitale centrales die je met een externe versterker moet gebruiken. Andere hebben ingebouwde versterker. Aan de versterker ligt hoeveel ampère je op de baan kan zetten. Ik heb digitale centrales / versterkers voor 1 ampère tot 5 ampère. Een versterker (booster) hoeft niet alleen bij een grote baan. Kan ook bij een kleine baan. Ligt echt aan hoeveel treinen er gelijktijdig rijden en hoeveel stroom ze afnemen. Dat is belangrijker dan de "grootte" van de baan.

Groet Ronald.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Te 2/2 op 06 december 2019, 02:43:30
Je hoort mij niet vertellen dat je niet moet overstappen op digitaal.
Als je denkt dat het jouw ding is, zeker doen!

Waar ik wel wat nuance in mis zijn de zogenaamde grote "voordelen".
Digitaal is een wat verdere ontwikkeling van principes die allang bestonden.
Je kunt er baat bij hebben, dat geloof ik zonder meer.

Vooral als je PC-software gebruikt, omdat daarin alle bestaande analoge inzichten zijn verwerkt.
Zaken die je voorheen in zelfgebouwde hardware met een diodenmatrix moest zien op te lossen,
lenen zich op computer niveau uitstekend voor software (configuratie) in plaats van hardware aanpak.
Je hoeft minder handvaardig te zijn, als je er met alleen logisch nadenken ook al uitkomt.

  • Het grote voordeel van handmatig digitaal rijden ten opzichte van handmatig analoog rijden is
    dat je elke trein op elk willekeurig spoor kunt stil zetten en met een andere trein verder kunt rijden.
  • Bij analoog moest je elk spoor waar je een trein zou willen stilzetten om vervolgens met een andere trein verder te rijden
    stroomloos kunnen schakelen. Bij digitaal hoeft dat niet meer.
  • Plus dat bij digitaal de verlichting in de treinen (ook de stilstaande treinen) gewoon aan kunnen blijven
    (maar ook uitzetten als je dat wilt).

De voordelen daarvan zie ik niet allemaal:
ad 1.  handmatig digitaal versus handmatig analoog
Wie rijdt er nou uitsluitend handmatig analoog (toch niet als je met 10 treinen tegelijkertijd rijdt)?
Als ik Z-schaltung toepas, kan ik analoog met elke trafo (of rijregelaar) 1 trein bedienen.
Titan maakte analoog als eerste dat onderscheid (een hoofdtrafo, waaraan tot 5 rijregelaars te rijgen waren, voor elke trein 1).

ad 2. stroomloos kunnen schakelen
Analoog moet je alles op de rails zelf regelen. Je stuurt geen loc aan, je varieert de rijspanning, en om die te kunnen manipuleren moet je stukken spanningsloos kunnen maken, of een zo lage spanning of hoge frequentie geven dat bepaalde functies in tact blijven, dat is het basiskenmerk van analoog, en het grote onderscheid met digitaal.
Voor mij is dat geen voordeel ("hoeft dat niet meer") of nadeel, maar gewoon zoals het is.

Digitaal regelt de decoder de rijspanning in de loc, en staat er dus constante rijspanning op de rails.
Een totaal andere benadering. Digitaal kan het zelfs niet anders.
En daarom loop je risico's om bij een mix juist je digitale systeem (centrale of decoder) op te blazen.
Analoog (robuuster) wordt er in zo'n geval niets opgeblazen.

ad 3. Verlichting aan/uit vergt analoog inbouw van een relais en een sensor
(en een magneet tussen de rails of elders), dat kan analoog niet standaard.
Klopt. Maar is dat een nadeel?
Qua geld niet. Alternatief is stukken goedkoper dan een decoder.

Binnenverlichting in stilstaande treinen vergt iets meer analoog inzicht, maar kon al in de jaren '50 (b.v. hoge frequenties).
 Een simpeler analoge aanpak van verlichting bij geëlektrificeerd materieel is de bovenleiding inzetten als constante spanningsbron voor verlichting.
Bij 3-rail kan dat zonder gevolgen.  Bij 2-rail komen daar wat extra diodes bij kijken.

Je kan bij wijze van spreken iedere loc op hetzelfde spoor met ieder een eigen rijregelaar bedienen.
Precies en dat is de voortzetting van de analoge Z-schaltung,
want daarbij kon dat ook al mits er maar 1 trein in 1 blok past.
Die blokbeperking is met digitalisering weg gevallen. Dat is de winst.
De winst kan oplopen als je een bepaalde decoder-id kunt toewijzen aan een bepaalde regelaar-id,
maar daarvoor moet je ook gevorderd zijn, want het is nog niet helemaal Plug&Play en WYSIWYG.
 
Zo uit de doos en spelen maar, gaat bij beide systemen mis, analoog zowel als digitaal. Je moet je inlezen, je moet experimenteren, een proefbaantje leggen, kijken hoe dingen schakelen, hoe je dingen aansluit, waarom dingen geregeld zijn zoals ze zijn. En pas als je gevorderd bent en met meer dan 4 of 5 treinen tegelijkertijd wilt kunnen rijden (zonder er op te hoeven letten), pas dan ga je echt het diepe in. Als je meer wilt, wil je meer weten.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: henk op 06 december 2019, 06:39:22
Ik weet niet of dit de plek is om de analoog/digitaal discussie nog maar eens dunnetjes over te doen. Slechts even ingaan op je laatste argument over de startsets. Alle analoge en digitale startsets zijn redelijk plug and play. Even de korte gebruiksaanwijzing doornemen, baantje leggen, boel aansluiten en rijden maar. Het verschil merk je pas als je wat meer wilt. Bij digitaal krijg je de echte onafhankelijke treinbesturing en de permanent brandende en te schakelen verlichting er standaard bij. Mensen die digitaal instappen weten niet beter of het hoort zo. Bij analoog moet je dan ingewikkeld gaan doen en dan nog lukt het beperkt.

De z-schakeling bijvoorbeeld. Goed analoog idee, maar de digitale onafhankelijke besturing is absoluut geen voortzetting van de z-schakeling. Is heel wat anders. In vergelijking met digitaal simuleert de z-schakeling alleen maar onafhankelijke besturing met alle beperkingen van dien.

En er zijn, eigenlijk waren, wel analoge oplossingen voor permanent brandende verlichting, maar die waren zo onbetrouwbaar en/of complex dat ze maar weinig worden/werden toegepast. De hf-verlichting waar je het over hebt is een goed voorbeeld. Veel over gesproken en gepubliceerd, maar weinig gebruikt wegens verregaand onhandig.

Ik heb in mijn hobbyleven zowat alles geprobeerd: analoog met een rijtrafo, analoog met een berg elektronica en sinds 20 jaar digitaal. Dat heeft mij de volgende vuistregels opgeleverd: sommige dingen kunnen alleen digitaal; andere dingen kunnen analoog en digitaal, maar dan digitaal bijna altijd gemakkelijker.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Martin Hornis op 06 december 2019, 13:24:25
… maar dan digitaal bijna altijd gemakkelijker.
Door bus-systemen: veel minder bedrading.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 08 december 2019, 14:55:58
Ik had nog even een vraagje met betrekking tot digitaal maken van mijn rails

Ik heb dus gewoon vlakke rails zonder bedding hoe kan ik dit digitaal maken bij Roco? Want ik wil denk ik gewoon gaan voor de Roco Maus.

bij Piko kan je deze gebruiken en dan aansluiten op hun digitale centrale
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=666&vw_name=detail

maar bij Roco zie ik dit niet eigenlijk
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 december 2019, 14:59:50
Bijna elk merk heeft aansluitclips voor de rails of speciale railstukken met aansluitklemmen. Maar meestal worden de draden rechtstreeks aan de rails gesoldeerd. Dat is de goedkoopste oplossing.
Maar dat is allemaal al eerder verteld. Er is geen verschil tussen analoge en digitale rails. Rails zijn rails en daar moeten draden aan. Hoe je dat voor elkaar krijgt mag je zelf uitmaken.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 21 december 2019, 17:13:08
Misschien domme vraag, maar hoe plaats je een nieuwe trein op je modelbaan.

Bij Digitaal weet ik dat je eigenlijk alle treinen van de baan moet hebben wil je een nieuwe erop plaatsen en programmeren.
Maar moet je de trein eerst op de baan plaatsen en dan stroom op de baan of kan je ook gewoon een trein op baan plaatsen waar al stroom op staat?
Ik las ergens dat je eerst stroom van de baan moet halen dan de trein plaatsen en stroom er weer op. Dit is elke keer als je nieuwe trein op de baan wil zetten, want bij die persoon is de decoder doorgebrand of weet ik veel.

Nou lijkt me dat persoonlijk een sterk verhaal maar goed ik weet het ook niet. Lijkt me dat je gewoon met stroom op de baan van locomotief kan gaan wisselen en dus oude van de baan haalt en nieuwe voor de wagons plaatst zonder dat stroom telkens van de baan moet

Groetjes
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Jeroen Vreeken op 21 december 2019, 22:04:54
Spanning eraf? Nee hoor. Dan zou er ook van alles mis kunnen gaan als een lok een keer slecht contact maakt (dan gaat de spanning er ook af)

Een nieuwe lok heeft vanuit de fabriek normaal het adres '3' en is daarmee gewoon inzetbaar.
En in princiepe kun je hem ook programeren terwijl de rest er op staat, MAAR:

- Dan moet je wel zeker weten dat je lok '3' programmeert, en bij het instellen van een nieuw adres moet je dat op het juiste moment doen (b.v. wanneer je lange adressen gebruikt zoals ik) want anders 'verdwijnt' hij...

- Als je centrale programmeerd door naar het 'broadcast' adres te schrijven dan reageert elke lok er op, dan is de volgorde niet meer belangrijk, maar alle loks op je baan gaan dan ook mee.

Bij twijfel zou ik dus alleen je nieuwe lok programeren en zorgen dat de rest niet per ongeluk ook wordt gedaan.

Wat ook nog een dingetje kan zijn is het feit dat zo'n nieuwe decoder nog niet de juiste instellingen heeft om je lok lekker te laten rijden. Dan rijd de lok onregelmatig totdat je dit goed zet, maar doorbranden is wel erg onwaarschijnlijk.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Sandopie op 22 december 2019, 10:30:44
Lijkt me dat je gewoon met stroom op de baan van locomotief kan gaan wisselen en dus oude van de baan haalt en nieuwe voor de wagons plaatst zonder dat stroom telkens van de baan moet

Groetjes

De spanning hoeft er inderdaad niet af. Zelf doe ik dat wel, dat stamt nog uit mijn analoge periode. "Oude gewoontes …." moet je maar denken.

Zet gewoon een aantal locs, voordat je gaat "treinen" op opstelsporen. Doe ik hier op de eethoektafel (2 m2) ook. Ik zet 10-12 van die dingen, verdeelt over 4 opstelsporen, op de baan. Loc(s) kiezen en karren maar. Overigens ik rijd N-spoor, maar een en ander moet ook gewoon mogelijk zijn in HO. Misschien, gezien de benodigde ruimte en stroomverbruik, wat beperkter, maar toch.
Titel: Re: Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails
Bericht door: Bramenl op 22 december 2019, 14:27:26
Dank voor reacties weer. Het is me duidelijk dan kan spanning gewoon op de baan blijven !!!