Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Huib
Vandaag om 13:04:31
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 12:56:18
Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:53:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 12:26:50
Douane formaliteiten Engeland door Jeronimos
Vandaag om 12:23:48
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 12:20:22
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding. door RikM
Vandaag om 12:19:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:16:42
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:24
Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door odaoda
Vandaag om 11:34:07
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
Vandaag om 11:06:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:33:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:13:09
Realistische spoordijk, tips gevraagd door Biessendorf
Vandaag om 10:12:56
Marklin/Trix koploper door Martin Domburg
Vandaag om 10:12:32
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:09:49
VERPLAATST: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door Reinout van Rees
Vandaag om 09:25:34
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door Reinout van Rees
Vandaag om 09:24:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door WimC
Vandaag om 09:08:51
Mijn Roco DC Sound "Sik " reageert nergens op door Ronald Halma
Vandaag om 08:19:06
NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer door applor
Vandaag om 03:06:05
Buitenlust door Robkop
Vandaag om 00:16:52
Sudexpress 2023, Eurodual-nieuws van de fabrikant door Dion
01 februari 2023, 23:55:38
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
01 februari 2023, 23:04:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
01 februari 2023, 22:57:42
Een simpel H0 fantasie baantje door gdh
01 februari 2023, 22:46:40
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Martin Welberg
01 februari 2023, 22:31:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Biessendorf
01 februari 2023, 22:01:44
Raadplaatje door Arjen52
01 februari 2023, 22:00:39
Aachenau West door wob
01 februari 2023, 21:57:16
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 308102 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2040 Gepost op: 26 augustus 2022, 19:44:21 »
Even puzzelen en rekenen met de hoogtes zodat ik de draadeinden direct op de goede lengte kan zagen, en nog belangrijker: de hoogtes straks zo zijn dat zowel de scenry gaat passen en de verdekte sporen voldoende hoogte hebben. 



Maar ik ben er bijna uit…
En we stomen door....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11681
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2041 Gepost op: 27 augustus 2022, 12:53:22 »
Bedankt Richard. Altijd leuk om positieve reacties te krijgen.
In dit geval kan dat voor een ander ook minder positief uitvallen geloof ik:
krijg zin om dochter lief (van 24) het huis uit te trappen en de zolder opnieuw te confisqueren om daar ook weer eens lekker los te gaan met een nieuwe modelbaan.

Maar verder snap ik m helemaal,en positieve reacties zijn ook leuk om te krijgen  (y)
@ Draadeinden,
Je weet neem ik aan hoe hoog het geheel moet zijn bovenaan ?
(bovenkant van laatste spiraaldeel waar je mee aansluit op je bovenbouw)

Je weet neem ik aan ook hoe hoog je spiraal begint,als je dan het 2e getal van het 1ste aftrekt,dan hou je toch een netto hoogte over,die dan de lengte moet zijn van je draadeindes  ;)
Die rekensom staat toch ook los van eventuele andere rekensommen voor wat betreft scenery ?
Of mis ik ergens iets anders ?

Ben benieuwd naar het vervolg,ik weet hoe lastig het maken van zo'n spiraal kan zijn,zeker het finetunen ervan  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2042 Gepost op: 27 augustus 2022, 14:18:55 »
Hi Floris,

Ik bouw mijn hele scenery op op basis van een aantal basisplaten die op verschillende hoogtes liggen (alles ondersteund door draadeinden. In de hoek van de klimspiraal komen deze platen 4 verschillende hoogtes en dan deels ook nog in hoogte verlopend (dalend richting bovenzijde klimspiraal en stijgend richting spoor naar kopstation aan andere kant van de baan.

Moest gisteren dus eerst even puzzelen wat hier de juiste hoogtes voor moesten worden zodat ik voldoende  vrije hoogte heb boven het spoor van de klimspiraal maar het ook weer klopt met het aftakelde industrie spoor dat later vanaf het spoor naar het kopstation gaat komen.

Maar als ik het goed heb gedaan gaat het straks passen …



Nog 4 draadeinden zagen en plaatsen en dan zou het eerste segment van de klimspiraal er op kunnen..
Moest ook de basis van de hellingbaan nog wat bijzagen zodat eerste segment er netjes in past.



Het netjes opbouwen vraagt inderdaad wel wat aandacht…..


En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18089
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2043 Gepost op: 27 augustus 2022, 14:22:35 »
Ik kan zien dat de hitte voorbij is want er wordt weer lekker gebouwd.
En er wordt de nodige valbescherming aangebracht  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2044 Gepost op: 27 augustus 2022, 21:11:43 »
Inderdaad Wim,

Eerste segment van de helix (worden totaal 4 segmenten) zit op zijn plaats. Was nog even wat passen, meten en zagen om hem goed aangesloten te krijgen op de aftakken van de al bestaande hellingbaan.















Aan de randen lijm ik nog een smalle strook (6 mm dik en 2 cm breed) zodat de segmenten wat minder doorbuigen. Daarna hier eerst kurk plakken en rail leggen en dan verder met volgende segment. Gaat wel veel tijd inzitten, maar hoeft deze maand niet af ;D
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2045 Gepost op: 28 augustus 2022, 18:36:16 »
Na de nodige km fietsen (met koffie op terras), tuinonderhoud en de Belgische GP 🇳🇱 nog wat gedaan aan de helix.









Vanaf mijn geïmproviseerde werkbank in de helix eerste deel van kurkbedding geplakt. Het “gootje” aan de binnenzijde is voor het verslepen van de aansluitdraden.
Deze week op dit deel de rails aanbrengen dan kan daarna de 2 sectie opgebouwd worden.

De helix ga ik trouwens indelen in 2 blokken. Bovenste blok moet ook een keerlusmodule aan komen omdat de zijlijn door deze helix een grote keerlus wordt. Zag alleen dat Rosoft momenteel dicht is, kan dus geen Xtreme keerlus module bestellen.

En we stomen door....

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2046 Gepost op: 28 augustus 2022, 19:02:53 »
Lekker bezig (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18089
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2047 Gepost op: 28 augustus 2022, 19:04:43 »
Ja die Frank is een druk baasje  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2048 Gepost op: 28 augustus 2022, 19:10:01 »
Valt wel mee Wim. Denk 1 uurtje aan de baan geknutseld vandaag. Buiten nog te mooi om veel binnen te zitten.
Wordt tijd voor de storm- en regenachtige herfstavonden…😎
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2049 Gepost op: 29 augustus 2022, 21:19:07 »
Eerste deel van de helix zit er in inclusief bedrading. Gaat eigenlijk we vrij vlotjes zo en past ook nog allemaal vrij goed  :o





Binnenkort 2 segment plaatsen…..
En we stomen door....

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
  • Aachenau West
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2050 Gepost op: 29 augustus 2022, 22:01:49 »
Indrukwekkend van omvang!

Groet, Bas

André 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 747
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2051 Gepost op: 29 augustus 2022, 22:04:29 »

... Gaat eigenlijk we vrij vlotjes zo en past ook nog allemaal vrij goed  :o
Frank, jij werkt gewoon erg netjes.
Een goede pasvorm doet dan de rest.  (y)
Fijne dag,
André.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • Gotthardbahn
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2052 Gepost op: 29 augustus 2022, 22:56:36 »
Ik vind het slim bedacht hoe je een opstaand randje van multiplex hebt gemaakt om het kurk in vorm te krijgen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2053 Gepost op: 30 augustus 2022, 05:52:43 »
Hoi Dennis,

Extra strookje multiplex op de randen is om de constructie wat sterker (en vooral stabieler te maken). Dit omdat ik ivm beperkte hoogte maar 6 mm dik multiplex gebruik. Maak er op deze manier een soort van u-profiel van wat veel stijver is dan een vlakke plaat.

Kurk is zonder problemen in bochten te leggen als je de bedding opdeelt in 2 stroken van ca 2 cm breed. Even fixeren met een paar prikkers tot de lijm droog is.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2022, 05:54:20 door Frank 123 »
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2054 Gepost op: 31 augustus 2022, 21:24:28 »
Langzaam maar zeker kruipt de opbouw van de helix omhoog….



In dit tempo is hij eind volgende maand wel boven….

Stabiliteit is ondanks de maar 6mm dikke multiplex die ik gebruik meer dan voldoende (durf ik met gerust hart paar pakken melk op te zetten)
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2022, 21:26:32 door Frank 123 »
En we stomen door....