Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 8205 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2019, 11:44:23 »
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)

Groene stroom bestaat niet. https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden

Groene stroom is op dit moment vooral een boekhoudkundig grapje. Natuurlijk zijn er zonnepanelen en windmolens maar die dekken slechts een paar % van de energiebehoefte. Er zijn vele malen meer groene stroom afnemers dan er aan groene stroom wordt opgewekt. Dus je denkt dat je met je energieleverancier hebt afgesproken dat je groene stroom krijgt maar het kan evengoed gewoon uit een Duitse bruinkoolcentrale komen. Maar de intentie is goed hoor, daar niet van. Tot die tijd: stekker in het stopcontact en gaan met die banaan. Groen of niet.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2019, 13:09:42 »
Anders kantoor personeel van NS e.d. incl de regering op van die training fietsen zetten zoals in een sportschool en die ombouwen om tijdens het trappen stroom op te wekken,dat scheelt weer kolen en levert dus extra "groene stroom" op  ;) ;D

Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6870
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2019, 13:16:25 »

Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?


Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2019, 14:25:16 »
Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)


dat heet nou echt positief denken..... ;D
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2019, 16:33:12 »
Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2019, 16:39:20 »
Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Aan verkanting is een grens, je kan die niet onbeperkt opvoeren. Voor een echte HSL waarop treinen 300km/h rijden geldt een minimum boogstraal van 5 kilometer. Daar is niet overal plaats voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #21 Gepost op: 23 November 2019, 22:01:29 »
En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk. Net als dat de vele dalingen en stijgingen tussen Keulen en Frankfurt ook goed voelbaar zijn en het bedienend personeel zich af en toe goed vast moet houden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2019, 07:38:42 »
En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk.

Na een noodremming heb ik een keer in de Thalys, in Frankrijk, in een boog stilgestaan: dan merk je pas hoeveel verkanting een bocht in een HSL heeft.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2019, 10:22:02 »
Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D

Hoezo uitdaging? De huidige Hanzelijn heeft een tunnel onder het Drontenmeer. In de visie die ten grondslag ligt aan de huidige Lelylijn is bij het Ketelmeer ook een tunnel voorzien. Het meest complexe deel is het inpassen van de Lelylijn aan de noordzijde van Heerenveen op het bestaande spoor richting Heerenveen. Daar zijn een aantal opties voor. Tevens dient het huidige station van Heerenveen een kilometer verplaatst te worden omwille van het benodigde ruimtebeslag. De aftakking op het bestaande spoor richting Emmeloord is geen issue.

De visie die ten grondslag aan de Lelylijn ligt gaat uit van een onderbouw die geschikt is voor snelheden van 200+. Op dit momenten zijn er contacten met de regio Hamburg en het Zweedse Parlement om de Holland Scandinavië Lijn op de Europese agenda te krijgen, waardoor co-financiering vanuit Europa mogelijk wordt. Het voorziene tracé houdt rekening met ruimtelijk ontwikkelingen die kansrijk zijn.

En bedenk ook het volgende. De Lelylijn komt voor insiders niet uit de lucht vallen. Dit speelde al een poosje onder de oppervlakte. De proef met de snelheidsverhoging over het bestaande spoor was de trigger om met de plannen voor het voetlicht te treden omwille van een tegengeluid. Daartoe heeft op 5 februari 2019 een stuk in de Telegraaf gestaan. Insiders die de onderliggende visie van de Lelylijn kennen zijn destijds in de Telegraaf aan het woord gelaten.
De kosten van het verkorten van de reistijd ligt minimaal op hetzelfde niveau als het aanleggen van de Lelylijn. De aanleg van de Lelylijn heeft tot gevolg dat afgezien kan worden van additionele investeringen in de A7 ten bedrage van een klein miljard euro. Per saldo is de aanleg van de Lelylijn voordeliger voor de samenleving dan het gecombineerd verbreden van de A7 en het verkorten/verhogen van de reistijd/snelheid via het bestaande spoor.

Op dit moment is er een robuuste groep ontstaan, bestaande uit de Rijks Universiteit, publieke sector, bedrijfsleven verenigd in het VNO-NCW en burgers, die de krachten hebben gebundeld. Op 5 december is er in Drachten een symposium over de Lelylijn. Doelstelling was om de noodzaak voor het uitvoeren van de studie op de agenda te krijgen van het Kabinet, maar de besluitvorming voor het uitvoeren van de studie heeft inmiddels plaatsgevonden.




Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2019, 10:50:36 »
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was.

Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni 22 november

Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2019, 11:01:52 »
En daarna ging dan altijd het CPB aan het werk en dat liet weinig heel van de berekeningen. Ik heb het voorstel voor de Lelylijn gelezen en het meest opvallend vind ik de snel wisselende en soms tegenstrijdige argumenten die worden gebruikt. Daar hebben we het al eerder over gehad.

Er is een best een kans dat het deze keer lukt. Niet zozeer om het economisch nut, maar om de boel in Nederland een beetje bij elkaar te houden. We hebben al tegenstellingen genoeg. Dat zou ik overigens ook een geldig politiek argument vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2019, 11:18:45 »
Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.

Wat mij betreft wordt belastinggeld liever gebruikt voor beter OV dan weer wat extra asfalt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2019, 11:28:02 »
En toch, hoe leuk of vervelend het ook is, beide is nodig. Beter OV, in welke hoedanigheid dan ook, is niet afhankelijk van het almaar sneller maken van treinritjes e.d. Beter OV begint al bij goede voor en na transport. Verbindingen van bus/tram/metro die goed aansluiten op de treinen. En daar schort het nog wel eens aan.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2019, 11:33:13 »
 Ja ,helemaal mee eens .
Snellere treinen is goed voor de lange afstanden ,maar het OV is in de kleinere steden zoals Leiden beneden de maat ,met 30 min diensten overdag op stadslijnen;de winst  die behaald is met een goed doorrijdende trein wordt verknoeid  door lange wachttijden op de bus  bij een NS stationals je naar huis wil.
 Nu weer on- topic.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2019, 11:35:57 »
Nu weer on- topic.
Het heeft min of meer met elkaar te maken, Peter. Het is hartstikke on-topic  ;D (y)
Groeten Joop, machinist Lls