Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 7148 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2019, 11:44:23 »
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)

Groene stroom bestaat niet. https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden

Groene stroom is op dit moment vooral een boekhoudkundig grapje. Natuurlijk zijn er zonnepanelen en windmolens maar die dekken slechts een paar % van de energiebehoefte. Er zijn vele malen meer groene stroom afnemers dan er aan groene stroom wordt opgewekt. Dus je denkt dat je met je energieleverancier hebt afgesproken dat je groene stroom krijgt maar het kan evengoed gewoon uit een Duitse bruinkoolcentrale komen. Maar de intentie is goed hoor, daar niet van. Tot die tijd: stekker in het stopcontact en gaan met die banaan. Groen of niet.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2019, 13:09:42 »
Anders kantoor personeel van NS e.d. incl de regering op van die training fietsen zetten zoals in een sportschool en die ombouwen om tijdens het trappen stroom op te wekken,dat scheelt weer kolen en levert dus extra "groene stroom" op  ;) ;D

Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2019, 13:16:25 »

Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?


Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2019, 14:25:16 »
Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)


dat heet nou echt positief denken..... ;D
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2019, 16:33:12 »
Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2019, 16:39:20 »
Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Aan verkanting is een grens, je kan die niet onbeperkt opvoeren. Voor een echte HSL waarop treinen 300km/h rijden geldt een minimum boogstraal van 5 kilometer. Daar is niet overal plaats voor.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2019, 22:01:29 »
En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk. Net als dat de vele dalingen en stijgingen tussen Keulen en Frankfurt ook goed voelbaar zijn en het bedienend personeel zich af en toe goed vast moet houden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2019, 07:38:42 »
En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk.

Na een noodremming heb ik een keer in de Thalys, in Frankrijk, in een boog stilgestaan: dan merk je pas hoeveel verkanting een bocht in een HSL heeft.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2019, 10:22:02 »
Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D

Hoezo uitdaging? De huidige Hanzelijn heeft een tunnel onder het Drontenmeer. In de visie die ten grondslag ligt aan de huidige Lelylijn is bij het Ketelmeer ook een tunnel voorzien. Het meest complexe deel is het inpassen van de Lelylijn aan de noordzijde van Heerenveen op het bestaande spoor richting Heerenveen. Daar zijn een aantal opties voor. Tevens dient het huidige station van Heerenveen een kilometer verplaatst te worden omwille van het benodigde ruimtebeslag. De aftakking op het bestaande spoor richting Emmeloord is geen issue.

De visie die ten grondslag aan de Lelylijn ligt gaat uit van een onderbouw die geschikt is voor snelheden van 200+. Op dit momenten zijn er contacten met de regio Hamburg en het Zweedse Parlement om de Holland Scandinavië Lijn op de Europese agenda te krijgen, waardoor co-financiering vanuit Europa mogelijk wordt. Het voorziene tracé houdt rekening met ruimtelijk ontwikkelingen die kansrijk zijn.

En bedenk ook het volgende. De Lelylijn komt voor insiders niet uit de lucht vallen. Dit speelde al een poosje onder de oppervlakte. De proef met de snelheidsverhoging over het bestaande spoor was de trigger om met de plannen voor het voetlicht te treden omwille van een tegengeluid. Daartoe heeft op 5 februari 2019 een stuk in de Telegraaf gestaan. Insiders die de onderliggende visie van de Lelylijn kennen zijn destijds in de Telegraaf aan het woord gelaten.
De kosten van het verkorten van de reistijd ligt minimaal op hetzelfde niveau als het aanleggen van de Lelylijn. De aanleg van de Lelylijn heeft tot gevolg dat afgezien kan worden van additionele investeringen in de A7 ten bedrage van een klein miljard euro. Per saldo is de aanleg van de Lelylijn voordeliger voor de samenleving dan het gecombineerd verbreden van de A7 en het verkorten/verhogen van de reistijd/snelheid via het bestaande spoor.

Op dit moment is er een robuuste groep ontstaan, bestaande uit de Rijks Universiteit, publieke sector, bedrijfsleven verenigd in het VNO-NCW en burgers, die de krachten hebben gebundeld. Op 5 december is er in Drachten een symposium over de Lelylijn. Doelstelling was om de noodzaak voor het uitvoeren van de studie op de agenda te krijgen van het Kabinet, maar de besluitvorming voor het uitvoeren van de studie heeft inmiddels plaatsgevonden.




Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2019, 10:50:36 »
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was.

Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni 22 november

Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #25 Gepost op: 24 november 2019, 11:01:52 »
En daarna ging dan altijd het CPB aan het werk en dat liet weinig heel van de berekeningen. Ik heb het voorstel voor de Lelylijn gelezen en het meest opvallend vind ik de snel wisselende en soms tegenstrijdige argumenten die worden gebruikt. Daar hebben we het al eerder over gehad.

Er is een best een kans dat het deze keer lukt. Niet zozeer om het economisch nut, maar om de boel in Nederland een beetje bij elkaar te houden. We hebben al tegenstellingen genoeg. Dat zou ik overigens ook een geldig politiek argument vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2019, 11:18:45 »
Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.

Wat mij betreft wordt belastinggeld liever gebruikt voor beter OV dan weer wat extra asfalt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2019, 11:28:02 »
En toch, hoe leuk of vervelend het ook is, beide is nodig. Beter OV, in welke hoedanigheid dan ook, is niet afhankelijk van het almaar sneller maken van treinritjes e.d. Beter OV begint al bij goede voor en na transport. Verbindingen van bus/tram/metro die goed aansluiten op de treinen. En daar schort het nog wel eens aan.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2019, 11:33:13 »
 Ja ,helemaal mee eens .
Snellere treinen is goed voor de lange afstanden ,maar het OV is in de kleinere steden zoals Leiden beneden de maat ,met 30 min diensten overdag op stadslijnen;de winst  die behaald is met een goed doorrijdende trein wordt verknoeid  door lange wachttijden op de bus  bij een NS stationals je naar huis wil.
 Nu weer on- topic.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #29 Gepost op: 24 november 2019, 11:35:57 »
Nu weer on- topic.
Het heeft min of meer met elkaar te maken, Peter. Het is hartstikke on-topic  ;D (y)
Groeten Joop, machinist Lls