Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 21:05:28
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 20:57:24
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:38:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 7824 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Vanaf 2023 rijden er snellere treinen tussen het noorden van Nederland en de Randstad. Dat heeft de NS besloten. De treinen die binnenkort met een snelheid van 200 kilometer per uur vanuit het zuiden over de hogesnelheidslijn richting Amsterdam rijden, moeten dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.

Al jaren pleiten de noordelijke provincies voor een snellere treinverbinding met de Randstad. Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur. De provincies willen dat die in 2030 een half uur korter duurt. Begin dit jaar werd er al getest met zo'n snellere verbinding. Door het besluit van de NS zijn de treinen daar straks klaar voor.

voor de rest, zie: https://nos.nl/artikel/2311476-ns-vanaf-2023-met-snellere-trein-naar-noord-nederland-ondanks-ongeschikt-spoor.html

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2154
  • Relax, it is only a hobby.
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2019, 15:18:42 »
Hhhmmm, Amsterdam heeft al jaar en dag elke poging gedwarsboomd om de verbindingstijd met Leeuwarden en Groningen te bekorten tot een uur of minder. Bang dat ze (goed betaalde) inwoners zou verliezen aan de 2 Noordelijke provincies met een hoop ruimte en ook business. Tenslotte zou je dan maar een dik uur van Schiphol af zitten. Friesland en Groningen hebben zich daar al die jaren sterk voor gemaakt.

Zou Amsterdam tot inkeer zijn gekomen of ziet de NS eindelijk serieus de potentie van dit vervoer (+/- een eeuw te laat).
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22484
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2019, 15:28:45 »
Denk je nou echt dat Amsterdam hierin zo bepalend is geweest?  ???
Tot nu toe gingen de discussies altijd over compleet nieuwe lijnen, liefst hsl, waarbij telkens de investering ineens niet viel te verantwoorden.
NS kiest nu de weg der geleidelijkheid. Komt het ook goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2019, 16:39:34 »
Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur.
Sjonge, een rit van Vlissingen naar Amsterdam duurt ook ruim twee uur. Krijgen we naar Zeeland dan ook van die snelle treinen? Overigens is de reistijd in 50 jaar geen minuut korter geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3332
  • Bricolage français.
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2019, 17:56:39 »
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22484
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2019, 17:57:41 »
De nachtmerrie van Henk komt uit ;D https://www.lc.nl/friesland/Rijk-start-onderzoek-naar-haalbaarheid-Lelylijn-25057290.html

Onderzoek is altijd goed. Ik kijk alweer uit naar de doorrekeningen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 November 2019, 17:59:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2019, 20:05:08 »
Een beetje maf in de berichtgeving vind ik die twee wissels in de Schipholtunnel, dat die een nieuwe lijn naar Groningen mogelijk maken  :P

Maar in het licht van het recente beleid van Prorail, om elke wissel die ook maar enigszins overbodig is voor de dagelijkse dienstregeling te verwijderen, is het wel weer te begrijpen.
Nu is iedere nieuwe wissel iets heel bijzonders, met een heel belangrijke functie anders komt ie er niet  ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Spoor N
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2019, 20:14:52 »
Op Somda wordt dat beter uitgelegd dan bij de NOS. In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.

Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.
Groene stroom.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2019, 20:19:55 »
In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.

Nou ja, dat dus. Je bent zo spaarzaam met wissels dat als je een bestaand 4-sporig traject anders wil gaan gebruiken, eerst nieuwe wissels moet aanleggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Spoor N
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2019, 20:25:44 »
Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2019, 22:29:01 »
Maar liefst drie minuten. Nou nou nou. Drie minuten langer zitten wachten in zo'n dump op dat vliegveld. Of drie minuten extra om een kroket te scoren voordat de trein naar huis gaat De vorige is immers toch al weg. (kleine bekentenis: op Schiphol heb ik natuurlijk al een halve worst gehad, om de thuiskomst te vieren)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2019, 08:20:49 »
Gewoon aanleggen die Lely lijn. Bij elke plaats een 4 sprong station zodat de stoppertjes
niet de sneltreinen in de weg rijden en die gewoon 200 laten rijden. Dat is een mooie snelheid.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2019, 11:00:56 »
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.

Wolter
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2019, 11:10:55 »
Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
Als de afhandeling, zoals besproken op Somda, het gaat worden, dan heb je helemaal geen wissels extra nodig. Bottleneck blijft Duivendrecht. Daar is verder geen ruimte meer om nog maar iets te verbeteren.

Verder zou de treindienstleider de ic's standaard over de 2 moeten laten gaan. Kan er met 110 km/h door gereden worden! Scheelt weer remmen naar en doorwisselen met 80 km/h  (y)

Alles valt en staat overigens met hoe Amsterdam - Zuid er na de verbouwing uit komt zien. Tussen Zuid en Duivendrecht blijft het ook 4 sporig.
Groeten Joop, machinist Lls