Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 7142 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Vanaf 2023 rijden er snellere treinen tussen het noorden van Nederland en de Randstad. Dat heeft de NS besloten. De treinen die binnenkort met een snelheid van 200 kilometer per uur vanuit het zuiden over de hogesnelheidslijn richting Amsterdam rijden, moeten dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.

Al jaren pleiten de noordelijke provincies voor een snellere treinverbinding met de Randstad. Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur. De provincies willen dat die in 2030 een half uur korter duurt. Begin dit jaar werd er al getest met zo'n snellere verbinding. Door het besluit van de NS zijn de treinen daar straks klaar voor.

voor de rest, zie: https://nos.nl/artikel/2311476-ns-vanaf-2023-met-snellere-trein-naar-noord-nederland-ondanks-ongeschikt-spoor.html

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2019, 15:18:42 »
Hhhmmm, Amsterdam heeft al jaar en dag elke poging gedwarsboomd om de verbindingstijd met Leeuwarden en Groningen te bekorten tot een uur of minder. Bang dat ze (goed betaalde) inwoners zou verliezen aan de 2 Noordelijke provincies met een hoop ruimte en ook business. Tenslotte zou je dan maar een dik uur van Schiphol af zitten. Friesland en Groningen hebben zich daar al die jaren sterk voor gemaakt.

Zou Amsterdam tot inkeer zijn gekomen of ziet de NS eindelijk serieus de potentie van dit vervoer (+/- een eeuw te laat).
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2019, 15:28:45 »
Denk je nou echt dat Amsterdam hierin zo bepalend is geweest?  ???
Tot nu toe gingen de discussies altijd over compleet nieuwe lijnen, liefst hsl, waarbij telkens de investering ineens niet viel te verantwoorden.
NS kiest nu de weg der geleidelijkheid. Komt het ook goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2019, 16:39:34 »
Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur.
Sjonge, een rit van Vlissingen naar Amsterdam duurt ook ruim twee uur. Krijgen we naar Zeeland dan ook van die snelle treinen? Overigens is de reistijd in 50 jaar geen minuut korter geworden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2019, 17:56:39 »
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.

Wolter

Moins mais mieux.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2019, 17:57:41 »
De nachtmerrie van Henk komt uit ;D https://www.lc.nl/friesland/Rijk-start-onderzoek-naar-haalbaarheid-Lelylijn-25057290.html

Onderzoek is altijd goed. Ik kijk alweer uit naar de doorrekeningen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 17:59:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2019, 20:05:08 »
Een beetje maf in de berichtgeving vind ik die twee wissels in de Schipholtunnel, dat die een nieuwe lijn naar Groningen mogelijk maken  :P

Maar in het licht van het recente beleid van Prorail, om elke wissel die ook maar enigszins overbodig is voor de dagelijkse dienstregeling te verwijderen, is het wel weer te begrijpen.
Nu is iedere nieuwe wissel iets heel bijzonders, met een heel belangrijke functie anders komt ie er niet  ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2019, 20:14:52 »
Op Somda wordt dat beter uitgelegd dan bij de NOS. In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.

Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.
Groene stroom.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2019, 20:19:55 »
In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.

Nou ja, dat dus. Je bent zo spaarzaam met wissels dat als je een bestaand 4-sporig traject anders wil gaan gebruiken, eerst nieuwe wissels moet aanleggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2019, 20:25:44 »
Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2019, 22:29:01 »
Maar liefst drie minuten. Nou nou nou. Drie minuten langer zitten wachten in zo'n dump op dat vliegveld. Of drie minuten extra om een kroket te scoren voordat de trein naar huis gaat De vorige is immers toch al weg. (kleine bekentenis: op Schiphol heb ik natuurlijk al een halve worst gehad, om de thuiskomst te vieren)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2019, 08:20:49 »
Gewoon aanleggen die Lely lijn. Bij elke plaats een 4 sprong station zodat de stoppertjes
niet de sneltreinen in de weg rijden en die gewoon 200 laten rijden. Dat is een mooie snelheid.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2019, 11:00:56 »
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.

Wolter
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2019, 11:10:55 »
Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
Als de afhandeling, zoals besproken op Somda, het gaat worden, dan heb je helemaal geen wissels extra nodig. Bottleneck blijft Duivendrecht. Daar is verder geen ruimte meer om nog maar iets te verbeteren.

Verder zou de treindienstleider de ic's standaard over de 2 moeten laten gaan. Kan er met 110 km/h door gereden worden! Scheelt weer remmen naar en doorwisselen met 80 km/h  (y)

Alles valt en staat overigens met hoe Amsterdam - Zuid er na de verbouwing uit komt zien. Tussen Zuid en Duivendrecht blijft het ook 4 sporig.
Groeten Joop, machinist Lls