Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 11:06:24
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door aad52
Vandaag om 10:54:33
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 68040 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #75 Gepost op: 09 januari 2020, 07:41:42 »
Ik ben in mijn archief van negatieven gedoken.
De onderstaande foto's heb ik kunnen maken op en vanaf de "vlinder". Had een beetje exclusieve toegang zeg maar. Het zijn jammer genoeg niet veel foto's maar ik kan me herinneren dat het nogal waaide daarboven.

Voor wat het station betreft: er staat me bij dat de deuren lange tijd rood zijn geweest en er hebben metalen platen als bescherming aan de buitenzijde gezeten. Helaas weet ik niet meer in welke periode dat precies was.

Groet,
Wicher.

Dat zijn mooie foto's Wicher, daar kunnen we wat mee.
Ik zou ze nooit gemaakt kunnen hebben omdat ik op die hoogte mijn camera nooit stil had kunnen houden..........hoogtevrees  ;)

Wat de kleur van de deuren was in de jaren zeventig kan ik mij niet meer herinneren maar zal proberen het te achterhalen.
Ik heb vorig jaar foto's gemaakt van het station en ben er eigenlijk klakkeloos van uit gegaan dat het die groene kleur moest zijn.
De deuren in het hoofdgebouw zijn wel al geruime tijd rood zoals onderstaande foto laat zien.
Het probleem is dat veel foto's uit de jaren zeventig nog in zwart/wit zijn.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #76 Gepost op: 09 januari 2020, 08:16:36 »
Deze foto is gegarandeerd uit 1974 en helaas in zwart/wit. :(
Ik neig naar de conclusie dat ze toen niet de huidige rode kleur hadden.
Uit diverse afbeelding lijkt het er ook op dat er toen nog gewoon draaideuren waren, dus niet de huidige schuifdeuren.
Ook zijn de huidige deuren lager omdat er een groot NS-logo boven zit.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6480
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #77 Gepost op: 09 januari 2020, 08:42:02 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #78 Gepost op: 09 januari 2020, 09:10:16 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul

Bedankt Paul,

Mijn Rail Hobby's beginnen op 1 januari 1982  :'(
En ik zag ze ook (nog) niet in het online archief van Rail Hobby.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #79 Gepost op: 09 januari 2020, 11:48:27 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10571
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #80 Gepost op: 09 januari 2020, 11:59:45 »
Die brug ligt daar nog steeds overigens.
En tot de opening van de Drechttunnel in 1977 liep de A16 over de brug.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #81 Gepost op: 09 januari 2020, 12:25:58 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.

Dat is Chemproha een handel in chemicaliën.
Dit bedrijf bestaat nog steeds op de zelfde plek echter onder een nieuwe naam "Brenntag".
Het gebouw is echter omgeruild voor een moderne strakke loods, wat vast efficiënter in gebruik zal zijn maar mooier is het zeker niet.
Maar zo gaat dat.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #82 Gepost op: 09 januari 2020, 12:40:55 »
Hoi,

Wel mooi om na te bouwen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #83 Gepost op: 09 januari 2020, 12:57:36 »
Volgens mij zijn de deuren pas rood geworden toen het automatische schuifdeuren werden.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #84 Gepost op: 09 januari 2020, 13:07:17 »
Voor de mensen die bekend zijn in Dordrecht een leuke plattegrond van de situatie begin jaren 70 gemaakt voor de aanleg van de Drechttunnel.
In de tijd dat de A16 tunnel er nog niet was ging al het verkeer naar Rotterdam inderdaad over de brug naast de spoorbrug, hier aangegeven als de Hugo de Grootlaan.
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
Dat is nu onvoorstelbaar als je ziet hoe druk het is op de A16.
Op het kaartje is ook de tweesporige hefbrug "de Vlinder" te zien.
Overigens is één van de hefbruggen met de bijbehorende geleidingspoten nog steeds de oude uit "de Vlinder" er is er nog één exact nagemaakt en er naast gelegd, alleen is de karakteristieke ombouw vervangen door de huidige genaamd "het hemelbed".
De hele brug is toen wel de verhoogd om een hogere doorvaarthoogte te verkrijgen waardoor hij nu minder vaak open hoeft.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 13:10:08 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #85 Gepost op: 09 januari 2020, 13:14:59 »
Mooi plaatje met de EMF er nog op vermeld. Daar heb ik hééééél lang geleden stage gelopen. Tegenwoordig niks meer van te herkennen.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • DB Tijdperk III
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #86 Gepost op: 09 januari 2020, 13:48:59 »
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
De Wegenwiki spreekt over ingebruikname in 1940, dus dat klopt wel:

Citaat van: Wegenwiki.nl
In 1940 is de Stadsbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht in gebruik genomen, die onderdeel was van de rijksweg 16. Deze brug had 4 rijstroken zonder middenafscheiding en was beweegbaar. In 1966 reden dagelijks 42.000 voertuigen over de Stadsbrug. Destijds was voor 1990 minimaal een verdubbeling van de verkeersintensiteit voorzien wat een vaste oeververbinding noodzakelijk maakte. Er is snel voor een tunnel gekozen. Eind jaren 60 werd de afweging gemaakt van het tracé, een westelijkere route verder buiten Dordrecht of dichter langs het centrum. Omdat uit verkeerstellingen bleek dat driekwart van het verkeer op de rijksweg een herkomst of bestemming op het Eiland van Dordrecht had, is gekozen voor een tracé dicht langs Dordrecht.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 13:52:07 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3703
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #87 Gepost op: 09 januari 2020, 14:00:50 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #88 Gepost op: 09 januari 2020, 14:10:27 »
Bij deze nog twee schitterende foto's van de Vlinder, met daarnaast de stadsbrug, de voorloper van de Drechttunnel in de A16.
Op de onderste foto is duidelijk te zien waar deze brug zijn bijnaam "de Vlinder" aan te danken heeft.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #89 Gepost op: 09 januari 2020, 14:48:31 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)

Peter, dank hiervoor.
Staan er een hoop op, en met duidelijke uitleg.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0