Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 14:18:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:12:30
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:13:13
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 12:44:38
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:25:58
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 76935 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #75 Gepost op: 09 January 2020, 07:41:42 »
Ik ben in mijn archief van negatieven gedoken.
De onderstaande foto's heb ik kunnen maken op en vanaf de "vlinder". Had een beetje exclusieve toegang zeg maar. Het zijn jammer genoeg niet veel foto's maar ik kan me herinneren dat het nogal waaide daarboven.

Voor wat het station betreft: er staat me bij dat de deuren lange tijd rood zijn geweest en er hebben metalen platen als bescherming aan de buitenzijde gezeten. Helaas weet ik niet meer in welke periode dat precies was.

Groet,
Wicher.

Dat zijn mooie foto's Wicher, daar kunnen we wat mee.
Ik zou ze nooit gemaakt kunnen hebben omdat ik op die hoogte mijn camera nooit stil had kunnen houden..........hoogtevrees  ;)

Wat de kleur van de deuren was in de jaren zeventig kan ik mij niet meer herinneren maar zal proberen het te achterhalen.
Ik heb vorig jaar foto's gemaakt van het station en ben er eigenlijk klakkeloos van uit gegaan dat het die groene kleur moest zijn.
De deuren in het hoofdgebouw zijn wel al geruime tijd rood zoals onderstaande foto laat zien.
Het probleem is dat veel foto's uit de jaren zeventig nog in zwart/wit zijn.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #76 Gepost op: 09 January 2020, 08:16:36 »
Deze foto is gegarandeerd uit 1974 en helaas in zwart/wit. :(
Ik neig naar de conclusie dat ze toen niet de huidige rode kleur hadden.
Uit diverse afbeelding lijkt het er ook op dat er toen nog gewoon draaideuren waren, dus niet de huidige schuifdeuren.
Ook zijn de huidige deuren lager omdat er een groot NS-logo boven zit.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7469
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #77 Gepost op: 09 January 2020, 08:42:02 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #78 Gepost op: 09 January 2020, 09:10:16 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul

Bedankt Paul,

Mijn Rail Hobby's beginnen op 1 januari 1982  :'(
En ik zag ze ook (nog) niet in het online archief van Rail Hobby.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #79 Gepost op: 09 January 2020, 11:48:27 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #80 Gepost op: 09 January 2020, 11:59:45 »
Die brug ligt daar nog steeds overigens.
En tot de opening van de Drechttunnel in 1977 liep de A16 over de brug.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #81 Gepost op: 09 January 2020, 12:25:58 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.

Dat is Chemproha een handel in chemicaliën.
Dit bedrijf bestaat nog steeds op de zelfde plek echter onder een nieuwe naam "Brenntag".
Het gebouw is echter omgeruild voor een moderne strakke loods, wat vast efficiënter in gebruik zal zijn maar mooier is het zeker niet.
Maar zo gaat dat.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #82 Gepost op: 09 January 2020, 12:40:55 »
Hoi,

Wel mooi om na te bouwen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26619
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #83 Gepost op: 09 January 2020, 12:57:36 »
Volgens mij zijn de deuren pas rood geworden toen het automatische schuifdeuren werden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #84 Gepost op: 09 January 2020, 13:07:17 »
Voor de mensen die bekend zijn in Dordrecht een leuke plattegrond van de situatie begin jaren 70 gemaakt voor de aanleg van de Drechttunnel.
In de tijd dat de A16 tunnel er nog niet was ging al het verkeer naar Rotterdam inderdaad over de brug naast de spoorbrug, hier aangegeven als de Hugo de Grootlaan.
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
Dat is nu onvoorstelbaar als je ziet hoe druk het is op de A16.
Op het kaartje is ook de tweesporige hefbrug "de Vlinder" te zien.
Overigens is één van de hefbruggen met de bijbehorende geleidingspoten nog steeds de oude uit "de Vlinder" er is er nog één exact nagemaakt en er naast gelegd, alleen is de karakteristieke ombouw vervangen door de huidige genaamd "het hemelbed".
De hele brug is toen wel de verhoogd om een hogere doorvaarthoogte te verkrijgen waardoor hij nu minder vaak open hoeft.

« Laatst bewerkt op: 09 January 2020, 13:10:08 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26619
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #85 Gepost op: 09 January 2020, 13:14:59 »
Mooi plaatje met de EMF er nog op vermeld. Daar heb ik hééééél lang geleden stage gelopen. Tegenwoordig niks meer van te herkennen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #86 Gepost op: 09 January 2020, 13:48:59 »
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
De Wegenwiki spreekt over ingebruikname in 1940, dus dat klopt wel:

Citaat van: Wegenwiki.nl
In 1940 is de Stadsbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht in gebruik genomen, die onderdeel was van de rijksweg 16. Deze brug had 4 rijstroken zonder middenafscheiding en was beweegbaar. In 1966 reden dagelijks 42.000 voertuigen over de Stadsbrug. Destijds was voor 1990 minimaal een verdubbeling van de verkeersintensiteit voorzien wat een vaste oeververbinding noodzakelijk maakte. Er is snel voor een tunnel gekozen. Eind jaren 60 werd de afweging gemaakt van het tracé, een westelijkere route verder buiten Dordrecht of dichter langs het centrum. Omdat uit verkeerstellingen bleek dat driekwart van het verkeer op de rijksweg een herkomst of bestemming op het Eiland van Dordrecht had, is gekozen voor een tracé dicht langs Dordrecht.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2020, 13:52:07 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #87 Gepost op: 09 January 2020, 14:00:50 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #88 Gepost op: 09 January 2020, 14:10:27 »
Bij deze nog twee schitterende foto's van de Vlinder, met daarnaast de stadsbrug, de voorloper van de Drechttunnel in de A16.
Op de onderste foto is duidelijk te zien waar deze brug zijn bijnaam "de Vlinder" aan te danken heeft.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #89 Gepost op: 09 January 2020, 14:48:31 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)

Peter, dank hiervoor.
Staan er een hoop op, en met duidelijke uitleg.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0